Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kertomus:Audin hakumatka etelästä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kertomus:Audin hakumatka etelästä.

    2-kuukautta tutkin auto24.ee:tä verrattuna mobile.de:tä ja tulin siihen tulokseen,että mun tapauksessa on näppärämpää mennä Viroon sölkkäämään,kun Saksaan. Lopulta löytyi omasta mielestäni sopiva kottero(A6 avant,aut,2.8.Quattro) Tallinnasta ja ei kun tutkimaan.Nopeaan lähtöön auttoi se,että asun 10-min. päässä Länsiterminaalista.

    Otin duunista perjantain vapaaksi ja lähdin 9.00 laivaan. Tallinnassa sitten taksi alle ja osoite ko.liikkeeseen. Autoja oli vaikka mihin lähtöön ja hinnat niin,että suomalaista huimaa(halpoja kun mitkä) Aikani tutkittuani(n.5h) tuli heureka elämys yhden Audin kohdalla.Hihna vaihdettu 4000km sitten,ohjaustehostimen pumppu,iskarit,öljyt jne.Huoltokirjaa ei ollut(mittarissa 222000),mutta huoltokuitteja oli ja autossa aut.ilm,kauko-ohjattu eber.ym asiaan kuuluvat heebelit.Ennen ostoa kilautin rekisteriotteessa ilmoitettuun ed.omistajaan ja kysyin ideaa hihnan vaihtoon,koska oli juuri myynyt auton.

    Ed. omistaja(nainen) sanoi syyksi,että oli pakko vaihtaa,koska pojat huollossa sanoivat niin. Ja vot,ei kun huoltolasku käteen ja soitto huoltoon,joka vahvisti työn jopa tehdyksi.Sen jälkeen alkoi neuvottelu myyjän kanssa lähinnä renkaista(alla oli nastarenkaat aluvanteilla),joten oli pakko valaista viropoikaa suomen rengas säännöistä.Aikamme sodittuamme päästiin sopuun kesärenkaista peltivanteilla(kunhan vaan pääsen Suomeen) ja kaupat tehtiin.

    Hinta oli n.4500eur,joka sisälsi auton poiston rekisteristä ja kuljetuksen satamaan.Satamassa oli laivan lähtöön n.2h jonka käytin tehokkaasti kaljalaatikoiden kärräämiseen autoon(avanttiin kun sitä mahtuu) Tallinnan tulli oli tosi kummissaan,kun autossa ei ollut minkään valtakunnan kilpiä,mutta alustanumeron ja kauppakirjan tutkimisella siitä selvisin. Suomessa,kun ajoin tulliin(nokalle Nordicilla)niin ensimmäinen asia oli pilli suuhun. Kysyin rajavartiostolta,että onko se pakko olla kännissä,jos ostaa auton Tallinnasta,niin gubbe tokasi,että sinähän ton sanoit.Tulli oli vastassa(tieto näköjään kulkee) ja pyysivät seuraamaan konttorille.Siellä piti täyttää pari paperia ja maksu jotain alle 10eur ja tarrakilvet oli kädessä.Aikaa meni ehkä 10min.

    Summa summarum:Tallinna n.45eur+taksi 10+auto4500+Tallinna-HKI n.70+tulli 10. Aika paljon halvemmalla mun mielestä pääsee,jos hakee auton Tallinnasta(tai jostain virosta)verrattuna Saksan matkaan.Tähän tietenkin tulee päälle vielä nämä Suomen kulut(vero 3600+rekisteröinti 160+kilvet 28eur)

  • #2
    Itsekkin mietin samaa vaihtoehtoa, mutta auto löytyi Suomesta. Täytyypä ensikerralla ottaa asiakseen jä lähteä sinne niitä katselemaan. Osaavatko puhua Suomea siellä hyvin? Kaupan teit varmaan Suomen kielellä? Entäs tämä ed.omistaja osasiko hän Suomen kieltä? Ostitko aidon Viron auton vai Saksan tuonti sinne? Mikä oli auton kunto verrattuna Suomipeliin?

    Comment


      #3
      Kirjoittaja voisi itse korjata asian muokkaamalla.
      Sanojen ja sulkujen väliin myös välilyöntiä kiitos ja pisteen/pilkun jälkeen myös. Kiitoos.

      Hyvä kertomus menee ulkoasun takia pilalle.

      Comment


      • #4
        vastaus

        Ihmiset(myyjät) olivat samallaisia sekoboltseja kun suomesssa. Ainoa oikea konsti välttää kunnon mokat on,jos osaat itse tutkia, on auton kunnon tsekkaus.Sen jälkeen voit vetää ainoastaan itsesi hirteen.Ei kukaan myy basaa,sinä vaan ostat sen.Useasti väitetään,ettei Eestistä kannata ostaa autoa,koska tiet ovat niin huonossa kunnossa. Tottakin on tämäkin ,mutta kokeile ajoa et.espalla,niin samaa paskaa tämäkin on. Jos pokeri riittää, niin ei kun menoksi(jäitä kypärään) Ja kuten suomen suurin filosofi(Mato Valtonen) sanoi: kaikki kannattaa kokeilla(-sukurutsaus ja kirnupiimän juonti)

        ViKi81: Kyllä siellä suomenkielellä pärjää,tekninensanasto ei oikein onnistu. Ed. omistaja puhui ihan ymmärrettävää suomea,mutta muista,että jopa virossa ollaan"ulkomailla",joten se, etteivät he ymmärrä,ei ole niiden,vaan oma ongelma. Auto on ollut mulla toukokuusta lähtien ja olen kaahannut sillä n. 3000km,eikä muuta ole ilmennyt,kuin että jarrut ravistaa(levyt kierrot tai jotain paskaa välissä),mutta ton mä huomasin jo osto vaiheessa. Kulutus on tiellä n.8-9l,jos ajaa rajoitusten mukaan,mutta hyppää pirun iloisesti 15l,jos vetäisee 150km/t HKI-Lahti.(Älytön idea,mutta oli pakko kokeilla) Mikä on "aito Viro auto") Saksastahan ne sinnekin autot tuovat(eu:ssa aikansa) ,joten kyllä kai toi munkin kottero on sieltä joskus Viroon tuotu. Suomi Audeihin ei ole mitään kokemusta (ed.auto -87 mitzu)

        Comment


        • #5
          Onpas mukava kuulla että jollakulla onnistunut autonhakureissu.
          Ja kuulosti vielä että hinta oli ihan kohdillaan tuossa autossa.
          Hienoa! :)

          Comment


          • #6
            Virosta hakemisessa ei ole kuin yksi ongelma... Kun haluat myydä auton pois Suomessa, niin voi olla aika vaikeaa. Edelleen Saksasta tuotuja kierretään kaukaa, veikkaisin että asenne Viron tuonteja kohtaa on vielä karsastavampi.
            Ehkä vielä joskus...

            Comment


              #7
              En tiedä mihin perustuu se että Saksan tuonteja kierretään, mutta ei mulla ole ollut 2:en tuontiauton kanssa isojakaa ongelmia myydä. Ja ovat kuitenkin olleet noit isompia malleja joiden markkinat on varmasti pienemmät.

              Pistäkää pyyntihinnat realistisiksi niin saattaa mennäkkin kaupaksi..
              Saksantuonnista ei kannata odottaa isoja voittoja, koska aina voi tuottaa samanmoisen ulkomailta.
              Parempia ne oli kun tämä merkkihuollon täydellisellä huoltokirjalla oleva suomi-auto.

              Comment


                #8
                Eipä mulla ole ainakaan ollut ongelmia päästä vironkilpisistä autoista eroon. Tosin pyyntihinnatkin on olleet ihan realistisia.

                Comment


                • #9
                  No, ilmeisesti itsellä on sitten ajatus vielä sen verran kieroutunut tuon suhteen, että epäilen moisia. Itselläkin on tuontiauto kyllä, mutta en ole sitä myyntimielessä tuonut ja näin ollen kaupannutkaan missään, niin ei kokemuksia. Mutta se on hyvä tietää, että olin väärässä asian suhteen.

                  Comment


                  • #10
                    Nyt on melkein vuosi ajettu" viron autolla" ja kaikki on mennyt ihan OK. Ei rämise eikä kolise. Huoltoja on ollut: kaikki jarrulevyt,palat, öljyt,tulpat(9?kpl) eber(ei pakollinen) Suurimman osan tein itse( eber hommaa en tajunnut) Auton haku homma maksoi n. 200?, joten en oikein ole samaa mieltä ihmisten kanssa, jotka hakevat autonsa Saksasta. Matka,hotelli,kielitaito ja jne. Tutkia kannattaa aina. Samoja romuja ne on kumminkin. Ja varokaa kolarikorjauksia, älkää ostako mitään semmoisia autoja, missä palaa joku varoitusvalo tms.josta ette VARMASTI tiedä mitä se tarkoittaa. Korjaaminen on helppoa,jos on tietoa ja varaosaa. Muussa tapauksessa hinta on taivaassa ,Ostakaa auto, missä ei ole vikaa. Koe-ajo n. 100km on fiksuin tapa selvittää auton ongelmat. Jos löytyy jotain, niin etsi uusi. Jos on kiire, älä osta!! Tämä mun parkuminen johtuu siitä, että jengi ostaa auton, roudaa sen Suomeen ja sitten huomataan ABS-Airbag yms. valot palaa. Kaikki pitää tutkia ostovaiheessa, ja hylätä se auto, mitä olit alunperin tutkimassa. Ei se ole ainoa auto tässä maailmassa!

                    Comment


                    • #11
                      Täyttä asiaa. Itselläni on nyt menossa neljäs tuontipeli ja kokemukset ovat olleet sen verran hyviä, että ns. suomiautoa ei kyllä tähän torppaan enää tule.

                      Comment


                      • #12
                        "Virosta hakemisessa ei ole kuin yksi ongelma... Kun haluat myydä auton pois Suomessa, niin voi olla aika vaikeaa. Edelleen Saksasta tuotuja kierretään kaukaa, veikkaisin että asenne Viron tuonteja kohtaa on vielä karsastavampi.
                        Ehkä vielä joskus..."

                        Minulla on "sakemannin tuontiauto" Samaa valmistetta se on. Ikuisuuskysymys on vs suomi/tuontiauto.

                        Itse olen ajatellut asian: Pidän halvan, itse huolletun ( ja viimeisen päälle :)) tuontiauton, niin kauan kun jaksan sillä ajaa. En halua vaihtoa, enkä myy:)

                        Comment


                        • #13
                          Kyllähän itselläkin seisoi pihassa reilu kuukausi sitten kaksin kappalein ns. tuontiautoja, nyt ei ole "enää" kuin yksi.
                          Sitä toista myydessä oli ilo huomata miten ihmiset ei karsastakaan enää niitä sillä tavalla kuin kuvittelin.

                          Comment


                            #14
                            Melkolailla autokauppiaan paskapropagandaa tuo suomi vs. muumaa auto erottelu. Kuskistahan se kiinni onko se auto hyvässä kunnossa vaiko ei, ei mistään muusta.

                            - Joillekin se auto on puhdas käyttöesine, jolla ajelleen paikasta a paikkaan b, ostetaan uus jos matka katkeaa. Osa meistä taas pitää huolta tuosta maanmainiosta keksinnöstä, ja korjailee/huoltelee sitä ennen kuin se matka kaupasta kotiin katkeaa.

                            Tuota vielä ruokkii entisestään se, että suomalaiset on olleet kaiketi helppoja kusetettavia maailmalla, kuvitellaan että saadaan puoli-ilmaiseksi uudehko ökyauto jolla ajeltu vain omalla tontilla ja huollettu kessan kuussa. Ts. ostetaan se jossa pienin mittarilukema ja halvin hinta, lisäksi otetaan kaupantekoon asiantuntija kaveri joka sanoo että kaikki yli 150tkm ajetut on loppuunajettuja.

                            Kyllä tuossa ainakin itseä jo nauratti, kun puolivakavissani katselin autoja erinäisistä Pirkanmaan autokaupoista, aika heikkokuntoista oli tarjonta, ei kovin montaa peliä löytynyt (ikäluokkaa -95 -> 2000) jollaisen kohdalla olisi autokuume alkanus kasvamaan. Jos löytyi, hinta oli todella kaukana siitä, millä hintaa muualta maailmalta saisi hankittua vastaavanlaisen.

                            Comment


                            • #15
                              Jorma on sinänsä oikeassa, että suomalaiset karsastaa Virosta raahattuja kotteroita, mutta Suomessa asuu pirun paljon venäläisiä. Ja niille Viro on länsimaa, jossa autoista pidetään huolta ja korjataan,omassa kaikki huollot tehty Revalis ja Forss ja Vihur-autossa( Viron wv). Huoltokirjaa ei ihme kyllä ole, mutta on kaikki kuitit ko. huolloista. Aika pirun paljon on laitettu uutta osaa, jonka perusteella ajattelin, että itse pääsen vähemmällä,koska paljon on jo vaihdettu. Hihnat, ohjaustehostimen pumppu jne.( röölivaimennin) Voi olla käännösvirhe. Kalkkuna(eli fasaani ulvoo pihalla-helsingissä) Aika maalaisia ollaan!!

                              Comment


                              • #16
                                sama auto

                                Sama auto se on joka tapauksessa!

                                Comment


                                • #17
                                  Ohhoh. Jutun innoittamana päätin tsekata ihan huvikseni eestiläisiä ja tällänen löytyi: http://fin.auto24.ee/webcache_kasuta...auto24_ee.html

                                  Mitäs mieltä olette? Hinta kohdallaan?

                                  Edit. Eipäs ollutkaan rs6 joksi ensiksi luulin, mutta siltikin tuntuisi aika edullisilta.
                                  Viimeksi muokannut Audi(ni)sti; 10.6.2007, 13:47.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Noihin 24.ee autoihin. Tuosta alv:stä. Jos olen antanut itselleni oikein ymmärtää, niin ton alv:n saa ulkomailta ostetuista autoista ostohetkellä pois, koska se koskee vaan sen ko. maan verotusta ja sen joutuu nykysäädösten mukaan maksamaan Suomeen. Eli, jos olen oikeassa, niin tuosta hinnasta pois 18%+ tinkiminen ja sitten Suomessa joudut maksamaan autoveron päälle 22% alv:tä. Monissa ilmoituksissa toi alv= 0%( Ikävä kyllä oli mullakin), joten niissä vero toimii erilailla. Miten? En tiedä. Korjaus: Vero homma näköjään koskeekin ainoastaan yrityksiä, ihan niinkuin täälläkin. Olisi kannattanut tutkia vähän tarkemmin. Jos on joku firma , niin osta auto sille ja sen jälkeen siirrä se omiin nimiin. Onkohan mahdollista?
                                    Viimeksi muokannut Hilakitkutin; 14.7.2007, 09:51.

                                    Comment


                                      #19
                                      Jännä sinänsä, Firmat maksaa autosta 22% alvia Suomeen, kun myyvät sen eteenpäin. Yksityinen maksaa 19% tms tai mikä kussakin maassa on valloillaan. Toki firmat saa vähentää alveja verotuksessa, mutta silti. Ei ihme, että jotku jobbarit teki aikoinaan yksityiskauppaa, eli eivät myyneet firmana. Toki silloin pysty välttämään takuujutut jne.

                                      Eli siis periaatteessa ei kannata firmana ostaa, ellet ole ajatellut alveja kiertää. Auton toki saa alvittomana, mutta aina firman pitää alvi maksaa myymästään tavarasta. Poikkeuksia toki on esim jos tavara toimitetaan asennettuna tms. En tarkkaan enään muista miten se meni, mutta joihinki troolareihin toimitettiin kansia asennettuna. Jos siis muistan oikein

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mielenkiinnon vuoksi , kysyisin, onko äijät-eikun henkilöt, käynyt hakemassa autoja Virosta. Jos, niin mitä kokemuksia?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Viron tuotiatoja vaivaa sama ongelma, kuin Saksan. Saattaa puuttua aika paljon meillä tuiki tarpeellisia talvivarusteita. Jokainen tietty päättää itse tarviiko niitä. Miksi Virolainen jobbari myisi Saksasta rahdatun kulkineen halvemmalla/samalla hinnalla, kuin Saksalainen kollega?
                                          Virossa myydään paljon kolarikorjattua kalustoa, ikävä kyllä.
                                          Virosta ostettaessa kannattaa hankkia kunnon opas, joka tuntee markkinat ja etenkin ostopaikat.
                                          Taitaa olla Virossakin Hollannin ja Belgian tuonteja, jotka ovat vähän ajettuja, mutta seisseet ruuhkassa tyhjäkäyntiä jumputtaen koko ikänsä.
                                          Jos ei Saksaan asti viitsi mennä, niin varmin naapuri on Ruotsi. Paperisotakin on helppoa verrattuna Viroon.


                                          Kannattaa tehdä hintavertailua Viron ja Ruotsin välillä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oman auton oli alunperin ostanut rak.yht.Skanska, joten sitä ei kukaan jobbari ollut tuonut Viroon. Sen jälkeen myyty yks. henkilölle, joka oli vaihtanut auton uudempaa ko. autoliikkessä. Kun sanoit, ettei kukaan pysty myymään halvemmalla, kun Saksassa, niin muista välimatka, ostomäärä( 1 tai 20kpl) suhteet jne. Helmiä löytyy jokapuolelta, kun jaksaa etsiä. Ja lisäksi, ota huomioon omat kustannukset. PS. en ole vieläkään venäläinen. Talvivarusteista: Eber:kauko-ohjaimella , nastarenkaan aluilla. penkinlämmittimet, neliveto( heh) ja lähtöhinta alle 4500?. Jotta niin.
                                            Viimeksi muokannut Hilakitkutin; 11.11.2007, 07:54.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nyt 2,5 vuotta mittarissa. Audi lähtee aamulla avaimesta käyntiin, öljyä ei syö kun nimeksi,eberin ansiosta talvellakin lämmin, etulokasuojat pitää kyllä maalauttaa. En voi,kun kehua itseäni hyvästä ostostani (kerrankin) Ja kaikki toimii vieläkin. Yleensä kaikki menee päin persettä.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X