2-kuukautta tutkin auto24.ee:tä verrattuna mobile.de:tä ja tulin siihen tulokseen,että mun tapauksessa on näppärämpää mennä Viroon sölkkäämään,kun Saksaan. Lopulta löytyi omasta mielestäni sopiva kottero(A6 avant,aut,2.8.Quattro) Tallinnasta ja ei kun tutkimaan.Nopeaan lähtöön auttoi se,että asun 10-min. päässä Länsiterminaalista.
Otin duunista perjantain vapaaksi ja lähdin 9.00 laivaan. Tallinnassa sitten taksi alle ja osoite ko.liikkeeseen. Autoja oli vaikka mihin lähtöön ja hinnat niin,että suomalaista huimaa(halpoja kun mitkä) Aikani tutkittuani(n.5h) tuli heureka elämys yhden Audin kohdalla.Hihna vaihdettu 4000km sitten,ohjaustehostimen pumppu,iskarit,öljyt jne.Huoltokirjaa ei ollut(mittarissa 222000),mutta huoltokuitteja oli ja autossa aut.ilm,kauko-ohjattu eber.ym asiaan kuuluvat heebelit.Ennen ostoa kilautin rekisteriotteessa ilmoitettuun ed.omistajaan ja kysyin ideaa hihnan vaihtoon,koska oli juuri myynyt auton.
Ed. omistaja(nainen) sanoi syyksi,että oli pakko vaihtaa,koska pojat huollossa sanoivat niin. Ja vot,ei kun huoltolasku käteen ja soitto huoltoon,joka vahvisti työn jopa tehdyksi.Sen jälkeen alkoi neuvottelu myyjän kanssa lähinnä renkaista(alla oli nastarenkaat aluvanteilla),joten oli pakko valaista viropoikaa suomen rengas säännöistä.Aikamme sodittuamme päästiin sopuun kesärenkaista peltivanteilla(kunhan vaan pääsen Suomeen) ja kaupat tehtiin.
Hinta oli n.4500eur,joka sisälsi auton poiston rekisteristä ja kuljetuksen satamaan.Satamassa oli laivan lähtöön n.2h jonka käytin tehokkaasti kaljalaatikoiden kärräämiseen autoon(avanttiin kun sitä mahtuu) Tallinnan tulli oli tosi kummissaan,kun autossa ei ollut minkään valtakunnan kilpiä,mutta alustanumeron ja kauppakirjan tutkimisella siitä selvisin. Suomessa,kun ajoin tulliin(nokalle Nordicilla)niin ensimmäinen asia oli pilli suuhun. Kysyin rajavartiostolta,että onko se pakko olla kännissä,jos ostaa auton Tallinnasta,niin gubbe tokasi,että sinähän ton sanoit.Tulli oli vastassa(tieto näköjään kulkee) ja pyysivät seuraamaan konttorille.Siellä piti täyttää pari paperia ja maksu jotain alle 10eur ja tarrakilvet oli kädessä.Aikaa meni ehkä 10min.
Summa summarum:Tallinna n.45eur+taksi 10+auto4500+Tallinna-HKI n.70+tulli 10. Aika paljon halvemmalla mun mielestä pääsee,jos hakee auton Tallinnasta(tai jostain virosta)verrattuna Saksan matkaan.Tähän tietenkin tulee päälle vielä nämä Suomen kulut(vero 3600+rekisteröinti 160+kilvet 28eur)
Otin duunista perjantain vapaaksi ja lähdin 9.00 laivaan. Tallinnassa sitten taksi alle ja osoite ko.liikkeeseen. Autoja oli vaikka mihin lähtöön ja hinnat niin,että suomalaista huimaa(halpoja kun mitkä) Aikani tutkittuani(n.5h) tuli heureka elämys yhden Audin kohdalla.Hihna vaihdettu 4000km sitten,ohjaustehostimen pumppu,iskarit,öljyt jne.Huoltokirjaa ei ollut(mittarissa 222000),mutta huoltokuitteja oli ja autossa aut.ilm,kauko-ohjattu eber.ym asiaan kuuluvat heebelit.Ennen ostoa kilautin rekisteriotteessa ilmoitettuun ed.omistajaan ja kysyin ideaa hihnan vaihtoon,koska oli juuri myynyt auton.
Ed. omistaja(nainen) sanoi syyksi,että oli pakko vaihtaa,koska pojat huollossa sanoivat niin. Ja vot,ei kun huoltolasku käteen ja soitto huoltoon,joka vahvisti työn jopa tehdyksi.Sen jälkeen alkoi neuvottelu myyjän kanssa lähinnä renkaista(alla oli nastarenkaat aluvanteilla),joten oli pakko valaista viropoikaa suomen rengas säännöistä.Aikamme sodittuamme päästiin sopuun kesärenkaista peltivanteilla(kunhan vaan pääsen Suomeen) ja kaupat tehtiin.
Hinta oli n.4500eur,joka sisälsi auton poiston rekisteristä ja kuljetuksen satamaan.Satamassa oli laivan lähtöön n.2h jonka käytin tehokkaasti kaljalaatikoiden kärräämiseen autoon(avanttiin kun sitä mahtuu) Tallinnan tulli oli tosi kummissaan,kun autossa ei ollut minkään valtakunnan kilpiä,mutta alustanumeron ja kauppakirjan tutkimisella siitä selvisin. Suomessa,kun ajoin tulliin(nokalle Nordicilla)niin ensimmäinen asia oli pilli suuhun. Kysyin rajavartiostolta,että onko se pakko olla kännissä,jos ostaa auton Tallinnasta,niin gubbe tokasi,että sinähän ton sanoit.Tulli oli vastassa(tieto näköjään kulkee) ja pyysivät seuraamaan konttorille.Siellä piti täyttää pari paperia ja maksu jotain alle 10eur ja tarrakilvet oli kädessä.Aikaa meni ehkä 10min.
Summa summarum:Tallinna n.45eur+taksi 10+auto4500+Tallinna-HKI n.70+tulli 10. Aika paljon halvemmalla mun mielestä pääsee,jos hakee auton Tallinnasta(tai jostain virosta)verrattuna Saksan matkaan.Tähän tietenkin tulee päälle vielä nämä Suomen kulut(vero 3600+rekisteröinti 160+kilvet 28eur)
Comment