Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 -92, mistä korjausopas?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 -92, mistä korjausopas?

    Ensimmäinen auto tuli siis hankittua ja Audiin päädyin. Koneena 2.0E ja mittarissa 323 000 kilometriä, koska mittari on pysähtynyt siihen... Edellinen omistaja oli säästänyt kaiken maailman kuitit ja laput, joista laskeskelin että todelliset kilsat on todennäköisesti alle 330 kuitenkin.

    Mutta ennen ku asia karkaa käsistä niin mistä tuohon löytäisi korjausoppaan? Alfamerillä on tällänen: Audi 80 & Quattro B/D 91-95 mutta kielenä Saksa. Siitä ei kyllä tuu mitään jos pitää sanakirjan kanssa lukea. Haynesilla oli sivuillaan tämän ikäisen kasikympin korjausopas, mutta ei se vissiin ollut myynnissä tai jotain. Englannin kielinen opus vielä kävisi, mutta suomen kielinen olisi luonnollisesti paras vaihtoehto.

  • #2
    Katsoppa tuolta. B4:ään ei näköjään saa paperi versiota, vaan ainoastaan sähköisenä. 2.0 konetta tuolta ei löydy mutta kaikki muu tarpeellinen ja tarpeeton sieltä sitten jo löytyykin.

    Comment


    • #3
      Se taitaa tosiaan olla ainokainen ameriikan murteella kirjootettu tuo Esan mainitsema. Suomeksi ei olekaan.

      Toissa vuonna tuli vielä mielestäni vastaan jostain "official repair manual" paperiversiona, mutta hintaa oli silloin pari sataa rahaa eikä siinä tod. ole 2.0 -konetta mainittu... en raaskinut ostaa. Piti tyytyä teutoonien tekeleeseen, vaikka se koulusaksalla onkin työlästä.

      Comment


      • #4
        Kuinkahan paljo noilla 80- ja 90-malleilla sitte on tekemistä toistensa kanssa? Käytetäänkö niissä paljonkin samoja osia vai joutuuko tuon 90:n opuksen kanssa soveltamaan jokaisen osan kanssa?

        Lähinnä kiinnostais tietää mihin matkamittarin vaijeri päättyy kun se mittaristosta lähtee? Tuossa omassa kun ei tuo matkamittari toimi niin minkälainen homma se olis vaihtaa. Samaten lämpömittarin neula ei nouse minnekkään. Mistä sen toinen pää löytyy?

        Comment


        • #5
          Eikait noissa mittari ole vaijerilla?Mun ysikympin mittarin taa ei tule muistaakseni kun kolme johtonippua.

          Comment


          • #6
            Voi hyvinkin olla ettei ole vaijerilla. Tuli vain ensimmäisenä mieleen ku trippimittarin satoja metrejä osoittava rulla sätkii jotain millin osia siinä edestakaisin pikku hiljaa edeten. Toisaalta onko matka- ja trippimittarilla joku yhteys vai mittaako molemmat erikseen matkan jostain paikasta? Ei kai sentään?

            EDIT: Taitaa olla parempi ottaa koko mittaristo käteen ku ens viikolla on muutakin fiksailtavaa. Tulee ainakin sitte kerralla selville.

            Comment


              #7
              Sähköinen mittaristo se on. Kylmäjuotokset luultavasti syynä tuohon matkamittarin pätkimiseen, tosin itseltä pimeni myös nopeusmittari samalla. Avuksi jokaisen juotoksen läpikäynti mittariston piirilevyllä. Toinen tyypillinen vikakohde on jänniteregulaattori. Tuossa jotain siihen liittyen, ja tuossa viestikokoelma liittyen typ44 (Audi 100) mittaristo-ongelmiin, samaa tekniikkaa lienevät.

              Sekä nopeus-, matka- että trippimittarit saavat signaalinsa samalta vaihteiston anturilta.

              Comment


              • #8
                80/90 on käytännössä sama auto. Suomessahan kaikki B4 koriset on olleet mallimerkinnällä 80, kun taas ison veden toissapuolen näyttää olevan käytössä 90 merkintä.
                Typ89:ssä noiden erona oli moottori (90 5pyttyinen, 80 4pyttyinen), ja pieniä detaljieroja ulkonäössä, esim valot ja koristelistat.

                Joiltain osin joutuu aina soveltamaan, oli sitten minkä kielinen opus tahansa. Mutta uskallan väittää että tuon kattavampaa opusta et mistään löydä. Omassa typ89:n manuaalissa on liki 2000 sivua asiaa.

                Comment


                • #9
                  Matka/trippimittaria on kahta tyyppiä. Toinen loksuttelee pykälittäin ja toinen menee pehmeästi.
                  Mittaristossa on useampi sähkömoottori pyörittämässä sekä neulaa että matkamittaria.

                  Comment


                    #10
                    Itse sain Coupen mukana Haynesin lontoonkielisen korjausoppaan 80, 90 ja coupe, ei dieselit eikä quattrot). Ollut oiva apuri monessa asiassa. Jos saan Audin myytyä (niinkuin tarkoitus olisi) niin voin luopua tosta korjausoppaasta postikulujen hinnalla.

                    Comment


                    • #11
                      Se on vissiin B3-korisille? Vaikka oliskin niin kai sekin menisi paremman puutteessa. Pistä YV:tä jos tuo joku päivä tulee tarpeettomaksi.

                      Ilmeisesti tämä kirja kyseessä?

                      Comment


                      • #12
                        Tuo on ihan ok kirja, päihittää alfamerin opuksen mennen tullen. Ainakaan neloskoneisessa etuveto B4 korisessa ei ole niin kummia eroavaisuuksia etteikö tuolla opuksella pärjäisi.

                        Comment


                          #13
                          Ilmeisesti tämä kirja kyseessä?
                          Just toi. Ilmoittelen kun/jos opus on saatavilla.

                          Comment


                            #14
                            tuo kelpais mullekki

                            Comment


                            • #15
                              mulla on just toi alfamerin saksankielinen kirja... ihan hyvä se musta on, selkeet kuvat jne ja tekstinki ymmärtää jotenkuten vaikka viis vuotta oon vaan lukenu saksaa koulussa

                              Comment

                              Working...
                              X