Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
    IEC 60884-1:2022 Plugs and socket-outlets for household and similar purposes - Part 1: General requirements

    DIN EN 62196-1 VDE 0623-5-1:2012-11 Plugs, socket-outlets, vehicle connectors and vehicle inlets – Conductive charging of electric vehicles

    DIN VDE 0620-1 VDE 0620-1:2010-02 Plugs and socket-outlets for household and similar purposes
    Ensimmäinen ja viimeinen koskee aivan kaikkia pistorasioita, ei mitenkään liity suoraan sähköauton lataukseen tai superschukoon.

    Keskimmäiselle tuorein versio on IEC 62196-1:2022
    Current 16A (continuous load) verified on conditions: 16A a.c. / 24h / 50°C DIN VDE 0620-1:2010; DIN EN 60669-1; VDE 0632-1:2009
    https://sahkonumerot.fi/2529012
    Tuon mukainen kun on, niin voi luottaa. Mutta tämä standardi ei liity mitenkään suoraan superschukoon, vaan siihen että liitin testattu siten että kestää jatkuvaa 16A latausta.

    Pointti kun on, että mikä tahansa tuote voi olla yhtälailla noudattamatta noita, sillä superschuko nimi ei velvoita tuon standardin täyttämistä. "Sillä ei ole omaa tuotestandardia, vaan se noudattaa mitoitukseltaan tavallista sukopistorasiaa, mutta valmistajat ovat luvanneet sen kestävän ilman ylikuumenemista jatkuvan 16 A virran. "



    välkky , en tiedä miksi mutta näin tahtoo mennä.
    8h työpäivä ei riitä tuolla 8A latauksella lataamaan autoa täyteen, yleensä n.95%, viimeinen 10% täyttyy todella hitaasti.
    Tämä aina, kun ajelee kotoa töihin niin akkua riittää nyt talvella 5-6km ja loput 18km motaria pitää bensalla ajaa(eli ensin ajanut toiseen suuntaan pelkällä sähköllä). 16A laturilla aika tarkkaan 4,5h menee täyteen latauksessa.
    Edit: oletko kokeillut, että ajat akun sähköllä täysin tyhjäksi ja sen jälkeen posottelet vielä 20km bensalla? Koska sen olen huomannut, että jos jäljellä sen verran että vaikka näyttää 0km sähköllä, mutta antaa EV-moden kytkeä, niin latautuu huomattavasti nopeammin.

    Toinen onko kulutus nyt sähköllä näyttänyt talvella mitä? Itsellä pyörii 26-32kwh/100km välillä.(ajosta 90% motaria)
    Viimeksi muokannut Cid; 6.12.2023, 23:24.

    Comment


      Niin, no jos se yhtään selkeyttää niin ei minunkaan mielestä "super schuko" mihinkään velvoita kun on suomalaisten myyjien keksimä termi. Mutta kaikki? super schukona myytävät on kuitenkin rakenteeltaan ja tiedoiltaan DIN 62196-1 täyttäviä, ovat sähköauton latauskäyttöön soveltuvia ja eroaa tavan pistorasiasta.

      Comment


        Cid olen ajanut monestikin akun tyhjäksi ja päälle jopa toista sataa kilometriä bensalla. Joka kerta akku latautuu täyteen noin 6 tunnissa. Näin talvella työmatkalla joutuu muutaman kilometrin ajamaan kumpaankin suuntaan bensalla ja silti akku on täynnä iltapäivä kahveeseen mennessä.

        Talvella sähkön kulutus pyörii 24-28 kWh/100 km.

        Comment


          Amperan omistusajoilta tuo oli se ominaisuus joka automiestä kaiken eniten syletti. Mulla oli 52km työmatka pihasta pihaan yhteen suuntaan, molemmissa päissä mahdollisuus lataukseen eli aina pääsi täydellä akulla lähtemään liikkeelle. No sillä akullisella ajoi tuota ajoa yleensä sen ~50km. Välillä pääsi koko matkan sähköllä, välillä hörähti bensakone kun oli 15km jäljellä, riippui ajotyylistä, lämpötilasta jne kuten missä vaan muussakin. Vaan se tunne kun viimeisessä rampissa, 500 metriä ennen työpaikan pihaan kääntymistä lähtee se kylmä bensakone käyntiin ja sitten se pitää heti minuutin jälkeen sammuttaa... Se söi joka kerta sielua.

          Eihän näihin peltiromuihin rakastua saisi mutta silti harmitti turhaan kylmäkäynnistellä sitä polttomoottoria ja sammuttaa ennen kuin se on ehtinyt vielä edes lämpenemään. Tuo nyt oli '14 vuosimallin auto ja monessa uudemmassa tämä on jo otettu huomioon. Ainakin navia käytettäessä auto tajuaa että matkaa on enää niin vähän jäljellä että se voidaan kyllä ajaa patterillakin vaikka range näyttää nollaa. Ainahan siellä akuissa on sekä tyhjässä että täydessä päässä puskuria jota ei normaalisti käytetä.

          Comment


            Alkuperäinen kirjoittaja Cid Näytä viesti

            Lisäyksenä, jos haluaa ladata oikeaa sähköautoa kotona, niin suosittelen 11kw latausaseman hankkimista en käyttämään matkalaturia.
            Ja mikäli asut okt:ssa, selvitä ensin millainen sähköliittymä on jos et jo tiedä. Mikäli esim vain 25A liittymä(aika yleinen pienissä taloissa), niin se käy hyvin pian ahtaaksi sähköautoillessa.
            Meinaan vaikka lataisit vain yhdellä vaiheella 16A tuosta, niin täytyy jo vähän miettiä koska voit ladata ja koska lämmittää saunaa ettei sulakkeet pauku. Puhumattakaan, jos vähän Moccamasteria, hellaa ja imuria tulee vielä käyteltyä sopivasti. Tämä siis riippuu miten on ryhmät jaettu vaiheisiin talossa, jos sattuu esim talli + keittiön rasiat samaan vaiheeseen osumaan, niin voi tulla ongelmia. Ja sitten yleisesti ottaen kiuas ja hella syö 3x10A/16A.
            Kiinteälle pömpelille kiinteällä kaapelilla erittäin vahva suositus. Helpottaa elämää pirusti kun auton saa aina latautumaan täpömaksilla eikä tarvitse pelautua irtokaapeleiden kanssa. Latauspömpelin ja sähkötaulun väliin voi olla järkevää laittaa kuormanhallinta, jotta tosiaan muut laitteet toimivat ilman ongelmia. 11kW on siis 3x16A. Joo, maksaa vähän enemmän kuin jokin sukon päivittäminen, mutta ei tarvitse "ikinä" enää miettiä latausasioita riippumatta siitä, millainen auto sattuu pihassa olemaan.

            Comment


              Alkuperäinen kirjoittaja välkky Näytä viesti
              Cid olen ajanut monestikin akun tyhjäksi ja päälle jopa toista sataa kilometriä bensalla. Joka kerta akku latautuu täyteen noin 6 tunnissa. Näin talvella työmatkalla joutuu muutaman kilometrin ajamaan kumpaankin suuntaan bensalla ja silti akku on täynnä iltapäivä kahveeseen mennessä.

              Talvella sähkön kulutus pyörii 24-28 kWh/100 km.
              Mielenkiintoista, jos noin suuria yksilökohtaisia eroja, etkä varmasti ole ladannut 10A teholla vaan nimenomaan 8A? 10A latauksella olisi linjassa omani kanssa.
              Tänään kokeilin töissä vielä, niin tyhjästä täyteen 16A otti aika tarkkaan 4h (98% näytti 4h kohdalla) ja nyt laitoin 4% varauksella latautumaan 8A teholla, niin estimaatti 8h 13min.

              Edit:
              En ihan loppuun jaksanut kytätä, mutta puoliltaöin n.5,5h latauksen jäkeen oli 87% ja 1h 42min näytti vielä aikaa. Eli n.7,25h lähes tyhjästä täyteen.

              Tänään nyt uudestaan 50% kohdilla näyttää 4h 21min jäljellä.
              Click image for larger version

Name:	image_87623.jpg
Views:	1514
Size:	30,2 Kt
ID:	1964705
              Viimeksi muokannut Cid; 8.12.2023, 20:34.

              Comment


                8A on tuo auton mukana tullut laturi.

                Tasan 3 tuntia sitten laitoin tyhjän akun lataukseen ja nyt sovellus näyttää 50% ja pari minuuttia alle 3 tuntia latausta jäljellä.

                Comment


                  En ihan loppuun jaksanut kytätä eilen, mutta puoliltaöin reilun 5,5h latauksen jäkeen oli 87% ja 1h 42min näytti vielä aikaa. Eli n.7,25h lähes tyhjästä täyteen.

                  Tänään nyt uudestaan 50% kohdilla näyttää 4h 21min jäljellä.
                  Click image for larger version  Name:	image_87623.jpg Views:	2 Size:	30,2 Kt ID:	1964705

                  Comment


                  • Moro foorumilaiset

                    näiden 2019-2022 E-tronien käytännön rangeista huonosti tietoa erityisesti pienempiakkuisen 50 version joten kyselisin täällä. Esimerkkiautona vaikkapa tämä:
                    https://www.nettiauto.com/audi/e-tron/13669625

                    Eli olen ymmärtänyt että arkena ei saa ladata 100% vaan jotain 80-90%, mikä se on E-tronissa? Kyselen nyt siis arkirangella eli ei täyteen ladattuna jos siis tuo ylempi lause pitää paikkansa E-troneissa.

                    Mikä tällöin on talviajossa (0 tai pakkasta -10 tyylisesti) käytännön range tässä 50 versiossa? Pääseekö esimerkiksi Helsingistä Tampereella 200km lataamatta välissä talvirajoituksilla?

                    Tai mikä range pk-seudun kehätieajon ja keskustayhdistelmän tyylisessä ajossa?

                    kyselen siksi myös kun liikkeen pihassa toki auto näyttää rangen näytöllä mutta olen myös ymmärtänyt että se ei pidä paikkaansa vaan käytämnössä pienempi..toki voisi testimielessä ajaa sen itse tyhjäksi.

                    Kiitti etukäteen kokemuksista ja kommenteista

                    Comment


                    • Tossa e-tron -ketjussa, mihin tämäkin keskustelu varmaan paremmin sopisi, oli kerrottu Kauppalehden testistä viestissä #104:

                      Alkuperäinen kirjoittaja jupe Näytä viesti
                      K-auto on nyt testannut itse pohjoisessa miten pakkanen vaikuttaa toimintamatkaan.
                      ——
                      Kovalla pakkasella, eli –20 ja –30 asteessa, toimintamatkaksi todettiin noin 240–250 kilometriä.

                      Kun pakkanen lauhtui –10 ja –20 asteen välille, toimintamatkaa oli noin 280–300 kilometriä.

                      Pikkupakkasella, –5 ja –10 asteen välillä, virtaa piisasi 300–320 kilometrin matkalle.
                      ——

                      Kauppalahden koko juttu täältä:
                      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/n...6-14ba4f354205
                      Ketju siis on tämä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...udi-e-tron-suv

                      Tosta kun laskee, että e-tron 50 -mallin akku (ja myös maksimi teho) on aika tasan 75 % verrattuna 55-malliin, niin voisi saada aika realistisen kuvan rangesta.

                      Itsekin siis tehnyt pohdintaa 50- ja 55-mallien välillä enkä tämän parempaan faktaan ole törmännyt. Tuskin range tuolla arviolla paljon pieleen menee. Aika sama energiatehokkuus malleilla tietääkseni kuitenkin on.
                      ​​
                      Helsinki -Tampere -välin isohko keskinopeus nostanee kulutusta, niin tuo 200 km voi olla tarkallakin - ehkä jollain on ihan faktaakin?

                      Comment


                        Alkuperäinen kirjoittaja jtlaine2 Näytä viesti
                        Eli olen ymmärtänyt että arkena ei saa ladata 100% vaan jotain 80-90%, mikä se on E-tronissa? Kyselen nyt siis arkirangella eli ei täyteen ladattuna jos siis tuo ylempi lause pitää paikkansa E-troneissa.

                        Mikä tällöin on talviajossa (0 tai pakkasta -10 tyylisesti) käytännön range tässä 50 versiossa? Pääseekö esimerkiksi Helsingistä Tampereella 200km lataamatta välissä talvirajoituksilla?
                        Miksi et lataisi täyteen, jos lähdet Helsingistä Tampereelle? Ei se mitenkään vahingollista ole sähköautolle.

                        Tuo 80% "arkilataus" viittaa siihen että akku pysyy hieman pidempään parempana, kun ei ladata ihan täyteen jos ajot on koko viikon mallia koti=>työt=>kauppa=>koti yht 50km. Siihen kun se 80% riittää varsin mainiosti.
                        Sitten täys latinki tietenkin, jos lähtee tekemään sen mökki/mummola/muu reissun vähän edemmäs.

                        Comment


                        • Joo kiitos kun nostit oikeaan keskusteluun tämän. Pitää joo laskea 75% taulukkoon noista ja tosiaan Tampereen reissuun 100% akku mutta aika tiukalle 200km taitaa kyllä mennä. Onko täällä kellään Etronia 50 ajossa että kommentoisi?

                          Comment


                          • Mulla on tuommoinen 50:nen ollut arkiajossa nyt reilun vuoden. Juuri tänään tultiin 170km siirtymä, josta 100km motaria. Kulutus noin 26kWh/100km, akkua kului 81%. Olisi tuolla juuri 200km mennyt rikki mutta ei paljoa enempää. Eniten tuon rangeen vaikuttaa ajonopeus. Kesärajoituksilla motarilla tuo möhkö kuluttaa myös lähemmäs 30, joten range jää siihen 200km tuntumaan. 80km/h rajoituksella maantietä taas päästelee sen 300km.

                            Kesällä kulutus on pyörinyt sekalaisessa ajossa siinä 20-25 välillä ja talvella 25-30kWh/100km. Akun käytettävä kapa on 64.7kWh, joten esim 20kWh/100km kulutuksella pääsee noin 300km. Normaali lataus on 80%, jolloin käytössä on noin 50kWh. Silloin vaikka keskimääräisellä 25kWh/100km kulutuksella pääsee arkiajossa noin 200km. Kylmänä liikkeelle lähtö syö akusta lähes välittömästi 5%, joten nuo rangelukemat pätevät enimmäkseen jos ajetaan "yhteen putkeen".

                            Riittänyt hyvin omiin tarpeisiin, mutta pidemmillä reissuilla pitää vähän suunnitella. Pikalataus toimii hyvin, joten melkein vartissa saa 100km lisää rangea. Muuten kyllä oikein erinomainen auto, mutta jos yhtään budjetti venyy, ottaisin sen 55 mallin.

                            Tuolta löytyy muuten kaikki sähköaudeista, varusteita ja tekniikkaa myöten:
                            https://electrichasgoneaudi.net/mode...audi-e-tron-50

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti

                              Kiinteälle pömpelille kiinteällä kaapelilla erittäin vahva suositus. Helpottaa elämää pirusti kun auton saa aina latautumaan täpömaksilla eikä tarvitse pelautua irtokaapeleiden kanssa. Latauspömpelin ja sähkötaulun väliin voi olla järkevää laittaa kuormanhallinta, jotta tosiaan muut laitteet toimivat ilman ongelmia. 11kW on siis 3x16A. Joo, maksaa vähän enemmän kuin jokin sukon päivittäminen, mutta ei tarvitse "ikinä" enää miettiä latausasioita riippumatta siitä, millainen auto sattuu pihassa olemaan.
                              Tästä sopii olla eri mieltä. En ymmärrä yhtään noita törkyhintaisia kiinteitä latauslaitteita. Kaikista helpoin ratkaisu on kun pyytää sähkäriä vetämään 3x16A voimavirtapistorasian latauspaikalle. Siitä voi sitten ladata millä tahansa laturilla mitä tahansa autoa. Sen "matkalaturin" voi asentaa myös ihan yhtä kiinteästi siihen seinälle, niin ei tarvitse joka kerta puljata piuhojen kanssa. Tarvittaessa sen saa kuitenkin mukaan reissuun. Halvin 11kW Type 2 laturi maksaa esim Puuilossa 299e.

                              Hyvin pärjää myös ilman kuormanhallintaa kun tulee lähes aina ladattua 3x8A virralla. Yön aikana ehtii aina tulla akku täyteen. Turha sitä on hehkuttaa piuhat punaisena, jos autolle on tarve vasta seuraavana aamuna.

                              Comment


                                Ihmisillä on niin erilaisia asuntoja. Kuormanhallinnan kanssa olevan boksin kanssa saa sulakkeet olla rauhassa, kulutti muuta sähköä miten tahansa.

                                Comment


                                • Se on ehkä ainut syy laittaa kiinteä latauspömpeli, jos aikoo asentaa kuormanhallinnan samalla. Muuten en näe siinä mitään parempaa verrattuna voimavirtarasiasta lataamiseen.

                                  Comment


                                    Joo, jos voimavirta löytyisi jo valmiiksi, en kyllä keksi mitään syytä hankkia mitään seinälaturia. Mut mä katselen asiaa enemmän vain omasta näkökulmasta. Joku voi kai tarvita sitä nopeampaa lataustakin.

                                    Comment


                                      Onko muut käyttäjät havainneet ongelmia eParkingin lataustolpissa?

                                      Meillä taloyhtiön lataus tulee eParkingin kautta ja oma lataustolppa on nyt ollut pimeänä jo neljättä päivää. Näyttää myös siltä, että muut taloyhtiön latauspaikat on kylminä, kun ei ole autoja piuhan jatkeena. Tiketti tehty ongelmasta eParkingille ja sinne soitettu päivittäin mutta ei vaan tunnu tulevan kuntoon. Ymmärrän toki, että on ehkä hankalin mahdollinen ajankohta korjauksille mutta neljä päivää on silti pitkä aika.

                                      Tällä hetkellä tuntuu siltä, että sähköautoilu on täysin perseestä, kun tulee näitä pitkäaikaisia ongelmatilanteita. No onneksi pääsee bensalla liikkeelle paitsi, jos latauspiuha jäätyy kiinni, kuten minulla toissapäivänä kävi.

                                      https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...06#post1965206
                                      Viimeksi muokannut Killeri; 28.12.2023, 12:08. Perustelu: Linkki lisätty.

                                      Comment


                                        Kai se liitin ja kaapeli vaan lämpenee ladatessa sen verran että riittää sulattamaan ympäriltään lumen ja jään joka sitten taas jäätyy uudestaan kun virta lakkaa kulkemasta. Tarvis heti nypätä irti kun lataus päättyy ja mikään ei enää lämmitä kaapelia. Ellei siinä latausluukussa ja -liittimessä itessään oo mitään lämmitystä.

                                        Comment


                                        • Ainakin yksi eParking tolppa Leppävaarassa sanoo että "sähkö on päällä" nettisivun perusteella.

                                          Työkaveri vaihtoi Q4 e-tronin takaisin bensa Passattiin kun kyllästyi pelleilemään tuon jäätyneen latauspiuhan kanssa. Ilmeisesti sitten aika yleinen vaiva niissä. Kumma että tässä vanhemmassa e-tronissa ei ole ollut pienintäkään ongelmaa sen suhteen.

                                          Comment


                                            Eilen oli latauspiuha taas jäätynyt kiinni. Pakkasta toki sen -15C ja perjantain loskapaskahelvetti ei yhtään auttaneet asiaa. No nyt kun tiesi mitä tehdä, niin 5min ja piuha oli irti, kun nyt saisi kuumailmapuhaltimelle virran tolpasta. Pitänee viedä auto kuivumaan johonkin lämpimään halliin riittävän pitkäksi aikaa sulmaan.

                                            Comment


                                              Vinkkinä, osta akkukäyttöinen kuumailmapuhallin. Esim Puuilosta saa edullisesti. Moinen on kätevä monessa asiassa ja varsinkin jos ulkosalla pitää jotain sulatella (joka ei vaadi hirveän pitkiä sessioita).

                                              Comment


                                                Oli muuten TAAS tänään piuha jäätynyt kiinni. Nyt se tosin irtosi ilman lisälämpöä, kun käytti sitä lukituksen pakkovapautinta takakontista. Akkukäyttöisen kuumailmapuhaltimen hankinta on harkinnassa. Sellainen pitäisi olla vakiovaruste näissä. Tai mielumminkin autossa kiinteästi oleva lukituslaitteen lämmitin, jonka saisi kytkettyä tarvittaessa päälle. Tuo pistoke itsessään ei tunnu jäätyvän kiinni vaan se on se itse lukitusmekanismi joka vetää jäähän eikä sitten vapaudu siitä vapautusnapista.

                                                Onko kellään muuten tietoa miten tuo latauspistoke lukittuu autoon. Joku solenoidin siellä taitaa olla, joka jotenkin lukittaa pistokkeen paikoilleen. Lähinnä mietin sitä saisiko sen jotenkin modifioitua niin, ettei pistoke lukittuisi kiinni. Tosin auton keinoäly sen varmaan huomaisi, eikä taas sallisi auton käyttöä tai heittäisi vikakoodin ja estäisi latauksen.

                                                Comment


                                                  Sulla on auto ulkona kokoajan eikä esim. autotallissa? Itsellä suurimman osan vuodesta ulkona mutta tallissa suurimmat lumisateet tms.

                                                  Eikä ole vielä kertaakaan (kop, kop) jäänyt latausjohto irtoamatta. Ettei olis sulla siinä lukitusmekanismissa jotain ongelmaa?

                                                  Comment


                                                    Juu, auto on pääsääntöisesti ulkona ja siellä sitä valtaosin ladataankin. Pitää nyt seurata tilannetta, jos ongelma jatkuu niin käyn tuolla Audi Centterissä vai mikä K-Auto se nykyisin onkaan, keskustelemassa ongelmasta.

                                                    Comment


                                                      Ja luulis löytyvän vikakoodi lukituksesta jos se oikeasti temppuilee.

                                                      Comment


                                                        4K0971093 ... Latauskaapelin lukituksen servomoottori "ei vaihdettavissa erikseen", edullinen tonnin varaosa tuo kuvan vaihdettava kokonaisuus.

                                                        Kulmikas kotelo pistokkeen yläosassa, näyttää siltä että sinne harrastelisi pakkasen kestävät vaseliinit sisälle. Voi tietysti olla että tulisi vaikka kuntoon jos ohjelmistopäivittäisi lukituksen takaisinkytkennälle pidemmän ajan... ellei ole kokonaan jäätynyt jumiin.

                                                        Comment


                                                          No en usko, että tuo latauskaapelin piuhan lukitusmekanismi olisi rikki. Se pitää ääntä vapautusnapista painettaessa mutta jumitilanteessa ei vain aukea. Nyt se on toiminut kaksi päivää taas moitteetta. Päässyt varmaan kuivahtamaan tällä pakkaskelillä, kun olen sitä pari kertaa päivässä käynyt herkistelemässä eli piuha irti, piuha kiinni. Mutta mikäli se viallinen on niin eiköhän tuo takuuseen mene, sitä onneksi vielä jäljellä.

                                                          Comment


                                                            Alkuperäinen kirjoittaja Lipponen Näytä viesti
                                                            Meille tuli talouteen 2017 100kw E Golf. Katotaan miten palvelee.
                                                            Eilen mökiltä tullessa huomasin että golfin tripissä on 100075km. En ihan tarkkaan muista mitä oli ostaessa mutta ehkä joku ~50 000km.

                                                            Kilometrien kerryttäminen laantui aika radikaalisti 1.5 vuotta sitten kun tuo 45km+45km päivittäisen työmatkan ajaminen loppui. Pidin Golffia nettiautossakin jonkun aikaa ja tarjottelin autovexiin/baanoille. Ei vaan golfista saatava summa kohdannut sitä mitä itse ajattelin joten nyttemmin ajattelin että olkoot tuossa lähimatkojen ajossa. Halpaa ja vaivatonta ajelemista kuitenkin tässä kylillä ja mökkireissuilla.

                                                            Akun varauskapasiteetti on ehkä viimeisen vuoden aikana heikennyt jonkun verran. Ei ole mitään absoluuttisia mittauksia mutta pers tuntumaa.

                                                            Kuitenkin tässä omistusaikana tehtyjä käytännön ajosuoritteita.

                                                            -tuota 45km+45km Mikkeli-Kangasniemi työmatkaa kelissä kuin kelissä. Kertaakaan ei jäänyt ajamatta. Kerran joutui kotimatkan tulemaan 60km/h mutta se oli user error. En koskaan kokeillut menisikö kahdesti ilman öistä latausta.

                                                            - Mökillä käynnit 48km+48km. Menee jopa kahdesti edes takaisin kesällä. Poikkeuksena tuohon työmatkaan että 80-aluetta eikä 100 kuten Kangasniemen suuntaan.

                                                            - Mikkeli-Lahti useita kertoja kesäisin ja talvisin. Mikkelistä täydellä akulla liikkeelle ja Karistoon tai Renkomäelle lataamaan.

                                                            - Kuopio-Mikkeli (178km Google mapsin mukaan) +10° kevät kelissä sulilla teillä. Onnistui ilman välilatausta mutta meni aika tarkalle. Kotipihassa näytti muistaakseni 6km rangea.

                                                            - Mikkeli-Tampere. Tuli ajeltua reilu kuukausi sitten. Mikkelistä ensin Lahteen jossa 30min lataustauko ja siitä Tampereelle. Siellä auto laturissa asioiden hoitamisen ajan (1,5h) ja takaisin taas Lahdessa ladaten ~30min.

                                                            - Mikkeli-Hämeenlinna(-Ahveniston rata)
                                                            Kävin kokeilemassa Golfin kykyjä. Ahvenistolla. Meno matkalla Lahdessa ~20min lataus josta ajelu Hämeenlinnaan. Hämeenlinnassa lataus lähes täyteen ennen radalle menoa.
                                                            Radalla kävin 5+6+2 kierrosta. Ei lujaa mutta täysiä. Akku täydestä noin puolilleen. Kulutuslukema oli 40kwh/100km. (En tiedä onko maksimi mitä mittaristo näyttää)
                                                            Kotimatkalle vähän latausta HML ja sitten Heinolaan ja siitä kotiin.

                                                            Eli tuollainen lähi ajelu onnistuu oikein hyvin ja pidemmätkin matkat jos ei ole kiire. Tuo Ahvenistolla käynti oli vähän vitsillä tehty mutta tuo Golfin voimalinja tuntui sopivan radan profiiliin sen verran että voisin kokeilla uudelleenkin paremmilla renkailla. Vanhat Contin kitkat vihelsi ja suti oikeastaan koko ajan.



                                                            Comment


                                                            • Tuli siirryttyä sähköautoseikkailujen pariin biokaasusta. Ei varsinaisesti Audi-asiaa, mutta Q4 e-tronissa on sama pohjalevy, akku ja perusvoimalinja. Softa, alustan ominaisuudet ym. on toki erit. Paiskaan nämä tähän astiset havainnot tänne yleisketjuun; josko ne täältä löytyy jos jotain kiinnostaa käytetty ID/Q4.

                                                              Ennen ID3:en päätymistä tuli testattua muutamia sellaisia noin samanhintaisia sähköautoja, joihin lompakko ja moraali taipuisi (ID.3:n lisäksi, Megane E-tech Electric, e-208, Kona Electric, Enyaq). Pakko oli todeta, että ajettavuudessa ja ergonomiassa Volkswagen oli paras, eikä myöskään näytä mukamaasturilta tai muulta ylikorkealta ja -kokoiselta möhköltä. Kona oli yllättävän hyvä ja tukeva ajettavuudeltaan ja istuin sopi omalle ruholle mainiosti, mutta sisämelu oli ihan kauhea jo alle 80 km/h vauhdeissa. Megane puolestaan oli hyvinkin passelin oloinen muuten, mutta penkin ja ratin suhdetta ei jostain syystä saanut omalle kropalle mukavaksi millään. E-208 taas oli liian selvästi pikkuauto, mikä näkyi ja kuului liikaa. Lisäksi noissa PSA:n vehkeissä oli vähän epäonnistunut akun koko/kulutus/latausnopeus -yhdistelmä. Enyaq olisi muuten hyvä ja parempi sisustaltaan kuin ID3, mutta tarpeettoman massiivinen möhkö.

                                                              Muutaman kuukauden ajellut nyt siis -21 ID.3 Pro S:llä, jossa siis isoin 77kWh akku ja kaikki sen ajan varusteet kattoluukkua ja DCC:tä lukuun ottamatta.
                                                              Plussaa:
                                                              -Ajettavuus on mainio. Tämä on hyvällä tavalla jämäkän ja laadukkaan tuntuinen värkki tien päällä. Massa ja matala painopiste tekee tästä paljon kokoaan isomman oloisen.
                                                              -Sähköinen voimalinja on kyllä uskomattoman helppo ja mukava ajella. Ei tarvi välittää tuon taivaallista kierrosluvuista ja vaihteista, vaan voimaa esimerkiksi ohitukseen löytyy heti. Eihän tämä 150 kW tehollaan mikään avaruusraketti ole, mutta kun ei tarvi odotella turbon heräämistä tai muuten pelialueelle pääsemistä, niin tuntuu paljon rivakammalta.
                                                              -Takaveto on mainio ja talvellakin kitkojen kanssa ollut aivan toimiva yhdistelmä. Sen yhden kerrankin kun joutui ajamaan vesisateella peilijäällä olevalla tiellä selvisin kunnialla perille, vaikka ennakkovaroitukset interin netin tietotoimistosta tiesivät kertoa, että tuossa tilanteessa on paras panna ID.3 parkkiin ja kävellä lähimmälle bussipysäkille odottamaan. Riippuen missäpäin Suomea ollaan pääsee joko bussilla perille tai ehtii jäät sulaa odotellessa. Sivuluisuun tämän saa kyllä varomattomalla voimapolkimen käytöllä hyvin helposti ja ensimmäisillä liukkailla piti hakea hetki tuntumaa ettei tule tarpeettomia luisutteluja.
                                                              -Toimivat ajoavustimet ja matrix-ledit. Jälkimmäisistä on vaikea enää tulevaisuudessa luopua.
                                                              -Sisustan laatu yllätti positiivisesti ennakkoluuloihin nähden. Onhan tässä selvästi halpoja materiaaleja suosittu, mutta kokoonpanon laadussa ei ole tingitty. Ei narise tai nitise ja ainoastaan kyynärtuet ovat todella halvan oloiset. Toki minä en saa yleensäkään näppylöitä kovamuovista siellä, mihin ei tarvitse päivittäin kosketella.
                                                              -77 kWh akku (josta käytössä vielä tällä iällä ja kilometreillä vähän reilu 90%) on tarpeettoman iso minun normiajoihin, mutta antaa ilman kotilatausta operoivalle vähän pelivaraa ja lataa pienempää akkua nopeammin pikalatauksista silloin, kun on pidemmillä reissuilla. Ei myöskään tarvi jännittää akun kapasiteetin hitaan tippumisen kanssa niin paljon. 20-50 km päivittäisillä ajoilla on pärjännyt mainiosti, kun saa konttorilla 16A (noin 3,3kW) latausta sen 1-7 tuntia arkipäivisin riippuen miten pitkään siellä ehtii notkua, ja loput kaupassa käydessä 11kW teholla, silloin harvoin kun on tarvinut lisää. Rangeahdistusta ei ole vielä ilmennyt; tyypillisellä 80% lataustasolla pääsee sen 300-400 km kelistä ja ilmanvastuksesta riippuen.
                                                              -Pikalatausnopeudet näin talvikaudella ovat isoakkuisessa ihan kohtuulliset. Akuston esilämmitystä latausta varten ei ole, joten -7-0 °C keleissä pikalatausnopeus oli pitkällä matkalla 70-90kW välillä, mikä on aivan passeli minun siirtymätyylille ja tauoille. Pikkuakkuisessa versiossa on talvella tyydyttävä kuulemma selvästi vähempään.
                                                              -Kulutus on kohtuullinen. 10-13 °C lämpötiloissa mentiin jossain 13-15 kWh/100km tasolla ja nyt pikkupakkasilla 20 kWh/100km molemmin puolin tässä kehä 3:n sisäpuolisessa pyörittelyssä matkan pituudesta riippuen.
                                                              -Auton softa yllätti pessimistin positiivisesti. Eihän tuo mikään Tesla älyominaisuuksiltaan ja päivitystahdiltaan ole, mutta 3.2 ja 3.7 softilla toimii autona jo täydellisesti, eikä mitään bugeja ole vielä tullut vastaan.
                                                              -Huoltoväli kiinteä kaksi vuotta, eikä ole mahdottoman kallis.
                                                              -Futuristiset turhakkeet, eli ajo-ohjenuolia risteysten päälle piirtävä AR-Hud ja tilanteeseen reagoiva valonauha tuulilasin alla on hauskoja lisiä
                                                              -Ratin "hipaisukytkimet" ovat selvästi mainettaan paremmat. Alun totuttelun jälkeen näiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa.
                                                              -Lämpenee nopeasti. Etäyhteydellä kun näppää noin 10 minuuttia ennen lähtöä lämmöt päälle, niin lähtiessa on lasit enimmäkseen sulat ja sisällä mukava lämpö.

                                                              Miinusta:
                                                              -Edelliseen plussaan liittyen Volkkarin serverit on muutaman kerran talven aikana olleet nurin juuri kun olisin sen lämmityksen laittanut päälle. Sovellus on myös kilpailijoihin verrattuna melko rajoittunut; sillä ei juuri muuta tee kuin laittaa ilmastoinnin päälle ja säätää ja seuraa latausta.
                                                              -Melko massiivinen kaksiosainen A-pilari, jonka ympäri tarvii kurkistella joissain tilanteissa, että näkee kunnolla mitä siellä takana tapahtuu.
                                                              -Ajettavuudessa ainoa isoakkuisen version massasta ja vähän tiukasta alustasta tuleva ominaisuus on, että pienistä varsinkin toistuvista töyssyistä tulee herkästi pompotusta kuskiin asti varsinkin 20" kesärenkaiden kanssa.
                                                              -Latausluukun lukitussysteemi on sama kuin polttoainevärkeissä, eikä sen varsi ole vedenpitävä. Lähtöjäänkin tuo on vähän huono systeemi ja latausluukkujen ollessa pidempiä aikoja auki se kastuu usein ja hajoaa aina silloin tällöin tarpeeksi marinoiduttuaan. Ei toki maksa paljoa eikä ole isotöinen vaihtaa, mutta sitten kun tämä keksintö hajoaa, niin se tekee sen kiinni-asentoon eikä vapautusnarua ole. Luukku on siis avattava väkivalloin silloin, kun tuo lukitusmoottori on päättänyt päivänsä. Ei ole vielä itselle käynyt, mutta on yleinen vaiva ja ilmeisesti lähinnä ajan kysymys. Hommasin Motonetista kympillä magneettikiinnitteisen hupun tuohon päälle, niin pysyy ees vähän kuivempana; ja toki latausluukku ylipäänsä puhtaana lumesta.
                                                              -Koiranluut on kulutustavaraa, mutta toisaalta nämäkään ei maksa kuin muutaman kympin ja vaihto on nopea.
                                                              -Näissä alkupään malleissa luistonestoa ei saa minkäänlaiseen sallivampaan moodiin. Jos sudittaa itselleen loskassa tai lumessa kuopan, niin saattaa myös jäädä sinne, kun auto ei anna liukkaalla alustalla olevan pyörän pyöriä tyhjää juuri ollenkaan.

                                                              Kaikkinensa tähän asti noin 5 kk kokemuksella erittäin hyvä hankinta ja kirkkaasti paras auto mitä minulle on omistukseen osunut.
                                                              Viimeksi muokannut Wezq-Ape; 7.2.2025, 21:51.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X