Joo vähän pistää huvittamaan tällanen asia kävin tässä kerran kysymässä eräästä kotikunnan autoliikkeestä "mersun liike", ihan piruuttani että paljon hyvittäisivät audistani vaihdossa. No sain vastauksen että kun olen ostanut auton Saksasta niin hyvitys ei välttämättä ole yhtä korkea mitä autosta Suomessa pyydetään. Ja perusteluksi he väittivät sen että hyvitys on vain siksi alhaisempi koska olen ostanut auton Saksasta. No myyjä meni hiljaisesksi kun sanoin että minä kait en tiedä vielä yhtään sellaista Audia, tai Mersua joka olisi Suomessa tehty. Ja teidänkin myymät meset tulee Saksasta. Ei ne niitä missään Ugandassa tai Suomessa niitä Saksalaisia autoja tee.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Suomiautot...
Collapse
X
-
Käsite "Suomiauto" on täysin automyyjien keksimä käsite. Alkuun kun yksityisten omatuonti alkoi, oli autokauppiailla pelko perseessä oman työn puolesta.
Jos autolla on aukoton huoltohistoria, paremmat varusteet ja paremmassa kunnossa kuin vastaava "suomi" auto niin miksi ihmeessä siitä pitäisi hyvittää huonommin?
Täysin järjenvastainen asia, josta saa syyttää muutenkin järjetöntä Suomen autokauppaa.
-
Omaa kun olen käyny näyttämässä, niin hyvityshinnasta vähennetään yleensä vähintään 1/4 pois verrattuna auton realistiseen hyvityshintaan. Ovat sanoneet että sillä hinnalla he saavat sen menemään heti jobbarille, kun he eivät itse ala noita myymään. Monessa merkkiliikkeessä ovat sanoneet suoraan, että eivät ota vaihdossa ollenkaan tuonti-autoja.
No eiköhän tollasen asenteenkin ole pakko joskus loppua...
Comment
-
Toisaalta jos kattoo kauppiaan kantilta niin miksi pitäisi hyvittää ns. täyttä suomihintaa kun eihän me olla sellaista noista harmaatuontivehkeistä ikään maksettukaan. Jos autokauppiaalta meinaa vaihtoautot loppua niin hänhän saa itsekkin niitä harmaatuotettua, halvemmalla kuin tavallinen tallaaja.
Mutta asiakkaan karkoitus lähes naamaan sylkemistä vastaavalla hyvitystarjouksella, sen sijaan että sanoisi suoraan ettei ota harmaatuonteja vaihdossa, on mielestäni epäammattimaista.
Comment
-
Varmasti osa tosta kielteisestä asenteesta käytettynä maahan tuotuja autoja kohtaan johtuu nykyään meistä suomalaisista. Monet nimittäin ei nimenomaan halua ostaa käytettynä maahan tuotuja. Autoliikkeen on siinä vaiheessa hyvin vaikea ottaa vaihdossa hienoakaan ja hyvin varusteltua autoa, jos on jo tiedossa, että sille voi olla vaikeampaa löytää ostajaa. Väittäisin, että iso osa suomalaisista vielä tänäkin päivänä suhtautuu kielteisemmin käytettynä maahan tuotuihin.
Täydellinen huoltohistoria on myös jossain tapauksissa melko joustava käsite. Olen kuullut vain tutultani Audin huoltotiskillä kaikenlaisia tarinoita... Esim. ihmettelivät kovasti, miten n. 115 tkm (täydellinen merkkihuoltokirja) ajetussa A4 2.5 TDI:ssä pystyi olemaan niin kummallisia vikoja. Selvittivät sitten järjestelmistään, että kyseisellä yksilöllä oli jo pari vuotta ennen ajettu reilusti yli 200 tkm.
Täydellinen varustelu voi myös olla jossain tapauksissa kyseenalainen. Esimerkiksi ilmastoinnit ja kattoluukut voi löytyä, mutta sitten taas esim. penkinlämmittimet ym. puuttuu. Samoin erot malleissa voi olla jossain tapauksissa kompastuskiviä. Esim. samalta tutultani kuulin, että asiakas oli tuonut A8-Audinsa huoltoon, koska sen neliveto ei asiakkaan mielestä toiminut kunnolla. Noh, huollossa selvisi, että auto olikin vain etuvetoinen. :) Eli asiakas ei varmaan edes tajunnut tarkastaa nelivedon olemassaoloa, koska Suomeen ei ole taidettu etuvetoisia A8:ja tuoda.
Tietysti Suomessakin voi tulla huijatuksi autokaupassa, mutta ehkä se riski siihen voi olla hiukan suurempi Saksassa. Ainakin kun näitä tarinoita kuulee. Saksassa ei huoltokirjan väärentäminen tainnut tulla rangaistavaksi teoksi kuin vasta hiljattain.
Monien autoliikkeen politiikkana taitaa tosiaan olla nykyään, että eivät ota ollenkaan vaihdossa. Tai tällaisetkin liikkeet voivat ottaa vaihdossa, mikäli saavat heti eteenpäin kaupattua jobbareille. Jobbarit taas yleensä harkitsevat, millä hinnalla vastaavan pystyisi Saksasta tuomaan. Tätä hintaa he eivät varmasti niistä maksa, koska pyrkivät kuitenkin saamaan itselleenkin vähän rahaa siitä välistä.
Ihan hyvä pointti mun mielestä on, että miksi käytettynä maahan tuodusta pitäisi maksaa sama hinta kuin vastaavasta suomesta uutena ostetusta autosta. Pitäisi kuitenkin verrata, että millä hinnalla saa vastaavan tuotua käytettynä Suomeen. Mielenkiintoista on siis, että yksityiset olettavat saavansa autosta voittoa, kun kerran sen ovat edullisemmin saaneet ulkomailta ostettua. Harvemmin autoilla kuitenkin voittoa tehdään, sen kai useimmat ymmärtävät... :)
Varmasti jossain vaiheessa autoliikkeiden politiikat tulevat vaihtumaan. Nyt taitaa ylipäänsä olla maassa aika paljon vaihtoautoja, joten ei taida liikkeillä olla isoa motivaatiota ottaa niitä lisää, erityisesti käytettynä maahan tuotuja. Varsinkaan jos tosiaan suomalaisten yleiset mielipiteet ovat niin kielteisiä, mitä olen kuullut.
Itselläni ei ole mitään käytettyjä maahan tuotuja autoja vastaan, todellakaan!
Tulipas pitkä, mutta ajattelin kerrankin antaa kunnolla mielipiteitä.
Comment
-
Entisenä automyyjänä en voi mitenkään ymmärtää sitä, että (vieläkin ?) joku liike voi kieltäytyä ottamasa vaihdossa ns. (oma)tuontiautoa - tai en kylläkään tiedä varmuudella, onko niitä enää. Alunperin kieltäytyminen tai selvästi alempi hyvitys oli ymmärrettävää, koska moni liike pelkäsi vaihtoautojen hinnan ja bisneksensä romahtavan. Turhaan. Viisaat ja järkevät kauppiaat tänä päivänä tekevät hyvää kauppaa ja tulosta saksantuonneilla.
Ainakin Oulussa tuntuvat hyvin käyvän kaupaksi: viime kesänä olisin katsellut muutamia liikkeen itse tuomia audeja, mutta ehdittyäni liikkeeseen useimmiten niiden ikkunassa oli myyty-lappu.
Mutta sitten tärkeimpään: ostaisinko itse liikkeestä jonkun muun tuoman saksantuontiauton? Hmmm.... ....jos tiedän huoltohistorian ja ajomäärän pitävän varmasti paikkansa, todennäköisesti kyllä. Mutta...
Comment
-
Täydellinen huoltohistoria on myös jossain tapauksissa melko joustava käsite. Olen kuullut vain tutultani Audin huoltotiskillä kaikenlaisia tarinoita... Esim. ihmettelivät kovasti, miten n. 115 tkm (täydellinen merkkihuoltokirja) ajetussa A4 2.5 TDI:ssä pystyi olemaan niin kummallisia vikoja. Selvittivät sitten järjestelmistään, että kyseisellä yksilöllä oli jo pari vuotta ennen ajettu reilusti yli 200 tkm.
Comment
-
Usein tuntuu unohtuvan, että mistäs lähtien suomi-autojen mittareita ei ole voinut ruuvata? Se että auto on alkujaan tuotu Suomeen maahantuojan kautta, ei todellakaan tarkoita että auto on paremmassa kunnossa ja että sen mittarilukema on sen enempää pomminvarmasti oikea.
Jos suomi-auton hyvityshinta on liikkeessä korkeampi, eikös juuri silloin luulisi olevan kynnys mittarinkin pieneen modifiointiin matalampi? Vähän ajettu suomi-auto luulisi olevan melkoinen houkutin asiakkaalle.
Ja mitä taas tulee näihin "neliveto olikin etuveto" -tyylisiin tapauksiin, niin syyllinen löytyy peiliin katsomalla. Jos ei autoa ostaessa tarkasta siitä yhtään mitään, voiko olettaa sen olevan automaattisesti hyvässä kunnossa ja juuri sellainen kuin piti? Jos esimerkiksi ko. tapauksen autoa olisi tarkasteltu myös nosturilla pohjan puolelta, ei sinne olisi tarvinnut luoda yhtä silmäystä enempää asian selvittämiseksi.
Comment
-
E_R
Kyllä tosiaan suomiautojenkin mittareita ruuvataan mielestäni aika yleisesti. Varsinkin vanhempien autojen joissa "ruuvaaminen" helpompaa.
Esimerkiksi audi 80 mittarin ruuvaamiseen kuluu aikaa n.5min ja siitä saa vaikka 200tkm pois.
Monesti näkee myytävänä suomessakin ylihinnoiteltuja 80 audeja joilla on ajettu muka vain 200tkm ja vuosimalli on jotain -90 luokkaa. Niissä on penkit rikki ja ratti,polkimet ja vaihdekepin nuppi kuluneet puhki.
(Mainittakoon, että itse en ruuvamista ole harrastanut enkä harrasta tiedän vaan miten se tapahtuu)
Aiheeseen: Mielestäni ei ole mitään merkitystä mistä auto on ostettu, koska samasta tehtaasta tulevat ulos peräkkäin. Auton hinnan ratkaisee sen todellinen kunto, jonka pystyy kyllä selvittämään ja tutkimaan.
Automyyjien asenne saksasta ostettuihin autoihin on täysin naurettava ja minusta myyjä tekee itsensä naurunalaiseksi jos väittää saksasta ostetun auton olevan jotenkin huonompi kuin suomesta ostetun tai ei suostu edes arvioimaan/tutkimaan sellaista vaihtokohteeksi.
Comment
-
Asenteet hellittä pikkuhiljaa, niin myös omani. :) Siitä ei kuitenkaan pääse mihinkään, että tuontiautojen kanssa saa olla pikkusen tarkempi. Moni "omaan käyttöön" tuova tarkistaakin kaikki taustat ym. tarkasti. Mutta varmaan joukkoon mahtuu myös niitä joppareita, jotka raahavat mitä sattuu rahat pois tyhmiltä -periaatteella. Ainakin sellanen kuva joidenkin liikkeiden vaihtoautovalikoimasta/myyjän kommenteista on jäänyt...
Yhden tutun VW-liikken toimitusjohtaja ei aiemmin edes vilkassutkaan, jos joku tarjos tuontiautoa vaihdossa, mutta viimeeks kun siellä kävin oli pihassa jo yks hyvin varusteltu alkupään B5...
Comment
-
Se keinotekoinen asiakkaan vaihtoauton mollaaminenhan on ollut olemassa niin kauan kun kauppaa on tehty. Nyt se vain esiintyy hieman eri muodossa eli perustellaan vähäistä arvoa sillä , että on tuontiauto. Etenkin pikkujobbarit sortuvat siihen paskanjauhantaan usein. No kaupantekotapojahan on monia, ja lompakollaan voi äänestää, kuten allekirjoittanut on toiminut ja tulee toimimaan.
Ymmärrettävää on mielestäni se, että automyyjät pelkäävät työnsä puolesta, syytä nimittäin on. Se, miten he pelkonsa tuovat julki, on mielestäni oman oksan sahaamista. Tehkööt niinkun parhaaksi näkevät. Tuntuu, että tämä muutos tuontiautojen lisääntymisenä on jo liikaa heidän kyvylleen elää jatkuvan muutoksen maailmassa, saati tehdä tuloksellista kauppaa.
Mä olen ratkaissut kohdaltani asian niin, paskanjauhantaan ja verenimemiseen kyllästyneenä, etten rahoita suomalaista autokauppaa edes huoltopalvelujen osalta, vaan haen autoni vain ja ainoastaan Saksasta, pienellä vaivannäöllä, kohtuuhinnalla vrt. Suomi, hyvin varustein, ja herrasmieskauppaa tehden puolin ja toisin. Olen mielestäni onnekas pystyessäni toimimaan näin.
Edit: olen Ari Kilposen kanssa erittäin samaa mieltä.
Lopuksi totean, että esitetty on vain minun mielipiteeni ja tapani toimia, ja tulee jättää siihen arvoonsa.
Comment
-
Varmasti myös Suomi-autojen mittareita ruuvataan, mutta kaiketi se harrastus on jonkun verran vähäisempää kuin tuontiautojen. Tilastoja tällaisesta ei tietenkään ole, mutta yleinen mielikuva joka tapauksessa on tällainen. Ja rohkenisin olettaa, että varsinkin uudemmista autoista helpommin on mittareita ruuvattu tuontivehkeistä.. Noin 15 vuotta vanhoilla autoilla ei enää ehkä ole loppujen lopuksi niin suurta rahallista merkitystä, että onko mittareita ruuvattu vai ei. Siinä vaiheessa kun auton kunto alkaa painaa paperille painettuja numeroita enemmän.
Peilistä löytyy varmasti useissakin tapauksissa syyllinen huonoon autoon. Sekä Suomessa että ulkomailla. Välillä vaan tuntuu siltä, että tuontiautojen ystävät pitävät autuaasti tuontiautoa suomiautoa parempana.
Sen verran vielä, että automyyjät itse tuskin pystyvät edes tekemään päätöstä tuontiautojen ottamisesta vaihdossa. Varsinkin siis isoissa autoliikkeissä kyseinen asia on varmasti ratkaisu yrityksen johtoportaassa.
Mutta sitten tärkeimpään: ostaisinko itse liikkeestä jonkun muun tuoman saksantuontiauton? Hmmm.... ....jos tiedän huoltohistorian ja ajomäärän pitävän varmasti paikkansa, todennäköisesti kyllä. Mutta...
Tiedoksi vielä sen verran, että edellinen oma A3 (1.8 T vm. 1998) oli tuontipeli. Virallisesti tosin se oli muuttoauto, mutta joka tapauksessa ensirekisteröity Saksassa. Ihan tyytyväinen siihen olin sen 2,5 vuotta, jonka autolla ajelin. Enkä varmaan olisi vaihtanut vieläkään pois, mutta oli pakko tarttua tilaisuuteen ja vaihdoin kohtuullisella välirahalla nelikkoon. :)
Comment
-
Olipa sitten kyse tuontiautosta tai suomi-autosta, niin auto on aina yksilö ja tarkastettava ennen ostoa tarkoin. Suurin syy mikä puoltaa auton hakemista saksasta on varmaankin markkinoiden laajuus, ja haluttua automallia on tarjolla pilvin pimein. On siis varaa tarkastaa ja ohittaa vaikka puolenkymmentä yksilöä, ja vielä valinnanvaraa riittää. Suomessa asia onkin jo huomattavasti hankalampaa, ja esimerkiksi viiden pitkin Suomenmaata levällään olevan autoyksilön tarkastaminen alkaa olla välimatkojenkin takia jo vähän hankalaa. Tämä siis lähinnä silloin kun on päättänyt automallin etukäteen jo varsin tarkoin.
Ostipa auton sitten Suomesta tai saksasta, niin se ei siis automaattisesti tarkoita "mitään". Paskaa myydään rajojen molemmin puolin, samoin huippuyksilöitä. Omien kokemuksien perusteella suosittelen auton tuomista, koska esimerkiksi alustaltaan ne ovat pääsääntöisesti selvästi paremmassa kunnossa kuin vastaavat suomi-autot.
Comment
-
Mielestäni moni asia puhuu kiistatta Keski-Euroopan tuontiautojen puolesta suomi-autoon verrattuna; ruosteettomia, paremmin varusteltuja, laajempi mallivalikoima (eritoten erikoisuudet), edullisempia.
On typerää puhua suomi-auton olevan kiistatta Saksan tuontia parempia. Mitä tulee kauhukertomuksiin tuontiautojen kunnosta, epäilen että syy on ostajassa. Vieraalla maalla ei sitä huijaria niin erota, kun kulttuuri ja kieli ei ole omaa. Moni on varmasti vain retkahtanut paikallisten mielestä kilometrien päähän haisevaan huijaukseen - ja kun se hintakin on niin edullinen. Myös huijausyrityksen riski on ulkomaalaisella valitettavan usein melko suuri. Suomessa asioitaessa omalla äidinkielellään ja omassa kulttuurissaan sitä ainakin pitäisi huomata huijaamisyrityksen helpommin. Pienikin epäkohta myyjän käyttäytymisessä osuu takuulla silmään. Tästä syystä myöskin huijausyrityksen riski on pienempi.
Entä jos Torniossa asuva ostaa samasta kylästä, mutta rajan toiselta puolen käytetyn auton. Tuontiauto, joten se ei kelpaa jälleenmyyntiin? Mittarit ruuvattu ja huoltokirja väärennetty. Mutta samalta kaverilta ja samasta pihasta ostettu suomalaisissa kilvissä oleva auto on täysin turvallinen.
Koko tuontiauto vs. suomiauto juttu on täysin urbaanilegendaa. Älä istu mikroaaltouunin edessä, ettet kuole radioaktiivisuuteen äläkä osta digiboksia, koska se ei toimi.
Comment
-
Näitä Suomen autoliikkeiden vaihtoautojen hintojakin täytyis alkaa pikkasen miettimään uudelta kantilta. Itse asun Kuusamossa ja katselin yhdessä autoliikkeessä täällä kotona yhtä bmw 325 coupea vm -93 aj:noin 200000km ja hintapyyntö oli 14900? eli aivan liikaa. Vähän tuon jälkeen huomasin lehdestä, että Kajaanissa vastaavasta autosta pyydettiin alle 10000?. Eli tuntuu että nämä pohjois Suomen autoliikkeet varsinkin ylihinnoittelee pahasti yläkanttiin vaihtoautonsa.
Comment
-
Itsekkin kun tuota A3:sta hetki sitten etsin, huomasin että saan autolliikeestä tingattua 1.6koneisen karvalakkimallin samaan hintaan kuin tuottaa Saksasta 1.8t "kaikilla" varusteilla. Hieman ehkä kärjistettynä, mutta oikeasti lähellä totuutta. Neljäs Saksantuonti tässä perheessä, vaikkei tietoisesti sitä ole tehtykkään.
Tiedän että moni on käynyt hakemassa sieltä sen Mobilen halvimman, ja sitten kirotaan että mitä ihmeen pommeja ne Saksantuonnit on, mitään muuta ei enää osteta kuin alkuperäinen Suomeen tuotu yksilö. Itse ole sitämieltä että tuolla on niin isot markkinat, että mikäli ei löydä juuri sitä mitä haluaa, odottaa muutamankin kuukauden niin eiköhän sellainen löydy.
Comment
-
Ostin tuon mun kolmosen viime jouluna. Se on siis Ruotsista muuttoautona tullu, hox ei tuontiautona, Suomeen. Noh, sama asia sinänsä, mut kuitenki muuton yhteydessä tuotu Suomeen.
Tuttu automyyjä tuumasi tuolloin, että valitettavasti TÄLLÄ hetkellä on sellainen tilanne, että autoliikkeet ei ota "tuontiautoja" vaihdossa tai myyntiin. Jotku liikkeet voi ottaa, mutta tällainen tilanne on ainaski täällä pohjoisessa merkkiliikkeessä. Ja se taitaa koskea muitaki merkkiliikkeitä, varmuudella en sitä tiedä, mut ilmeisesti.
Onneksi auton voi myydä itekin, mutta jos se potentiaalinen uus auto on siellä liikkeessä, niin oispa paljon helpompi/kätevämpi laittaa se vaihdossa sinne.
Ei tässä auta ku toivoa, että jos joskus on vaihtamassa kolmosta pois, niin sillon ois jo eri tilanne.
Comment
-
Minä törmäsin oman Audini (100 2.6 Avant '93) kanssa tuohon samaan ongelmaan, ettei sitä oikein tahdo saada liikkeessä vaihdettua. Muutama itsekin autoja tuova jobbari sen olis huolinut, mutta hyvitys oli kieltämättä vähän alakanttiin. Yritin sitä aikani myydä yksityiselle ja lopulta pääsin siitä eroon vain ottamalla vaihdossa rahaa sekä ooppelin :)
Itelle jäi 1,5 vuoden korjausrumban jälkeen ko. autosta sen verran paska maku etten kovin helpolla toista tuontiautoa enää osta. Myönnän sen täysin, että ostin juuri ns. tuontipommin, enkä sitä perheen kolmosautona ollutta. Oma moka siis, "apinaa koijataan". Auton tosin oli tuonut maahan joku muu jo vuotta aiemmin eli en ollut sitä itse hakemassa. Taitaa muuten olla menossa jo neljäs omistaja minun jälkeen, ja myin sen viimevuoden lokakuussa ;)
Jatkossa voisin kuitenkin ostaa jonkun esim. alle 5.000? tuontiauton, joka olis enemmän harrasteauton virassa kuin käyttökulkineena. Tuon hintaluokan autot kun vielä kohtalaisen hyvin liikkuvat yksitysillä markkinoilla; jonkun 30.000? auton myyminen yksityiskaupassa on aina vähän ongelmallisempaa kun siinä tulee helposti 20.000? auto vaihdossa, eikä moni uskalla ostaa nuin kallista autoa pelkällä perävalotakuulla.
Uskon kuitenkin täysin että kun esim. Saksassa markkinat on suuret, niin asiantunteva ja huolellinen henkilö löytää sieltä takuulla niitä todellisia helmiä. Mutta kun Suomalaiset menivät aikoinaan tuosta tuontiautohommasta sekaisin, niin on ollut ja tulee varmaan vielä olemaankin aikoja, jolloin aivan paskatkin autot menee kuin kuumille kiville "tuontihelminä". Kun on nahkapenkkiä, kattoluukkua ja leistungia niin kauppa käy. Tässä valossa ymmärrän autoliikkeiden kannan tuontiautoja kohtaan. Monihan yrittää ensimmäisen kalliin korjauksen jälkeen laittaa auton kiertoon, kun tulikin ostettua romu oikein Saksasta asti, ja autokaupassahan se käy kaikkein nopeiten. Mutta parempi olis varmaan suhtautua vaihtoautoon kuin vaihtoautoon yksilönä alkuperästä riippumatta ja karsia samalla myös ne huonot Suomiautot ryöstöhyvityksellä pois liikkeistä.
Comment
-
Siis sana suomiauto aiheuttaa livevää hilpeyttä allekirjoittaneessa. Tulee heti mieleen isukin entinen w124 mersu, jonka eka omistaja oli varmaan ostanut sen periaatteella "jee ny rahat riittää mersuun", kyseinen 200d oli kirjaimellisesti kehosiirrin, siinä ei ollut mitään varusteita ruksittuna, joten matkustusmukavauus oli mitä oli ja ajaminen tuskaa ton tuulta nopeamman tekniikan takia, onnistuin sillä melkein ajamaan ojaankin tehonpuutteen takia :)
Toinen hyvä esimerkkin on toi mun projekti 90, siitäkin huomaa että on suomi auto, no okei on siinä sentään 90 ja quattro niin sanotusti ruksittu mukaan. Mutta on mun ensimmäinen t85 korinen missä ei ole penkinlämmittäjä kuin kuskille :D , muitakaan varusteita ei kyllä pahemmin ole.
Näin meitä on kohdellut autoveron luvattu maa riistämällä ihmisiä lisävarusteista, niin ettei niitä ole uskallettu ottaa.
Comment
-
Ja tämä tuontiautojen autoverotus on taas Suomessa aivan suosta, kun se verotus on aivan niiden laskutaidottomien tullimiesten käsissä. Niillä on vissiin siellä joku täysin laskuskutaidoton seppä, jolta ne kysyy aina että osaatko sanoa isoja lukuja? Joo no sanoppa joku aivan päättömän suuri luku, että me saadaan tälle autolla vero... Tällästahan se on, eli ne voi heitellä tuontiautojen veroiksi mitä ite tykkää ja mikä summa nyt sattuu päähän sillä hetkellä putkahtamaan.
Comment
-
Tietysti jokainen auto pitää tarkastella yksilönä. Huonoja autoja tosiaan löytyy joka puolelta maailmasta, myös Suomesta. Suomen ulkopuolella on varmasti paremmat markkinat varsinkin, jos on jokin vähänkin erikoisempi auto hakusessa.
Täytyy kyllä toivoa, että liikkeiden politiikka tulee jotenkin muuttumaan.
Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia, että onko jollakin ollut vaikeuksia myydä ulkomailta käytettynä tuotua? Itsellä ei ongelmia oman auton myymisessä ollut.
Comment
-
Allroadin verotus alkoi hieman hikoiluttamaan kun vasta Suomessa tajusin että laskemani muuttoauton verottomuus hintaraja 53600 euroa pätee vain kun autoveroprosentti on esimerkin mukaisesti 28. Taulukkojen mukaan Allroadin prosentti olikin 32.
Veropäätös tuli ja arvokin oli hienosti kohdallaan eli 25% alle Käyttöauton pyynnin vastaavasta, mutta huonommilla varusteilla olevasta. En tiedä kohdellaanko muuttoautoja veropäätöksissä oikeudenmukaisemmin, mutta itselläni ei kyllä ole päätkösestä valittamista.
Comment
-
Omakohtaiset kokemukset on yhden auton tuonnista kolme vuotta sitten. Verot oli kohdallaan joten tuota juttua, että tullimiehet vetävät verotusarvoja hatusta, en allekirjoita. Tuttavapiirissä on myös useampia saksasta haettuja autoja ja kenelläkään ei ole ollut suurempaa valittamista päätöksistä. Tietysti poikkeuksiakin varmasti on, ja erikoisempien mallien kohdalla arvoa on vaikeampi määritellä.
Myin tuomani auton pois ajettuani sillä 2,5 vuotta enkä viitsinyt edes yrittää liikkeisiin tarjota. Nettiauton kautta auto meni kaupaksi ja huomasin että yksityisillä ostajilla asennoituminen tuontiautoon oli paljon parempaa. Kukaan ei edes yrittänyt tinkiä sillä perusteella että auto oli saksasta tuotu. Hyvä varustelu ja alustan/peltien kunto olivat myyntivaltit ko. autoa myydessä.
Comment
-
Mun mielestä tuontiautojen kanssa asia on niin että voin itse ostaa ja hankkia tuntiauton mutta hinta pitää olla huomattavasti halvempi!! Esimerkiksi mittarin ruuvaus on saksassa normaalia,ei edes laitonta eli miksi ei ruuvais jos se maksaa muutaman kympin ja auto lähtee toiseen maahan...Eli jos iso huolto olis just tulossa niin napataan kilsoja pois ja myydään:) En mollaa tuontiautoja,olen itsekin omistanut sellaisen ja hyvin pelasi,mutta kilsoista en olis kyllä takuuseen menny...On parille tutullekin sattunut "huonoja yksilöitä"jonka jälkeen haukutaan audit maanrakoon.Autosta penkit puhki,ratti puhki ym.ym.ja mittarissa 120tkm...
Tietysti autohan pitäisi tarkastaa ennen ostoa...
Eli eihän se ole outoa jos niitä vähän karsastetaan autokaupoissa.Eikä hinta vastaa "Suomiautoa"...Jos halvemmalla ostaa niin vaihtoarvokin on pienempi.Oma edellinen autoni meni autoliikkeeseen tuontiautona,kelpasi hyvin,vähän halvemmalla.
Comment
-
Esimerkiksi mittarin ruuvaus on saksassa normaalia,ei edes laitonta eli miksi ei ruuvais jos se maksaa muutaman kympin ja auto lähtee toiseen maahan...
Se mittarin ruuvaus on sekä Suomessa että Saksassa sallittua. _Molemmissa_ maissa se on rikos, jos autoa myydään tällä alemmalla kilometrilukemalla _kertomatta_ ostajalle oikeaa asiain tilaa.
Comment
-
Loppujen lopuksi, mitä se mittarilukema edes kertoo? Toki esimerkiksi jakohihnan vaihtoväliä siitä on kiva seurailla, mutta käytettyä ostaessa se olisi syytä vaihtaa ensimmäisenä toimenpiteenä muutenkin.
Itse en ole koskaan kiinnittänyt suurempaa huomiota auton mittarilukemaan. Tuleehan se huomattua siinä kun koeajolle lähtee, mutta auton valintakriteeri se ei ole. Auton kunto suhteessa hintaan on se asia mikä vaikuttaa ostopäätökseen. Tietysti jos auto on uskomaton resu ja mittarissa vähän kilometreja, se haiskahtaa enemmän petokselle. Toisaalta auto voi olla paljon ajettu ja hyvinkin siisti, mikä _saattaa_ kieliä hyvästä pidosta, tai sitten viimeisen päälle tehdystä myyntifiksauksesta...
200tkm on saatettu ajaa talvisin suolamössössä kaupungissa kiihdytys-jarrutus-meiningillä, tai sitten kesällä sadan kilometrin siivuja maantieajoa.
E: ja itse asiaan eli "suomiautojen" paremmuuteen suhtaudun vähintäänkin varauksella. Miksi auto olisi Suomessa huollettu yhtään sen paremmin kuin Saksassakaan.
Comment
-
Kyllä Suomestakin saa melko varmasti todellisen piilolekan, jos lähtee autoa hakemaan pääkriteerinä alhainen hinta. Kaikkihan sen ymmärtävät. Jos Saksasta lähtee hakemaan pääasiassa hinnan edullisuuden perusteella autoa, kiroillaan kuinka saksalaiset aina huijaavat ja myyvät vain pommeja.
Mikä siinä on, että yhä uskotaan suomalaisten olevan niin rehellistä ja jaloa kansaa kaikki, että huijareita ei tänne mahdu. Ulkomailla niitä on kokemuksien mukaan aina pilvin pimein - eihän toki kyse ole siitä, että turistia eli helppoa saalista ympäröivät pääasiassa juuri ne huijarit. Edelleenkin uskon teoriaani siitä, että kotimaassa aisoitaessa huijauksen vain huomaa helpommin eikä täten joudu niin helposti höynäytetyksi.
ohitse: kahvin lomassa tuli puheeksi, että Suomessa olisi Euroopan halvimmat verottomat autot. Kuulemma moni ostaa verotta autonsa suomen satamasta ja kuljetuttaa kotimaahansa. Syynä verottoman hinnan alhaisempi lähtötaso verollisen hinnan suuruudeen kompensoimiseksi. Kuulostaa ihan loogiselta, mutta tiedä sitten.
Comment
-
ohitse: kahvin lomassa tuli puheeksi, että Suomessa olisi Euroopan halvimmat verottomat autot. Kuulemma moni ostaa verotta autonsa suomen satamasta ja kuljetuttaa kotimaahansa. Syynä verottoman hinnan alhaisempi lähtötaso verollisen hinnan suuruudeen kompensoimiseksi. Kuulostaa ihan loogiselta, mutta tiedä sitten.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jassoKuulemma moni ostaa verotta autonsa suomen satamasta ja kuljetuttaa kotimaahansa.
Comment
Comment