Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B6/B7 ostoa harkitsemassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ketju ja kiristin ilmoittelee itsestään ääntämällä ja vaihto on sikäli triviaali homma, ettei niiden takia kannata alkaa ähräämään suotta. Sen sijaan paininkupin ja mäntien öljytykkien vaihto on ihan paikallaan. Samalla se imusihtikin on helppo putsata, tai vaikka vaihtaa kokonaan. Öljypumppu taisi olla ketjuvetoinen, eli sen tarkastus samalla lienee ihan paikallaan.

    B7 alkaa oman kokemuksen perusteella ruostua ensimmäisenä lokarin reunoista, tarkemmin kiveniskemistä. Exästä maalautin kaikki kaaret, muuten siinä ei ruostetta näkynyt, pois lukien sinkkikupla takaluukussa.

    Comment


    • Audi A4 B7 Dieseliä hankkimassa

      Tässä nyt olen jo hetken aikaa tuumaillut että pitäisi vaihtaa autoa vähän uudempaan ja vähä kulutteisempaan, kun ei tuo 2.4 V6 B5 kulutus oikein paljon ajavaa opiskelijaa miellytä, joten päädyin siihen että ensi auto olisi diisseli.

      Eli tässä nyt olen hyvän tovin pähkäillyt että mikä olisi paras diisseli kone tohon b7 korimalliin? Olen siis lueskellut että tota 1.9tdi on kehuttu jonkin verran ja niitä olen nyt viime aikoina katsellut, mutta sitten toisaalta kun haluaisi myös autolta jonkin verran tehoa niin kuinkas hyvin noihin sais lastulla teholisäystä?

      Sitten piti myös sellaista kysellä että kuinkas paljon yleisesti noi audin diisseli moottorit kestää kilometrejä, että jos on +400tkm mittarissa, niin onko odotettavissa että kone hajoais? Haluaisin kuulla myös vähän enemmän noista isommista koneista kuten esim 2.7tdi ja 3.0tdi.

      [LEFT]Kiitos jo etukäteen ja pahoittelen sekavaa postausta![/LEFT]

      Comment


        1.9tdi moottorikoodeilla AVF, AWX, ATD yms. mitkä pumppusuutin koneita alkavata 400+tkm jälkeen olemaan ehtoopuolella. Ainakin kansi- ja suutinjumppaa tiedossa.

        Ei 2.0tdi bosch-suuttimilla ja korjatut siemensin suuttimilla olevat niin huonoja ole. Näiden mukaan on jo tungettu hiukkasloukku eli DPF.

        3.0tdi alkupään BKN koneilla ovat arkoja jakopään ja suuttimien kanssa.
        ASB kone on jo parempi tässäkin suhteessa.

        Aina on odotettavissa merkistä ja mallista riippumatta +400tkm autoissa yllättäviä hajoamisia.
        Käy tältä foorumilta lukemassa esim. diesel-osio ja esson baari, eiköhän infoa löydy.

        Comment


        • Omakohtaiset kokemukset 2.0TDI koneesta koodilla BLB. Tyyppivikana oleva öljypumpun aksila meni ja samalla rikkoi myös turbon. Sitten myöhemmin kone ei suostunut enää käynnistymään. Vian arveltiin olevan ilman pääsy polttoainelinjaan. Kaikkea vaihdeltiin mm. tandempumppu. Lopuksi viaksi paljastui vuotava suutin, jonka vaihtamisen jälkeen käynnistys ongelmat katosivat. Hyviä puolia tuossa koneessa pieni kulutus ja DPF:n poissaolo.

          Comment


          • Kiitoksia viesteistä! Mietiskelin että jos ostais auton tuolla 2.0tdi koneella niin millä moottorikoodilla kannatais kattella? Tossa olis parikin budjettiin sopivaa myynnissä vähän päälle 300tkm ajettuja, jotka saattais kiinnostaa.

            Entäs muuten minkäslaisia noi 2.5tdi v6 on näissä b7:ssa, kun ainakin ilmeisesti tuppasivat noissa vanhemmissa audeissa olemaan vähän jos jonkinlaista vikaa?

            Comment


              Yleispätevänä neuvona kannattaa katsoa semmoinen missä on kalliit rempat tehty ja siisti yleiskunto. Vaikka olisi hieman enemmän mittarissa. Kilometrit ei tuon ikäisessä kerro mitään.

              Comment


              • Jos itse olisin opiskelijana B7:aa hommaamassa, niin katselisin vakavasti myös 1,8t bensamallien suuntaan. Pellin alla on tilaa ropailla itsekin, ja aika monta kallista osaa vähemmän kuin dieseleissä. Itse asiassa B8.5:n kojetaulun räminöihin pitkillä matkoilla kyllästyneenä on itselläkin käynyt mielessä moisen hommaaminen.

                Comment


                • Joo on itselläkin käynyt mielessä kyseinen kone. Kaverilta löytyy autosta juuri tuo 1.8t ja hyvin se on ainakin pelittänyt. Se vaan että toisaalta haluais kokeilla dieseli autoa kun en ole sellaista vielä omistanut.

                  Saa nyt nähdä että mihinkä sitä loppujen lopuksi kallistuu.

                  Comment


                    B7:ssa dieselin verot voi olla äkkiseltään varsin kovat jos vaihtaa bensasta sellaiseen.

                    Comment


                      Vanhan nokisorvin korjailu voi tosiaan yllättää hinnallaan. Jos kilometrejä tulee lähemmäs 20tkm kuin 30tkm vuoteen, niin pysyisin bensiinissä. Rahamiehet ajelee sitten 3.0TDI:llä. En suosittele opiskelijalle, jos mielii syödä muutakin kun ketsuppia vedessä.

                      Comment


                      • Verot ei sinänsä ole ongelma, mutta onhan sekin toki lisää rahan kulua.

                        Täytyy sitten kyllä miettiä uudemman kerran asiaa vielä ja kyllähän niitä kilometrejä tuppaa vuoteen tuleen se noin 30tkm ainakin.

                        Comment


                          Tämän hetken polttoainehinnat ovat n. 1,38€/l (diesel) ja 1,54€/l (98E5). Jos 3.0TDi menee n. 7l/100km ja saman tehoinen bensakone 10l/100km kulutuksilla niin ajoa pitää olla n. 13700km/vuosi jotta säästöt dieselin polttoainekuluissa kattavat dieselin käyttövoimaveron, joka on luokkaa 780€/vuosi A4:selle. CO2 veroa ei tässä huomioitu joka pikkuisen tasoittaa tilannetta dieselin hyväksi.

                          Comment


                            http://diesel-laskuri.net/

                            Tuollahan se on helppo laskea. Jos 30tkm ajosuorite ja B7 2.0TDI etuvetona vie sen 6l ja B5 2.4 10l, niin ~2100€ säästää vuoteen jos ajelee diiselillä. Eli siinä mielessä kannattaa vaikka hieman joutuisi korjailemaankin.

                            Comment


                              B6 1.9 TDIq olisi valintani. Kulkee riittävästi lastulla ja pääsee 5.x l/100km lukemiin maantiellä. Yksinkertainen tekniikka jota on suhteellisen halpa huoltaa.

                              Comment


                                Oma b7 2.0tdi, josta jo ylempänä laitoin viestiä, yllätti positiivisesti. Nastoilla Oulu-Kuusamo väli mennyt noin 5,8-6 litran kulutukseen (ajotietokoneen lukema). Matkaa noin 200km ja pääosin 100kmh/h. Vakkari päällä saa ajaa oikeastaan koko matkan. Muun liikenteen vähäisyyskin varmaan vaikuttaa asiaan.

                                Omassa diisselivero taitaa olla noin 650e, jos en ihan väärin muista.

                                Huoltamiseen liittyen, niin noin 250tkm vaihdettiin kytkin, vauhtipyörä, pari tiivistettä voimansiirtoon, jarrupalat ja - levyt ja toki öljyt. Rahaa sai palamaan noin 3te, joten halpaa ei noilla kilometreillä ole tullut. Eli tosiaankin kannattaa kattoo semmoinen auto, jossa nuokin rempat on tehty.

                                Comment


                                  Alkuperäinen kirjoittaja Pönni Näytä viesti
                                  Aina on odotettavissa merkistä ja mallista riippumatta +400tkm autoissa yllättäviä hajoamisia.
                                  Tämä on hyvin sanottu! Tuossa olen -04 B6:sta laitellut kuntoon, 401tkm nyt mittarissa. Ihan koko ajan jotain, isompaa ja pienempää. Aina kun luulee että nyt on tikissä niin joku uus juttu. Vuoden sisään koettua:
                                  - porsinut vesipumppu (alkuperäinen syy miksi ostin auton, "kun halvalla sai" :) )
                                  - raidetangon pää
                                  - eteen molemmat vetarin kumet
                                  - taakse koiranluut
                                  - jarrupalat eteen
                                  - jumittava jarrusatula
                                  - nokkaketjun kiristin
                                  - vuotava pissapojan säiliö
                                  - pyöränlaakeri edessä
                                  - molemmat jarruletkut takana
                                  - virta-avain pari kertaa temppuilut eikä käänny pesässä
                                  - hammastanko vuotaa öljyä
                                  - ilmastoinnin yksi läppämoottori viallinen
                                  - pyyhkijät jumittaa
                                  - tuulilasin vaihto
                                  ...

                                  Kaikki olen itse korjannut, ihan iloisin mielin, suurin osa perus kuluvaa tavaraa, mutta kannattaa varautua kaikenlaiseen rahanmenoon etenkin jos aikoo maksaa korjaukset ulkopuoliselle.

                                  Comment


                                    Itse saattaisin opiskelijana tarttua 1.8T:hen ja etanolisoida sen. Riippuu tietty vähän tarjonnastakin. En ole kyllä seurannut noiden hintoja viimeaikoina.

                                    8E-koristen kolmelitraisten kulutus voi tosiaan yllättää. Menoahan niissä on kivasti, mutta talousihmeeksi siitä ei taida ihan olla.

                                    Comment


                                    • Joo, B7:n koneista ehdottomasti opiskelijan autoon 1.8T tai 1.9 TDI. 3.0 TDI ja 2.0 TDI en sano mitään, eikä dieseleistä muutenkaan kokemusta. 2.0 TFSI on yläpitokuluiltaan varmasti kutosdieselin tasoissa, eikä moottorityyppinä missään nimessä ole foorumikirjoittelujen perusteella luotettavimmasta päästä.

                                      Sinänsä kaksilitraisista bensoista ainakin 220-hevosvoimainen versio on manuaaliaskilla ihan kiva kone ajaa, vääntää kuin nykyaikainen 2.0-litrainen diesel ja yläkieroksilla jonkinnäköistä vedontunnetta havaittavissa --> eli vetää läpi kierosalueen paremmin vakiona kuin softattu 1.8T. Kaikissa komboissa on siis toki omat hyvät ja huonot puolensa.
                                      Viimeksi muokannut Kraftwerk; 7.5.2019, 15:26.

                                      Comment


                                        Minä ehdin ajella 2,5 vuotta BKN (3.0 TDI) -koneisella B7:lla ja cabriokuumeen kourissa tilalle tuli 1.8Tq B6, jolla on nyt taivallettu reilut kaksi vuotta. Vertailupohjaa asian ympäriltä siis on hieman. Jos lompakkoystävällisyyden kannalta miettii niin ehdottomasti suosittelen Ilmarille 1.8T -moottorista kapistusta. Toki jos vetävistä takapyöristä on valmis tinkimään niin 1.9 TDI ei varmasti ole myöskään huono vaihtoehto.

                                        Kyllähän se on toki niin, että 1.8T koneesta ei saa mitään fiilistä verrattuna tuommoiseen kolmelitraseen dieseliin, mutta softaamalla kulkua on kuitenkin varsinkin etanolin turvin "ihan ok". Molemmissa moottoreissa on toki omat vikansa ja autokauppa monesti on aika tuuripeliä. Kuitenkin jos siitä opiskelijavinkkelistä katsotaan niin 1.8T voimalinjan kanssa pärjää huomattavasti pienemmällä setelinipulla verrattuna 3.0 TDI -kapistuksiin. Jos osuu kunnolla tuulettimeen niin kolmelitraisen dieselin kanssa saa laittaa aika paljon isompia rahamääriä mitä jumalmoottorin kanssa.

                                        Comment


                                        • Saa sen 1.9TDI:n myöskin nelikkona.

                                          E: ajatuskatkos, ei olekkaan b7 korissa.

                                          Comment


                                            Ei saa B7:aan, jonka perään Defi kyseli. B6:ssa toki on ollut tarjolla.

                                            Comment


                                            • täältäkin ääni opiskelijabudjettiin soveltuvaksi 1.8T:lle. Ainakin tuon oman saa matka-ajossa menemään reiluun kuuteen litraan, mikä ei ole auton kokoluokka huomioiden alkuunkaan paha.

                                              Itselläkin harkinnassa tuo etanolikonversio, kun saisi vielä valtiolta tukeakin siihen.

                                              Comment


                                                2.0TFSI ei sinänsä ole käyttökuluiltaan kummempi kuin 1.8T, jos siis malttaa kaasun kanssa. Tekisi mieli sanoa, että samalla kulutuksella enemmän paukkua. TFSI-koneessa on pari tunnettua sulaketta, joiten palaessa pannu menee vaihtoon, mutta ei se nyt mikään ihan miina ole. Käytössä hemmetin mukava ja kohtuu ruudikaskin ihan vaan lastuvirillä. En jättäisi luotettavuuden takia pois listalta, vaikka itsekin yhden koneen olen joutunut vaihtamaan.

                                                Silti suosittelisin opiskelijabudjettiin 1.8T:tä. TFSI:n alkoholisointi on merkittävästi monimutkaisempaa ja kalliimpaa.

                                                Comment


                                                • Nimenomaan tuosta syystä kirjoitin, että 2.0 TFSI voi olla käyttökuluiltaan kallis, koska käsittääkseni tälläkin foorumilla kirjoittelujen perusteella useampia motteja jouduttu uusimaan. Sinänsä kaksilitrainen syö melko kohtuullisesti maantieajossa, ja sanoisin että minun profiilin 2.0T BUL farkku vie maantiellä suunnilleen saman mitä vei edellinen etuvetoinen 1.8T B6 sedan maltillisesti ajamalla. Pätkäajossa ja varsinkin kovalla pakkasella kulutukset painavahkossa bensa-quattrossa nousee reilusti.
                                                  Viimeksi muokannut Kraftwerk; 8.5.2019, 13:00.

                                                  Comment


                                                    Tyyppivikakohteet (suuttimet, ketjut+kiristimet, egr ym.) korjattuna ja pakuksi muutoskatsastettuna (jos siis ei tarvitse takapenkkejä) ohjelmoitu 3.0tdi farkku on kulut/paukut-suhteessa lyömätön. Miinukset tulee turboviiveestä ja tankatessa käsiin tarttuvasta dieselin katkusta (tankkausrukkaset aina mukana).
                                                    Henkilöautona dieselvero+ajoneuvovero n.750e, pakuksi muutoskatsastettuna n.430e ja kunnossa ollessaan tuolla pääsee n.6,5l matkakulutukseen.

                                                    Comment


                                                      Vaikka 3.0 TDi on suhteellisen huoleton nuo em. kohteet korjattuina, ei sitä voi opiskelijalle silti suositella. Kulutus on iso, ja veron määrä on iso, huollon yhteydessä pitää ostaa ämpärikaupalla öljyä jne. Mikäli polttoainepuolen osia menee vaihtoon, ei nekään ole ihan halpoja. Muuttuvageometrisen ahtimen siivikoiden ja servojen kanssa voi tulla ongelmia, ja niiden ratkomiseen harvoilla on eväitä, jolloin ainoaksi vaihtoehdoksi voi jäädä koko ahtimen vaihto, joka tietysti on kallista.

                                                      1.8T menee suunnilleen samalla kulutuksella, eikä se bensa niin paljon kalliimpaa ole. Huoltokulut on paljon pienemmät, kun viidellä litralla öljyä pärjää, ja osat muutenkin kohtuullisemman hintaisia. Myös 1.8T:ssä on viritettynä fiilistä ihan riittävästi, ja ahtimia ym. viriosiakin saa kohtuuhintaan, jos kulkua kaipaa. Tarkenee talvellakin paremmin, jos ei ole lämmityspaikkaa/lisälämmitintä.

                                                      Opiskelijabudjettiin suosittelisin ilman muuta 1.8T:tä. Oikeastaan ainut huonompi puoli 1.8T B7:ssa on useimpien yksilöiden kohdalla varustelun köyhyys, toki poikkeuksiakin tulee joskus vastaan.

                                                      Comment


                                                      • osat muutenkin kohtuullisemman hintaisia. .... Opiskelijabudjettiin suosittelisin ilman muuta 1.8T:tä
                                                        Tuohon pitää kyllä tarttua. Jos itse tekee huolto- ja korjaustyöt ja käyttää aikaa ulkomaisten nettikauppojen tonkimiseen osahankinnoissa, niin ehkä. Audin osat marmorilta hankittuna on pahempaa kuin aseeton ryöstö. Itse katselisin opiskelijabudjetilla ihan suosiolla toisia merkkejä.

                                                        Comment


                                                          Tottakai merkkifoorumilla ehdotetaan ensimmäiseksi muuta merkkiä.

                                                          Comment


                                                          • Onneksi niitä osia ei ole opiskelijan tai kenekään muunkaan pakko ostaa marmorilta takuuajan ylittäneessä autossa.

                                                            Comment


                                                              Liittyy snadisti tähän aiheeseen... mutta mua kovin ihmetyttää kun tämä autojen varaosat & korjaukset ovat menneet kovin mustavalkoiseksi. Toinen ääripää on Motonetin osat ja itse asentaen, toisessa päässä avaimet käteen korjaus merkkiliikkeessä. Itse ostelin B6 osia euroopasta ja paikallisesta AD:stä sekä korjautin AD sekä duunipaikan vieressä korjaamolla joka about AD-autokorjaamon hintaista. Kysellään että kun ei Motonetin sivuilta löydy jotain osaa ja maksaa perkeleesti marmorilla. Kivijalkaliikeitäkin pitäisi suosia ja sinne yleensä natsaa varaosatilauksetkin ihan puhelimella (soittamalla..) yksinkertaisimmillaan rekisterinumeron tietämällä. Ei siis tarvitse Laakkosen hintoja maksaa vaikka hekin ovat kovin kilpailukykyisia mm. jakohihnanvaihdossa.

                                                              9v 8kk kokemuksella suosittelen 1.8T nelivetoa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X