Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

70-lukulaisten ruostumisen syy?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    70-lukulaisten ruostumisen syy?

    Surffaillessa löytyi saksalaisesta wikipediasta selitystä 70-luvun audien ruosteherkkyydestä. Lainaus on alla.

    Ruosteherkkyydestä olen kuullut. Siitä kuitenkaan en, että olisi käytetty huonoa kierrätyspeltiä, jossa liikaa kuparia. Totta vai tarua? Eikö se olekaan vain suomalainen suola joka ruostuttaa?

    ---------
    http://de.wikipedia.org/wiki/Audi_100

    Durch die Verwendung von minderwertigem Recycling-Blech sind Produkte des Volkswagen-Konzerns Mitte der 1970er Jahre sehr rostanfällig. Dies wird bedingt durch einen relativ hohen Kupferanteil im Metall, der zu interkristalliner Korrosion führt.
    ---------

    #2
    Tuohon pellin laatuun ei oikein voi sanoa mitään...

    Luulisin että tuon ajan autot ruostuivat yleisestikin herkästi, Audi muiden mukana. Sittemmin saumojen rakennetta ja tiivistystä sekä korin suunnittelua noin yleensäkin kotelojen tuuletuksen ja rakenteen osalta on kehitetty siten, että ruosteherkkyys on vähäisempi.

    Uskoisin että nykyään pystytään tuottamaan tasalaatuisempaa ja mittatarkempaa tuotetta kuin menneinä vuosina. Auton koritkaan eivät elä yhtä paljon ennen. Hämmästyttävää on kuitenkin se, että joissain 2000-luvun autoissa ruosteenesto on käytännössä olematonta. Esimerkiksi Tuulilasin käytetty auto-sarjassa (tjsp.) on uudehkot autot pohjasta jo hyvässä ruosteessa, mikä on melko kummallista. Jonkun ruostesuojaamon nettisivuillakin on kuvagalleria suojaukseen tuotujen autojen pestyistä pohjista, ja siellä on joissain vähän ajetuissa autoissakin ruoste hyvällä alulla.

    Comment


      #3
      Hämärästi muistan tuolta ajalta "urbaanijutun"? että silloin olis ollu joku terästeollisuuden
      lakko Saksassa. Huhun mukaan ostivat ison erän terästä Venäjältä. Kaikki tuona ajakohtana
      valmistetut autot tosin ruostuivat herkästi.

      Niinkuin nykyjään niiden öljyputket,on vissiin liikaa rikkiä,eikä ole pinnoitettu.Tästä oli juttua joku vuosi ( ? ) sitte telkkarissa.
      Olen aikoinaan pilannut joitain sorvinteriä Venäläisessä teräksessä. Oli hiekkaa sisällä!

      Comment


        #4
        Tuon jutun Venäjältä ostetusta huonolaatuisesta teräksestä kuulee aina silloin tällöin, eri automerkkien yhteydessä. En silti väitä etteikö siinä olisi jotain perääkin.
        Teräksen valmistus on kehittynyt aikalailla sitten 70-luvun. Uskoisin, että autot voitaisiin nykyään tehdä myös ruostumattomasta, mutta se olisi tosi huonoa bisnestä... :)

        Comment


          #5
          Ei massatuontatoautoja kannata valmistaa sellaisiksi että markkinat kyllästyvät kun autojen kriittiset komponentit kestävät 100+ vuotta.

          Yleensäkin tuntuu jotenkin siltä että autoteollisuus kamppailee menekin kanssa ja uutta autokantaa pitää saada menemään ja kiertonopeutta pitää saada lyhyemmäksi. Mutta eipä ole automaailma yksinään ongelman kanssa että halvemmaksi tulee ostaa uusi ja "ehjä" auto kuin ruveta vanhaa rikkinäistä korjaamaan, sama pätee vaikka ompelukoneisiin ja ruohonleikkureihin.

          Onko työ todellakin niin kallista ja kiinalainen valmistus todellakin niin halpaa? Mikä piilee kaiken tämän takana?

          Kuka/mikä on itseasiassa luonut ihmisille tavan ajatella että uusi = hyvä ja vanha = huono. Tuleeko tälläinenkin ajattelu sieltä vapaiden ajatusten mantereelta? No, aika kultaa muistot kun "ennen vanhaan hyvään aikaan", "vanhassa vara parempi" - onko tarve todellinen, käytetäänkö tässä hyväksi taas monisäikeistä ihmisen arvomaailmaa joka romahtaa kun pikkupoika osoittaakin keisaria joku aamu sormellaan?

          Autonvalmistukseenkin saa vähän näkökantaa kun muistaa että valmistajat ovat liikeyrityksiä joiden tavoitteena ei ole hyvän tuloksen saavuttaminen vaan voiton maksimointi. Mielikuvat ja myyntiargumentit ovat pitkälti subjektiivisia ja kauneus on katsojan silmässä.

          edit: meniköhän tämä vähän aiheen vierestä?

          Comment


            #6
            edit: meniköhän tämä vähän aiheen vierestä?
            Ehkä meni, ehkä ei, so not... Huomionarvoisia pointteja joka tapauksessa.

            Varmasti teräksen(kin) laatu on parantunut viime vuosikymmeninä. Ilmeisesti tuossa ruostumisasiassa on vähän Titanic-ilmiötä; eihän sekään olisi uponnut, jos olisi tehty 50 v myöhemmin... (liian haurasta terästä alun perin).

            Uskoisin, että autot voitaisiin nykyään tehdä myös ruostumattomasta, mutta se olisi tosi huonoa bisnestä... :)
            No alumiinia sentään käytetään joissain tapauksissa; ei sekään liene niin altista korroosiolle kuin teräs. Mutta siinäpä sitä olisikin harrastajalle haastetta kerrakseen: projektiautoon pintapellit rostarista, ja kiillotus lopuksi! :D

            Comment


            • #7
              Taitaa olla ainakin toistaiseksi alumiini ainoa "ruostumaton" metalli jonka lujuusominaisuudet riittävät autonkorin valmistamiseen. Ainakaan yleisesti käytössä olevissa ruostumattomissa teräksissä jäykkyys- ja väsymisominaisuudet eivät taitaisi oikein täyttää nykyvaatimuksia. Myös lämpöeläminen kolarikorjauksessa saattaisi aiheuttaa ongelmia.

              Eräs tuttu teki taannoin auton peräkärrin kokonaan rosterista, se oli kyllä hieno peli.

              Itse kyllä uskon että teräksien ruostumisessa on huomattavia eroja, ei muuten ex -84 jetta olisi säilynyt niin hyvin. Siinä oli pohjassa takapyörän edessä paikka mikä oli sorasuihkujen takia käytännössä aina paljaalla pelillä eikä siinä ikinä pintaruostetta kummempaa ollut. Kun vertaa miten samanikäiset kadetit ja ensimmäiset ykköskopan golffit ruostuivat, niin on siinä vissi ero.
              Nykyäänhän on selitetty että uusimpien autojen koriterästen lujuutta on kasvatettu mm. hiilen osuutta lisäämällä ja se tekisi teräksestä alttiimpaa ruostumaan ? tiedä sitten.

              Comment


                #8
                Nykyäänhän on selitetty että uusimpien autojen koriterästen lujuutta on kasvatettu mm. hiilen osuutta lisäämällä ja se tekisi teräksestä alttiimpaa ruostumaan ?
                Ei tuo niin kaukaa haetulta kuulosta. Eka autoni oli -65 luupäädatsuni, josta ei kerta kaikkiaan ruostevikaa löytynyt - no, eihän tuo 80-luvun alkupuolella ollut vielä 20-vuotiaskaan... Ja hetken sen jälkeen tilapäisautona palvellut kohtalaisen iäkäs tipparellukin oli aika hyvin kuosissaan. 80-luvun puolivälissä ajoin hetken -67 Vauxhall Victoryllä, sen jälkeen omistamissani autoissa on ollut ruosteongelmia järjestään. Mm. -89 Subaruun piti vaihtaa 11-vuotiaana jopa taka-akseli, kun meni jo aivan pitsiksi. Aika paljon tuon takia tähän nykyiseen merkkiin päädyinkin ;)

                Comment

                Working...
                X