Alkuperäinen kirjoittaja andre_
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.
Collapse
X
-
Viimeksi muokannut alpi; 22.1.2019, 12:15.
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jusaberg Näytä viestiSähköä voidaan tuottaa sillä ylimääräisellä bensalla, kun sitä ei autoihin kohta enää tarvita :)
Sähköautokeskustelussa on monesti nostettu esiin infra, ja sähkön riittävyys. Muistaakseni HelEn:llä oli joskus mielenkiintoinen pilotti, jossa sähköautoja pystyttiin käyttämään kaksisuuntaisella latausasemalla myös energian tuotantoon ja kulutuspiikkien tasaamiseen ja tässä on mielestäni aika hyvä ratkaisu tuuli- ja aurinkoenergian rinnalle. Tarkempia speksejä ei ole tiedossa, mutta voisin kuvitella, että käyttäjä määrittää seuraavan liikkellelähtöaikansa, jolloin energiaa voidaan syöttää autosta verkkoon tietyn aikaa, mutta akusto on silti täynnä seuraavassa liikkeellelähdössä.
Akkujen kuluminen tuossa on suurin haaste.
Comment
-
Tuolla ABB:n aikaisemmassa esityksessä oli ensinnäkin että latauspiikkejä tasataan ja lisäksi jos nuo latausasemat yhtään älykkäiksi muuttuu niin verkostoituneet latausasemat/-laitteet osaa vuorotella lataustaan esim klo.18-08 välillä. Tietysti jos 500k autoilijaa valitsee "mulle kaikki heti" niin sittenhän se ei toimi. Ei voi vielä tietää, kerkeää laitteet kehittymään aika paljon ennenkuin Suomen teillä liikkuu 500k sähköautoa.
Comment
-
Noh, jostainhan se idea on tännekin varmaan kopioitu. En tiedä Tanskan sähkönsiirrosta tuon taivaallista, mutta täällä näkisin tuon toimintamallin jopa hyödylliseksi, koska useimmilla se auto lie johdon nokassa ilta-aikaan, jolloin tehontarve on suuri yösähkön astuessa kuvioon. Yötariffin kykeytyminen taitaa tosin uusilla mittareilla olla porastettu kahden tunnin jaksolle, mutta kyllä niitä sulakkeita silti juostaan vaihtamassa ylikuorman vuoksi.
Comment
-
Piti ihan ynnäilemään ruveta. 2017 h-a ajosuorite oli n. 46 mrd km, ja jos heitetään sähköautolle vaikkapa 20 kWh/100 km se tekee noin 9,2 TWh. Eli olisi ollut noin 14% 2017 kotimaisesta sähköntuotannosta. Iso luku, muttei ihan tekemätön paikka, ainakaan teoriassa. Semminkin kun muutokseen menee kuitenkin kymmeniä vuosia. Josko sillä välin ehtisi tuotantoon vaikkapa miniydinvoimalat...
Comment
-
Enemmän mietityttää se, että mitä tapahtuu yleisesti verotukselle ja sähkön verotukselle, jos/kun polttoaineista verotulot vähenee. Jostain ne miljardit tulisi repiä ja yksityisautoilunhan ei pidä tavotteiden mukaan halventua vaan liikkumisen pitäisi ohjautua julkisiin.
Ettei vain sähkön hinta nouse verotuksella, ja muutenkin. Samalle sitten esim meikäläinen alkaa tehdä konkurssia suorasähkölämmityksen takia. Liikkumavaraa on toki omalla suoritteella noin 400-500e, eli sen verran menee polttaaineisiin nyt.
Comment
-
Täytyy tähän vähän kehua oman työnantajan dokkaria tuosta sähkön riittävyydestä. Tuosta voi lukaista, jos englanti taittuu: http://www.poyry.com/sites/default/f...osincharge.pdf
Eli oletuksella, että 50% kaikesta liikenteestä EU:ssa (ns EU28 valtiot) olisi sähköistä, lisäenergiavaade vastaisi Italian kulutusta, tai 14 uutta isoa ydinvoimalaa. Huomionarvoista on, että kehittämällä älykästä latausinfraa voidaan sähköautojen lataamista ajoittaa niin, ettei piikkitehoa tarvitse kasvattaa samalla tasolla. Eli sähköstä ei tule pullonkaulaa, tai se voidaan ainakin kiertää suhteellisen helposti.
Comment
-
Vieras
Nyt kun alkaa rakentamaan niin kai noita 14kpl olisi euroopassa valmiina vaikka 2030 mennessä. Ja suojattuna niin ettei kukaan hullu pääse lentämään lentokoneella reaktoriin. Jätteelle keksitään varmasti 100v aikana joku uusi hyötykäyttö, näin ei sekään jää jälkipolvien ikuiseksi riesaksi.
Comment
-
Aika monta tehokasta lämminvesivaraajaa yms. napsahtaa päälle tänäkin päivänä samaan aikaan yösähkön alkaessa. Kun auton lataus ajoitetaan kaikkein pienimmän kysynnän aikaan yöllä (kun vesivaraajat yms. ovat valmiita klo 2-3), ei infra rasitu käytännössä yhtään lisää. Voimaloiden "tyhjäkäyntiaikaa" saadaan päin vastoin hyötykäyttöön. Tarvittavat lataustehot autoille ovat ison kiukaan luokkaa, eli jopa vähemmän kuin monilla vesivaraajilla. Ainakin omassa taloudessa auton lataamisen piikki jää saunomista pienemmäksi, koska saunominen tapahtuu kun peruskulutus on vielä normaali viihdelaitteiden ja lämmityksen osalta.
Vehicle-to-grid tekniikka on myös iso mahdollisuus kuorman tasaamiseen, ja sillä voisi teoriassa jopa vähän tehdä rahaa. Mutta tosiassa kallista auton akkua ei kannata syklittää pennosten takia.
Comment
-
Myös sähkön pientuotanto yleistyy koko ajan. Ei aurinkosähkö mitään itsessään pelkästään ratkaise, ainakaan Suomessa mutta etelämpänä Euroopassa tilanne on aivan toinen. Pitäisin itse todella paljon ajatuksesta että auto kulkee omalla katolla itse tuotetulla sähköllä käytännössä ilmaiseksi.
Comment
-
Kotimaan voimaloilla ei juuri ole tyhjäkäyntiaikaa. Kun vanhat hiilivoimalatkin on vähitellen poistettu käytöstä lopullisesti, niin varmaa reserviä ei yksinkertaisesti enää ole. Tuulivoimaa on kylläkin viime vuosina rakennettu siihen malliin, että sieltä saadaan sopivalla säällä jo iso siivu valtakunnan sähköntarpeesta täytettyä. Mutta vain nimen omaan sopivalla säällä. Ei taida tuulihuippu sattua aamuyölle ihan joka päivä. Jos tuulee ensinkään.
Comment
-
Jos ajattelee itse tuotettua sähköä, niin eivät ne paneelit sinne katolle ihan ilmaiseksi ilmesty. Toki ladattava auto toimisi hyvänä puskurina niitä hetkiä varten, kun on omaa ylituotantoa, mutta kyllä paneeleille silti pitää jonkinlainen takaisinmaksuaika laskea ennen kuin puhuu ilmaisesta latauksesta.
Comment
-
No tämän tiedän kyllä minäkin, kun niitä ihan työkseen sinne ihmisten katoille ruuvannut. Vaan jos miettii auton tankkausta niin ei se bensiini tai dieselkään ilmaiseksi sinne tankkiin ilmesty. Isompi kertaisku lompakolle kun maksaa paneeliurakan mutta sen jälkeen vähemmän ostosähkön käyttöä ja niitä helvetinmoisia siirtomaksuja.
Ettei tämä kuitenkaan menisi sähkönsiirrosta jankkaamiseksi niin pientuotanto tulee tulevaisuudessa joka tapauksessa olemaan koko ajan isompi osa sähköntuotannosta ja tulee osaltaan paikkaamaan edellä mainittua energiapulaa ja verkon siirtokapasiteettia.
Comment
-
Meillä on katolla paneeleita 7,5kw edestä ja kesällä nuo tuppaa ~3x enemmän sähköä mitä itse käytetään. Loppu menee sähköyhtiölle huonoon hintaan. En pysty hyödyntämään tuota ylijäämäsähköä Etronin kanssa, koska päivisin auto ei ole edes kotona viikolla (emännän työpaikalla). Jonkinlainen akkupaketti pitäisi saada tuohon rinnalle, että voisi varastoida ylimääräisen sähkön. Tuota ei kannata myydä ulos...siitä ei saa kuin 0.95x spottihinnan ja siihen päälle joudun maksamaan sähkönsiirrosta vielä toiseenkin suuntaan =( Näin siis Oulussa. Eteläsuomessa on paremmat diilit.
Itse maksoin noista paneeleista 5 numeroisen summan, mutta hinnat on tulleet hurjasti alas siitä.
Comment
-
Minä skeptisenä pessimistinä en vain usko, että Suomessa 15 vuodessa tapahtuu niin paljon mitä haavekuvissa elävät uskovat todeksi. Siis 750000 sähköautoa pitää olla vuonna 2035 tms liikenteessä ja infran sitä tukea. Älkää unohtako, että Suomi ei ole yksin näitä haihatteluja pusertanut ulos. Euroopassa ja maailmalla on nyt sähköekopaniikki, ja siinä kuvassa Suomen autokannan uusiminen on hyttysenpieru saharassa. Siis kun isot maat alkavat masinoida sähköautopakkoa niin ei meille riitä sähköautoja tavotteiden täyttämiseksi.
Vaikka kehitys menisi miten nopeasti latauksen ja akkuteknologian kohdalla niin tämä maa ei niin nopeasti muutoksiin pysty.
Justiin kaupattiin sähköpaneeleja meille. Edelleen niiden pakettihinta on 5 numeroinen jos meinaa esim sähkölämmitteisessä omakotitalossa oikeaa hyötyä tavoitella. Ja että pääsee omilleen menee edelleen se 10-15 vuotta jonka jälkeen saakin kohta uusia taas paneelit. Ei se ole tie onneen.
Ainahan löytyy niitä joiden lämmitys ei maksa mitään yms kun lämmittävät puilla, eikä tarvitse sähköä lämmitykseen vaikka kiertovesipumppu on päällä 24/7.
Sähköauto sinällään ei ole mikään punainen vaate, se vain ei ole vielä valmis isolle massalle monestakin syystä. Katsotaan 10v päästä uudestaan miten on asiat kehittynyt. 5v on aivan liian lyhyt aika että mitään radikaalia muutosta olisi tapahtunut.
Oikeasti toi 15v ei ole sekään mikään realistinen aikataulu. 30v niin sitten ehkä. Itse pukkaan jo varmasti horsmaa paljon sitä ennen, joten sen ajan saastutan millä saastutan lompakon mukaan.Viimeksi muokannut Puuhapete; 23.1.2019, 10:27.
Comment
-
Ei tuosta vehicle-to-grid taida käytännön testejä ihan hirveästi olla? Jotain keskustelua käydään, ja aika hienosäädöstä taitaa olla kyse. Eroaako purkusyklin kesto sitten paljon siitä ajamiseen purkamisesta? Sitähän akut kai kestävät aika hyvin, ohessa yksi esimerkki: https://www.tesloop.com/blog/2018/8/...s-in-two-years
Laskinpa huvikseen mitä isokulutuksisella sähkärillä ajaminen maksaisi, jos kotona lataa. Taitaa kuukaudessa mennä sama summa bensaan kuin sähköön menisi vuodessa. Alkoi muuten kiinnostaa entistä enemmän. Mutta niitä omia aurinkopaneeleja ei taida kyllä saada takaisin maksettua, vaikka kaikki kesät sieltä lataisi auton, sähkö on niin halpaa energiaa.
Pullalle vielä: raportissa väläytettyä 14 isoa ydinvoimalaa (EU-tasolla) ei siis todellakaan tarvita, jos ja kun latausinfraan laitetaan vähän älyä, niinkuin Arvid tuossa jo kuvailikin.
Comment
-
Se säästö on se houkutteleva juttu. Mulla menee 6000 euroa polttoaineisiin vuodessa. Sillä maksaa jo sähköautoa, mutta koska meidän talous tarvitsee kaksi autoa, molemmat suhteellisen isoja koiraharrastuksen takia, niin ei vain lompakko piisaa.
Ja se toinen puoli on se, että minä en vain näe itseäni missään nissanissa, toyotassa tai ooppelissa.
Sen lisäksi täyssähkötila-autoja taitaa olla aika vähän tarjolla.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja tommi_n Näytä viestimhaanpaa: Ehtikö kertyä kokemusta Volvon voimalinjan toiminnasta liukkaalla? Käykö myös käytännössä oikeasta nelivedosta, vai muuttuuko sähkön vähetessä pelkäksi etuvedoksi?
Polttomoottorin perässä on sen verran suuri generaattori että sillä saadaan sähkömoottorin vaatima sähköteho tuotettua, eli vaikka patteri olisi tyhjä, niin neliveto toimii silti.
Kyllä eron silti huomaa verratuna kardaanilla toteutettuun quattroon, haldex-peleistä ei minulla ole kokemusta. Ero on siis nelivedon kytkeytymisesnopeudessa.
Comment
-
OK, sitten kuullostaa ihan toimivalta arkikäyttöön. Viive nelivedon kytkeytymisessä ei noin päin ehkä niin haittaa, ainakaan jos volvon sähkötakavedon luistonesto toimii puoliksikaan niin hyvin kun vaikka Teslassa. Eli takapää ei kaivaudu hankeen tai lipsu sivulle sinä aikana, kun etuvetoa odotellaan.
Kyllä silti tuollainen uudistuneen Outlanderin kaltainen voimalinja, eli sähkömoottorit molemmissa päissä, olisi houkuttelevampi. Muuten kyseinen auto ei kyllä sitten houkutelekaan. Ja siinä taitavatkin sitten farmarinkaltaiset lataushybridinelivedot ollakin, jos BMW:n 2-sarjaa ei lasketa.
Comment
-
Jos tälläistä "koko kansan auto" näkökulmaa ajatellaan, niin sähköhän olisi tällä hetkellä realistisempi vaihtoehto kuin e85. Sähköt kun sentään ovat tiensä jo tänne perä-hikiällekkin löytäneet, toisin kuin e85 ;)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viestiTosin en ykkösautoksi ostaisi nytkään E85 autoa, toki harrasteena ns must juttu.
Comment
-
"Analyysi: Akku ei kestä, maaseudulla ei pärjää! Sähköautoja vastustetaan vuonna 2019 samoilla väitteillä kuin GSM-puhelimia 1994"
https://yle.fi/uutiset/3-10603445
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jpeltopuro Näytä viesti
Pullalle vielä: raportissa väläytettyä 14 isoa ydinvoimalaa (EU-tasolla) ei siis todellakaan tarvita, jos ja kun latausinfraan laitetaan vähän älyä, niinkuin Arvid tuossa jo kuvailikin.
No menee ohi aiheen.
Comment
Comment