Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Nämä DIY jutut tietysti koskee lähinnä tulevaisuutta ja käytettyjä sähköautoja. En tiedä haluaisinko ostaa DIY "räpelletyn" sähköauton yksityiseltä, tai edes liikkeeltä, jos ja kun ei itse (minä siis) pysty tekemään mitään.
    Kun taas vanhat "normi"autot tietysti vielä sallii DIY hommat, toisaalta vaatii usein tietokonetta.

    Ehkä noita sähköautoja tarttee huoltaa, tai ei ehkä huoltaa, mutta korjata harvemmin, joten ei tartte korjamoilla jatkuvasti käydä.

    Comment


    • No kait se diy sähkökorjaus on samaa tasoa amatöörin tekemään koneremppaan. Onhan noita harrasteita koko ajan myynnissä, joissa lukee "sisäänajot menossa". Toki itse ainakin olen tähän saakka kiertänyt ne kaukaa, kun ei tiedä kuka siellä on rempannut ja mitä ja etenkin miksi se on myynnissä sisäänajojen aikana jo.

      Comment


      • Alkuperäinen kirjoittaja tunppi Näytä viesti
        Ainakin pari vuotta sitten, kun asentajana vielä työskentelin, niin hybridejä sai huoltaa normaalisti ilman sfs6002 koulutusta...korkeajänniteosiin ei vain saanut koskea, eikä niihin normaalihuollossa olisi tarvinnutkaan.
        Tulipa tuossa käytyä Skodan puolesta kaikki aiheen kurssit paitsi sitä korkeimman velhon koulutusta (joita ei ole toistaiseksi kuin maahantuojan kouluttajien joukossa) kun nyt julkaistiin tuo Suberbin hybridi ja Citigon täyssähkömallit, ja meillä ei saa edes ottaa nosturille hybridiä/täyssähköautoa ilman että on 6002, EA-kurssi ja Skodan oma alkuperehdytyskurssi käytynä. Se toki onkin vaatimuksena korjaamolle että jok'ikinen rakennuksessa työskentelevä siivoojaa myöten olisi käynyt vähintään tuon EA:n ja Skodan oman perehdytyksen hyväksytysti.

        Huoltoja saa näillä eväillä tehdä niin pitkälle kunnes mennään lähellekään korkeajänniteosia, jolloin täytyy kytkeä järjestelmä jännitteettömäksi hlön toimesta jolla natsat riittää, eli joka on käynyt maahantuojan syventävän koulutuksen noihin järjestelmiin. Tällöinkään ei korkeajännitepuolen osia saa irroittaa/korjata/vaihtaa rivimekaanikko paitsi koulutetun hlön valvovan silmäparin alla. Tuli kyllä selväksi että pirun tarkkoja säädöksiä noihinkin löytyy, jotka voi tuntua perusasiakkaalta nillittämiseltä, mm. että korjaamolla on oma karanteenialue vioittuneille/kolaroiduille sähkökikkareille (on eräskin valittanut kun on pyydetty siirtämään auto pois tältä alueelta) ja että auto rajataan ympäriisä aidalla kun tehdään korkeajännitepuolen sähkötöitä jolloin sille aidatulle alueelle ei mennä ilman vaadittavaa koulutustasoa (ei edes hakemaan sitä pikkupetterin turvaistuinta takapenkiltä), korkeajännitepuolen jäähdytinnestesäiliö on sinetöity jne.

        Ja en kyllä luottaisi kenenkään itsekorjaamaan kikkareeseen missä kulkee korkeajännite, ellei ole näyttää jonkin sortin validia diplomia mikä pätevöittää näiden kanssa touhuamiseen. Ihan kuten en luota Janipekan itse tekemään moottoriremppaan mikä on tallin perällä internetsin forumitiedon pohjalta tehty, jos ei ole näyttää osviittaa että tarvittavaa tietotaitoa löytyy kys. rempan tekemiseen.
        Viimeksi muokannut jaeger; 12.2.2020, 18:16.

        Comment


          Ja hyvä että säädellään ja valvotaan. Helvetisti vaikeampaa tarkistaa auton kuin vaikkapa asuinkiinteistön sähköt. Kumpikin kuitenkin sellaisia artikkeleita joita ostetaan ja myydään koko ajan eikä kovin paljon mieltä lämmitä jos palaa se ostos sen takia joku nevari on tehnyt itse ja säästänyt.

          Comment


          • Joo ei siitä missään nimessä haittaa ole, tai siitäkään että noista ei sitä tarkempaa tietoa löydy ihan joka paikasta niin ei rohkaistu joka seppä menemään näppinensä sorkkimaan.

            Comment


            • Onkohan tietoa, millaista huoltohistoriaa vaaditaan, että akkutakuu pysyy voimassa? Mulle on Suomenkielinen käyttöohjekirja tilauksessa ja liikkeesä oli sen verran ruuhkaa, etten joutanut jäämään jonottamaan. Ajallisesti 38kk/116tkm:ä jäljellä. Tuossa Norjalaisessa huoltokirjassa on kyllä "aukoton" huoltohistoria, mutta millaista huoltoa vaatii kotimaa?

              Comment


                Hassuja nimityseroja, autossa korkeajännite, asunnossa pienjännite. Molemmat kyllä tappaa kyselemättä...

                Comment


                  No joo, olen aina ollut sitä mieltä että pienjännite on terminä ensinnäkin turhan vaatimaton vaarallisuuteensa verrattuna ja toisaalta nimenä liian lähellä pienoisjännitettä jota taasen voi syödä aivan turvallisesti. Sähköautojen kanssa yleisesti puhutaan korkeajännitteistä jota termiä taas ei sähkönsiirtoverkoissa periaatteessa ole olemassakaan, puhutaan pien-, keski- tai suurjännitteistä.

                  Comment


                    Hassuja nimityseroja, autossa korkeajännite, asunnossa pienjännite. Molemmat kyllä tappaa kyselemättä...
                    Jokaiselle sähkömiehelle selvä asia mutta painetaan nyt pikkuisen pilkkua. Jännite ei tapa. Se on virta joka pysäyttää sydämen ja polttaa lihakset ja sisäelimet karrelle. Toki korkea jännite edistää tappavan virran kulkemista ihmiskehon läpi.

                    Tavalliselle tallaajalle yleensä riittää tieto, että sähkö on sinistä, se sattuu ja pysy erossa siitä.

                    Comment


                      Ei tartte pelätä, että minä sähköautojen sähköpuoleen tulen ikinä koskemaan. Kaksi kertaa saanu pistorasiasta sätkyt, joten alkaa olla varaelämät vähissä.

                      Comment


                      • Ihmeellisesti sitä koukuttuu sähköautoiluun, jopa tällaisella kirpulla. Kaikki kaupunkiajo suoriutuu perheellä nykyisin Upilla. Menee parkkiin pienissäkin paikoissa ja kiihtyy reippaasti valoissa. Tällaisella normaalilla ajolla menee n.2€ satkulle. Passatin pistin jo seisontaan.

                        Comment


                          Se menee juuri näin, ensin ”työnnetään” niitä väkisin markkinoille ja kohta porukka ei muita haluakaan kuin sähkäreitä. Voimalinja on vaan niin kiva käyttää.

                          Comment


                          • Ja vielä kun "Ei meillä ole tarpeeksi latausinfraa." -keskustelusta päästään siihen, että porukka tajuaa, että esim. omakotitaloissa on käytännössä jo lähes poikkeuksetta tarvittava "infra" jo paikallaan. Kolmivaihepistokkeesta saa yön aikana isonkin akun halutessaan piripintaan ja tavallisesta schukostakin useimmissa tapauksissa tarvittaan määrän päivittäisiin ajoihin. Ei toki päde asunto-osakeyhtiöihin, mutta kyllä se muuttuu niissäkin kysynnän myötä; työkaveri myi rivariasuntoaan ja ensimmäisen kiinnostuneen ensimmäinen kysymys oli ollut "Mitenkäs sähköauton latausmahdollisuus?".

                            Meillä on B8 ollut seisonnassa syyskuusta lähtien. Käytätin sen katsastuksessa ennen talvea, mutta muuten ollut akun ylläpitolaturissa kiinni ajamattomana.

                            Comment


                              Janipa villakoiran ytimen tyhjentävästi toi esiin: Voimalinja todellakin on kiva käyttää!

                              Comment


                                Toinen aspekti tähän arkikäytön rinnalle on autourheilu. Suhteellisen suurena Rallicross fanina katselin tulevaisuuden suunnitelmia, eli meinaavat korvata nykyiset SuperCarit sähköautoilla. Meneehän ne niinkuin perkele ne uudet sähköautot, mutta tossa lajissa se meteli, pauke yms on vaan niin iso osa hommaa. En usko, että "vanhan liiton" väki menee katsomaan hiljaisia sähköautoja vaikka ne olisi kuinka nopeita. Ja uusia se tuskin houkuttelee, kun se kilpailuaspekti on jo nykysillä korkealla tasolla. Ja luultavasti tappaa lajin kokonaan, koska sähköautojen käyttö vaatii omat osaajansa ja semmosia vain ei ole. Toki voidaan ottaa mallia RX2 luokasta jossa kaikilla on sama auto.
                                Samahan on sähköformuloissa, se on kovin marginaalilaji, vaikka ajetaan metropolien keskustoissa.

                                Comment


                                • Ei liity yo. kirjoitukseen (ei ainakaan suoranaisesti), mutta kävin ison porukan kanssa ajamassa kartingia viime perjantaina VM karting centerissä Vantaalla. Edelliskerran (ehkä 7-8 vuotta sitten) jälkeen autot olivat vaihtuneet sähköisiin. Sähkön ansiosta hallissa ei haissut pakokaasu, musiikki kuului kypärän sisälle, autoissa oli myös peruutusvaihde ja kerran kierroksessa pystyi hyödyntämään 3 sekuntia kestävää buustia, joka antoi pienen lisätehon autolle. Ehkä todellisessa motorsportissa prioriteetit ovat muualla, mutta ainakaan tuossa käytössä en keksi mitään hyötyjä polttomoottoreiden käyttämiselle.

                                  Comment


                                    No hupikäytössä sähkökarting autot on täysin ymmärrettäviä, varsinkin tollasessa hallissa. Kilpailumielessä ne voisi muutenkin toimia, kun kartingissa niitä runkoja ja moottoreita on muutenkin rajallisesti tarjolla. Toki huipputason kartingissa on koneet yms viilattu viimesen päälle ja huippukalusto sielläkin maksaa tosi paljon. Eli ei ole täysin ajajien laji.
                                    Lähinnä sitä mietin tossa motorsportissa, että miten siinä ei hukata jotain, kun siirrytään täyssäköisiin vehkeisiin. Moottorit tulee jostain ja saa aika velho olla, joka sähkömoottoreita virittelee. Akkupaketit tulee jostain, kun niitä ei kannata itse rakentaa. Luultavasti tulee vielä säännöissä kielletyksi ja pakotetaan ostamana standardipallikat jostain.
                                    Toisinsanoen karusti sanoen, miksi kaiken pitää olla sähköistä? Mikä vimma esim jonkun "marginaalilajin" kuin esim Rallicrossin on miettiä täyssähkö autoja jo kaudelle 2021. Ja siten, että on vain yksi tekniikkatoimittaja. Tarkoitus ajattaa sekaisin polttomoottorisia ja sähköisiä aluksi. Joo varmasti sähkövehkeet tulee olemaan nopeampia. Sillä ei ole väliä, kun noi nykyiset SuperCarit on paljon hillitympiä vehkeitä mitä olivat -90 luvulla rajoituksia takia, eli ne voisi olla paljon nopeampia jos sääntöjä vähän avattaisiin. Ne on jo nyt ihan riittävän nopeita. En vain näe tossa pointtia, kun esim autotehtaat ei saa kehittää omia autoja.

                                    Comment


                                      Äkkiä vaan kilpasarjoihin kaikki mahdollinen sähkövehje. Se ettei niitä nykyään osaa maallikotkin virittää, ei tarkoita, etteikö voisi. Kilpailu se polttomoottorinkin kehitystä on siivittänyt. Eikä vain moottorin vaan autojen ylipäänsä.

                                      Comment


                                        Pyöräilystäkin tulisi mielenkiintoista, kun sallittaisiin sähköpyörät ja ne kulkisi sataa.

                                        Comment


                                          No eräskin Tampereen seudulla asustava harrastajatoveri viritti fillariaan sähköllä. Taisi se lähemmäs sen sata kulkea, kiihtyi paikaltaan kuin kyykkypyörä ja poltti paikallaan etujarrua vasten kumia valoissa.

                                          Comment


                                            Siitä "polkupyörästä" oli katulaillisuus kaukana, se rikkoi jokseenkin kaikkia sääntöjä mitä sähköavusteiselle pyörälle silloin oli asetettu.

                                            Comment


                                              Tuosta motorsportista, kyllä mulla jää rallin tai rallicrossin katsominen jos sähköautoilla aletaan ajamaan. Yhtään kokonaista formula-e kisaakaan en ole jaksanut katsoa vaikka ne aika lyhyitä onkin. Kyllä se ääni tosiaan lajiin kuuluu.
                                              Toinen mitä tuossa mietittiin isäni ja erään toisen vanhan polven rallikuskin kanssa että miten ralleissa on mietitty 2022 tulevien hybridien turvallisuutta ulosajotilanteissa? Nythän esim. formuloissa toisinaan menee hetki ennen kuin ratavirkailijat voi koskea autoon ennen kuin autossa oleva valo muuttuu vihreäksi. Entä kun auto heittää Tänakin Monten voltteja muistuttavan liikesarjan niin se lamppu on sadan metrin päässä autosta. Tai vähän lievemmässä ulosajossa tai kaadossa katsojien mennessä auttamaan autoa takaisin tielle 10 katsojaa menehtyy sähköiskun saatuaan. Tai auton syttyessä palamaan ulosajon jälkeen. Sähköautot kun on ilmeisesti aika haastavia sammutetavia. Ratakisoissa tuo on suht helposti ratkaistavissa kun autoihin pääsee käsiksi vain virkailijat ja sammutuskalustoa on lähellä. Rallireitillä asiat on vaikeampi ratkaista.

                                              Comment


                                                Jotenkin tasta edellisesta kommentista tulee mieleen se rallikaatovideoista tuttu liinamies, siina ei kylla hyva menisi pilalle vaikka saisi kunnon satkyn...

                                                Comment


                                                  Ralliautot ja formulat on sen verran kaukana niistä joilla me tuolla normaaliliikenteessä ajetaan että en menettäisi yöuniani. Rallihan on käytännössä vaan helvetin suurta mainosta valmistajille jotka siellä autojaan ajattaa ja varmasti laskevat mikä kannattaa. Itsekin olen sitä mieltä että kyllä motorsportin kuuluu haista ja kuulua vaikka niillä sähkömoottoreilla ajettaisiin aivan yhtä kovia tai kovempia aikoja erikoiskokeilla.

                                                  Comment


                                                    Kyllä sama keltapaitainen mies oli itelläkin mielessä. Kyllä se mies hyvä organisoimaan on ja autot kyllä nousee ripeästi tielle.

                                                    Comment


                                                      Maailma tarvitsee sähköistä liikkumista. Mutta maailma ei tarvitse sähköistä motorsporttia. Aivan yksi itikan kusaus vaikutukseltaan. Ja tekniikka kehittyy muualla joka tapauksessa, ei se teknologia enää siirry formuloista tai ralliista kadulle. Eli tältä sähköautoilijalta ääni v10:ien palauttamiseksi F1:een!

                                                      Katuautojen äänistä, insinöörinä tykkäsin polttisten äänistä. Kuten vaikka äänekkäästä pakosoundista, imuäänistä, by-passin vininästä. Ne kaikki olivat hienoja siksi, että tekivät osaltaan autosta nopeamman. Nyt se lähinnä huvittaa, kun kadulla joku tuunattu auto röhisee ja köhii, eikö sitten kiihdy mihinkään. Nyt kun melu liittyy hitaammin liikkumiseen, en kaipaa turbovitosen laulua...

                                                      Comment


                                                        Näimpä. Tässä just tajusin että mopot ja mopoautot jos jotkut hyötyisi kaiken eniten hiljaisista sähkömoottoreista. Tai en tiedä hyötyisikö ne mopot (tai niitä muna suorana liikennevaloissa jännetuppitulehdusta uhmaten renkovat teinit) siitä mutta me kaikki muut kyllä.

                                                        Comment


                                                          Kesärenkailla ja -keleillä meni noin 14kWh/100km, nyt talvirenkailla ja -keleillä on keskikulutus noussut 16kWh:iin ja siltikin energiakustannus on alle 2 eur / 100km. Jos tuota nyt tulee kauemminkin pidettyä, niin AC Schnizeriltä alustasarjaa ja spaceria alle, niin saa apuja sivutuuliherkkyyteen.

                                                          Comment


                                                            Erikoista, luulisi että kesärajoitusten aikaan parikymppiä kovemmat matkanopeudet rankaisisi vähintään yhtä paljon kuin tämän talven lämmityksen osuus.

                                                            Comment


                                                              Mun työmatkalla, ajoimpa kumpaa reittiä hyvänsä, on samat rajoitukset kesät ja talvet. Mutta kun vaihdoin energialuokan A kesärenkaat energialuokan C talvirenkaisiin, kulutuksen nousu oli välitön, noin 1kWh/100km. Loppu tulee sitten auton lämmittämisestä, minä en tykkää autossa palella. Lämmityksellä on todella suuri vaikutus; jos lasken lämpötilaa +22°C -> +18°C, se tekee jopa 20 km rangessa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X