Ehkä vaunussa on oikeasti vaan piilossa jätti-iso aggregaatti.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.
Collapse
X
-
-
Nettiautoa selaillessa huomasin, että lähes kaikki halvimmat e-Up!:t on hävinneet. Samoin on käynyt uudemmalle e-Golfille. Näköjään järki alkaa voittamaan, jos haluaa ajaa edullisesti. Itse seuraan aktiivisesti Tesla 3 Performance dual motor mallien hinnan tippumista. Tarjontaa on Suomessa jo paljon, mutta vielä ei hinta kohtaa. Täytyy kuitenkin käydä koeajamassa kyseistä autoa, kun on tarjolla alle 5km:n päässä. Siitähän ei hyvä seuraa...
Comment
-
Miks se tartteee saada Suomesta? Kaveri tuotti vuosi sitten Model S:n Saksasta ja se kyllä kannatti. Kunto ihan 10+ ja kilsoja puolet vähemmän kuin vastaavilla Suomessa myyniissä olevilla. Rekan kyydissä tuli kotiin ja maksoi about 1500e. Kaiken lisäksi ne liikkeiden suomeen tuomat oli aika karussa kunnossa. Selkeesti markkina käy kuumana, kun kaikki menee.
Comment
-
Eräs tuttava on taistellut keväästä asti saksasta tuodun mällätyksi paljastuneen 435:n korjauksesta. Yli 40K€ auto kyseessä. Ei löytynyt tietoja kolarista liikkeestä ostaessa. Toki pitäisi saada oma e-Golf menemään vaihdossa pois. Jos vaihtoautossa on vikaa, niin helpompaa/halvempaa on kotimaassa asioita selvittää. Saksan hintoja toki olen seurannut. Vajaa 2K€ on autovero kyseiseen kotteroon. Itse kun katselin e-Golfeja, niin saksasta tuoduissa ei yleensä ollut ilmalämpöpumppuja, jotka Suomeen maahantuojan toimesta uutena tuoduissa on vakiona.
Comment
-
Eipä sitä kolarointia tarvitse suomessakaan myyjän ilmoittaa, ellei auto ole mennyt vakuutusyhtiön lunastukseen ja se on asiallisesti korjattu. Mutta saksassa tosiaan kuluttajansuoja on siinä mielessä lyhyempi, että autoliikkeen virhevastuu autosta on usein rajattu yhteen vuoteen, kun taas suomessa sellaista rajausta ei ole. Toisaalta, jos saksasta ostetussa autossa ilmenee virhe, niin myyjälle pitää antaa mahdollisuus korjata auto, eli toisin sanoen se pitää toimittaa myyjälle, elleivät he suostu siihen, että auto korjataan täällä. Näissä tapauksissa siirtokulut saksaan ovat myyjän vastuulla.
Comment
-
Kyseinen auto on palannut korjauksesta saksasta. Muistaakseni korjauksen hinta-arvio Suomessa oli 12K€. Siirtokulut ainakin silloin olisi menneet 50/50. En tiedä maksoiko liike sitten kokonaan. Auto ei ole kuitenkaan vieläkään kunnossa. Tuossakaan tapauksessa auto ei ollut mennyt lunariin, joten huijauksesta tuskin voi syyttää. Myyjäliike ei suostunut kaupan purkuun, vaikka ostaja olisi halunnut. En tiedä kuinka harvinainen tuollainen tapaus on, mutta ainakin itselle toimii jonknlaisena peloitteena. Mielellään itse ottaisin Suomalaisen autoliikkeen siihen väliiin, vaikka muutaman tonnin voisi kalliimpi silloin olla. Tietenkin vielä vaihtari oisi helppo sinne lykätä.Ei noita parin vuoden ikäisiä sähkiksiä hirveästi tänne uutena ole myyty, joten tuontiautot lisää valikoimaa ja toivottavasti laskee hintoja.
- 1 like
Comment
-
Ainahan näissä oma riskinsä on. Jos ei itse pääse paikan päälle, se luonnollisesti kasvaa, ellei ole luotettavaa henkilöä toisessa päässä. Omalla kohdala esimerkiksi 70tkm ajettu vs 125tkm ajettu on jo sen lentolipun menetyksen arvoinen riski. Lisäksi kun luotto kuumana käyvään autokaupan touhuun on lähellä nollaa, niin pelailen sitten mielummin omien ratkaisujen varassa. Näiden edullisempien ketjujen valikoimia on tullut vuosien saatossa tutkittua ihan tarpeeksi, niin jotenkin jo ahdistaa mennä edes tekemään kauppaa.
Edit:
Kyllä tää alkaa vaikuttaa ihan oikealta edistykseltä.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/v...7-04cf11d95967Viimeksi muokannut JM; 12.10.2021, 13:07.
Comment
-
https://www.hs.fi/talous/art-2000008254597.html
Täyssähköauton autoveron poisto siirtynee kymppien lisäykseksi perusveroon: ”Ostaja saa hyödyn etupainotteisesti”
Täyssähköautojen autovero on 2,7 prosenttia auton hinnasta. Täyssähköautojen autovero on henkilöautoilla keskimäärin noin 1 500 euroa.
Autotuojat ja -teollisuus -yhdistyksen laskelman mukaan perusveroa korotetaan todennäköisesti ”ennemminkin kympeillä kuin satasilla”. Tällöin täyssähköauton elinkaareksi on laskettu 20 vuotta, jonka aikana poistettu autovero maksetaan korotetun perusveron muodossa verottajalle tavallaan takaisin.
Jos ajatellaan, että keskihintaisen täyssähköauton veronalennus ostohetkellä on 1 000–1 500 euroa, niin siihen tulee 50–100 euroa lisää ajoneuvon perusveroa vuodessa”, Kallio arvioi.
”Sen pystyy kyllä itselleen perustelemaan, että se tulee aika nopeasti jo alempina käyttökustannuksina takaisin. Sähkö on halpaa.”
Se on vielä arvoitus, onko nykyisten täyssähköautojen elinkaari 20 vuotta.
Comment
-
Tänään oli EV-Challenge EcoRun ja olin yhdessä Tesla Model 3 LR:ssä lukemassa tiekirjaa. Reitti meni pitkin Vihdin ja Nurmijärven pieniä teitä, mutta ajettiin siinä Kehä kolmoselta Turun suuntaan konetietäkin aina kakkostielle saakka. Meidän autokunnan tulos oli vain vähän alle WLTP-kulutuksen ja sillä ei kovin hyvin pärjätty. Sinällään 14,3 kWh kulutus per 100km on ihan kohtuullisen pieni, joskin saavutettu mm. ajamalla lämppäri pois päältä. Liitteessä on tulokset ja kulutukset vertailukelpoisissa olosuhteissa mutta amatöörien ajamana.
Lisää tietoa lajista (seuraavat kisat muuten viikon päästä):
https://www.autoliitto.fi/ev-challenge
Comment
-
Harmittavasti itsellä oli muuta menoa, enkä päässyt tuohon EcoRun-kilpailuun mukaan. Elokuun Patteri-Cruisingin yhteydessähän oli vastaava (mutta leikkimielinen) ekoajohaaste, ja tuolloin ajoin e-tronilla 34 % alle WLTP-kulutuksen. Toki tuolloin keli oli aika ideaalinen, reitti ei sisältänyt yli 80 km/h rajoituksia ja aikavaatimus oli erittäin löysä, mikä mahdollisti sen, että pystyi ajamaan alle nopeusrajoitusten niissä paikoissa kun ei ollut tien tukkona. Toki silti tulin tuolloin kisan vihoviimeiseksi, koska voittaja katsottiin absoluuttisesta kulutuksesta. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, mihin möhköllä pääsee, kun sijoitukset ratkaistaan suhteessa kunkin auton WLTP-lukemaan nähden.
No, la-illalla tuli ajeltua Keski-Suomesta etelään vesisateessa ja vastatuulessa Lahden motaria reilulla 35 kWh/100 km -kulutuksella. Ei ole e-tron ekokuskin auto, ei.
Comment
-
Tuli koeajettua Model 3 Long-Range Dual Motor ACC Boostilla varustettuna. 3.9s luvataan kihtyvyys ja lähti kyllä todella hyvin, vaikka oli tihkusade. Kyllä tuosta mallista pitää entistä enemmän. Onneksi hyvitys golfista oli niin heikko, että ei tarvinnut miettiä vaihtoa :) Ajetaan vielä se Performance, vaikka tuskin kiihtyvyydessä enää eroa huomaa.
Comment
-
Kyllä sen vielä saattaa huomata, mutta isompi juttu itselle noiden kahden välillä olisi se track mode, eli että saisi radalla / jääradalla auton leikkisään tilaan. Ja se siis löytyy ainoastaan Performancesta.
Joo, olen lapsellinen :)
Comment
-
Vartilla näyttäisi olevan sekunnin nopeampi ja 5km/h vauhtia enemmän. Toki huippunopeus nousee 233 => 261km/h. Motarilla tuo koeajettu auto ei enää pahemmin säväyttänyt, kun passatilla tuntuu persdynolla pystyvän samaan. Liekö sitten pelkää kuvittelua. Kyllä olisi auto kelvannut tuollaisenaan, mutta Performancea yritän löytää ajan kanssa itselle sopivaan hintaan. Valitettavasti autokuume vain pahenee. Ei noita pitäisi koeajaa ollenkaan :(
Comment
-
Mitä enemmän on nopeutta, sitä enemmän tarvitaan voimaa jotta kiihtyvyys ei laske, eli persdynosi saattaa olla likimain oikeassa. Sähkömoottorin vääntö ja teho alkaa hiipumaan kun kierrosluku kasvaa ja sun Passatin bittimoottori tekee juuri toisin päin
Comment
-
Teslassa jää tietenkin vaihteen vaihtaminen pois, mutta pasuunassa ollaan kuitenkin maksimi väännöillä, kun uusi vaihde on pesässä ja isoilla ahdoilla ollaan jo yli 400hv tehoilla. Toki voi nelosella vetää 1 => 2 vauhtiin ilman vaihteen vaihtoa. Naapuri testaa ensi viikolla 208 pösön sähkistä ja ilmoittauduin vänkäriksi. Siinä on 50:nen akku, joten mielenkiinnolla voi siihenkn tutustua.
Comment
-
En itse ole Model 3 Perffiä ajanut tai edes istunut kyydissä, LR on aika kesy jo maantienopeuksissa. Toki sekin vastaa polkimen painamiseen nopeasti, ja siksi esim. ohittaminen sujuu. Mutta motarilla pullistelu ei ole se vahvuusalue sähkäreille, ellei sitten alla ole plaid.
Comment
-
Uuden Leafin saa näköjään 62kWh akulla ja 214hv tehoilla. Täytyykin käydä mielenkiinnosta tutustumassa, kun kerran tarjousta pukkaa.
Hyundai tarjoaa Konaan 6K€ hankintatukea ja 0%:n koron lainalle. KONA Electric 64 kWh 204 hv Style 46 786 € – 6 000 € = nyt 40 786 €. 449 kk-erällä lähtisi. Nyt on myyntiin pistetty yritystä. Taidan käydä tuollakin ;)Viimeksi muokannut Kilu7; 11.11.2021, 20:47.
Comment
-
Taloprojektia suunnitellessa tuli vaimolta seuraava kommentti liittyen autokatokseen: "Me ei sitten ruveta jokaisen kylässä kävijän autoja latailemaan, että suunnittele siitä sellainen että niihin töpseleihin ei mahdu kun meidän autot."
Ensiksi nauroin, sitten rupesin miettimään, että eihän tuo nyt niin hölmö kommentti ollutkaan?
Comment
-
Kuvastaa sitä ymmärrystä lataussähkön hinnasta. Siihen voi tosissaan sanoa, näin tehdään. Ja korkeintaan kahvit tarjotaan, mutta kermaa tai pullia ei sitten anneta kuin omalle perheelle :D
Comment
-
Tuokin on vähän riippuvainen monestakin asiasta. Jos tulee puolen kilsan päästä joka ilta lataamaan, niin ei kiitos, mutta jos vieras tulee vaikka 200km päästä, niin lienee kohteliasta tarjota kyytiä kotiinkinpäin. Toki jos ottaa nyt nousevilla hinnoilla vaikka spot sopimuksessa olevalta sen 50kWh, niin se voi olla kalleimmillaan kuitenkin sen parikymppiä->lienee kohteliasta maksaakin sen vieraan siitä..
Comment
-
Niin, tämä asia on tässä ketjussa jo keskusteltu. Mielestäni on sähköautoilijalta väärin olettaa, että kyläilypaikasta saisi ladata autoaan ilman korvausta. Tosin ainakin meidän kyläilypaikoissa ongelma on enemmän se, että kukaan ei halua ottaa korvausta lataussähköstä. Näissä tapauksissa pitää hakea kaupasta vaikka useampi kahvipaketti ja antaa ne isäntäparille tuliaisina tai viimeisenä juttuna ennen lähtöä työntää perheen teinille se latauskorvaus kouraan "viikkorahaksi".
- 1 like
Comment
Comment