Toinen pohdinta, näille jotka sen halvemman ajoenergian muuttumista kalliiksi maalailevat: kuinka viranomainen pystyisi mittaamaan, mikä osa kotiliittymän sähköstä menee autoon ja mikä vaikka maalämpöpumpulle? Kun sähköä ei voi värjätä kuten polttoöljyä / dieseliä, niin ei sitä pystytä verottamaankaan erikseen. Toki viranomainen voi kehitellä pikalatauspisteveron tai jotain, mutta aina voi ladata kesäisin autoaan aurinkopaneelilla, jos oikein ryhtyy rebeliksi. Eli siihen ei pääse verottaja väliin ihan helpolla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.
Collapse
X
-
-
Ei välttämättä olla ihan älyttömän kaukana, ehkä optimistisesti arvioiden viiden vuoden päässä siitä kun sähkömoottorinen vaihtoehto ei ole autokaupan rivissa yhtään sen kalliimpi kuin vastaava bensa tai diesel.
Sähköauton hankintahintaahan ei rasita autovero samaan tapaan kuin vastaavan suorituskyvyn (lue: isomoottorinen) polttomoottoriautoa. Dieselin päästöjen puhdistaminen henkilöautomittakaavan moottoreissa käy entistä kalliimmaksi ja hintoja pitäisi ennemminkin hilata ylöspäin samaan aikaan kun sähköautotekniikka muuttuu koko ajan halvemmaksi kun tuotantosarjat pitenevät ja volyymi pikkuhiljaa kasvaa.
Comment
-
Joo, kasvuennusteet ovat kovia. "Vuoteen 2025 mennessä VW aikoo esitellä yhteensä 55 sähköistettyä automallia. Ne jakautuvat konsernin eri automerkkien kesken".
Kauppalehti:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/v...nt=ohjausboksi
Comment
-
Ajattelin tätä kasvua hieman laajemmin ja mihin suuntaan autoala on kulkemassa vääjäämättä. Ois toki pitänyt avata hieman omia mietteitä. Kun kokonainen polttomoottoreita valmistava tehdas muutetaan sähköautoja tuottavaksi yksiköksi niin mun mielestä jo sekin on huomioitava askelmerkki.
Zwickaun tehdas tähtää lisäksi Euroopan suurimmaksi sähköautovalmistajaksi niin on siinäkin jo tavoitetta ja suuntaviivaa.
Comment
-
Kyllähän noihin kaapeliakin kuluu, ja kuparin hinta on heilunu muutaman viiden vuoden aikana ihan helekutisti markkinasuhtanteiden mukana. En yhtään ihmettelisi, että ylempi DELli menee yhtäkkiä kymppiin tai jopa yli, kun sähköautoja aletaan tekeen isolla kädellä.
Comment
-
Onko täällä A3 e-tron-kuskeja? Ostin tuollaisen e-tronin ja toimintamatka pelkällä sähköllä on näin pikkupakkasilla odotetut ja pelätyt 25-30km. Siinä ei tullut yllätystä... mutta nyt kun aloin laskemaan laskimella kulutusta, niin akkuhan näyttää ottavan sähköä vastaan (tyhjästä täyteen) n.7kwh. Joten esim. 25-30km toimintamatkalla kulutus on miehekkäät 23-28kwh/100km.
Ajelin muutaman kuukauden myös e-golfilla, jossa kulutuslukemat olivat 11-22kwh. Olettaisin että e-tron kulkisi jotakuinkin samoilla lukemilla kuin e-golf? Muuttuuko tilanne kesällä oleellisesti parempaan suuntaan? Jos nollakelillä pääsee työmatka-ajossa 27km niin mitä voin olettaa toimintamatkan olevan kesällä kun ulkolämpötilat nousee +15 asteen paremmalle puolelle?
Näyttäisi, että 15 minuutin cabiinin esilämmitys tolppasähkön kautta parantaa toimintamatkaa 10km. Muuten jää 20km pintaan.
Comment
-
Siihen kulutukseen voi vaikuttaa laittamalla sisälämpötilan pienemmäksi ja käyttämällä penkinlämmitintä, se käyttää sähköä vähemmän. Lämmitys on se mikä tiputtaa rangen talvella. Melkoisesti myös kaasun polkeminen vaikuttaa, kevyt kiihdytys vie vähemmän virtaa. Minullakin toimintamatka on kesällä yli 70km ja talvella hikiseen 40.
Comment
-
Kiihyttely nostaa kyllä kulutusta, jos se nostaa toki polttomoottorissakin. Vaan polttomoottori kai toimii sitä paremmalla hyötysuhteella mitä korkeampi on sen kuormitusaste. Sähkömoottorissa taas virta kasvaa pyydetyn tehon mukana ja samalla virtahäviöt. Eli hyötysuhde heikkenee kun kuormitus kasvaa.
Näin olen ainakin asian ymmärtänyt, ei ole tosin mitään opiskeltua faktaa enkä ihan all-in lähtisi panostamaan väitteen taakse. Saa vahvistaa tai kumota jos joku tietää paremmin.
Comment
-
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/p...9-535aee575dd6
Yllätys että akut kestää pakkasessa huonommin.
Comment
-
En sitä ymmärrä miksi sähköauto rangen pieneneminen pakkasilla on yllätys. Syöhän polttiksetkin paljon enemmän.
Tuo volkkari on aivan hirveä dieseljuoppo näin pakkasilla pätkäajossa. Melkein tuplautuu kulutus. Jos ei olisi yhtään maantieajoa niin hyvä kun 600km pääsee, kun 1000-1100 maantiellä pääsee.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti6. maaliskuuta ilmestyy Tekniikan Maailman Talviauto2019 sähköautoista.
BMW i3
Jaguar I-Pace
Hyundai Kona Electric
Kia e-Niro
Nissan Leaf
Tesla Model S 100D
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiKiihyttely nostaa kyllä kulutusta, jos se nostaa toki polttomoottorissakin. Vaan polttomoottori kai toimii sitä paremmalla hyötysuhteella mitä korkeampi on sen kuormitusaste. Sähkömoottorissa taas virta kasvaa pyydetyn tehon mukana ja samalla virtahäviöt. Eli hyötysuhde heikkenee kun kuormitus kasvaa.
Näin olen ainakin asian ymmärtänyt, ei ole tosin mitään opiskeltua faktaa enkä ihan all-in lähtisi panostamaan väitteen taakse. Saa vahvistaa tai kumota jos joku tietää paremmin.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Akseli Näytä viestiOnko täällä A3 e-tron-kuskeja? Ostin tuollaisen e-tronin ja toimintamatka pelkällä sähköllä on näin pikkupakkasilla odotetut ja pelätyt 25-30km. Siinä ei tullut yllätystä... mutta nyt kun aloin laskemaan laskimella kulutusta, niin akkuhan näyttää ottavan sähköä vastaan (tyhjästä täyteen) n.7kwh. Joten esim. 25-30km toimintamatkalla kulutus on miehekkäät 23-28kwh/100km.
Ajelin muutaman kuukauden myös e-golfilla, jossa kulutuslukemat olivat 11-22kwh. Olettaisin että e-tron kulkisi jotakuinkin samoilla lukemilla kuin e-golf? Muuttuuko tilanne kesällä oleellisesti parempaan suuntaan? Jos nollakelillä pääsee työmatka-ajossa 27km niin mitä voin olettaa toimintamatkan olevan kesällä kun ulkolämpötilat nousee +15 asteen paremmalle puolelle?
Näyttäisi, että 15 minuutin cabiinin esilämmitys tolppasähkön kautta parantaa toimintamatkaa 10km. Muuten jää 20km pintaan.
Latauksen ohjelmointi on hyvä pitää käytössä, näin auto on valmis ja lämpöinen/ viileä kun lähtee ajoon, niin ei mene heti virtaa siihen. Se myös optimoi akun latauksen niin että niiden kesto on parempi pitkässä juoksussa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhapeteTuo volkkari on aivan hirveä dieseljuoppo näin pakkasilla pätkäajossa. Melkein tuplautuu kulutus. Jos ei olisi yhtään maantieajoa niin hyvä kun 600km pääsee, kun 1000-1100 maantiellä pääsee.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viestiLatauksen ohjelmointi on hyvä pitää käytössä,
Olen ihmetellyt itsekin tuota A3 e-tronin kovaa kulutusta vaikka lämpimästä tallista lähtee liikenteeseen joka aamu.
Jos laskee, että kulutus on vaikka sen 25kwh/100km ja sähkö maksaa 15cent/kwh, niin eipä se mitään ilmaista ole sähkölläkään ajella.
Comment
-
Joku jolla on ollut sähköauto kokonaisen vuoden, millaiseen keskimääräiseen kilometrikustannukseen on sähkön osalta päästy?
Verrokkina Passat B7 2.0tdi 4motion, viimeisen 30974km:n polttoainekustannus 9,4cnt/km.
Ihan tosissaan on sähköautoilu alkanut kiinnostaa, mutta kai se on noita konsernin tulevia laitteita odoteltava.
Latausinfra on sillä mallilla että kaupungissa on tasan kaksi latauspistettä, Hesburgerilla ja Osuuspankilla.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Risulasi Näytä viestiMikä tämä ohjelmointi on?
Olen ihmetellyt itsekin tuota A3 e-tronin kovaa kulutusta vaikka lämpimästä tallista lähtee liikenteeseen joka aamu.
Jos laskee, että kulutus on vaikka sen 25kwh/100km ja sähkö maksaa 15cent/kwh, niin eipä se mitään ilmaista ole sähkölläkään ajella.
Comment
-
Laitetaanpa satunnaisen matkailijan satunnaisia kokemuksia välillä tänne.
Pari Vantaan reissua takana. Lataamattahan nuo eivät onnistu kelistä riippumatta, mutta pohjoismaiden lennoilla kun on niin huonot tarjoilut niin eipä tuo vuohenjuustobroileri Vierumäellä pahaa tehnyt. Ruoka/kahvitauon aikana (ja pitkän kävelyn latauspaikalta) ehtii latautua riittävästi. Sattuneesta syystä Vantaalla lataus on hoitunut aina Teslan toimesta. Autossa on siis ollut alustassa vikaa, joka ei tullut ensimmäisellä korjauskäynnillä kuntoon. Samoin kattoluukku meni vaihtoon (tai ainakin osia siitä) ja etupenkit saivat jonkun pintakäsittelyn. Näiden jälkeen nitinät ja natinat vähentyivät huomattavasti, mutta tuulen suhina yli satasen vauhdeissa mielestäni koveni. Ehkä kattoluukku kaipaisi vielä säätöä?
Edelleen hieman harmittaa varustelun köyhyys ja tietty halpuuden tunne esimerkiksi ovia suljettaessa. Samalla rahalla olisi saanut paremmin varustellun A/S8:n. Alusta myös tuntuu aika kovalle ja epämukavalle Audiin verrattuna, ja tuo äänekkyys kovemmissa nopeuksissa hieman häiritsee. Lieneekö sitten yksilövikoja?
Tosielämän range näyttää olevan edelleen luokkaa 200-250 km eikä tuohon hirveästi vaikuta onko pakkasta 10 vai 30 astetta. Katsotaan nyt kun kelit lauhtuivat paraneeko range.
Comment
-
Eli tällä hetkellä EVt on siis kaupunkiautoja toisinsanoen. Tuo range meinaa sitä, että ajat 100km ja sen jälkeen alkaat nenä tuulilasissa etsimään latauspaikkaa, ennen kuin point of no return on ohitettu
Comment
-
Ei siinä montaa minuuttia kyllä mene että reitin miettii etukäteen, minulla esim on sitä varten chargemap sovellus puhelimessa. niin kait bensamoottorilla ajavatkin useimmiten tekee. 100km rangen laitteet voi ollakin kaupunkikäyttöön, vaikka kyllä sillä maallakin pärjää helposti, mutta tuolla kolmellasadalla pääsee jo jännittämättä suurimpaan osaan suomea. Nuo 100km puhtaat ev alkaa tosin olla jo menneisyyttä pikkuhiljaa, lähes kaikilla alkaa nykyisissä malleissa olemaan minimi range kolmensadan paikkeilla.
Kokeilin muuten eilen nollakelillä rangea. Ilmastointi minimillä ja 19 astetta. 85km/h vauhtia ja menoksi. Lähtiessä guess-o-meter tuomitsi että 39km päästä olisi bensakone hommissa, vaan 60km ajon jälkeen olisin päässyt vielä pari kilometriä. Lasit pysyi matkan huurteettomina, ainoastaan kahdesti käytin puhallusta tuulilasille muutaman sekunnin ajan. Perillä ehdin mummolareissun ajan ladata puoli akkua 10A laturilla, millä pääsin puolimatkaan kotiin. Samalla ilmastointiasetuksella bensaa paloi 30km loppumatkalla 1,75L. Kotona hetki latausta ja kauppaan, kaupassa lataustolppaan ja kotiin. Lopputuloksena päivän aikaan 140km maaseutumatkailua, josta 110km sähköllä, josta kustannus 1,5€ sähköön, loput ilmaista, ja 1,75*1,5€ bensaan. Minusta aika hyvin ja ressittömästi 10kWh akulla ja hitaalla latauksella. Toki minulla on tuo 1,4 litrainen generaattori tuomassa lisää varmuutta. Pointti kuitenkin oli kertoa miten iso vaikutus lämmityksellä on talvella matkaan sähköllä sekä voiko siihen vaikuttaa. Tottakai sähköä palaa jos koko matkan haluaa saunoa, mutta tuo 19-20 taitaa monella olla pyynti kesälläkin. Ja kun lunta ei kanna sisään niin lasitkaan ei huurru pahemmin.
Comment
-
Alkaa hahmottumaan selvästi muutama leiri, toiset vaatii (ehkä jopa oikeasti tarvitsee vaikkapa työn luonteen vuoksi) sen dieselin rangen ja polttoaineen toimitusvarmuuden kaikissa tilanteissa, siltä varalta jos tulee jokin yllättävä reissu. Eihän siinä mitään, se on aivan hyvä peruste.
Toinen porukka on sitten ne jotka luulee tarvitsevansa saman vaikka oikeasti yhtä tai kahta poikkeusta vuodessa lukuunottamatta mitään eroa arkiajoissa ei käytännössä huomaisi, käytetystä voimanlähteestä riippumatta. Menis bensa/sähkö/diesel ihan yhtä lailla.
Tämä ei ole millään tavalla tarkoitettu provosoimaan vaan ainoastaan herättämään ajatuksia siitä minkälainen se auton tarve tosiasiallisesti on. Nykyiset sähköautomallit eivät korvaa pitkää matkaa koko ajan säännöllisesti kulkevalle vielä dieseliä. Ei korvaa bensiinimoottorinenkaan, eikä niitä silti vastusteta niin raivokkaasti. Jokainen tietää että se bensa-Golf on ihan hyvä auto kaupunkiin ja sillä voi ihan hyvin käydä satunnaisesti jossain kauempanakin. Miksei sama Golf sähköllä voisi olla? Ihan yhtä lailla kun se iso farmari kolmen litran turbodieselillä on lähtökohtaisesti 11,5 kuukautta vuodesta aivan turha kaupunkiajossa vaan sen takia että kerran vuodessa käy lapissa.
Jos auto on työkalu, jonka täytyy olla ajossa enemmän kuin latauksessa niin laittaisin tässä vaiheessa vielä itsekin dieselin. Jos taas ajaa alle sen 200km päivässä ja aina ajon päätteeksi pääsee johonkin sellaiseen paikkaan jossa on sähköä saatavana pistorasiasta niin kyllä katsoisin sähköautoa.
Comment
-
Tällainen autoharrastajaporukka taitaa olla aika vaativa yleisö. Suurimman osan mielestä neliveto on pakollinen varuste käyttöautossa, ja tehoa pitää olla vähintään 200-300 hevosvoimaa. Nämäkin luovat lähinnä käyttömukavuutta, samoin kuin se pitkä range. Todellisuudessa lähes jokainen pärjäisi 100 heppaisella etuvedolla, ja sillä parin sadan kilometrin rangella.
Comment
-
No alpi siinä totesi jo saman minkä minä kirjoitin edelliseen viestiini (ja kumitin ennen postausta). Pitää olla vetokoukullinen nelivetofarmari mörkömoottorilla vaikka sillä ajelee ilman kärryä yksin työpaikan ja kodin väliä neljäänkymppiin rajoitetuilla kaduilla :)
Comment
Comment