Tuo perustuu vissiin käyttäjien ilmoituksiin vai mistä hakee asemien pumppuhinnat?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Dieselin valoisempi tulevaisuus
Collapse
X
-
Ajoin töihin, matkalla kolme polttiaineasemaa ja kaikista mätsäsi hinnat. Kaksi kolmesta oli päivitetty 17 tuntia sitten ja yksi tuore. Siitähän tuo sovellus on kätevä että siinä painike sille samalle hinnalle kuin nykyinen, ei tarvitse numeroita näppäillä.
Tiedä sitten kuka noita päivittelee, jospa sitä joku hurua ajava pitää hinnat ajan tasalla. Varmasti on ihmisiä keille nykyiset polttoaineen hinnat tekevät taloudellisesti tiukkaa, niin onhan siinä joku hyvällä asialla päivittämässä hintoja sovellukseen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viestiTiedä sitten kuka noita päivittelee, jospa sitä joku hurua ajava pitää hinnat ajan tasalla. Varmasti on ihmisiä keille nykyiset polttoaineen hinnat tekevät taloudellisesti tiukkaa, niin onhan siinä joku hyvällä asialla päivittämässä hintoja sovellukseen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viestiAjoin töihin, matkalla kolme polttiaineasemaa ja kaikista mätsäsi hinnat. Kaksi kolmesta oli päivitetty 17 tuntia sitten ja yksi tuore. Siitähän tuo sovellus on kätevä että siinä painike sille samalle hinnalle kuin nykyinen, ei tarvitse numeroita näppäillä.
Tiedä sitten kuka noita päivittelee, jospa sitä joku hurua ajava pitää hinnat ajan tasalla. Varmasti on ihmisiä keille nykyiset polttoaineen hinnat tekevät taloudellisesti tiukkaa, niin onhan siinä joku hyvällä asialla päivittämässä hintoja sovellukseen.
Comment
-
Paradoksaalista tai ei - näillä hinnoilla dieselillä ajaminen (vs. vastaavaa bensa) on kannattavampaa jo paljon pienemmällä ajomäärällä kuin oli v. 2021(!)
Tein pikaisen laskelman, jonka perusteena olivat vastaavat n. vuoden 2015 Audi A6:t (bensalla CO2 152g) ja IS antamat "kevät 2021" hinnat, sekä 2022 tuosta lähiasemalta hiljattain otetut. Tällä laskemmalla ero oli jo yllättävän selvä:
2021: Dieselillä ajo alkoi "kannattaa" 23 tkm jälkeen
2022 (ao. keskihinnalla): jo 16 tkm jälkeen.
Saapi tarkastaa laskut, mutta porukan kannattaisi alkaa vaihtaa niitä bensa-autojaan ennemmin dieseliin... ;-)
Tuossa 2015 ikäluokan autoissa hybridit olivat vielä aika marginaalisia, samoin tietenkin EV:t.
- 1 like
Comment
-
Kieltämättä eur / km nousut ovat ihan älyttömiä, kun katsoo puhtaasti polttoainekulua :-/
Dieselille (polttoaine) nousua +71% ja bensiinille +65% - noin vuodessa (järkyttävää)!
Pitäisikö melkein juhlia kun näissä oloissa käyttövoiman verotuksessa (ajoneuvovero, diesel) nousua on vuodessa 0,0%, heheh...
Toki miinusmerkkinen olisi vielä parempi;-)
Tuo dieselin hinnan nousu on mennen tullen isoin kontribuuttori hulluna (7-8%) laukkaavaan inflaatioon Suomessa.
Siinä on joku huono kahvisato (juhlamokka indexi - eli tarjoushinta noussut 2,99 eur -> 4,99 eur) sun muut ihan peanutseja... :-)
Huonolla tuurilla toki sähköenergian hinnassa voi päästä myös sopimuskauden vaihtuesssa +100% nousuihin, mutta siirtohinnoissa enemmän vakautta (lue: ne on korotettu jo aiemmin!)
Comment
-
Itse asiassa, traktorien ym. polttöljyssä nousu on vielä pahempi - jopa +90%
Ja siinä on sitten ihan turha alkaa mennä neuvomaan että "kevennät vähän sitä kaasujalkaa sen kylvökoneen kanssa..." :-/
Samoin öljypannujen kevyt polttoöljy, IS:
"St1:n myyntipäällikkö Laura Lampola kertoo, että tiistaina litra lämmitysöljyä maksoi 1,89 euroa litra. Tiistaina St1:llä litra lämmitysöljyä maksoi siis 89 prosenttia enemmän kuin vuoden 2021 keskihinta.
– Poikkeuksellisen isoja päiväkohtaisia nousuja, Lampola sanoo.
Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksin mukaan vuonna 2021 lämmitysöljyn keskihinta oli sata senttiä litralta. Vielä helmikuussa 2022 litran lämmitysöljyä sai keskimäärin 1,29 eurolla."
Mutta esim. kuivureissa viljaa kuivataan monesti juurikin ko. öljypolttimin -> tämäkin vaikuttaa ihan suoraan syömäsi leivän hintaan.
Comment
-
Juu, kiitos moderoinnista... Jaan tähän vielä yhden uutisen, ennen kuin se leimautuu #offtopic niin perusteluna:- ...tällä on vaikutusta kokonaisuuteen (= dieseliin käyttövoimana) vaikka koskeekin raskasta liikennettä jossa Audi ei ole edustettuna.
- ...tästä voi ennakoida jotain (dieselin "valoisammasta tulevaisuudesta") sen suhteen mitä nykyinen hallitus asiaan haluaa vaikuttaa (aivan päinvastaista?)
- ...osiossa "Esson baari" saanee livetä hivenen teknisestä jargonista :)
Eduskunta on käsitellyt hallituksen polttoainetuesta tekemän esityksen. Alkuperäisessä hallituksen linjauksessa tuen kokonaismääräksi arvioitiin 75 miljoonaa euroa. Lakiesityksessä tukitaso on yli puolittunut. Eduskunta käsittelee asian vielä täysistunnossaan.
Kuljetus- ja logistiikka-alan edunvalvoja SKALin mukaan tukitaso kertoo ”täydellisestä ymmärtämättömyydestä” kuljetusalan tilannetta kohtaan.
https://www.yrittajat.fi/uutiset/kar...een-luvatusta/
Comment
-
(Toivottavasti ei mene monologiksi...;-)
Sivukorvalla uutisista kuulin että sekoitevelvoitteen alennus tulisi lopulta voimaan 1.7. eli nyt perjantaina?
Mistään en löytänyt aiheesta ns. mustaa valkoisella.
Eduskunnan julkaisukin on liki 1kk takaa, mutta tämä oli vasta esitys:
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Ha...E_85+2022.aspx
Comment
-
Jatkan vielä sen verran tätä monologia että vastaan kysymykseeni (kun sen uutisvirrasta bongasin) ja sitten ... I'll rest my case?
1.7. klo 9:25 -->
Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen jakeluvelvoitteen alentamisesta juhannuksen alla.
Lain väliaikainen muutos menee vielä tasavallan presidentin vahvistettavaksi heinäkuun alussa. Muutos voi tulla voimaan heti sen jälkeen.
”On vaikea arvioida, koska hinnan lasku näkyy pumpulla..."
Lähde:
https://www.aamulehti.fi/talous/art-2000008919014.html
Comment
-
Hyvä. Ei tarvi kun euron verran enää laskea niin on semmosella normaalitasolla.
P.S. Eilen käytin auton nelipyöräsuuntauksessa, tänään työreissulla atk näytti 4.2 keskaria. Aiemmin paras lukema ollut 4.5
En mitenkään saata uskoa että pelkät renkaat tekis melkein 10% mutta seurailen tilannetta.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja välkky Näytä viestiKyllä se näyttää jo nyt näkyvän, esim. Neste Pirkkala Linnakallio diesel nyt 2,310 €/litra. Pudonnut eilisestä noin 20 senttiä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja välkky Näytä viestiKyllä se näyttää jo nyt näkyvän, esim. Neste Pirkkala Linnakallio diesel nyt 2,310 €/litra. Pudonnut eilisestä noin 20 senttiä.
Kyseisellä asemalla on litrahinta pudonnut siis 2 päivässä "peräti" 0.24 euroa.
Samaan aikaan Brent-laadun raakaöljy on ollut juhannuksesta lähtien nousussa, laskettuaan sitä ennen hivenen:
https://www.neste.fi/konserni/sijoit...akaoljyn-hinta
Tuon ei pitäisi siis nyt pumppuhintaa ainakaan samanaikaisesti laskea.
Comment
-
MTV uutisissa (kaasuautokauppias, kröhm..) todistelee miten dieselautojen arvo on laskenut luokka 20%...30% koska niiden tarjonta on nyt kysyntää isompaa.
Eli autoliikkeiden diesel-vaihtoautot eivät tahdo oikein kiertää... Varmasti tuo keväinen markkinaheilahdus jossa dieselistä tuli hetkittäin bensiiniä kalliimpaa, vaikuttaa yhä ajatuksissa. Samoin tieto siitä että dieselin hintaa uhkaa jatkossa nuo biosekoitevelvoitteen nosto. Tietty mustamaalaaminen mediassa on myös yleistä, vaikka dieselin CO2 < vast. bensiinillä. Dieselvero on (yhä) liian korkea pikkuajoon. Syitä on siis monia...?
Nyt olisikin korkea aika hallituksessa (lue: ao. ministeriöissä) alkaa miettiä miten tämä biosekoitevelvoitteen nosto tullaan kompensoimaan?
Tämä nykyinen suunnitelma tulee olemaan tiettyjä käyttövoimia syrjivä. Pitäisi miettiä kokonaisuus kuntoon ajoissa, etenkin kuin n. 90% Suomen kuljetuksista kulkee kumipyörillä joista lienee >> 90% liikkuu dieselin voimin. Toistaiseksi kaasu ym. ovat marginaalissa. 100km rangella olevista sähköpakuista (ref. MB Vito) puhumattakaan.
BTW: Olette varmaan huomanneet, Brent on painunut $128 / barrell huipustaan nyt $108 tuntumaan, ja jos lasku jatkuu tuonne satasen tuntumaan, nähdään meilläkin pitkästä aikaa 1.xx eur/l alkavia pumppuhintoja, sitä odotellessa ... ;-)
Comment
-
Jaanpas vielä tuollaisen uutisen, koska ainakin itselle oli yllätys... ja sillä perusteella että kyllä tuosta nyt (taas) yksi pilvi tuli sen muutoin niin valoisan tulevaisuuden eteen ;-)
Siis tässä on kyse ihan valmiin jalostetun dieselin (ei siis öljyn) tuonnista, ja tiettävästi tuota ei (enää) tuoda Suomeen lainkaan, vaan lähinnä tuonne Itä-Euroopan maihin.
Mutta silti aikamoista, että tuontimäärät ovat päinvastoin kuin kuvittelin, kasvaneet verrattuna 2021 heinäkuuhun(!)
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/ida...f-5545d2745c89
"Jalostuskapasiteettia kuitenkin ajettiin alas kysynnän vähentyessä koronapandemian aikana, joka on lisännyt tarvetta jalostetun dieselin tuonnille."
Ps. Niin mikä se musta pilvi oli? No se että (jutun mukaankin) EU koittaa sulkea tämän (valmiin) dieselin tuonnin helmikuuhun mennessä, ja kaikki tietää mitä tapahtuu Euroopassa dieselin hinnalle jos tuonti estetään... Noh, emme tietenkään halua Putinin sotaa rahoittaa, mutta voi olla että joudutaan ampumaan kohta jo toiseenkin jalkaan, nimittäin itseä.Viimeksi muokannut Zac73; 5.8.2022, 10:52.
Comment
-
Kun nämä dieselin (lähi)tulevaisuutta hyvinkin liippaavat, niin laitetaanpa pari tuoretta uutista:
Dieselillä ajavat hylkivät vaihtohetkellä sähköautoja – autokauppiaan mukaan arkijärki saattaa unohtua
Tilasto perustuu suuren autokauppiaan viimeksi kuluneen vuoden aikana tehtyihin autokauppoihin:
Dieselautoilijoista peräti 80 prosenttia vaihtaa nykyisen autonsa dieselillä tai bensiinillä kulkevaan käytettyyn autoon.
Vain reilusti alle viidennes hankkii dieselauton tilalle hybridi- tai sähköauton.
https://www.is.fi/autot/art-20000090...M3_P0sZIgt-4Pc
Tämä päivän (IL top3) uutinen on aika synkkä, onkohan tällä viikolla nähdyt (esim. ti Patalahden Teboilin 1,95e/l) kohta taas muisto vain?
Tosin (globaali) talous sukeltaa nyt aika vauhtia ja öljyn hinta painuu samaa kyytiä, samalla on valoa näkyvissä esim. Iranin tuotannon saannista markkinoille. Let's see.
Loppuuko diesel kesken? Varannot ehtymässä, Euroopan tuotanto ei riitä
Euroopan oma tuotanto ei riitä dieselin kysynnän täyttämiseen, vaan ulkomailta tuodaan jatkuvasti lasteja.
Tämä voi koitua vuoden 2023 alkupuolella entistäkin suuremmaksi ongelmaksi, kun Euroopan unionin Venäjältä saapuvia laivalähetyksiä koskeva kielto astuu voimaan.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset...3-f2f04609043f
Comment
-
Pitkästä aikaa jotain "valoisaakin" uutista (joskin tämän ministerin / hallituksen aikana ei enää mitään asiasta päätetä...)
Dieselin ja 95-bensiinin ero revennyt suureksi – Lintilä: ”Perusteet dieselin käyttövoimaverolle vähenevät koko ajan”
Dieselin ja 95-bensiinin hintaero on ollut suuri pitkin syksyä. Diesel on kalliimpaa kuin bensiini. Samaan aikaan diesel-autoilijat maksavat autostaan käyttövoimaveroa.
”Perusteet käyttövoimaverolle vähenevät kokoa ajan. Varmasti tämä on seuraavan hallituksen pöydällä yksi ensimmäisistä asioista”, sanoo elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk). Lintilän mukaan dieselin hintaa on kirittänyt se, että dieseliä tehdään keskitisleistä, joilla korvataan myös maakaasua.
--> Tuo avasi myös osaltaan sitä, miksi diesel on nyt 15-20 centtiä 95E:tä kalliimpaa - koska kaasuhanat kiinni, niin kaukolämpöä ym. tehdään kevyellä polttoöljyllä ....
Linkki:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/d...2-42f21e1edc62
(ei maksumuuria, ellei jo käytetty kk:n ilmaisia lukukertoja)
Comment
-
-
Kyllä ei ole paskankaan merkitystä käyttövoimaverolla jos ajaa yhtään enempää. Tuossa just laskin että koko vuotuisen käyttövoimaveron summalla saisi about yhden kuukauden naftat.
Samaan aikaan pumpulla hinta on noussut noin puolitoistakertaiseksi. Jos "dieselveron" poistolla joku saadaan tyytyväiseksi niin aika pienestä on kiinni. Se on kuitenkin tavan henkilöautossa joitain satoja euroja, olkoon nyt vaikka 500€ esimerkin vuoksi. Sillä saa nykyään sen vähän reilun 200 litraa polttoainetta. Jos kulutus on vaikka 6-7L/100km niin koko käyttövoimaveron poistolla saisi noin 3000km polttoaineet. Toisin päin laskien, nykyisellään saman 500€ maksaa alle 10000km ajon aikana korkeampana polttoainehintana.
Sitä vaan että jos tuollaisella käyttövoimaveron poistolla perusteltaisiin sitten ihan hyväksyttäväksi nykyinen korkea litrahinta niin ei tarvi kovin korkeaa matematiikkaa tajuta että ei oo kovin kaksinen vaihtokauppa.
- 1 like
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiKyllä ei ole paskankaan merkitystä käyttövoimaverolla jos ajaa yhtään enempää.
"Bensiiniautoilla ei käyttövoimaveroa ole, koska niillä on korkeampi polttoainevero. Bensiinin polttoainevero on kaiken lähtötaso, mistä dieselin hintaa on lähdetty veroalella laskemaan. Dieselin valmistevero on noin 17 senttiä alhaisempi kuin bensiinillä – tasan tästä veroedussa on kyse. Jos dieselvero poistettaisiin, se tarkoittaisi myös veroedun katoamista. Mitä enemmän ajaa, sitä vähemmän käyttövoimaveron poisto kompensoi dieselin hinnannousua. Suuri enemmistö dieselkuskeista on kuitenkin niitä, jotka ajavat noin 15 000–20 000 kilometriä vuodessa. He taas hyötyisivät tästä. "
Comment
-
En itsekään näe tuota dieselveroa - yleensä - ongelmana, vaan sitä että itse polttoaine maksaa aivan liikaa (sanotaanko että kipuraja meni jossain 1,60 - 1,70 tienoolla).
Ainoastaan se ongelma vanhemman pään dieselille, joille ei enää kerry 20-40 tkm vuotuista ajosuoritetta, vaan esim. alle 10 tkm. Noissa tuo vuotuinen vero on sitten selvä rasite ja tekee vanhasta dieselistä ongelmajätettä paljon vastaavaa bensa-autoa nopeammin. Eco-perusteita siihen ei kuitenkaa olisi, koska pienemmät (CO2 -20%) päästöt.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Zac73 Näytä viestiParadoksaalista tai ei - näillä hinnoilla dieselillä ajaminen (vs. vastaavaa bensa) on kannattavampaa jo paljon pienemmällä ajomäärällä kuin oli v. 2021(!)
Tein pikaisen laskelman, jonka perusteena olivat vastaavat n. vuoden 2015 Audi A6:t (bensalla CO2 152g) ja IS antamat "kevät 2021" hinnat, sekä 2022 tuosta lähiasemalta hiljattain otetut. Tällä laskemmalla ero oli jo yllättävän selvä:
2021: Dieselillä ajo alkoi "kannattaa" 23 tkm jälkeen
2022 (ao. keskihinnalla): jo 16 tkm jälkeen.
Saapi tarkastaa laskut, mutta porukan kannattaisi alkaa vaihtaa niitä bensa-autojaan ennemmin dieseliin... ;-)
Tuossa 2015 ikäluokan autoissa hybridit olivat vielä aika marginaalisia, samoin tietenkin EV:t.
Energiakriisi on entisestään tukistanut dieselin asemaa: Lämpökattiloissa poltetaan nyt entisten venäläisen kaasun ja hakkeen, ja (osin) kotimaisen turpeen sijaan polttoöljyä = dieseliä minkä vuoksi laskenut öljyn barrel-hinta ei ole laskenut dieseliä lainkaan samalla nopeudella kuin bensiiniä. Esim. viime viikolta lähimmän (ST1) pumppuhinnat
- E95: 1,90 eur / litra (halvimmillaan käynyt 1,7x eur/l?)
- Diesel: 2,04 eur / litra
Ennen uutta vuotta tankkasin halvimmillaan (SEO) 1,84 eur/l mutta 1.1.2023 voimaan tullut parafiinisen dieselin "verotuen" poisto heikensi taas tilannetta.
Laskinkin nyt mikä on tuon aiemman "bensa vs. diesel" break-even ajomäärä, ja se oli ennenkuulumattoman korkea:
43.362 km (eli vasta tuota isommalla ajomäärällä per vuosi alkaa "säästämään"...!)
Nythän tässä on vielä lisämurheena se, että EU lopettaa myös venäläisen dieselin tuonnin helmikuun alusta.
Tämä aiheuttaa lisää hintapaineita, koska dieselin kysyntä on EU:ssa edelleen suurta ja öljynjalostuksen jaesuhde on vakio (ts. bensiiniä ym. syntyy "liikaa" tarpeeseen nähden).
En ole aiemmin tuota ehdotusta tukenut, mutta kyllä sen vuotuisen ns. dieselveron (eli ajoneuvoveron) poisto tai ainakin kohtuullstaminen olisi yksi keino estää kaikkinainen dieselin kuolema? 6% uusista on enää dieseleitä, joten se hidas kuristaminen on tehnyt jo pitkälti tehtävänsä?Viimeksi muokannut Zac73; 23.1.2023, 11:25.
Comment
-
Noissa tuo vuotuinen vero on sitten selvä rasite ja tekee vanhasta dieselistä ongelmajätettä paljon vastaavaa bensa-autoa nopeammin. Eco-perusteita siihen ei kuitenkaa olisi, koska pienemmät (CO2 -20%) päästöt.
- 1 like
Comment
-
Smartti on kieltämättä edullinen (mulla siis sama 0.8 cdi), mutta kaupan laina-auto pistää paremmaksi. Paperilla suunnilleen samat kulutuslukemat (käytännössä ehkä enemmän), mutta vuotuinen vero noin puolet (333 vs. 170). Kyseessä Fiesta Van 1.5 tdci. Toki Smartissa on enemmän karaktääriä ja hauskuusmomenttia...
Comment
Comment