Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kiva kuulla. Pistä sitten ylös, mitä vuosimallia ja tekniikkaa se testaamasi Model S edustaa. Näissä on tosi iso ero sisustan, melun yms osalta. Voimalinja on nähdäkseni hyvin samanoloinen kaikissa, suorituskyky tietty eri P-alkuisissa, mutta se tuntuma on sama. Model 3:ssakin kuulemma tämä 2021 on parempi kuin vanhempi, en ole käynyt kokeilemassa.

    Oliko tämä jo täällä? Vähän huonot reaktiot Possun ratissa, mutta aika eri maata on toi meno. Hauska nähdä, milloin näitä alkaa saada Eurooppaan:
    https://www.youtube.com/watch?v=gfWNRyqhRRM

    Comment


    • Kun ei ole pakko auto vaihtaa, mutta aina valmis vaikutteille, niin alle 50K€ autot kysessä. Kriteereinä 85 kwh akku, 22kw ac ja mielellään ilmaiset sc:t. Menee noilla vm. 2013-2015 ja takavedoksi. P85D:n saisi Saksasta jo omaan hintaluokkaan.

      Comment


        Tuohon hintaan näyttäisi alkavan saada 70D faceliftiä, preferoisin sen pre-facelift 85D edelle. Sisusta, alusta, ajomelu ja voimassa oleva voimalinjan takuu ovat ihan hyviä ominaisuuksia. Aika marginaalinen se ero muuten 16.5 kW ja 22kW auton laturin kanssa. Ja ilmaiset superit lähinnä kuriositeetti, ellei sitten työkseen aja paljon matka-ajoa (supereille osuvaa reittiä). Tai sitten se P85D, jos tykkää suorituskyvystä.

        Comment


        • Saakohan näihin "mopompiin" malleihin enää jälkikäteen mitään piristystä? https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/12076173 Toki kelpaisi se tuollaisenaankin.

          Comment


            Ainut upgrade, jota tiedän S-malliin saatavan, on 60D->75D, eli softalla tehdyn akkurajoituksen poisto. Sekin oli jossain vaiheessa ei-saatavilla, mutta nyt kai taas. Suorituskykyyn ymmärtääkseni ei vaikutusta, ainoastaan rangeen. //edit: tuossa yksilössä näyttää olevan ne alkusarjan suhteellisen kamalat penkit. Toki niitä on kätevämmät käyttäjät päivittäneet tuoreempiin ja parempiin. Ei ihan täysin plug-and-play, penkin johtosarjaan pitää tehdä jotain muutoksia.
            Viimeksi muokannut jpeltopuro; 11.8.2021, 09:10.

            Comment


              En ole koskaan uskonutkaan, että sähköautoilla maailma pelastuu, enkä usko edelleenkään.

              https://www.verkkouutiset.fi/vihrean...stui/#9b05efbd

              Comment


                Paikallispäästöihin esim. kaupunkien keskustoissa sähköautoilla on suurempi merkitys, varsinkin kun niissä paikoissa se polttomoottori monesti huruttaa tyhjäkäyntiä. Politikointi sähköautojen vihreyden ympärillä on ihan sitä täyttä itseään, vaikka toki itsekin päästöjen vähentämistä kannatan.

                Comment


                  Tuokin laskelma on jo debunkattu. Aliarvioi kasvunopeutta eikä huomioi sähköntuotannon vihertymistä. Mutta eipä se sähköauto maailmaa pelasta (jos sitä tarvitsee pelastaa). On vaan kivempi tapa liikkua (imho etc).

                  Comment


                  • Itsekin siirryin aurinkovoimalan toimitusjohtajaksi. Nyt on paneelit asennettu katolle. Näin se maailma pelastuu :) Aika hyvältä vaikutti mesen uusi EQS ja Hyandai Ioniq 5. Näin moottorilehdestä luettuna.

                    Comment


                      Aurinkovoimalan takaisinmaksuaika on vielä sitä luokkaa, että kiinnostavuus on nolla, etenkään kun sähköä ei voi varastoida millään järkevällä tavalla kustannustehokkaasti.

                      Comment


                      • Näin minulle on usein sanottu. Onneksi on omista hankinnoista kyse, niin ei tarvitse toisten mielipiteistä välittää. Käyttää omia rahojaan, ihan miten itseä kiinnostaa.

                        Comment


                        • Vaikuttaa onnistuneelta autolta Hyundai Ioniq 5: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...kohti-tulevaa/

                          "Hyundai lähtee uuden rakenteen myötä mukaan 800 voltin sähköjärjestelmiin. Toistaiseksi vain Porsche ja Audi ovat hyödyntäneet akuston korkeampaa jännitettä, mikä mahdollistaa esimerkiksi suuremmat lataustehot pienemmällä virralla. Ioniq 5 tarjoaa korkeimmillaan 220 kW lataustehon. Käytännössä tämä tarkoittaa noin 100 kilometrin ajoon tarvittavan energian lataamista noin viidessä minuutissa. Se on varsin nopeaa. Mielenkiintoisena yksityiskohtana Ioniq 5 mahdollistaa virran ottamisen autosta. Sisältä löytyy perinteinen verkkovirtapistoke, minkä lisäksi auton latausporttiin saa adapterin ulkopuolisten sähkölaitteiden käyttämiseksi. Auto siis voi toimia esimerkiksi mökillä varavirtalähteenä ja tehoa ulosotto tarjoaa 3,6 kW."

                          Comment


                            Saako kaikilla varustetasoilla virtaa ulos? Kian vastaavassa pitää valita GT line tasoa että toi on mahdollista ja huippumalli GT:ssä vakiona.

                            Comment


                            • Itselle latausnopeus on ulosottoa tärkeämpi kehitys. Löytyy jo 300kW latureita teiden varsilta. Toki yli 300hv nelivedolla tekee autolle, kuin autolle hyvää.






                              Comment


                                Auto siis voi toimia esimerkiksi mökillä varavirtalähteenä ja tehoa ulosotto tarjoaa 3,6 kW."
                                Jotenkin tuli flashback lapsuudesta, jolloin meidän mökillä ei vielä sähköjä ollut. Televisiota katsottiin välillä auton akulla, ja muistaakseni ei ollut vain yksi kerta, kun kotiin lähdettäessä ei lötkö jaksanut enää startata. Toki nyt puhutaan aika eri kertaluvun akkukapasiteeteista, mutta silti vaikea nähdä yhdistettävän tehon ulosotto mökillä ja stressiton akunkesto paluumatkalla.

                                Comment


                                • Jos noilla muistolla sähkisis pitäisi saada, niin ei jatkoon. Minulla ei ole vastaavia traumoja, joten kelpaa.

                                  Comment


                                    Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                    Jotenkin tuli flashback lapsuudesta, jolloin meidän mökillä ei vielä sähköjä ollut. Televisiota katsottiin välillä auton akulla, ja muistaakseni ei ollut vain yksi kerta, kun kotiin lähdettäessä ei lötkö jaksanut enää startata. Toki nyt puhutaan aika eri kertaluvun akkukapasiteeteista, mutta silti vaikea nähdä yhdistettävän tehon ulosotto mökillä ja stressiton akunkesto paluumatkalla.
                                    Toinen lapsuudenmuisto RC-autoista. Hetken huvia ja tuskastuttavan pitkä latausaika. Silloin jokaisen pikkupojan unelma oli polttomoottori :D
                                    Samaa mieltä kyllä tuosta ajoakun muuhun tarkoitukseen käytön järkevyydestä sähköttömässä paikassa.
                                    Viimeksi muokannut panu; 14.8.2021, 11:31.

                                    Comment


                                    • Voinko tulkita, että markka takaisin ja Kekkonen presidentiksi? Jokuhan voisi vaikka omalla omakotiraksalla kaupungissa höydyntää ominaisuutta. Hauskaa kun uudet ominaisuudet on pahasta.

                                      Comment


                                        Akkukapasiteetista ja toimintasäteestä on suuri huoli. Jos alla on polttomoottoriauto.

                                        Sähköautoilijalta sitä kysytään toistuvasti, mutta yhä vähemmän se omassa mielessä pyörii. On jopa vaikea vastata kysymyksiin "kuinka pitkälle pääsee" (riippuu kelistä, nopeudesta jne), "kauanko lataus matkalla kestää" (no yleensä ei tarvitse latauksen takia pysähtyä, mutta jos mäkissä on pikalaturi, niin akku täyttyy nopeammin kuin hampurilaisen ehtii saada ja syödä)...

                                        Comment


                                          Kyllähän uudet varusteet toki kivoja on, mutta monestiko on todella tarvetta AC-ulosotolle ja paljonko siitä ominaisuudesta pitää maksaa. Joillekin voi olla tähdellinen varuste, toisille ei. Jos on jossain sähköttömässä paikassa autolla joka käy vain sähköllä, niin ehkä en olisi autosta ottamassa sähköä ulos johonkin tarpeeseen, vaan hankkisin pienen aggrekaatin. Siinä vaiheessa kun sähköautoissa yleistyy omavarainen sähköntuotanto eli aurinkokennot, silloin ehkä ollaan vähän turvallisemmalla puolella. Onhan tuo AC-ulosotto vähän sellainen "nice-to-have" -ominaisuus, mutta minulle ei niin tarpeellinen, että olisin siitä valmis maksamaan.

                                          Comment


                                          • Perheessä käytössä tukevasti kaksi eur5 dieseliä, mutta sähköautoilu alkaa kiinnostaa. Itseä alkaa ärsyttää päinvastoin tuo asemalla tankkaaminen, miksei siitä puhuta? Tankki kestää reilun viikon, asemat jossakin valoristeyksen takana ja hinta pomppii mielivaltaisesti. Eikä olisi aikaa tankata ja kun tankki on tyhjä sataa räntää vaakatasossa ja hinnat juuri silloin tapissa. Kotona autot ovat tallissa ja sähköä riittää, ei tarvitsisi arpoa eikä värjötellä sateessa.

                                            Comment


                                              Just noin se toimii OKT-asujalla, Varsin vaivatonta, etenkin jos on kiinteästi asennettu laturi, jossa on piuha, ettei tarvitse sitä kaivella ja pakkailla lähtiessä autoon.

                                              Comment


                                                Ei minulla ainakaan ole mitään sähköä vastaan. Jos akku unohdetaan, niin teknisesti sähköinen voimalinja on ylivoimainen ja vie polttomoottorit 100-0.

                                                Tärkeysjärjestyksessä syyt, etten vielä yhtään sähköautoa omista: hankintahinta, ei vielä omakotitaloa, alkuvaiheen muuttuva tekniikka (akku+laturit). Painot näille on varmaan 60%, 30%, 10%.

                                                Itselläni ei ole tullut autoilu-uran aikana vastaan kuin muutaman kerran, että tankki olisi yllättäen tyhjä tai ylipäänsä harmittaisi käydä tankkaamassa. Siinä mielessä en usko eroa olevan sähköauton lataukseenkaan. Toisia vaivaa, toisia ei lainkaan.

                                                Jos mietin, mikä olisi hyvä käytännön käyttösäde täydellä akulla, niin kyllä 300-400km:llä pärjään varmasti.
                                                Viimeksi muokannut jasso; 19.8.2021, 13:47.

                                                Comment


                                                • Mutta kyllähän tuossa (lataushommassa) on suurella yleisöllä oppimista ja aika paljon joudutaan rautalankaa vääntämään tulevina vuosina. Olen viime aikoina pariin otteeseen selitellyt lataushommia, -käytäntöjä ja -tapoja vähän tarkemmin sähköautoummikoille ja vaikka vastaanottavassa päässä olisi varsin hyvin teknologiaorientoitunutkin henkilö, niin kyllä siinä helposti asiat menevät yli hilseen. Ja jossain vaiheessa sitä itsekin selittäessä tajuaa, että on siinä aika paljon huomioitavaa, jos tulee ns. täysin pystymetsästä.

                                                  Tosin... sitten kun kuvioihin pääsee sisälle ja käytäntöihin tottuu, tajuaa hyvin nopeasti oman auton rangen ollessa tarpeeksi hyvä, että sähköautoilua pohtivan henkilön "Kuinka pitkälle tällä pääsee yhdellä latauksella?" -kysymys on varsin epärelevantti. Tämä toki edellyttää, että auto on valittu omia tarpeita vastaamaan ilman turhan suuria kompromisseja.

                                                  Comment


                                                    Meidän taloyhtiö rakennuttaa parhaillaan noin 400 auton kaksikerroksiseen halliin yhdentoista taloyhtiön kanssa yhteishankintana latausinfran. Halliin rakennetaan virtakiskoilla virran kuljetus eri puolille hallia ja kiskoihin kytketään latauslaitteita. Järjestelmään tulee dynaaminen kuormanhallinta, jotta sähköä riittää kiinteistön muihin tarpeisiin ja ladattavat autot saavat fiksusti sähköä. Sähköliittymä on 3x600A jatkossa ja teoriassa latauslaitteesta saa 22kW ulos. Ehkä hiukan ylimitoitettua mutta rakennetaan nyt kerralla järjestelmä, joka riittää pitkälle tulevaisuuteen.

                                                    Operaattorina on Plugit ja järjestelmä tulee ns. avaimet käteen -toimituksena. Kustannukset maksaa autohalliosakkaat ja Aran tukea saatiin 50%. Infran kustannuksiksi jäi 440e/autopaikka ja latauslaite kiinteällä johdolla urakan yhteydessä asennettuna maksoi 2350e. Sähköenergia maksaa 2snt päälle taloyhtiön maksaman sähkön ja kk-veloitus taitaa olla 3,50e.

                                                    Omakotiasujiin verrattuna kallista lystiä, mutta on järjestelmäkin aika paljon isompi ja monimutkaisempi.

                                                    Ja mitä autoihin tulee niin vaimo vaihtoi diesel-Passatin ladattavaan hybrid-Seatiin. Meidän ajoprofiiliin ja reitteihin ei täyssähkö vielä sovi niin harjoitellaan nyt 3-4 vuotta autolla, jossa on molempien ratkaisujen huonot puolet.
                                                    Viimeksi muokannut TeroPee; 20.8.2021, 09:20.

                                                    Comment


                                                      TeroPee hybridit ovat erinomainen porttihuume täyssähköön. i3 on sarjahybridi, mutta sen polttomoottori ei ole matkanjatkamistarkoituksessa käynnistynyt pitkään aikaan. Tutkalla on jatkuvasti erilaiset täyssähköt, uuteen ei varmasti ole kovin heti varaa, mutta mielenkiinnolla odottelen millainen kattaus Saksassa on kolmen vuoden päästä sähkökäyttöisiä liisareita.

                                                      Comment


                                                        Muista Tero että tuokin investointi siirtyy kiinteistön arvoon. Siinä vaiheessa kun kämppää joskus myy, jos vierekkäisissä yhtiöissä on identtiset asunnot joista toisessa valmiina sähköauton latausmahdollisuus niin eiköhän siitä 2350€ paremman hinnan saa pyytää myydessä.

                                                        Comment


                                                          Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                                                          TeroPee hybridit ovat erinomainen porttihuume täyssähköön. i3 on sarjahybridi, mutta sen polttomoottori ei ole matkanjatkamistarkoituksessa käynnistynyt pitkään aikaan. Tutkalla on jatkuvasti erilaiset täyssähköt, uuteen ei varmasti ole kovin heti varaa, mutta mielenkiinnolla odottelen millainen kattaus Saksassa on kolmen vuoden päästä sähkökäyttöisiä liisareita.
                                                          Täyssähköt alkaa olla jo riittävän hyviä autoina, mutta latausinfran puutteellisuus esti meitä hankkimasta täyssähköä. Nytkin viime viikonloppuna ajettiin työpäivän jälkeen Helsingistä itäreittiä Ilomantsiin. Lappeenrannan-Imatran tienoilla oli pysähdys, mutta sielläpä ei olekaan tarjolla kuin 50kW latureita. Kolmen vartin pysähdyksellä teoriassa 37,5kWh sähköä, käytännössä vähemmän, ja sillä pääsee nätissä kelissä nätisti ajettuna 150km. Joo, se riittäisi perille asti jos olisi lähtenyt täydellä akulla, mutta saattaisi mennä turhan tarkalle ja ehkä joutuisi ottamaan lisää virtaa Parikkalassa ja pahimmassa tapauksessa ajamaan Joensuun kautta perille.

                                                          Ei varsinaisesti houkutteleva skenaario parin viisveen kanssa.

                                                          Comment


                                                          • Oli oikeasti tosi vaivatonta ajaa n.150hv dieselillä yli 1300km:ä. Meni n. 510km:ä kohteeseen ilman pysähdystä. 5h15min. En pysähtynyt matkalla, koska niin tekee vain sähköautoilijat. 4.2l/100km kulutuksella meni maantieajot.

                                                            Comment


                                                            • Tekisi kovasti mieli vaihtaa perheen Leon diesel + e-golf Teslan M3 Performance Dualiin. Passatilla ei ole halpaa ajaa työmatkaa, joten ajattelin romuttaa A6:sen ja ostaa sillä rahalla sähköpyörän.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X