Tuosta rangesta, eipä se polttomoottorikaan pääse sitä suoritetta mitä tankkauksen jälkeen ajotietokone näyttää jos koko ajan kiihdyttelee kaasu pohjassa ja ylipäätään ajaa "dynaamisesti". Tässä ketjussa 12.1. minun ja Jannekk:n välinen viestienvaihto liittyi viime kesän Nyrren matkaan jossa tankattiin auto karkeasti noin kahden tunnin ja 400 kilometrin välein. Kuitenkin silläkin autolla pääsee tankillisella lähemmäs 1000 kuin 500 kilometriä niin halutessaan.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.
Collapse
X
-
Amperalla huomasi tosin miten hienoa regenerointi on. Jos vaikka ylämäessä tai rekan ohituksen kiihdytyksessä kuluikin enemmän sähköä niin vastaavasti alamäessä rullatessa tai nopeuden moottorijarrulla laskiessa energiankulutus painuu negatiiviseksi, "polttoaineen" määrä "tankissa" kasvaa regeneroinnin ansiosta. Inertiasta tulee kaveri joka palkitsee hidastamisesta sen sijaan että pitäisi käyttöjarruilla muuttaa polttoaineesta tehty energia lämmöksi.
Mitä kiihkeämpi ajotapa, sitä paremmaksi sähkön ja polttiksen välinen suhde sähkön kannalta muuttuu.
Comment
-
Veskuh, syksyllä tulleessa v9 käyttiksessä lämmityslaitteen logiikka muuttui pihimmäksi, ja automaatilla se ei pidä ilmastointia päällä näillä keleillä. Sen joutuu napauttamaan päälle manuaalisesti jos sisällä on kosteutta. Esimerkki huonosta päivityksestä.
Paljonko sulla on pitkän aikavälin tai tyypillinen kulutus? Onko sulla kenties 21 tuuman kiekot?
Comment
-
Kyllä, Model S lataa akkuja moottorijarrutuksessa yli 50 kW teholla, mutta ainoastaan kun akut on lämpimät. Pakkasella liikkeelle lähtiessä moottorijarrutusta ei ole käytännössä ollenkaan kun akusto ei ota virtaa tarpeeksi vastaan.
Talvirenkaat on vain 19". Viimeiset 900 kilometriä keskikulutus 254 Wh/km. Tuon verran siis olen vasta tuolla ajanut.
Comment
-
Kiitti Veskuh, tosi mielenkiintoista ja täältä iso peukku valinnastasi. Oletko ehtinyt kokeilla ajettavuutta liukkailla jääratamalliin, saako esp:n pois tai salliiko luistattamista yhtään?
Comment
-
Valitettavasti tuosta ei taida saada ESPiä pois muuten kuin sulakkeen poistamalla. Jos saa, niin ilolla otan tiedon vastaan... Slipstart löytyy, mutta aika rajallisen luiston sekin sallii ja kytkeytyy vauhdin kasvaessa pois.
Lämmitystehosta en osaa sanoa, mutta äkkiä se esilämmityksellä lämpenee 20 asteeseen pakkasillakin.
Comment
-
Viimeiset 900 kilometriä keskikulutus 254 Wh/km.
Tuosta löytyy hyvää tietoa rangeen vaikuttavista tekijöistä: https://teslaclub.fi/FAQ/Toimintamatka/
Akun latauksen valmistuminen kannattaa ajoittaa juuri ennen lähtöä, niin sen lämmitykseen ei mene matkalla niin paljon enegiaa. Samoin vaikka 6kW vastukset puhaltavat kabiinin hetkessä lämpimäksi, akun massa kestää lämmetä (oma lämmityslaite).
Jpeltopuro: uusiin Performance malleihin on tulossa track mode erikseen. Model 3 performancessa se jo on ja siihen on tulossa päivityksessä erillinen säätötoiminto. Track mode ei taida valitettavasti tulla pelkkänä softapäivityksenä vanhempiin autoihin. ESP on todella innokas, mutta ainakin auton uskaltaa antaa kelle tahansa.
Comment
-
Hyvää reaalielämän faktaa tullut rangesta sun muusta. Kyllä toi vielä talvikeleillä on vaikeaa, jos ranget tippuu yli puoleen ja pitäisi niitä todella laskeskella. Kuitenkin kaikki lämmitykset sun muut pitää ottaa mukaan ajatteluun toki, reaalielämän ajoissa.
Infraa tuo huutaa kyllä heti alkuun, sitten helpottaa.
Comment
-
Minkälaisia teholukemia vie lämpöpumppu mikä noista uudemmista löytyy? Tuo amperan ptc lämmitys on nopea mutta vie tosiaan rangea melko hulppeasti talvella. Toisaalta -25°c ei ole amperassa mikään ongelma, ohjaamossa kyllä tarkenee. Puhallusautomatiikka pitää vaan asettaa manuaalisesti ylöspäin puhaltamaan, kun lasi alkaa kuskin ylänurkasta huurtumaan. Maskin peittäminen alhaalta auttoi siihen että dinosaurusta ei polteta parin kympinkään pakasella ajon aikana, ainoastaa pysähdysten jälkeen. Eli jos auton sammuttaa. Ja peitin siis vain alaritilän, niin että lämpötilatunnistin on edelleen suorassa ajoviimassa. Moottoritila on amperassa alapuolelta valitettavasti täysin avoin, huomaa ettei ole ihan ajateltu näitä arktisia olosuhteita suunnittelussa kunnolla. Käväisi mielessä, kun näin diesel renault capturin alamaskin sähköisen kaihdinosan, että tuon saattaisi saada retrofistattua amperan keulaan kokonsa puolesta.Viimeksi muokannut LauriJT; 19.1.2019, 09:45.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiKabiinin lämmitys akkuvirralla kyllä syö rangea ihan hulluna. En tiedä miten paljon lämmitystehoa Teslassa on, puolta pienemmässä Amperassa lämmityslaitteen teho oli noin 7 kilowattia eli tavallisen sähkökiukaan verran.
Konassa taas oli vaihtoehto pistää lämpöä vain kuskille jos haluaa säästellä rangea.
Comment
-
Eiköhän Teslan muihinkin malleihin ole tulossa parannuksia track modeen jälkiasennusmarkkinoilta. Mountain Pass Performance tarjoaa Model 3:seen rata-ajoa varten ohjelmointia, alustaa ja jarruja. Ajoivat testikuskilla Time Attackin nopeimman kierroksen, kilpakuskilla jäivät kakkoseksi mutta diskattiin kun säännöissä oli että pitää käyttää pumppubensaa polttoaineena
Comment
-
Tuossa eilisestä Kauppalehdestä Audin osalta juttua. Tietolähteen mukaan taustalla tapahtuu paljonkin sähkörintamalla:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a...1-80b969603fb3
Comment
-
Pienempi huolto sisältää avaimen paristojen vaihdon ja tuulilasinpyyhkimien sulkien vaihdon. Hinta ilmeisesti 600 euroa. Isompi huolto sisältää tämän lisäksi ilmastoinnin kuivauspussin vaihdon, jarrunesteen vaihdon, sisäilmansuodattimen ja pyörien suuntauksen tarkistuksen. Hintaa 800 euroa. Neljän vuoden välein tehtävä suurin huolto sisältää edellisten lisäksi akun jäähdytysnesteen vaihdon kokonaisedulliseen tuhannen euron hintaan. Nuo siis nelivetoiseen Model S:ään. X:ään satasen verran kalliimmat.
Comment
-
Teslan (Model S/X) huolto on ihan jumalattoman kallis. Hyvä uutinen on ettei ole mitään syytä teettää sitä.
Perushuolto, jonka nimikin on huoltotarkastus, sisältää nykyään enää tarkastuksia (jotka Tesla näkee myös etänä) ja pyyhkijänsulat, avaimen patterit jne. Ja maksaa yli 600€. Takuu ei edellytä huoltoja.
https://www.tesla.com/fi_FI/support/car-maintenance
Comment
-
No johan on hinta keksitty pyyhkijänsulille ja paristoille. Tuo hinnoittelu ei tosin onneksi liity millään tavalla sähkömoottoriin. Akuston jäähdytysnesteen vaihto tonnilla neljän vuoden välein ei sinänsä ole iso raha, melko äkkiä sama 250€ vuodessa menisi polttomoottorissa öljyihin, suodattimiin, tulppiin ja vaikka päästömittauksiin märäaikaiskatsastuksella.
Comment
-
No, minusta tonni jäähdytysnesteen vaihdosta kuulostaa hiukan kalliille vaikka tarvitseekin tehdä harvoin. Totta kyllä, että tuo sama raha olisi Audissa mennyt 60000 kilometrin matkalla huoltoihin. Silti minusta on erikoista hinnoittelua, varsinkin kun Tesla itsekin kehuu ettei mitään perinteisiä huoltokohteita ole. Polttomoottoriautossa huollon hinnan paremmin ymmärtää kun vaihdetaan esim. 10 litraa öljyä, öljynsuodatin, polttoainesuodatin, 2xilmansuodatin, raitisilmasuodatin ym. tavaraa halvemmalla kuin Teslaan sulat ja avaimien paristot. Ja longlifeohjelmassa vieläpä harvemmin kuin miten Tesla huoltoja haluaa.
Comment
-
No onhan se toki paljon rahaa, vaan on sillä jäähdytysnesteellä aika paljon merkitystäkin siellä. En tiedä sitten miten se oikeasti vanhenee kun ei pitäisi niin paljon epäpuhtauksia irrota kuten perinteisestä paskaraudasta ja alumiinista valmistetussa moottorissa. Korroosionestohan on varmaan suurin yksittäinen syy jäähdytysnesteen vaihdolle. Ei pakkasenkesto esmes muutu kai miksikään.
Tuo on kyllä hienoa fuulaa ettei ole perinteisiä huoltokohteita, on vaan näitä uuden maailman huoltokohteita ja näistä maksat kuitenkin saman verran :)
Comment
-
Öljylläkin on paljon merkitystä polttomoottorissa, eikä sen vaihto maksa tonnia ;)
Arvid, 200Wh/km kuulostaa kyllä tosi vähälle. Minulla tosin kulutusta lisää se, että auto ehtii jäähtyä ja lämmetä välillä useamman kerran päivässä. Näkyy varmasti kulutuksessa. Maanantaina näkee kulutuksen pakkasella piuhan päästä lähdettäessä.Viimeksi muokannut Veskuh; 19.1.2019, 14:07.
Comment
-
No juu hiukan rahastusta on mutta hyvää käyttöinfoa kiitos! Luulisi noi tosiaan onnistuvan muuallakin teettämään.
Sitten toinen mielenkiintoinen asia on kaiken maailman elektroniikan kesto noissa ajan kanssa ja miten niiden korjaukset onnistuu. Ainakin Audi A8 malleissa ne jo jännittää itseäkin.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Vinsu Näytä viestiTuossa eilisestä Kauppalehdestä Audin osalta juttua. Tietolähteen mukaan taustalla tapahtuu paljonkin sähkörintamalla:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a...1-80b969603fb3
Tuo teslan jäähdytysnesteen vaihto on aivan sikamaisen kallis. Amperaan se maksaa huollon päälle noin 300e. Se pitää vielä ilmata testerillä pumppua pyörittämällä jne kikkailuilla. Tuo amperan "iso" huolto on noin 700-750€ kokonaisuudessaan ja tehdään viiden vuoden välein. Selvisi muuten samalla että amperan 16kWh akku maksaa vaihto-osana noin 8ke.Viimeksi muokannut LauriJT; 19.1.2019, 18:22.
Comment
-
Kokeile Veskuh ”range modea”, se vähentää akun lämmitystä, mutta regeneronti on sitten pitkään rajattua. Sillähän ei ole mitään väliä maantieajossa ja motarilla akku lämpiää purkautumisesta. Samoin range mode siirtää vastuuta vähän pitkä-välitteisemmälle ja pihimmälle etumoottorille. Etu on kyllä marginaalinen verrattuna nopeuden vaikutukseen.
Mulla pitäisi olla kuva trippimittarista tuon reissun jälkeen. Samassa autossa on nyt viime 14tkm keskiarvo 195Wh/km. Faceliftissä tai jossain 2016-2017 tuli vähän parannuksia komponentteihin ja esimerkiksi lämpö- ja äänieristystä, mikä voi vaikuttaa hiukan. Performance-mallien normikulutukset ovat myös hiukan korkeampia.
Huoltohinnat on keksitty leasing-autoilijoille. Akuston jäähdytysnesteen vaihto pitäisi onnistua myös itse ja netistä löytyy ohjeet sekä oikean nesteen koodi. Kaikki paitsiin softaan koskevat työt on itse tehtävissä, ja softaakin jengi näyttää hakkeroivan, mutta sitten on riski Teslan blacklistauksesta ja takuulle voi sanoa goodbye. Rich Rebuilds youtubessa on tarina todellisesta DIY sankarista.
Comment
-
Joo, sen otin itse asiassa pois jossakin vaiheessa sen ilmeisesti vaikuttaessa myös sisätilojen lämpenemiseen? Tässä haetaan nyt vähän sellaista reaalielämän worst casea :) Maanantaina sitten taas piuhan päästä lähtö ja range mode päälle toivoen että pääsee Vierumäelle kahville ja siitä jatkamaan kentälle ;)
Muuten, tänään useampaan otteeseen pientä matkaa ajaessa, kulutus pomppasi lähes 400 Wh/km. Toki lämmittäen sisätilat aina ennen liikkeelle lähtöä. Kukas sitä nyt kylmällä autolla ajaisi ;)
Comment
Comment