Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kylläpä tänään oli turvallinen olo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Sakotusmenetelmä on ylipäätään huvittavaa, jos sitä alkaa pitemmälle pohtimaan.
    En löydä enää artikkelia liikenteen vaaratilanteiden tutkimuksesta (joku voi auttaa etsimisessä jos muistaa).

    Siinä oli kuitenkin tutkittu kuljettajan tekemisiä 2 kilometrin vai oliko se minuutin ajomatkalla. Ja tähän sisältyi muistaakseni kymmeniä päätöksiä satoja havaintoja, ja yksi virhe! Siis jos jokainen kuljettaja tekee keskimäärin yhden virheen joka toisella kilometrillä. Pitääkö minun mennä suorittamaan 100000 ajamaltani kilometriltä virheistäni rikesakko?

    Kai se uskottava on, jos tutkimus näin sanoo eli olen valtiolle 3,5 miljoonaa velkaa sakkotuloina. Täytyy sanoa, että hyvä tuuri minulla on ollut kun vain 2 rikesakkoa olen saanut. Eli sakotetaanko vahingoista huonon tuurin mukaan?

    Ei kyllä minä oikeasti ymmärrän, että siinä on pelotteesta kysymys, mutta pistää tuo asia kyllä mietityttämään.

    Comment


      #32
      Tarkistettu on ja saa ajella ylinopeutta mikäli virkatehtävien hoito sitä edellyttää. Suosittelevat kuitenkin kuulemma aina vähintään vilkkujen käyttöä, ettei kukaan pääse sanomaan heidän painostaneen jonkun ajamaan liian lujaa.

      Comment


      • #33
        Suosittelevat kuitenkin kuulemma aina vähintään vilkkujen käyttöä, ettei kukaan pääse sanomaan heidän painostaneen jonkun ajamaan liian lujaa.
        Aika monta vuotta sitten oli syksyinen ja sumuinen keli. Ajelin jopa rajoitusten mukaan (tuohon aikaan se oli aika harvinaista). Perään tuli pakettiauto ja ajoi ihan puskurissa kiinni useita kilometrejä. En jostain syystä nostanut nopeutta vaan ajelin samaa vauhtia kunnes käännyin. Siinä vaiheessa huomasin, että takana olikin maija.

        Harmi kun en huomannut aiemmin. Olisin nimittäin polkaissut hieman jarrua ja katsonut poliisien reaktiota. Aika uskomatonta provokaatiota. Tapahtuukohan vieläkin tällaista?

        Comment


        • #34
          Provokaatiota taitaa tapahtua... Tänään tapahtui sitten se mitä olen aina pelännyt: menetän lapsellisen uskoni poliisiin.

          Ajoin töistä kotiin sitä tuttua mutkaista asfaltoitua maalaistietä. Siinä koko matkan "pimeimmässä" jyrkässä mutkassa tuli maija vastaan. Olin vielä edellisen mutkan takia reilusti vastaantulijan kaistalla, kuten kaikki paikalliset siinä kohdin. Ajolinja kuitenkin vie siitä suoraan tiukasti omalle kaistalle sisäkaarteeseen. Poliisiauton takia jouduin hiukan muuttamaan ajolinjaa, mutta ei mitään dramaattista, on siinä kohdassa tullut rekkojakin vastaan talvella. Minulla oli vauhtia 60 (katsoin mittaria) ja maijalla ehkä vain hieman enemmän. Minulla mehukas sisäkaarre ja heillä ikävä ulkokaarre. Konstaapelit ilmeisesti hieman yllättyivät mutkan tiukkuutta ja ensimmäsen näkökontaktin hetkellä heidän kaistallaan vastaan tulevaa pakettiautoa (minä). Tiessä ei ole kaistamerkintöjä, vaikka käytän termiä "kaista".

          Seurauksena tuosta maaseututeillä hyvin tavanomaisesta kaarekohtaamisesta oli se, että kilometrin ajettiuani maija kurvasi vauhdilla taakseni punainen valo palaen ja äijät loikkivat ulos kuin karhuryhmä konsanaan. Heti kauhea mesoaminen minun ajolinjastani ja puhalluspilliä suuhun. Ei promilleja. Paperit esille ja mesoaminen sen kun kiihtyy. Sitten tapahtui se mikä pilasi päiväni: konstapeli nr1 väitti kahteen otteeseen minun tulleen sivuluisussa vastaan, yrittäen ehkä saada minua myöntämään mahdollinen ylinopeus tai mikä lie olikaan motiivi. (80 yleisrajoitus) Jestas! Ajoin leppoisaa kuuttakymppiä asfaltilla hyvää mutkia "loiventavaa" ajolinjaa pakettiautolla, jossa on hyvät renkaat alla...joo varmaan olin sivuluisussa. Siitä sitten hieman korotin ääntäni, että sain oman ääneni kuulumaan sen konstaapelin huutamisen yli ja sanoin, että en varmasti ajanut sivuluisussa, turha on konstaapelin edes väittää sellaista. Samassa konstaapeli nr2, bodarin näköinen heppu (varmaan nappailee jotain pillereitä ja pinna kireällä) avasi autoni matkustajan puoleisen oven ja änki naamaa sisään huutaen "alkaaks se mussuttamaan?!". Melko uhkaavaa ja pelottavaa käyttäytymistä, minä yksin kahta isoa riidanhaluista aseistettua miestä vastaan yksinäisellä metsätiellä, ei todistajia missään...nehän olis voineet tehdä mitä vaan! Toistin konstaapeleille samalla tiukennetulla äänensävyllä, että en ajanut sivuluisussa, kuten väitätte. Konstaapeli sanoi episodin aikana myös muutamaan otteeseen, että "lähetäänkö kattomaan sun ajolinjoja?!". En erityisemmin reagoinut siihen, koska tiesin missä ajoin, enkä todellakaan halunnut viettää yhtään ylimääräistä hetkeä heidän kanssaan. Auki revitty ovi meni lopulta takaisin kiinni...poliisit autoni taakse pikapalaveriin ja kohta toinen palasi tyrkkäämään ajokortin ja rekisteriotteen minun käteen sanoen "aja jatkossa varovaisemmin".

          Se siitä poliisien hyvästä käyttäytymisestä. Aina aikaisemmin, vaikka olenkin saanut sakkoja (aiheellisesti ylinopeudesta), on poliisien käyttäytyminen ollut hyvin asiallista ja erittäin ystävällistä. Tällä kertaa kuitenkin tuo olemattoman sivuluisun väittäminen, agressiivinen ja ukaava käyttäytyminen, autoon osittain änkeminen sekä "mussutus" antoi hyvin huonon kuvan kyseisistä virkamiehistä. Taisi meillä kaikilla olla hieman huono päivä, olihan maanantai.

          Jatkossa poliisien pysäyttäessä pidän ovet lukossa ja ikkunaa raotan vain sen verran mitä tarvii, kone pysyy käynnissä, jalka kytkimellä ja ykkönen silmässä. Jos alkaa konstaapelien käytös vaikuttamaan punttisalilta opitulta ja kädet kopeloimaan autoni ovenkahvoja, minä nostan kytkintä. Tulkoot perässä, mutta pysähdyn vasta kun on muitakin todistajaksi kelpaavia siviilejä näkösällä. ...prkl.

          E: ohoh, tulipahan avauduttua.

          Comment


          • #35
            mullaki oli pirun turvallinen olo kun yhteiset ystävämme muistivat pikavoitolla tuossa sunnuntaina. paikkana länsiväylä, 126@100. ainoa lohtu oli että oli myös huomattavasti murtuneempia(raskaampijalkaisia) seassa, pari kolmekymmentä autoa siinä oli kokoajan voittoa vartomassa :D

            Comment


              #36
              Sattuuhan näitä huonoja päiviä meille jokaiselle aina joskus. Tosin poliisin asiallinen käyttäytyminen on sen verran tärkeä asia yhteiskunnassa, että kannattaa miettiä kuinka ylös voi suvaitsevuusrajaa hivuttaa. Ainakin poliisijohdon puolella tuo raja on marginaalinen, näin ainakin yhä täysin uskon, eikä väärinkäytöksiä siis suvaita. Kannattaisi oikeastaan aina jokaisesta selkeästi väärinkäytöksestä tehdä ilmoitus. Jos kukaan ei koskaan asiaan edes yritä puuttua, väärinkäytökset vain jatkuvat. Näihin ilmitulleisiin selkeisiin väärinkäytöksiin puututaan kovalla kädellä.

              Elän kyseisessä toiveajattelussa. Jos näin ei tässä yhteiskunnassa ole, Suomen sijoittumisen maailman vähiten korruptioituneiden maiden listalle saa unohtaa. Poliisi onkin neuvostomiliisi.

              Mutta kyseisen tilanne menköön nyt sitten väärällä jalalla nousemisen piikkiin. Puhdasta inhimillisyyttä. Kieltämättä on tosin vaikea tehdä yhtään mitään vastaavassa tilanteessa. Siinä on helposti aika ällikällä lyöty ja argumentit saattavat jäädä anteeksipyynnöiksi.

              Comment


              • #37
                Kieltämättä on tosin vaikea tehdä yhtään mitään vastaavassa tilanteessa. Siinä on helposti aika ällikällä lyöty ja argumentit saattavat jäädä anteeksipyynnöiksi.
                Tuo on muuten hupaisaa, sitä ei ihan aina ole kovin sanavalmis. Minulle kävi kerran lappeen Rannalla niin, että teinihtävä E30-bemari tuli liikennevaloissa reilusti punaisia päin suoraan eteeni ja jäi sitten 60 rajoituksella vielä ajelemaan 40-50 km/h vauhtia siihen. Minä tätä vähemmän arvostaneena tietysti soitin räikkää kyseiselle bemarille aikani kuluksi. Bemarin repsikan puoleisesta ikkunasta sain vastaukseksi keskisormea.

                Seuraavassa risteyksessäpä bemari pysähtyi tien sivuun, minä myös. Yllätykseni oli melko suuri, kun pempan repsikan paikalta pomppasikin virkapukuinen, joskin hyvin nuori naiskonstaapeli. Koskapa ei ollut Lappeessa aiemmin näkynyt, mahtoi olla joku vielä harjoitteleva yksilö.

                Nousin autosta ja täti naama punaisena kysymään, oliko jotain asiaa? Minäpä en hämmästykseltäni saanut sanottua kuin "Ei, miten niin?", johon tämä jotain tuhahti ja painui takaisin autoon. Olen jälkikäteen aika monesti harmitellut, etten täydelliseltä hämmästykseltäni ymmärtänyt kysyä neidiltä hänen esimiehensä nimeä sekä sitä, jotta eikö siellä poliisikoulussa opeteta edes liikennesääntöjä enää. Kaikkine keskisormineen kyseinen yksilö antoi todella luottamusta herättävän kuvan (tulevasta?) lainvalvojasta.

                Comment


                • #38
                  Joku kumma siinä on, että jos edessä on tietyö ja alempi nopeusrajoitus, niin osa porukasta pyrkii aina jatkamaan vanhalla nopeudella siihen asti, että tietyömaa alkaa, jotta pääsee mahdollisimman monesta ohitse ennen tietyöaluetta.
                  No sitten kun Suomessakin opitaan ajamaan kuten muaalla maailmassa, jossa autoja on n kertaa enemmän niin sitä jonotusta ei aloiteta satoja metrejä ennen kaistan loppumista, vaan kaistat ajetaan käytännössä loppuun saakka täyteen ja sieltä edetään vetoketjuperiaatteella.

                  Comment


                  • #39
                    Olin tuossa vasta äsken mukana sellaisessa liikennekulttuurissa, jossa vedetään "väärää" kaistaa ihan loppuun asti, ja vasta siinä kohtaa kun alkaa kaistat erottava betoniaita, aletaan tunkemaan sinne minne kaikki muutkin ovat menossa. Torvet eivät soineet, ja (kiilaajan) matka taittuu.

                    En ollut sittenkään aivan varma siitä, että se suomalaiskansallinen puolen kilometrin rauhallinen jonottaminen olisi se rasittavampi vaihtoehto.

                    Comment


                    • #40
                      Muutaman vuoden takaisessa kotimaassani Saksassa on mukava laki joka määrää tietyömerkkien näkyvissäolemattomuudesta työajan ulkopuolella.
                      Tampereella Viinikan sekoittajan lähellä olen jo kahdesti mennyt halpaan yöksi "piiloon" käännettyjen kaistan päättymisestä kertovien merkkien kanssa. Merkit on vain käännetty pylväissään ympäri, jolloin ne näkyvät suoraan vastakaiseen suuntaan. Luonnollisesti merkkejä noteerattomat puusilmät saavat näin vapaan ajokaistan. :)

                      Itsellä viimeinenkin usko poliisin toimintaan meni siinä vaiheessa, kun takapuskurissa pitkään ajanut siviilipartio ilmoitti aivan tolkuttomia nopeuslukemia oman nopeusmittarinsa perusteella. Itsellä käytössä vakionopeussäädin ja useampi kalibroitu nopeusmittari. Ei puhuttu pienistä eroista, vaan pahimmillaan eroa oli yli 25 km/h todellisuuden ja partion puheiden välillä.

                      Saksassa käyttävät tällaista liikuteltavaa nopeuskameraa. Maastoutuu aika hyvin maaseututien pientareelle.

                      Comment


                      • #41
                        Itsellä viimeinenkin usko poliisin toimintaan meni siinä vaiheessa, kun takapuskurissa pitkään ajanut siviilipartio ilmoitti aivan tolkuttomia nopeuslukemia oman nopeusmittarinsa perusteella. Itsellä käytössä vakionopeussäädin ja useampi kalibroitu nopeusmittari. Ei puhuttu pienistä eroista, vaan pahimmillaan eroa oli yli 25 km/h todellisuuden ja partion puheiden välillä.
                        Saitko sakkoja vai miten kävi?

                        Comment


                        • #42
                          Vain huomautus. Ja melkoinen mielenkiinto CD-vaihtajan varamakasiinia kohtaan.

                          Ylitystä oli sen verran vähän, ettei siitä oikein rikesakkoakaan olisi voinut kirjoittaa.

                          Comment


                          • #43
                            Mun mielestä toi motareilla surffaaminen on ihan perseestä.

                            Sakoittais ihmisiä siellä missä oikeasti on vaaraa: taajamat, koulun edustat etc.

                            Juuri sain sakot 100-alueella kun ajoin 120 km/h. Keli oli hyvä ja ei ollut liikennettä. Itse nuo posliinit ajaa aina 10-20 km/h ohi jopa jo 60-alueella ja eteenpäin.

                            Menee meinaan valistuksen tarkoitus pieleen kun se saa ihmisen vihaamaan posliinia, kun taas esimerkiksi oikeisiin asioihin, kuin raskaskaluston kuntoon, turvaväleihin ja ajokunnotta ajamiseen voisi panna lisää resursseja.

                            Comment


                            • #44
                              Oikeiden asioiden kyttääminen olisi liian vaikeaa. Helpommin saa suoritteet kasaan päivystämällä motarin rampilla. Eikä tartte ryömiä kuorma-autojen alle tai nostella vaakoja.

                              Comment


                                #45
                                Kyllä se kieltämättä pisti sylettämään kun setä sininen tutkasi 80- alueella mulle nopeudeksi 92 ja antoi satkun pikavoiton, pienen avautumisen jälkeen maksettavaa kertyi 115 euroa. Päivystivät tien ylittävällä sillalla about sadan metrin päässä siitä kun rajoitus muuttui 100 -> 80. V*tutti.

                                Comment


                                • #46
                                  Keväällä pitivät tuossa vieressä kulkevan pitkän kokoojakadun päässä puhallusratsiaa ja kävin konstan kanssa keskustelemassa, että voisitteko joskus pitää nopeusvalvontaa tässä pätkällä, kun usein näkee ja kuulee aika hurjia nopeuksia ja on tuo ala-astekin tuossa vieressä. Eipä ole näkynyt.

                                  Pari sataa metriä tuonnempana kaupan kulmalla on stop -risteys. Päivittäin siitä pari kertaa kulkevana näkee 95% varmuudella jonkun ohittavan stop -merkin pysähtymättä.
                                  Risteyksessä on kyllä hyvä näkyvyys, joten potentiaalista vaaraa ei ehkä ole, mutta se samainen koulu on edelleen siinä vieressä jotain tuo osoittaa liikennekuristakin. Ratsaisivat siinä, kun päiväsakkorikkeestä on kuitenkin kyse -helppoa rahaa.

                                  Comment


                                    #47
                                    Tässä rajakylässä poliisi pitää aina silloin tällöin nopeusratsian ja tossa kontulan kohilla on melkein joka viikonloppu puhallusratsia. Ovat kyllä ihan oikeissa paikoissa täällä. Molemmissa kohtaa 40km/h nopeusrajoitus koulujen ja päiväkotien vuoksi.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Ylinopeuden ajaminen on aina tietoinen riski. Jos sakot napsahtaa niin ei siitä voi kuin itseään syyttää. Ihan sama miten poliisit ajaa.

                                      Minulle on kehittynyt hirveä kammo vähääkään isompia moottoripyöriä kohtaan. Siviilipoliisimoottoripyörä on jo ihan ylihäijyä touhua.
                                      Niitä ei varmasti erota ennen kuin valoshow alkaa.
                                      Siviiliautoista poliisit bongaa sentään jo ihan kohtuullisella prosentilla.

                                      Onkos kukaan muuten ikinä nähnyt poliisiautoa mistä olis yksikään valo palanut?

                                      Comment


                                      • #49
                                        Kehumatta paras, mutta kertaakaan lähes 37-vuotisen autoilu-urani aikana en ole ylinopeussakkoja saanut, vaikka tuntuu, että koko ajan neula liikkuu niillä rajoilla. Kyllähän se vaan niin on, että taju ja tuntuma on oltava, miten paljon riskiä ottaa, niin ei tarvi koko ajan pelätä sydän syrjällään, missä puskassa tutka väijyy. Ainakin itselläni on sellainen olo, etten välitäkään, missä valvotaan, ja parempi vaan, jos valvotaan. Minun huolenani on se oikeanpuoleinen pedaali ja sen käyttö pitää hallita ...

                                        Comment


                                          #50
                                          kun taas esimerkiksi oikeisiin asioihin, kuin raskaskaluston kuntoon
                                          Kiinnittäisivätkin raskaan kaluston kohdalla huomionsa juuri todella valvomisen arvoisiin asioihin, eikä turhan päiväiseen kiusaamiseen. Kyttäävät lähinnä oletko tehnyt liikaa töitä. Ei oikeen voi käsittää, miten turvallisuutta tai yleistä sujuvuutta parantaa about 150e sakot, kun piirturin mukaan kahvitauko jäänyt 5min liian lyhyeksi, vaikka päivä on muuten ihan laillisen pituinen.

                                          Nopeusrajoitusten orjallinen noudattaminen, silloin kun niille ei ole perusteita, puolestaan on mielestäni varsin typerää ja osoittaa vain täydellistä kuljettajan liikenteenluvun puutetta.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X