Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kylläpä tänään oli turvallinen olo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kylläpä tänään oli turvallinen olo

    Tuo on kyllä hauska tapahtuma miten jo poliisin näkeminen poistaa sitä ihmisten kiirettä.
    Joskus edessä ajavat vanhemmat ihmiset ovat pudottaneen siittä hurjasta 80kmh (100 alue) 60kmh kun poliisit näkyy. ;)

    #2
    ennemin kuitenkin poliiseja lisää kuin kameratolppia. rattijuoppojen ja huumehörhöjen takia. niitä ei kameratolpat kuvaa. tietenkin kohtuus kaikessa.

    Comment


      #3
      Linnatuulen jälkeen päällystetyllä pätkällä oli katuratamaalaukset jo saatu tehtyä, mutta remonttimiehet eivät olleet vaivautuneet nostamaan nopeutta 120 km/h:n.
      Nelostiellä on koko kesän ollut vastaava tilanne Heinolasta etelään päin. Heinäkuussa heti Citymarketin jälkeen nopeus pudotettiin 80km/h. Syiksi kyltit varoittivat mm. ajoratamerkintöjen puutteesta, tietyöstä yleisesti sekä päällysteen puuttumisesta reunakaistaleella. Ajarata merkinnät olivat muutaman viikon puutteelliset, mutta niiden valmistuttua nopeusrajoitus ja varoitukset säilyivät. Ensimmäisen asvaltin puuttumisen reunakaistaleella näin ~20km päässä varoitusalueen alkamisesta yhden sillan kohdalla. Työntekijöitä ei viikonloppuisin luonnollisesti näkynyt. Nopeusrajoitus pysyi 80km/h, vaikka lopulta ainoa puute oli muutaman viivan puuttuminen hieman ennen Lahtea liittymäkaistalla.

      Käsittämätöntä liikenteen sotkemista ja autoilijoiden kiusaamista työnhallinnoijan puolesta. Mikä naurettavinta, Lahden kohdalla nopeusrajoitus pompahti normaalisti 120km/h vanhan päällysteen alkaessa. Yhtään ajoratamerkintää ei ollut enää nähtävissä vanhasta ja kuluneesta asvaltista, mutta ilmeisesti siinä oli ihan suotavaa ajaa 120km/h.

      Tietyöammattilaiset ja viranomaiset kehtaavat vielä medoissa saarnata tieliikennekurin höltymisestä eritoten tietöiden kohdalla. Autoilijat vain surutta päästelevät menemään hidastamatta tietyöalueilla. Tämä kurin höltyminen sattuu olemaan viranomaisten ja tietyöammattilaisten itsensä aiheuttamaa. Kun nopeusrajoitukset pidetään kiusallaan alhaisina täysin perusteettomin syin, autoilijat turhautuvat noudattamaan määräyksiä. Kun yleensä varoituskyltin jälkeen ei mitään aihetta kyseiseen varoitukseen ole, ei vaivauduta hidastamaan sitten koskaan. "Ei siellä mitään kuitenkaan ole taaskaan, ovat vain viitseliäisyyttään jättäneet varoituskyltit paikoilleen."

      Millaisetkohan tulot poliisi keräsi tuolla kyseisellä 4-tien pätkälläkin. Varmasti varsin maireat.

      Comment


        #4
        Minussa on sen verran salaliittoteoriahenkeä, että uskallan väittää tuonkin olevan osittain poliisin junailema juttu. Siis pidetään sakkorysä voimassa, jos keksitään yksikin syy.

        Uttiin ABC:n nurkille panivat telkänpönttöjä vuosi-pari sitten. Aika yllättävästi muuttui nopeusrajoitus 80->70 samaan aikaan.

        Lpr-Imatra -välillä on mielettömiä suoria ilman risteyksiä ja 80 rajoitus. Johtuu kuulemma "tien geometriasta". Yeah right.

        Imatran motari on ihan älyttömän hyvässä kunnossa eikä siinä ole tiukkoja mutkia (vrt esim tre eteläpuoli tai jkl-vaajakoski) ja 100 rajoitus kesäisinkin.

        Imatralla on LP yksikkö. Niin myös Kouvolassa, joka on kymmenisen km Utista.

        On asioita, jotka ahdistaa melko tavalla.

        Comment


          #5
          Kuorttiin 5-tielle Paason risteyksen tuntumaan saatiin myös kottaraisenpöntöt. Mukavasti Kuortista päin tultaessa välittömästi ohituskaistan lopussa. Ohituskaista alkaa alamäkeen. Hieman vihiä kyseisen poliisipiirin maailmankuvasta saa seuraavasta: Viimekesänä, ennen kuin pöntöt ilmestyivät, juuri ennen Kuortin liittymää tien viereisellä kalliolla makasi maastoutunut poliisi tutkan kanssa. Hän kirjaimellisesti oli maastoutunut heinien sekaan ja makuulta tähtäsi tutkalla kuin sotamies ikään. Sieltä lehmälaitumelta tähtäiltäessä varmasti sai varsin mukavia nopeuksia edessä odottaville rahastajille.

          Kyseisellä operaatiollahan ei kiistatta pyritty edistämään liikenneturvallisuutta pitämällä nopeuksia kurissa, vaan rahastettiin mahdollisimman tehokkaasti. Mitä harvempi laski nopeuttaan, sen parempi.

          Kuortista eteenpäin se taivas vasta aukeneekin. Pönttöä pöntön perään. Aja orjallisesti, oli yö tai päivä.

          Porkkis, liityn salaliittokerhoosi.

          [/i]edit: tienumero[/i]

          Comment


          • #6
            Anton puhuu taas asiaa.
            100 tai 80 alueella on monta kertaa tietyömerkki ja 50 lätkä. Ja ainut tietyöstä kertova asia on tyhjä kaivinkone metsänreunassa tai pinoon kasattuja keiloja ojassa. Kyllä siinä liikennekulttuuri tahtoo heltyä. Muutaman kerran juuri tällaista tietyötä 70 vauhdilla ohittaessa on ollut tutka. Onneksi tosin reilusti näkyvillä todennäköisesti täydellisiä puusilmiä varten.

            Ja sitten oudosti aseteltuja nopeuskylttejä on tullut vastaan esimerkiksi Tampereelta etelään tulevalla moottoritiellä oli nopeus laskettu 20 tai 40 km/h pienemmäksi ja ainut syy ilmeisesti uusi asfaltti. Ja kun rajoitus palautuu normaaliksi muistaakseni siihen 120 on jokunen sata metri uutta asfalttia ja muutama sata metriä rouhittua kamalaa tienpohjaa. Mielestäni ainut kohta mihin se alennettu rajoitus olisi sopinut, tai ei siinä ainakaan 120 tehnyt mieli ajaa.

            Tai joskus ei ole kerrottu tietyön loppumista. Eräs kerta tulin tietyön ohi mutta edellinen ilmoitettu nopeus oli 30 tai 50 km/h ja seuraavaan nopeusrajoitukseen, (joka oli 120) oli matkaa ehkä kolme kilometriä. Liittymästä tulevilla oli kuitenkin 120 rajoitus samalla kohtaa kun tietyö loppui.
            Siitä itse keksin jatkaa matkaa 120 liittymästä tulleen auton perästä.
            Mitenkähän tällaisessakin tilanteessa pitäisi menetellä? Ajaa motarilla 3 kilsaa 30km/h kunnes pääsee seuraavalle nopeusrajoitus merkille? Veikkaan järjenkäytön ainakin olevan kiellettyä.
            Joku meinaan jäi junnaamaan noin 60 km/h peräpeilistä arvioiden.

            Toinen juttu mikä tässäkin ketjussa tuli taas esiin on nuo kamerat. Niissä saisi olla se nopeus mitä pitäisi ajaa sen kameran päällä, tai vähän ennen. Tuppaa unohtumaan joskus se nopeusrajoitus varsinkin vieraalla tiellä (eihän se tietenkään saisi), mutta kun olen ihminen niin sitä sattuu.

            Comment


              #7
              Uttiin tuli tuo pönttö-nopeurajoitus nyt keväällä. Jokusen kerran vanhasta muistista siihen yhdeksääkymppiä tykittäneenä se tuntuu tällä hetkellä olevan tyhjänä. Itseasiassa taitaa jokaikinen pönttö seudulla olla tyhjiä, niin Uttiin päin kuin Kouvolasta Mikkeliin.

              Comment


                #8
                Salaliitto tai ei, mutta epäilen vahvasti valtion budjettiin lasketun XXX-määrän sakkotuloista kertyvää rahaa. Jokaisella poliisipiirillä tai mikä kihlakunta se nykyään onkaan, on varmaan oma kiintiö sakkotuloille, joka tulee määräajoin saavuttaa.

                Luulenpa kuitenkin, että poliisi itse ei noista asioista päätä vaan ministeriö käskyttää niitä. Tokkopa tavalliselle poliisillekaan mikään mieltäylentävä tehtävä on seisoa tutka kädessä puskassa tai muulla keinoin valvoa kansalaisten ajotapoja. Kettuilua saa varmasti kuulla ihan riittävästi noissa hommissa.

                Cruise on autoilijan lifesaver tieosuuksilla, jossa telkät pesivät.

                Comment


                  #9
                  Olen täysin samaa mieltä noista motarilla olevista tietyömerkeistä ja niiden unohduksista, todella turhattavaa ajella monta kilometriä täysin moitteettomalla tiellä.

                  Mutta koitetaas ajella rauhassa taajamissa olevilla tietyö alueilla (jotka ei kummiskaan ole kovinkaan pitkiä), itse olen päivittäin tuolla kadulla liikenteen seassa nuppi välillä n. 30cm korkeudella maasta. Ei tunnu todellakaan kivalta kun joku paukkaa 60km/h ohi jostain puolen metrin päästä. (Mieti samaa asiaa omassa työpaikassasi, joku tulisi päivittäin uhkaamaan henkeäsi.)

                  Noista merkeistä sen verran että me ei ite asenneta yhtäkään merkkiä työn ajaksi kaikki merkit tulee kaupungin jätkiltä. Ja esim. Keravalla honkkarin edessä olevalla tiellä jouduttiin poistaamaan parit kääntymis kielto merkit koska porukka ymmärsi merkin niin että lähtivät ajamaan väärää puolta liikenteen jakajaa. Ja siinä vaiheessa on ihan hyvä jos ajelet vaan 30km/h ehdit vielä tehdä jotain asialle.

                  Comment


                  • #10
                    Cruise on autoilijan lifesaver tieosuuksilla, jossa telkät pesivät.
                    Eikä oo.
                    Porista Raumalle ajettaessa on noita telkänpönttöjä lähes joka risteyksessä ja tieosuuden nopeusrajoitukset vaihtelee joka risteyksessä.
                    Normaalisti 100km/h rajoitus. Risteysalueella tippuu 80km/h.

                    Viimesyksynä lomareissulla ollessa jäi yksi nopeusrajoitus kyltti huomaamatta ja cruise asetettuna 100km/h. Tuloksena oli välähdys ja 100 euroa poliisin donitsirahastoon.

                    Comment


                    • #11
                      Juu tolla kasitiellä on ihan tolkuton määrä pönttöjä. Siinä on pönttöä Raisiosta Raumalle parin kilsan välein. Siinä ajaessa juuri tuli mieleen tuo, että sais olla niitten pönttöjen vieressä se rajotus. Kun se muuttuu koko ajan 100 ja 80 välillä ja, kun siellä on pönttöjä 100 alueellakin.

                      Comment


                      • #12
                        Salaliitto tai ei, mutta epäilen vahvasti valtion budjettiin lasketun XXX-määrän sakkotuloista kertyvää rahaa. Jokaisella poliisipiirillä tai mikä kihlakunta se nykyään onkaan, on varmaan oma kiintiö sakkotuloille, joka tulee määräajoin saavuttaa.
                        Kaverille vahvistettiin tämä asia tutun poliisin toimesta eli poliisilla on sakkokiintiö per kuukausi. Eli kuun lopuilla ja alussa kannattaa olla enemmän varuillaan.

                        Kukahan älypää tämänkin on keksinyt. Kas kun eivät ala maksamaan poliiseille bonusta per sakko.

                        Comment


                        • #13
                          Juu niinhän se on eli valtion talousarvioon sisältyy tietty määrä sakkotuloja. Jos sakkotulot alkaa jäämään jälkeen, siitä seuraa yhteydenotto päälliköihin ja kytät varmoihin rysäpaikkoihin!

                          Apropos tietöiden nopeusrajoitukset: tiistaina olin käymässä Oulussa ja illalla kotiinpäin palatessani Haukiputaan kohdalle nelostielle oli jäänyt 50 kmh rajoitusmerkit - eikä yhtään työmiestä tai työkonetta näköpiirissä. Soitin tienkäyttäjän palvelupuhelimeen ja urputin asiasta: täti aikoi laittaa asiasta palautetta urakoitsijalle.

                          Yleensäkin kun kohtaa huonoa tienhoitoa - talvella varsinkin - kannattaa soittaa Tiehallintoon: urakoitsijaan panee kummasti vauhtia pelko reklamaatiosakosta! Käsittääkseni jos jonkun alueen tieurakoitsija saa riittävän monta negaa, tiehallinto rokottaa urakkapalkkiota. Toimii hyvin ja urakoitsijatkin tajuavat, että heitä valvotaan.

                          Itsekin on viimeisten vuosien aikana pari kertaa istunut tekonahkapenkillä ja siitä juolahti mieleen: onko sinne mentävä istumaan? Joskus 15 v. sitten näin pienen lehtiartikkelin, jonka mukaan poliisi ei saa käskeä asiakasta autoonsa, vaan joutuu kirjoittamaan lapun asiakkaan auton ulkopuolella. Päteeköhän enää? Tietenkin jos on pienikin toivo selvitä varoituksella, ei kannata provosoida... :)

                          Comment


                          • #14
                            En tiä. Kyllä noi ainaki mua on joka kerta käskyttäneet kyytiinsä. Tosin harvoin(onneksi) tuota on tapahtunut, 3 kertaa viimisen 10 vuoden aikana.

                            Viimeisin oli kyllä huvittava, kun "ystävä" pysäytti ja hyvä ettei tullu ikkunasta sisään turpaanlyöntikisaa järjestämään kun niin naama punasena huusi. Pysäytysauto ei ollut koko tilannetta nähnyt, vaan homma perustui 3km aiemmin sattuneeseen tapahtumaan ja toisen partion näköhavaintoon. Lähdin valoista öldsmöbilellä vähän riehakkaammin ja ilmeisesti hetken aikaa palaneen kumin katku herätti viereisellä huoltsiaklla oleskelleen maijan väen. Kaiken väännön ja puoli/toisin tapahtuneen **ttuilun jälkeen sain 20eur rikesakon, syynä varomaton ajo taajamassa. :D Oikeesti siinä ei edes ollut mitään tilannetta, mutta huvittava juttu kaiken kaikkiaan.
                            Kenties liikenneturvallisuus parantui tämän seurauksena, todennäköisemmin ei.

                            Ite oon viimevuosina aika harvoin nähnyt miliisejä tien päällä suhteessa maantiellä vietettyyn aikaan. Ikävää jos heidän toiminta perustuu ohituskaistan loppupäähän tms "varmaan sakko paikkaan".

                            Comment


                              #15
                              Ei tunnu todellakaan kivalta kun joku paukkaa 60km/h ohi jostain puolen metrin päästä.
                              Itse olen työskennellyt useammallakin tietyömaalla, tosin auton ohjaimissa. Välinpitämättömyys selvästi näkyviä työntekijöitä kohtaan on varsin rasittavaa. Mutta kuten jo aiemmin kirjoitin, ymmärrän täysin miksi siihen ajaudutaan. Olen useasti kysynyt työmaan mestarilta, eikö liikennejärjestelyitä voisi hoitaa ammattimaisesti sinne päin asetettujen merkkien sijaan. Vastauksena olen poikkeuksetta saanut olankohautuksen tai tuhahduksen koko poikkeusliikennejärjestelyiden tarpeettomuudesta. Kovasti sitten kyllä kirotaan ja moititaan väärin ajavia autoilijoita.

                              Olen nähnyt toistaiseksi yhden ainoan ammattimaisesti ja oikein hoidetun työmaan liikennenjärjestelyiden suhteen. Järvenpään kohdalla Vanhan Lahdentien pyörätien rakentaminen. Joka päivä töiden loputtua varoituskyltit ja 50km/h nopeusrajoitukset (norm. 80km/h) otettiin asiallisesti alas. Aamulla töiden aluksi jälleen laitettiin tarvittavat merkit.

                              Yleisemmin työmaiden ohi hurjastelevat usein samaa reittiä ajavat. Kun rajoitukset ja varoitukset pidetään poikkeuksellisina ts. käytetään vain niitä todella tarvittaessa, autoilijat ymmärtävät niiden tarkoituksen todella. Päivästä toiseen suurimman osan ajasta tarpeettomana seisova varoitus kaikuu poikkeuksetta pian kuuroille korville.

                              Tulee mieleen tarina pojasta, joka aina huuteli apua pilaillakseen muiden kustannuksella. Kun sitten oikea hätä osui kohdalle, ei kukaan vastannut avunpyyntöön. (Toivottavasti opetetaan yhä lapsille...)

                              Comment


                                #16
                                Täällä kuivan maan reunalla ajoin motaria Raisiosta Turkuun kuluneella viikolla ja 50kyltit pistivät silmään tietyötaulujen ohella. 3km myöhemmin alkoi taas 100 rajoitus ilman tietoakaan matkalla olleesta tietyöstä. Kilsa myöhemmin oli rytmiryhmä vaihtamassa kaiteita.

                                Muutaman vuoden takaisessa kotimaassani Saksassa on mukava laki joka määrää tietyömerkkien näkyvissäolemattomuudesta työajan ulkopuolella. Eli työmaan valvova mestari löytää hanurinsa seinältä jos merkit "unohtuivat" työmaalle kotiin lähtemisen jälkeen puhumattakaan kesälomasta.

                                Comment


                                • #17
                                  Hyvä yvin sanottu siellä aikaisemmin: miksei nopeusrajoitusmerkkiä voisi liittää kameratolpan yhteyteen?

                                  Kun siinä tolpassa kuitenkin on kallista tekniikkaa, ei tolppaan varmaan olisi mahdotonta toteuttaa sähköinen nopeusrajoitusmerkki. Sähköthän niihin kaiketi tulee jostakin?

                                  Miksei niissä myös voisi olla nopeusnäyttö, kun kuvattavan auton nopeutta kuitenkin on jotenkin mitattava tolppaa lähestyttäessä? Olen vakuuttunut, tietämättään ylinopeutta ajava ottaa nopeusnäytön ilmoituksesta vaarin ja hiljentää vauhtiaan.

                                  Lienee turha toivoa tuollaisia hienouksia. Kamerat vain lisäävät ylinopeuksia tolppien välillä ja rahastavat vahingossa tolppien kohdalla kovaa ajavia.

                                  Comment


                                    #18
                                    Positiivista sinänsä, että ne tolpat ovat nykyään yleensä siellä risteysalueilla, ettei sinne posotella vanhasta muistista 100+, kun rajoitus on 60 tai 80. Nopeusrajoitusta niihin ei voi merkata, kun muutenhan se rahastusfunktio poistuisi. Ja sinänsä, kuskin pitäisi tietää kulloinenkin rajoitus. Tosin Suomessa sitä ei voi päätellä tien geometriasta. Koko nopeusrajoituspelleily mennyt nyt yli, kun "talvinopeudet" on jätetty kesäksikin suorille erätaipaleille.

                                    Ohituskaistoilla pitäisi sakot antaa ohitettaville, joiden nopeus on noussut kaistaa edeltävästä tasosta merkittävästi. Sitten se lappu menisi oikeaan osoitteeseen.

                                    Ylipäätään koko sakotusjärjestelmä pitäisi panna uusiksi. Rikesakot aina 40+ ylityksiin asti, päiväsakkomäärään katto. Nyt rankaisee keskituloista työssäkäyjää kohtuuttomasti. Superrikkaat maksavat naurettavat supersakkonsa, ja opiskelijat ja työttömät omansa helpommin kuin yhteiskunnan tuloverotuksella rahoittavat valkokaulusduunarit.

                                    Kannattaa seurailla vaalien alla, mikä on ehdokkaan kanta näihinkin asioihin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      5-tiellä ainakin on ehkä naurettavin pelleily ikinä, eli 100 alue tulee aina ohituskaista alueelle(toki parempi kuin 80), eli kaikki kiihdyttävät, eikä kukaan pääse oikeen ohi, ellei juuri sattunut roikkumaan jonkun rekan puskurissa.
                                      Tolppien sijoittelua joutunee vähän tässäkin kiroamaan. Juvalta Mikkeliin tullessa 100 alue muuttuu 80 alueeksi ja välittömästi on tolppa, matkaa on arviolta pari sataa metriä, mikä johtaa siihen, että ei voi pelkällä moottorijarrutuksella antaa mennä, vaan lähes poikkeuksetta joutuu jarrua hipaisemaan.

                                      Muutenkin naurettavia nuo nopeusrajoitukset välillä. Jollain vanhoilla hiekkateillä saa ajella kesät talvet laillisesti 80, vaikka etenkin talvella on selkeesti liikaa, mutta hyvillä asfalttiteillä, kun sattuu olemaan risteyksiä(joista tulijoilla on muuten kolmiot), niin ei saa ajaa kuin 80 kesät talvet, vaikka näkyvyyttä olisi miten joka suuntaan...

                                      Millä logiikalla teiden kunto paranee, autojen turvavarusteet paranee ja nopeusrajoitukset laskee, vaikka teillä kuolemat samaan aikaan on vähentynyt(tämä huonomuistisen mutua, mutta näin käsittääkseni)...
                                      Noin, aamun avautumiset suoritettu, jatkakaa :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Juvalta Mikkeliin tullessa 100 alue muuttuu 80 alueeksi ja välittömästi on tolppa, matkaa on arviolta pari sataa metriä, mikä johtaa siihen, että ei voi pelkällä moottorijarrutuksella antaa mennä, vaan lähes poikkeuksetta joutuu jarrua hipaisemaan.
                                        Siinä on se ajatus vähän semmonen, että sitä vauhtia voi hidastaa jo ennen sitä rajoituksen vaihtumistakin.

                                        Vaikka noita linnunpönttöjä en juuri arvostakaan, niin vitostiellä Mikkelistä etelään ne ovat mielestäni ihan asiallisesti valituissa paikoissa. Kyllä miulla silti navigaattori sanoo piip ennen tolppaa, vaikka tuota tietä ajan niin paljon, että osaan nuo tolppien paikat hyvin pitkälti ulkoa. Sen sijaan viime kesänä lähes joka perjantai oli ratsia nimenomaan jonkin ohituskaistan lopussa, onneksi perinteisesti pohjoiseen ajaville.

                                        O.T. Mikkelissä asumisessa on se etu, että saa ajaa vitostietä etelään perjantaisin ja pohjoiseen sunnuntaisin. Toisin kuin se pääkaupunkiseudulta mökeilleen valuva massa, jonka liikennekäyttäytymiselle "ruuhkassa" Lusista pohjoiseen ei juuri mikään vedä vertoja. Onpahan jotain huvia meille maalaisillekin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuohon nopeusrajoituksien vaihtumiseen liittyvä juttu eiliseltä illalta. Ajelin tuossa Oulun motarilla etelään päin, niin noin 400m ennen Oulujoen siltoja alkoi 50-alue, tietyömerkki, sitten 200m ennen siltoja oli isot ajokaista päättyy kyltit. No kuitenkin joillekin tuli yllätyksenä ohituskaistan päättyminen sillankorjaustyömaan takia. Sen verran punaisina paloivat jarruvalot useassa autossa, että varmaan on seisty jarrupolkimella kun edessä onkin liikenteenohjausperäkärry ja ohituskaista loppuu. Seisoipa eräs volvo kaistanvaihtovuoroaan odottamassa noin metrin päässä kärrystä.

                                          Ihan sujuvasti olisi sekin homma sujunut, jos olisi hiljennetty ajoissa vauhtia rajoituksen mukaiseksi ja valmistauduttu vaihtamaan kaistaa jo siinä vaiheessa kun ajokaista päättyy-merkki on tien vieressä.

                                          Joku kumma siinä on, että jos edessä on tietyö ja alempi nopeusrajoitus, niin osa porukasta pyrkii aina jatkamaan vanhalla nopeudella siihen asti, että tietyömaa alkaa, jotta pääsee mahdollisimman monesta ohitse ennen tietyöaluetta.

                                          Comment


                                            #22
                                            OT: No sujuvan ja suvaitsevan liikennetavan mukaan tietysti päästit sen Volvon eteen...Siellä oikealla kaistalla aletaan yleensä paniikinomaisesti pitämään kiinni 'omasta' paikasta jonossa. Sitä tiukemmin, mitä landemmalla ollaan. PK-seudulla toimii välillä hyvinkin tuo vetoketjutapa.

                                            Joskus ihmetyttää, miksi pitää vetää yhdelle kaistalle jo kilometri ennen, kun ajamalla 2 kaistaa siihen kuristukseen asti pääsisi enemmän autoja kuristuksen läpi (lyhyen matkan ajan voi ajaa pienellä turvavälillä). Esim traktoreista ym voi mennä limittäin ohi 2 kaistaa, sen sijaan että jonotellaan turvavälien kera yhdellä kaistalla. No kaikkea tai kaikkia ei tarvitse ymmärtää, jos itsensä edes.

                                            Comment


                                              #23
                                              Tuo on vain erikoista, että Poliisi on ottanut käytännökseen ajaa ylinopeutta ilman vilkkuja ja äänimerkkiä saalistaessaan rajoituksen ylittäviä. Muistaako joku samoin, että Poliisi olisi jo kerran saanut noottia tästä samasta asiasta?
                                              Tuohon sen verran että laki antaa mahdollisuuden poliisille ajaa esim. ylinopeutta ilman vilkkuja ja / tai äänimerkkejä. Poliisilla pitää silloin olla pätevä syy (kyllä, nopeusvalvonta on riittävän pätevä syy) sekä noudatttaa suurta varovaisuutta. Kornia mutta totta.

                                              Comment


                                                #24
                                                ^se selittääkin miks pollarit ajelee motarilla +140 km/h kun rajoitus täällä oulussa on 100 km/h. no eipä ne toisaalta puutu tavallisen tallaajan 120 km/h nopeuksiin. :) eipä siis valiteta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No sujuvan ja suvaitsevan liikennetavan mukaan tietysti päästit sen Volvon eteen...
                                                  Päästin tottakait. Sen verran etelämpänä kortin ajanut, että liikenneopetus ei ole saanut näitä oululaisia vaikutteita. =)

                                                  Lähinnä siis oli tarkoitus sanoa, että jos molemmilla kaistoilla olisi suunnilleen sama nopeus, niin kaistojen sulautuminen menisi paljon paremmin ja ilman haitariliikettä kummassakaan jonossa. Nyt kun vasemmalla kaistalla poljetaan vielä kaasua, että päästään mahdollisimman monesta autosta ohitse ja sitten tullaan oikealle kaistalle ja jarrutetaan että mahdutaan rakoon, niin ei se sujuvaa ole. Välit kun tahtovat mennä kiinni rajoituksen pudotessa, niin siihen rakoon on entistä hankalampi tulla mitä lähempänä tietyötä ollaan. Pahimmillaan se sitten menee siihen, että ohituskaistalla seisotaan ja odotetaan että jonossa olisi sen verran tilaa että saisi volvonsa mahtumaan sekaan. Ja jos siellä takana sattuukin tulemaan hetkisen rakoa, niin joku taaempana ohituskaistalla oleva kuitenkin ehtii tyrkätä autonsa siihen väliin, niin että volvokuski saa odotella vielä hetken lisää.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tuohon sen verran että laki antaa mahdollisuuden poliisille ajaa esim. ylinopeutta ilman vilkkuja ja / tai äänimerkkejä. Poliisilla pitää silloin olla pätevä syy (kyllä, nopeusvalvonta on riittävän pätevä syy) sekä noudatttaa suurta varovaisuutta. Kornia mutta totta.
                                                    Pitääpä tarkistaa tuo tutulta virkamieheltä. Minulla on vanha muistikuva, että ei saa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tietoa:

                                                      Täältä tietoa

                                                      ja varsinkin kohta 3.4

                                                      Huomioitavaa se että siinä ei sanota että vilkkuja tai äänimerkkejä on pakko käyttää sekä että tuota saa soveltaa liikenteenvalvontaan.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Olen todennut, että minuun ainakin vaikuttavat positiivisesti pienet nopeudennäytöt. Noin nopeusmerkin kokoisia ja akkukäyttöisiä joten siten täysin liikuteltavissa. Eritoten koen positiivisiksi näytöt, joissa nopeutesi vaihtelee ja hymy- tai mutrunaaman välillä sen mukaan ajatko nopeusrajoituksen mukaan. Tuollaisia olen muutamia tietöiden kohdalla nähnyt. Pudotin mielelläni nopeuteni rajoituksen sallimaksi, jotta sain mutrunaaman vaihtumaan hymynaamaksi ledinäytöllä. Ne jos mitkä ovat mielestäni tehoavia ja varsin miellyttäviä huomionherättäjiä. Eivät pakota, vaan pyytävät. Ja pakkottaminen jos mikä aiheuttaa varsin usein vihaa ja vastustamista.

                                                        Liikuteltavuutensa ja akun tähden rajallisen käyttöaikansa takia kyseiset näytöt eivät myöskään pysy ikuisesti paikallaan, vaan ne ovat käytössä vain silloin kun niitä todella tarvitaan. Esim. koulujen alettua olisin kaivannut vastaavia näyttöjä juuri sille ensimmäiselle viikolle koulupäivän välisille ajoille. Uskon, että ne saisivat suurinta osaa autoilijoista hiljentämään vauhtiaan tehokkaasti.

                                                        Tosin näidenkin nopeusnäyttöjen teho perustuu erityisesti juuri väliaikaisuuteen. Kun varoituksia ja rajoituksia käytetään vain silloin, kun niille on todella tarvetta, myös autoilijat ymmärtävät niiden tarpeellisuuden. Kesät talvet, yöt ja päivät samassa paikassa seisovat lapsista varoittavat kolmiot ovat suurimmalle osalle autoilijoista yhtä tyhjän kanssa. Se tarina pojasta ja hänen avunhuudoistaan kertoo miksi.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mikkelistä kun on ollut puhe niin omastakin mielestä paikallisten liikkuvien tutkaamispaikat ja -tavat menee yleensä naurettavan puolelle. Nykyisin 5-tien tutkarysät järjestetään pääsääntöisesti pelkästään tunnuksettomilla autoilla ja tietysti ohituskaistojen päihin. Tuollaisesta näkee oma mummonikin jo että kyseessä ei ole liikenneturvallisuuden valvonta, vaan pelkästään sakkotulojen maksimointi. Tunnuksilla varustettu kalustohan saattaisi näkyä kauemmaksi ja sitä kautta hiljentää liikenteen nopeuksia, eikä sellainen sovi virkavallalle joka liikennettä sakottaa.

                                                          Tässä kukkahattutätien ja kateellisten ihmisten valtakunnassa tämä aihe on vaan sen verran vaikea, että turha näistä on sen enempää valittaa, aina löytyy jostain se mahtava ja hieno peruste että eihän sitä ylinopeutta ole pakko ajaa, eikä sitä saisikaan harrastaa. Kukaan ei kyseenalaista liikenneturvallisuuden kannalta täysin tehotonta valvontatapaa tai täysin idioottimaista rangaistuskäytäntöä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Hieno sanamuoto:

                                                            Momentille arvioidaan kertyvän 67 000 000 euroa.
                                                            Tämän voi sitten julkisuudessa ilmoittaa olevan vain todennäköisyys paljonko sakkotuloja tulee. Taustalla voidaan puhtaasti tämä muuttaa tavoitteeksi ja siten sakkobudjetiksi - kunhan vain sitä ei kansalle kerrota.

                                                            Miksi valtiohallinnossa ei ajatella "Mitä valtio voi tehdä sinun hyväksesi?" vaan paremminkin "Miten valtio voi riistää rahojasi enemmän?" (ei koske tätä sakkoasiaa pelkästään)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X