Alkuperäinen kirjoittaja vayne
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.
Collapse
X
-
Tässä on parina päivänä päässyt tutustumaan hieman uuteen zoe ze50. Ajamaan en ole vielä päässyt, kun sille tehdään kamppiksia ja päivityksiä vielä. Mutta katselemaan on päässyt. Kooltaan ehkä hieman poloa pienempi, sisusta aika kiva materiaalien suhteen ja käyttöliittymän suhteen. Kontti on uppimaisesti pitkälti verhoilematonta maalattua peltiä. Pohja on kokonaan katettu muoveilla ja akun panssari on paksunkuuloinen alumiinilevy. Pohja on myös massattu tuoreeltaan akseleita lukuunottamatta hyvin. Moottori näkyy olevan ulkoisesti samannäköinen kuin vanhakin eli päältä menee ilmatorvi (liekö puhallinjäähdytys) pohjaan. led valot näkyy olevan. On jo yleisesti ihan ok näköinen ulkoakin muotoilultaan, eikä sellainen hömelö kuten vanhempi. Ilmeisesti tuon hinta jää jopa alle 30k ja kyllä se vaikuttaisi että saattaa olla ihan jopa hintansa väärti. Saa nähdä jos pääsisi koeajamaan sen joku päivä. Sisäänajettuna tuoreeltaan täysi akku näytti 360km rangea.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viestiAutoilu on itselle kaikkea muuta kuin säästämistä, pyrin ajamaan sellaisilla, mitkä kelpaa, maksoi ajo mitä tahansa.
Comment
-
Perjantain kevennys, ja jo vähän vanha. Mutta tämä on niin totta (osalle) :D
https://www.youtube.com/watch?v=PLxPAwIeL0w
Comment
-
Comment
-
Vieras
On ollut jo pitkään puhetta että siirtymiä ajettaisiin hybriditekniikan voimalla. Vieläkään ei vain tule valmista. Ja toisaalta ei se aloite tule autotehtailta, kyllä FIA yrittää itse pestä rallia vihreäksi. EI autotehtaat saa mitään etua että sähkö sotketaan ralliin, päinvastoin, nostaa kuluja.
Comment
-
Hinaamalla sähköautolla? :D
Kuulostaa kyllä ihan täysin älyttömältä, että ralliautoihin laitettaisiin lisämassaa (=akut, hybriditekniikka) tuollaisen takia. FIA voisi keskittyä päästöihin tieliikenteessä ja muussa toiminnassaan, tai vaikka istuttaa metsää vihernieluksi. Rallicrossiin sähkö on ihan hyvä, sopii hyvin siihen kisaformaattiin. Mutta ei formuloihin tai ralleihin, joissa on kestävyysaspekti eli pidempi kisamatka.
Comment
-
Niin kyllähän Tesloissa vikojakin riittää, mutta verrattuna Audiin ero ei ole vielä ollut valtavan suuri lompakon kärsimyksen kannalta. Tietysti ne viat esiintyy voimalinjan sijasta sellaisissa hölmöissä komponenteissa kuten käsijarrusatulassa (Brembon kuraa, vesi tunkee sisään), ovekahvoissa (vesi tunkee näihinkin sisään muun muuassa), valoumpioissa (kolme neljästä päästää kosteutta sisään omassa, en jaksa enää edes välittää asiasta), ilmajousissa (ei vuoda mutta kolisee), keskinäytön tietokoneessa (eMMC loggausvika, nyt onneksi saa päivittää koko vehkeen uuteen versioon). Akustotkaan ei ole täydellisiä etenkään näissä vanhoissa, mutta 8v akkutakuu lieventää sitä murhetta aika paljon kun akut jatkuvasti paranee ja halpenee. Paljon siis uuden autovalmistajan kokemattomuusvirheitä, mutta iso plussa siitä että arkkitehtuuri on ajateltu niin että moni asia käy suoraan retrofitata uudemmasta ja parannetusta ja varaosatkin korvataan välittömästi aina parannetulla mallilla. Mutta jos nyt vaikka vertailee Audeihin niin samanikäisestä C7 3.0tdi porsii nokat, jakopää ja s-tronic, 4.0tfsi puolestaan turbot. Ei ihan mitättömiä vikoja nekään
Perinteisten komponenttien viattomuuden osalta on perinteiset autovalmistajat ehdottomasti parempia, mutta ei se voimalinja pelkästään ole parempi. Koko auton arkkitehtuuri ja käyttöliittymä (ässässä ainakin) on paljon fiksumpi, vertikaalinen integraatio on selvä etu verrattuna miljoonaan alihankkijaan joista valitaan aina halvin. Model 3:ssa mentiin nappuloiden ja viiksien karsimisessa ehkä liian pitkälle, perinteinen pyyhkijäviiksi olisi pitäny vielä jättää koska sadetunnistin ei toimi missään autossa tarpeeksi hyvin kuitenkaan.
Ässä ei kuitenkaan häpeä nitinöissä, rengasmetelissä tai jousitusmukavuudessa verrattuna niihin Audeihin mitä minulla on ollut. Ero on enemmän sellaisiassa arkipäiväisissä pikkujutuissa jotka on helppo korjata kun kokemusta autonvalmistuksesta kertyy enemmän.
Kaikki tämä sanottuna, toivon todella että VAG onnistuu sähköautoihin siirtymisessä ja voisin hyvinkin harkita tulevaisuudessa esim. Audia kunhan se pääsee samalle tasolle sähköautona kuin Tesla. Prioriteeteissa voimalinja ja käytettävyys menee kuitenkin laatuvaikutelman edelle.
Comment
-
Tähän väliin pieni jäniskevennys.
Toiset muuttaa bensa-autoja sähkökäyttöisiksi, toiset sitten taas...
https://www.youtube.com/watch?v=F-9-cxgXO_UViimeksi muokannut vV8m5; 3.3.2020, 21:55.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiEn oo Teslassa edes istunut mutta onko se laatu oikeasti lopulta paljoakaan jäljessä muita jenkkivalmistajia? Niitä vanhoja jotka ei oo sadassa vuodessa oppineet sovittamaan koripaneeleja suoraan tai saamaan autoistaan millään lailla alustaltaan tai ajettavuudeltaan toimivia.
itse olen nyt noin 15vuotta työreissua tehnyt jenkkeihin kymmeniä. Ei kymmenen vuoden sisällä tehdyt jenkkilän autot mitenkään eroa eurooppalaisista.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiEn oo Teslassa edes istunut mutta onko se laatu oikeasti lopulta paljoakaan jäljessä muita jenkkivalmistajia? Niitä vanhoja jotka ei oo sadassa vuodessa oppineet sovittamaan koripaneeleja suoraan tai saamaan autoistaan millään lailla alustaltaan tai ajettavuudeltaan toimivia.
Verrattuna Audiin tai Volkkariin, kun istahtaa sisään äkkinäisenä, niin ei kyllä havaitse mitään negatiivista eroa. Päinvastoin, nappulaviidakkoa ei ole ja erittäin selkeä ja lasikattoineen avara fiilis -kolmosessa jopa turhan avara. Model S "laatueron" havaitsee sitten kynnyskotelon muoveissa ja vaikkapa oven sulkemisäänessä ja voimassa. Tai jos alkaa painella joitain piilossa olevia muovipintoja, ovat kovempaa tavaraa, vähän kuin joku Mondeo tms. Kolmosessa nämäkin samalla tasolla kuin muissa laatuautoissa.
Aika moni on kommentoinut, että "ai eikö näiden pitänyt olla jotenkin halvan oloisia sisältä". Toki toi on tuore malli ja kaikilla herkuilla, alkusarjan Model S:t ovat vähän karumpia sisältä, ja toki niissä on jo kilsojakin eri tavalla.
Noita ovenkahvoja joskus olen manannut, miksi pitää kikkailla. Mutta tänään, kun lähti liikkeelle ja peilistä näki, kun ne menee tyylikkäästi sisään, niin tuli spontaani hymy, aika cool ominaisuus :)Viimeksi muokannut jpeltopuro; 4.3.2020, 10:17.
Comment
-
Tähän väliin pieni jäniskevennys.
Toiset muuttaa bensa-autoja sähkökäyttöisiksi, toiset sitten taas...
https://www.youtube.com/watch?v=F-9-cxgXO_U
Comment
-
Kyllä minä amperan peräpään paneeleita vähän siirtelin, mutta oville ei voi mitään. Ei niiden toleranssit raoissa ihan eurooppalaisia vastaa mutta paljon on parantaneet. Viime vuosikymmenellä piti syslerin takaluukun reiän laitoja takoa uutuuttaan kun luukku ei mahtunut reikäänsä. Sitten toisaalla rakoihin mahtui sormi väliin. Nykyään niiden sisustakin on parempi kuin silloin.
Comment
-
-
Audi e-tron on TM Talvisähköauto 2020 -vertailun voittaja:
https://news.cision.com/fi/audi-finl...ttaja,c3053912
Tekniikan Maailma toteaa: ”Sähköautojen talvivertailun voittaja ei ole läheskään täydellinen talviauto. Ainakaan vielä. Se on kuitenkin niin hyvä, ettei parempaa vaihtoehtoa välttämättä löydy ainakaan edellisessä numerossa ilmestyneen polttomoottoriautojen vertailun kärkipäästä.”
Korjattu linkki.Viimeksi muokannut kaleido; 10.3.2020, 20:49.
Comment
-
Linkki ei toimi eikä juttua pääse lukemaan, mutta jos TM:n sivulla olevasta kuvasta katsoo kilpailijat, Renault Zoe, Huyndai Ionic, Outlander (ehkä) ja oliko vielä leiffikin, niin onhan kyllä sekalainen seurakunta. Millä lailla nuo on saatu yhteismitallisiksi ja mitä on vertailtu. Audi taitaa mennä ihan omassa luokassaan että onko tuo vertailu miten järkevä.
Comment
-
Oli siellä Tesla 3 ja Mersu myös kisassa.
Vertailussa mukana olivat- Audi E-tron 55 Quattro
- Hyundai Ioniq Electric
- Kia e-Soul 64 kWh
- Mercedes-Benz EQC 400 4Matic
- Renault Zoe ZE 50 R135
- Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
Viimeksi muokannut Puuhapete; 6.3.2020, 15:28.
Comment
-
Eihän noita sähköautoja vielä toki ole ihan valita saakka, mutta silti tuo joukko on varsin sekalainen. Audi ja MB on omassa sarjassa niin kuin Hyundai, Kia ja Renault. ja Tesla on koko joukossa sitten vähän sellainen ei-kuulu-joukkoon -alkio. Jotenkin on sellainen mielikuva että aika epäsuhtaiset ovat osallistujat. Mutta sähköautoja kaikki silti ovat.
Comment
-
Sitten vielä ne polttomoottoriautot mitä parempi tuo e-tron oli, ei mitään varsinaisia talviauto-erikoisuuksia joukossa.- Audi A1 Sportback Business S Line 30 TFSI A
- BMW X2 sDrive 18i Business A
- Citroën C4 Cactus Puretech 110 Shine A
- Dacia Duster SCe 115 4×4 Prestige
- Ford Focus Titanium 1,5 Ecoboost A
- Honda CR-V Comfort 2WD
- Hyundai Kona 1,0 T-GDI Comfort
- Jaguar E-Pace D150 FWD Base
- Kia Ceed 1,4 T-GDI Business Premium A
- Lexus ES 300h Executive
- Mercedes-Benz A 200 Business Style A
- Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 MIVEC Intense 2WD A
- Opel Combo Life XL Enjoy 1,5 DTH A
- Peugeot 508 Allure Blue HDi 130 A
- Volvo V60 D3 Business A
Comment
-
Käväisin Motonetissa ja tuli samalla testattua Motolatauksen asiointilataus. Mennessä joku nainen täräytti tilalaatikon toisen latauspisteen ruutuun, mutta pääsin sentään toiseen. 11KW antaa, mutta itsellä lataa vain 3.6KW. Kärkkäisellä oli joku Audi piuhassa, niin en päässyt perehtymään sen toimintaan. Mailissa löytyy rivi ilmaista 22KW latausta ja sittarin lähellä pikalaturi. Eipä nuo itseä kummemmin hyödytä, mutta ajattelin kuitenkin joskus testata, kun tulee toisinaan sielläkin asioitua. Lidlissä ei täällä ole vielä latauspisteitä. Eipä noista rahallista hyötyä ole, mutta saa tarvittaessa rangea lisää, kun kaupoilla pyörii taajamassa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viestiSitten vielä ne polttomoottoriautot mitä parempi tuo e-tron oli, ei mitään varsinaisia talviauto-erikoisuuksia joukossa.- Audi A1 Sportback Business S Line 30 TFSI A
- BMW X2 sDrive 18i Business A
- Citroën C4 Cactus Puretech 110 Shine A
- Dacia Duster SCe 115 4×4 Prestige
- Ford Focus Titanium 1,5 Ecoboost A
- Honda CR-V Comfort 2WD
- Hyundai Kona 1,0 T-GDI Comfort
- Jaguar E-Pace D150 FWD Base
- Kia Ceed 1,4 T-GDI Business Premium A
- Lexus ES 300h Executive
- Mercedes-Benz A 200 Business Style A
- Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 MIVEC Intense 2WD A
- Opel Combo Life XL Enjoy 1,5 DTH A
- Peugeot 508 Allure Blue HDi 130 A
- Volvo V60 D3 Business A
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiYou don't say?!
Comment
Comment