Onkohan kenelläkään kokemuksia em. yhdistelmästä A4/A6 tai Pasaatina? Tarkoitus olisi siirrellä muutaman sadan kilometrin matkoja (ei siis mitään euroopan turneita) max 1500-1600 kg telivaunua. Kestääkö laatikko ? entä takaiskarit ? tarvitaanko lisäjäähyjä ? Vai pitäisikö katsella suoraan maasturiluokasta Cherokee 3.1 TDi tmv. Mielipiteitä ja kokemuksia, kiitos.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Asuntovaunu, 2,5/3,0 TDi, automaatti ja 4 -veto
Collapse
X
-
Öljyjäähdyttimen tarpeellisuuden totesin kesällä, kun hinailin n. 1300kg venetraileripakettia. Moottoriöljyjen lämpötila nousi n. 30C korkeammaksi, mitä normaaliajossa. Mitähän olisi lämmöt olleet ilman öljyjäähyä? Eipä tuosta moottorin lisäjäähdyttimestäkään haittaa tuntunut olevan, flekti alkoi huutaa melkein heti yhdistelmän kanssa esim. liikennevaloihin pysähdyttäessä.
Tomaattien kestosta en tiedä. Ainakin monet veneiden traileroijat rakastavat tomaatteja, kun se on niin kiva venerampilla - ei tarvitse kytkintä luistatella. VAG:n lodjut kyllä minua arveluttaisivat rankassa vetokäytössä, kun ei mokomat nyt ihan luotettavuuden perikuvia tunnu olevan. Tämä kylläkin ihan mutu.
Comment
-
Nelivetohan on loistava juurikin vetojuhtana, mutta automaatti saattaa olla pitkissä ylämäissä aika lujilla. Itse oon kiskonu 1400kg:n teli-asuntovaunua 90 heppaisella A4 Audilla (mutta manuska-askilla), eikä tee etes heikkoa. Etuvetoisena ilmeni vain ongelma kun kohtalaisen heikoilla kesärenkailla ajelin sateella, niin etupää raapaisi välillä sutia ylämäessä vesipatsaan päällä.
Comment
-
Jjurva
Vaunua vedän mieluummin tuolla audilla maanteillä ja muutenkin hyvissä oloissa. Jos taas pitää raskahkoa venettä liikuttaa rampeilla taikka hevoskärryä vähänkin pehmeämmällä alustalle on valinta kyllä sillon maasturille 100-0. Cherokeesta en tiedä mutta ainakin mitsun maastureissa yksi ylivoimainen ominaisuus on alennusvaihde. Audissa 1-vaihe mielestäni aivan liian pitkä hankalasta paikasta liikkeelle lähtöön, hirveää luistattamista.
Audin 6-vaihteisen lootan kestosta en vielä osaa sanoa mutta periaatteena olen pitänyt että vejän kierroksilla enkä väännätä laatikkoa rikki.
Comment
-
Kun käytin autoa vaihteistoöljyn vaihdossa, niin varoittelivat että automaattilaatikossa on peruutusvaihteessa joku osa joka voi murtua esim jos peruuttaa ison kärryn kanssa ylämäkeen tms. olivat kuulemman korjaneen useita passatteja ja A6:sia. Muuten kuulemman kestää ongelmitta jos öljyt kunnossa
Comment
-
Isäukon C4 2,5TDi etuveto automaatilla ollaan kyllä vedetty hevoskuljetusvaunua (1300-1500 kg?) ehkä kymppitonni kilometreissä, ja hyvin on toistaiseksi toiminut. Tosin kannattaa kyllä tuota automaattia säästää, ja ei todellakaan ajaa matalilla kierroksilla. Niin ja automaattiöljyt kannattaa kyllä vaihtaa hieman etuajassa jos enemmänkin innostuu vetämään trailereita.
Kyllä se ne muutama sataa kilometriä pitää kestää kunhan maalaisjärki pysyy mukana matkassa.
Comment
-
Nyt kun puhutaan tuoreista peleistä, ei ehkä ihan suoraan voida vetää kokemuksia vanhemmista malleista. 3.0 TDI:n jatkona oleva laatikko on muistaakseni peräisin muualta kuin totutuista VAG/ZF-lähteistä.
Edit: Tätä vastinetta ei sitten ollut kenellekään henkilökohtaisesti suunnattu.
Comment
-
Ja kyllä mun mielestä pitää huoletta voida vetää kärryä, jonka paino on alle suurimman ohjekirjassa sallitun kärryn paino. Sillonhan autossa on jotain vialla jos ei kestä.
Itsekin yllätyin kun lueskelin ohjekirjaa. Se sallii oman auton kohdalla automaatin vetää muistaakseni 50kg isompaa kärryä kun manuaalivaihteistolla varustettu
Comment
-
Kiitoksia vastauksista ja mielipiteistä, lisääkin saa tulla. Lähinnä olen ajatellut 2001-> A6 Quattro/Passat 4-motion malleja. A4:ssa taitaa max paino tulla vastaan jo 1600:ssa joten sen voi unohtaa. Kaikkiaan ajoja tulee 35000-40000 km vuodessa pääosin matka-ajoa. Vaunua vedetään ehkä max 2000 km kesässä muutaman sadan kilometrin kerta-annoksina.
Eräs vakiopaikoista on pehmeän hiekkatien päässä joka tänä kesänä (kuivuus) oli niin heikossa kunnossa että etuvetoisella oli vaikeuksia ilman vaunuakin. Lukolla varustettu takavetoinen vaunun sinne kyllä kiskoi mutta pois tulemiseen tarvittiin maasturin apua.
Comment
-
Jjurva
-98 A4 q avantilla saa vetää jarrullista 1800kg. Onko muuttunut uudemmissa ja paljon 2.5tdi A6:sella saa vetää?
Comment
-
Ainakin A6 2,5 tdi q aut -99 avantilla saa vetää 1900 kg. Ja menneen kesän kokemuksella (vaihdoin Chevyn Audiin vasta kesäkuussa) 1500 kg vaunu tuli perässä kuin juna eikä öljyn lämmöt nousseet mihinkään. Edellisenä veturina Blazer 6,2 diesel automaatti myöskin. Joten kolmea en vaihda automaatti, ilmastointi ja........ :-)
Comment
-
Eiköhän sillä tomaatilla pärjää kun pitää huolen ettei vedätä turhan alhaalta, eli tarvittaessa pakkovaihteita käyttäen pienempää pesään.
Ja kattoo vähän mihin pyssää, saa sen laatikon poltettua jos jyrkkään mäkeen jättää joka kerta.
Samat säännöt kuin manuaalissa periaatteessa.
Meneehän siitä manuaalistakin se laatikko ennen pitkää kun pikkukierroksilla turhaan kiusaa ja kytkin kun ylämäkiin luistattaen lähtee liikkeelle.
Comment
-
Tuli vedettyä eilen 1400kg kuorma Espoosta Hankoon ja takaisin. Mennessä pidin pakkovaihteena 4-vaihteen (kierrokset about 2000) ja takaisin tullessa 5-vaihteen (kierrokset n. 1500). Matkanopeus vaihteli 80 - 90 km/h mittarin näyttämää.
Varsinainen asia : Kulutus mennessä 15.5 litraa / 100km, paluussa 12.5 litraa / 100km ! Kolmen litran ero! Kannattaako siis tuo alemman vaihteen käyttö vetohommissa jos kulutuseroa tulee noin rutkasti?
Comment
-
En osaa kommentoida mikä kannattaa mutta itse tekisin niin, että vetäisin vitosella tasamaat ja alamäet.
Loivaan ( siis pieneenkin ehkä) vastamäkeen nelonen ja isompaan vastaiseen kolmonen.
Jos kulutusta katsoo, niin se olis varmaan siten noiden lukemien välissä ellei jopa lähempänä alempaa/alemmassa.
Comment
Comment