Moi,
Kirjoitan romaania autoni huollosta ja pahinta on se, etten tiedä kuka tästä kaikesta on vastuussa. Auto on nyt seissyt pihassa kolme viikkoa, koska se ei liiku kuin hinaamalla nykyään. Meikäläisen osalta ainakin rahat on loppu ja nyt on vaan hämmennys jäljellä. Voiko tänne laittaa pitkän tarinan autoistaymmärtämätön ja mitä nyt kannattaisi tehdä? En osaa siihen yksityiskohtaisesti huoltotoimenpiteitä kuvata, huoltokirjassa näitä on mainittu lyhyesti.
Nyt kannattaa hakea evästä ja juomaa joksikin aikaa.
* * * *
En enää käsitä mitä vm2012 A3:lle tapahtuu. Mittarissa nyt toistaiseksi jonkin aikaa 160t, sillä auto ei liiku kuin hinaamalla tällä hetkellä. Enkä erityisesti pidä tämänhetkisestä liikkumistavasta juuri nyt johtuen raskaasta ohjauksesta ja jarrutuksesta ja ei voi itse päättää minne haluaa mennä. Koska en ole autoasentaja, ainoastaan hinattava ja laskunmaksaja, niin ihmettelen siis nyt kuluttajan näkövinkkelistä tätä episodia. Alla lyhyt huoltohistoria, kaikkia ns.koiranluu-vaihtoja en siihen listannut, mutta nehän ovat niitä ihan normaaleja kuluvia osia.
03/2017 EGR:n kanssa alkoivat ongelmat, kaksi EGR-venttiiliä vaihdettiin ja päädyttiin joulukuussa seuraavaan(ks.alla)
06/2017 Huoltokirjan ohjeistuksen mukaan huolto 135t
12/2017 Autosta tulpattiin EGR poiskäytöstä. EGR:n kanssa mulla ollut ongelmia ja päädyin suosituksesta tähän ratkaisuun. Samalla lisättiin tehoja softalla. Ajoin huollon jälkeen 285km ja moottorilämmön merkkivalo syttyi, jäähdytinneste kaikonnut. Noh, ajattelin, että ehkä se jäi epähuomiossa täyttämättä heiltä ja lisäsin nestettä paisuntasäiliöön(oikea aine, oikea suhde).
01/2018 säiliö oli jälleen tyhjä. Soitin huoltoon ja kyselin ja ihmettelin, että mitäköhän siellä on tapahtunut, kun aiemmin ei ole koskaan tarvinnut täyttää ja nyt taas säiliö tyhjä. Sanoivat, että katsotaan kun olet täällä maisemissa. Huolto tehtiin toisella paikkakunnalla, sillä käyn siellä usein ja ajattelen näin yhdistäväni kaksi asiaa kerralla. Ainetta siis lisää konepellin alle.
03/2018 vein Audin tarkastettavaksi, sain sen sieltä takaisin ja mitään vikaa ei löydetty ja ihmeteltiin. Taskulampulla tutkailtu vissiin päältä näkyykö vuotoja tmv.
04/2018 nestettä hävisi edelleen, täytin tässä vaiheessa paisuntasäiliötä jo kahden viikon välein ja jatkoin soittelua, että kaikki ei ole kunnossa ja että nyt se ei käynnisty enää kunnolla.
05/2018 vein auton jälleen tarkistettavaksi, auto ei käynnistynyt ja käynyt kunnolla enää. Sain huollosta auton takaisin perjantaipäivän päätteeksi. Vikaa ei ollut/ ei löydetty ja ohje oli että "nyt vaan kovaa ajoa" . Ajoin autolla 45km ja tarkistin nestetilanteen perillä mökin pihalla välittömästi. Nestettä oli haihtunut paisuntasäiliöstä, mutta se ei ollut aivan tyhjä. Viikonloppuna käynnistin auton pari kertaa ja kävin asioilla. Auto ei käynnistynyt kunnolla, tyhjäkäynti oli hirveää ja lopuksi itkin vaan ratin takana(joo, varmaan naisten juttu, mutta kun asioihin ei voi itse vaikuttaa vaikka haluaisi ja siitä maksaa, se tuntuu käsittämättömältä). Sunnuntaina lähdimme mökiltä. Ajoin autolla 15min. ja noin 14km ja moottorin lämpötilamittarin varoitusvalo syttyi taas ja täytin säiliön. Tässä vaiheessa soitin äidilleni ja sanoin, ettemme pääse tällä autolla Espooseen Jyväskylästä ja sopiiko, että tulen hakemaan häneltä auton. Tästä meni kolme minuuttia eteenpäin ja kuului possahdus ja ohjasin auton välittömästi tien sivuun.
Soitin ensin kaverilleni, joka omistaa kyseisen autokorjaamon ja jonka suosituksesta olen alkanut heillä käymään viime vuonna. Työnjohtajaan olen tutustunut tässä vajaan vuoden aikana ja puhelinnumeroni on jo hyvin tuttu. Sain jälkimmäisen ensimmäisenä kiinni ja siellä ihmeteltiin, että mikähän siellä on nyt vikana. Sanoin, että auto hinataan korjaamon pihaan ja te katsotte nyt mikä siinä on vikana. Hän sanoi, että ei me osata tehdä sille mitään ja pitäisiköhän sun vielä se jonnekin muualle? Sanoin, että sillä ei ajeta nyt joka tapauksessa metriäkään ja muutakaan paikkaa en nyt sunnuntaina osaa sanoa. Työnjohtaja arveli, että olisiko siitä vesipumppu sitten mennyt….
06/2018 Auto hinattiin korjaamon pihaan ja seuraavalla viikolla sain puhelinsoiton ja sieltä sanottiin, että tilanne ei näytä nyt hyvälle…kansi on halki. No eihän siinä mitään, remontti käyntiin ja kolmen viikon päästä sain autoni takaisin. Uusittiin vielä sitten reilusti alta huolto-ohjelman kilsojen myös tuo jakopäänhihna samalla. Tyhjäkäynti oli edelleen vähän epätasaista, mutta tämä kuulemma johtuu siitä, kun suuttimet ovat vähän kärsineet ja kun on nyt uusi kansi. No mitäpä minä siihen.
Autosta ei hävinnyt nesteitä enää, olin onnellinen. Kunnes.
08/2018 Kolme viikkoa sitten lähdin parkkipaikalta, ajoin 3km ja melkoinen tussahdus ja kai siinä jotain kolinaa myös kuului. Auto välittömästi sivuun ja veren paetessa kasvoilta epäuskoisin silmin katsoin mittaristoa edessäni. Punaista merkkiä koko taulu täynnä ja korvissa vaan humisi. Ystäväni vieressä astui ensimmäisenä ulos autosta ja kysyin, roikkuuko jotain auton alta? -Ei kuulemma roikkunut, ainoastaan öljyt ja jäähdytinnesteet valuivat alamäkeen. Sitten olikin jo tuttua puuhaa. Soitin hinausauton paikalle, sukulaiseni, palokunnan (öljyä oli niin paljon ja se oli vaarallisessa kurvissa mäessä) ja sijaisauton.
Auto hinattiin pihaani, sillä veljeni sanoi katsovansa ensin, mitä sieltä oli hajalla. Pystyisimme vähän arvioimaan mille pajalle korjaustyö ohjattaisiin riippuen vamman vakavuudesta. Erinäisistä syistä, hän ehti sitä katsomaan vasta viime viikolla ja lyhyt diagnoosi: kiertokanki tullut kurkkaamaan maailmaa ja että paskanahan se moottori nyt sitten on. Mitä hel…eihän siinä ollut tuollaisesta viasta mitään merkkejä.
Musta tämä ei voi nyt olla ihan pelkästään auton vika, onkohan siellä korjaamolla nyt jotain tehty tai jätetty tekemättä? Huoltoihin on palanut nyt vajaa kuusi tonnia tämän vuoden puolella ja onko tosiaan näin, että korjaamo voi kuitata homman ”maanantaiversiolla ja moottorissa täytynyt olla perustavaa laatua oleva vika alun alkaen”
Olen ymmärtänyt puheista, että EGR:llä ei ole mitään tekemistä jäähdytinnesteen vuodon kanssa. Fine, tämän ymmärrän. Senkin vielä ymmärrän, että autosta haljennut kansi, ok, varmaan siitä tuo vuoto sitten talvella alkanut ja pahentunut. Nyt en vaan enää ymmärrä, että ne hajottavat koko auton. Voiko tämä olla mahdollista vai siis niin paska mäihä? Ja että jos päädyn vaihtomoottoriin ja niin sen jälkeen tapahtuu vielä joku mahdoton? Asiaa aletaan selvittelemään tällä viikolla. Voin kirjoitella miten tarina jatkuu, jos kiinnostuneita löytyy. -Tai sitten laittakaa helvetin hyviä neuvoja ??????
Kirjoitan romaania autoni huollosta ja pahinta on se, etten tiedä kuka tästä kaikesta on vastuussa. Auto on nyt seissyt pihassa kolme viikkoa, koska se ei liiku kuin hinaamalla nykyään. Meikäläisen osalta ainakin rahat on loppu ja nyt on vaan hämmennys jäljellä. Voiko tänne laittaa pitkän tarinan autoistaymmärtämätön ja mitä nyt kannattaisi tehdä? En osaa siihen yksityiskohtaisesti huoltotoimenpiteitä kuvata, huoltokirjassa näitä on mainittu lyhyesti.
Nyt kannattaa hakea evästä ja juomaa joksikin aikaa.
* * * *
En enää käsitä mitä vm2012 A3:lle tapahtuu. Mittarissa nyt toistaiseksi jonkin aikaa 160t, sillä auto ei liiku kuin hinaamalla tällä hetkellä. Enkä erityisesti pidä tämänhetkisestä liikkumistavasta juuri nyt johtuen raskaasta ohjauksesta ja jarrutuksesta ja ei voi itse päättää minne haluaa mennä. Koska en ole autoasentaja, ainoastaan hinattava ja laskunmaksaja, niin ihmettelen siis nyt kuluttajan näkövinkkelistä tätä episodia. Alla lyhyt huoltohistoria, kaikkia ns.koiranluu-vaihtoja en siihen listannut, mutta nehän ovat niitä ihan normaaleja kuluvia osia.
03/2017 EGR:n kanssa alkoivat ongelmat, kaksi EGR-venttiiliä vaihdettiin ja päädyttiin joulukuussa seuraavaan(ks.alla)
06/2017 Huoltokirjan ohjeistuksen mukaan huolto 135t
12/2017 Autosta tulpattiin EGR poiskäytöstä. EGR:n kanssa mulla ollut ongelmia ja päädyin suosituksesta tähän ratkaisuun. Samalla lisättiin tehoja softalla. Ajoin huollon jälkeen 285km ja moottorilämmön merkkivalo syttyi, jäähdytinneste kaikonnut. Noh, ajattelin, että ehkä se jäi epähuomiossa täyttämättä heiltä ja lisäsin nestettä paisuntasäiliöön(oikea aine, oikea suhde).
01/2018 säiliö oli jälleen tyhjä. Soitin huoltoon ja kyselin ja ihmettelin, että mitäköhän siellä on tapahtunut, kun aiemmin ei ole koskaan tarvinnut täyttää ja nyt taas säiliö tyhjä. Sanoivat, että katsotaan kun olet täällä maisemissa. Huolto tehtiin toisella paikkakunnalla, sillä käyn siellä usein ja ajattelen näin yhdistäväni kaksi asiaa kerralla. Ainetta siis lisää konepellin alle.
03/2018 vein Audin tarkastettavaksi, sain sen sieltä takaisin ja mitään vikaa ei löydetty ja ihmeteltiin. Taskulampulla tutkailtu vissiin päältä näkyykö vuotoja tmv.
04/2018 nestettä hävisi edelleen, täytin tässä vaiheessa paisuntasäiliötä jo kahden viikon välein ja jatkoin soittelua, että kaikki ei ole kunnossa ja että nyt se ei käynnisty enää kunnolla.
05/2018 vein auton jälleen tarkistettavaksi, auto ei käynnistynyt ja käynyt kunnolla enää. Sain huollosta auton takaisin perjantaipäivän päätteeksi. Vikaa ei ollut/ ei löydetty ja ohje oli että "nyt vaan kovaa ajoa" . Ajoin autolla 45km ja tarkistin nestetilanteen perillä mökin pihalla välittömästi. Nestettä oli haihtunut paisuntasäiliöstä, mutta se ei ollut aivan tyhjä. Viikonloppuna käynnistin auton pari kertaa ja kävin asioilla. Auto ei käynnistynyt kunnolla, tyhjäkäynti oli hirveää ja lopuksi itkin vaan ratin takana(joo, varmaan naisten juttu, mutta kun asioihin ei voi itse vaikuttaa vaikka haluaisi ja siitä maksaa, se tuntuu käsittämättömältä). Sunnuntaina lähdimme mökiltä. Ajoin autolla 15min. ja noin 14km ja moottorin lämpötilamittarin varoitusvalo syttyi taas ja täytin säiliön. Tässä vaiheessa soitin äidilleni ja sanoin, ettemme pääse tällä autolla Espooseen Jyväskylästä ja sopiiko, että tulen hakemaan häneltä auton. Tästä meni kolme minuuttia eteenpäin ja kuului possahdus ja ohjasin auton välittömästi tien sivuun.
Soitin ensin kaverilleni, joka omistaa kyseisen autokorjaamon ja jonka suosituksesta olen alkanut heillä käymään viime vuonna. Työnjohtajaan olen tutustunut tässä vajaan vuoden aikana ja puhelinnumeroni on jo hyvin tuttu. Sain jälkimmäisen ensimmäisenä kiinni ja siellä ihmeteltiin, että mikähän siellä on nyt vikana. Sanoin, että auto hinataan korjaamon pihaan ja te katsotte nyt mikä siinä on vikana. Hän sanoi, että ei me osata tehdä sille mitään ja pitäisiköhän sun vielä se jonnekin muualle? Sanoin, että sillä ei ajeta nyt joka tapauksessa metriäkään ja muutakaan paikkaa en nyt sunnuntaina osaa sanoa. Työnjohtaja arveli, että olisiko siitä vesipumppu sitten mennyt….
06/2018 Auto hinattiin korjaamon pihaan ja seuraavalla viikolla sain puhelinsoiton ja sieltä sanottiin, että tilanne ei näytä nyt hyvälle…kansi on halki. No eihän siinä mitään, remontti käyntiin ja kolmen viikon päästä sain autoni takaisin. Uusittiin vielä sitten reilusti alta huolto-ohjelman kilsojen myös tuo jakopäänhihna samalla. Tyhjäkäynti oli edelleen vähän epätasaista, mutta tämä kuulemma johtuu siitä, kun suuttimet ovat vähän kärsineet ja kun on nyt uusi kansi. No mitäpä minä siihen.
Autosta ei hävinnyt nesteitä enää, olin onnellinen. Kunnes.
08/2018 Kolme viikkoa sitten lähdin parkkipaikalta, ajoin 3km ja melkoinen tussahdus ja kai siinä jotain kolinaa myös kuului. Auto välittömästi sivuun ja veren paetessa kasvoilta epäuskoisin silmin katsoin mittaristoa edessäni. Punaista merkkiä koko taulu täynnä ja korvissa vaan humisi. Ystäväni vieressä astui ensimmäisenä ulos autosta ja kysyin, roikkuuko jotain auton alta? -Ei kuulemma roikkunut, ainoastaan öljyt ja jäähdytinnesteet valuivat alamäkeen. Sitten olikin jo tuttua puuhaa. Soitin hinausauton paikalle, sukulaiseni, palokunnan (öljyä oli niin paljon ja se oli vaarallisessa kurvissa mäessä) ja sijaisauton.
Auto hinattiin pihaani, sillä veljeni sanoi katsovansa ensin, mitä sieltä oli hajalla. Pystyisimme vähän arvioimaan mille pajalle korjaustyö ohjattaisiin riippuen vamman vakavuudesta. Erinäisistä syistä, hän ehti sitä katsomaan vasta viime viikolla ja lyhyt diagnoosi: kiertokanki tullut kurkkaamaan maailmaa ja että paskanahan se moottori nyt sitten on. Mitä hel…eihän siinä ollut tuollaisesta viasta mitään merkkejä.
Musta tämä ei voi nyt olla ihan pelkästään auton vika, onkohan siellä korjaamolla nyt jotain tehty tai jätetty tekemättä? Huoltoihin on palanut nyt vajaa kuusi tonnia tämän vuoden puolella ja onko tosiaan näin, että korjaamo voi kuitata homman ”maanantaiversiolla ja moottorissa täytynyt olla perustavaa laatua oleva vika alun alkaen”
Olen ymmärtänyt puheista, että EGR:llä ei ole mitään tekemistä jäähdytinnesteen vuodon kanssa. Fine, tämän ymmärrän. Senkin vielä ymmärrän, että autosta haljennut kansi, ok, varmaan siitä tuo vuoto sitten talvella alkanut ja pahentunut. Nyt en vaan enää ymmärrä, että ne hajottavat koko auton. Voiko tämä olla mahdollista vai siis niin paska mäihä? Ja että jos päädyn vaihtomoottoriin ja niin sen jälkeen tapahtuu vielä joku mahdoton? Asiaa aletaan selvittelemään tällä viikolla. Voin kirjoitella miten tarina jatkuu, jos kiinnostuneita löytyy. -Tai sitten laittakaa helvetin hyviä neuvoja ??????
Comment