Oli niitä tuubista laitettavia tiivisteitä jo 70 -luvun lopulla, itse laittaisin huoletta jos tasopinnat on hyvät.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi 100 LS 1972
Collapse
X
-
Laatikko pesty ja huomasin, että tuon vaihtajan pusla on muuttunut täysin kovaksi muoviksi ja se murenee käsiin ja ei enää pysy paikoillaan. Infoa mistä tuota kannattaisi kysellä? Saahan tuohon jonkun patentin tehtyä, mutta mielelläni laittaisin tuohon vain uuden. Sütterlandin sivuilla oli samankaltainen osa, mutta kuva oli niin huono ettei saanut selvää mikä osa se tarkalleen oli ja tietysti mitään kuvauksia osasta ei sivulta myöskään löytynyt.
Pahoittelut tummista kuvista, aurinko paistoi siihen malliin, että kuvista tuli mitä tuli.
Taustalla oleva kone on lattialla odottamassa pesuvuoroa, mukavia nämä osat kun nämä ei paina juuri mitään...helppo siirtää ihan kantamalla. Vaihdelaatikkokin on naurettavan pieni verrattuna esim. Urssin möhköön =)
Comment
-
Osan nimi on "Kugelpfanne fur schaltzwischenhebel", sitä on kahta eri kokoa. Pienempi sopii vm. 1968 - 8/1974. 9/1974-1976 on suurempi.
Sutterlingin sivuilta kyllä tuokin löytyy, mutta se on ainakin minun kokemuksen perusteella todella huonosti palveleva lafka. Jos haluat osan nopeasti ja myös sitä että joku vastaa sähköposteihisi, suosittelen lämpimästi www.ak-autoteile.de sivustoa. Siellä ymmärtävät myös englantia, Sutterlingin kanssa hoituu vain saksaksi.
Etsimäsi osa maksaa 19,90eur.
Comment
-
Auto on edelleen jumissa lasiliikkeessä. Ei mene lasi paikoilleen, nuo uusiovalmistetut tiivisteet ei vain toimi vaikka jo 3 eri toimittajaa on vakuuttaneet, että niitä on asennettu paljon. Usko loppuu jo lasiliikkeen kavereiltakin ja paljon on mietitty/kokeiltu miten tuo oikein pitäisi laittaa paikoilleen.
Tiivisteitä on tutkittu paljon ja lopputulos on, että lasia pitäisi muokata eli ottaa 1-2mm pois ylhäältä/alhaalta niin lasi menisi paikoilleen. Ongelmana onkin nyt, että miten tuollaista lasia voi muokata? Hiomalla ilmeisesti varovasti, mutta lasiliike ei moista tietenkään kovin mielellään tee ja tietysti omistajan vastuulla. Ongelmana on, että mistä löydän nyt varalasin jos tuo menee rikki. Saa tarjota jos löytyy. Saksassa on, mutta ei suostu toimittamaan, pitäisi hakea paikanpäältä.
Tiiviste istuu oikein nätisti paikoilleen kun irtaallaan mallaa autoon. Lasin kun laittaa kiinni niin ei mitään toivoa. Sen verran paksumpaa tavaraa...
Comment
-
Oisko kenelläkään virallista ohjetta, kuinka tässä autossa tehdään tuo dynaaminen ajoitus (eli auto käynnissä). Säädin tuon nyt niin, että hammaspyörässä oleva viiva on tasan merkin kohdalla (tyhjäkäynnillä ja alipaineletku irti jakajasta).
Alipaineen kun laittaa kiinni niin ennakoita tulee lisää ja kasvaa normaalisti kierrosten mukana. Varmaan ihan turvallinen setti ja auto liikkuu hyvin, mutta kiinnostaisi tietää pitäisikö tuonne lisätä jonkin verran ennakkoa silti? Tuo viiva on ilmeisesti ihan 0 astetta?
Tässä on ollut melkoisesti opettelua kaasuttimen yms. säädöissä, kun ei ole vuosiin näiden kanssa pelannut. Tosin hyvin yksinkertaista kaikki, kuhan tietää periaatteen.
Edit. Itse itselleni vastaten. Pyöritin tuon hammaskehän ympäri ja tarkastin merkit. Siellä on niitä 2kpl eli "O|T" ja "| 8" eli tyhjäkäynnillä olettaisin tuon säädettävän tuohon 8 asteen kohdalle (johon sen jo laitoinkin). 0 kohdassa kone ei tosin edes käy kovin hyvin =) Alipaineletkulla ei ole väliä onko kiinni vai ei, sillä tuo ei muutu tyhjäkäynnillä. Vasta kun tulee kierroksia alipaine muuttaa ennakoita.
Comment
-
Vaihdoin autoon ovitiivisteet (korin puoleiset). Äänimaailma hiljeni kummasti, mutta nyt tuli muut suhinat esiin ja huomasin, että sivuikkunoiden tiivisteet on heikossa kunnossa ja apukuskinpuolelta puuttuu ~20cm.
Olisiko vinkkiä saako tuohon jostain sopivaa tiivistettä? Tarkoitan siis sitä tiivistettä jossa ikkuna liikkuu ylös/alas.
Olen myös kiinnostunut ehjästä vanhasta (jos jossain mahdollisessa varaosa-autossa on vielä kohtuukuntoiset jäljellä)Viimeksi muokannut Jari74; 2.9.2016, 10:39.
Comment
-
Tämä seisoi tallissa 3v ja aina silloin tällöin liikuttelin pihalla. Kone oli aivan loppu eli venttiilivarsien kumit vuosi, alakerta äänsi, vaihdelaatikon 1 ja 2 vaihteen synkat rikki ja kävi miten kävi eli auto vaati jonkin verran hellää huomaa.
Osia tähän ei oikein saa mistään, noita olen nyt kerännyt vuosien saatossa niin ebaystä kuin rompetoreilta ja vaikka mistä. Pikkuhiljaa saanut kasaan kaiken tarvittavan eli oli aika ryhtyä hommiin. Vanha kone/vaihdelaatikko pois ja auton mukana tulleet tilalle. Toki avasin nuo molemmat ensin paikoilleen laittoa ja kävin läpi ettei tarvitse ihan heti ottaa uudestaan pois. Tuossa vaihdossa ei kauaa nokka tohissut, sen verran simppeliä tekniikkaa koko laitos. Samalla kaikki nesteet uusiksi, jarrut eteen ja taakse, uusi kytkin (vaikka mukana tulleessa oli hyvä mukana) ja paljon muuta pikkusälää.
Eniten ongelmia aiheutti sytytys ja sen säätö. Heivasin heti tuon kärjellisen systeemin pois ja laitoin kärjettömän tuohon uuteenkin koneeseen. Auto toimi kohtuullisen hyvin, mutta ajoitusta ei saanut mitenkään aivan kohdilleen, joko toimi hyvin tyhjäkäynnillä tai ajossa, mutta ei molempia. Syynä oli kaasarin säädöt tai oikeastaan suuttimet, menneet tukkoon osittain vuosien aikana seisoessa. Kaasarin puhdistus auttoi jonkin verran, mutta silti ei tuntunut toimivan oikein. Monen monituisen säätösession jälkeen huomasin ettei alipainesäätö toiminut niin kuin pitää. Vaihdoin jakajan alkuperäisestä koneesta ja tuntui että koko auto heräsi eloon. Käy ja kukkuu ja vetoja noin vanhaksi ihan tarpeeksi.
Toinen ongelma oli (ja on edelleen) automaattiryyppy. Puuhastelin toisen museoauton kanssa aikaisemmin (Ford Taunus 17M) ja siinä ryyppy on oikeasti automaattinen eli säätää myös kaasuvivun asentoa eli kylmänä se käy hiukan reippaammilla kierroksilla. Audissa tuossa "automaattiryypyn" sisällä on sekalainen joukko hammasrattaita yms. ja läppä kyllä sulkeutuu automaattisesti, mutta kaasuvivun asento määräytyy kylmänä vasta, kun ensimmäisen kerran polkaiseen kaasupolkimen pohjaan. Tällöin nuo hammasrattaat yms. asettaa kaasuvivun sopivaan kohtaan ja kierrokset on korkeammat kuin lämpimänä. Tuossa on 3 eri kohtaa mitä voi vivustolle tulla riippuen lämpötilasta. Tuo ei vieläkään toimi kunnolla eli tuota pitää tarkastella. Luultavasti nuo rattaat yms. käytön puutteesta jumissa osittain. Tuota ei tosin näillä keleillä edes tarvitse ja talvella en tuolla ole ajanut.
Nyt kun auto kävi nätisti niin hirvitti ajotuntuma, veteli sinne tänne yms. Syynä oli renkaat, ikää vasta 26v ja nyt jo ihan haperot. Ei ne kestä enää mitään. Kävin hakemassa uudet kumit alle ja katsos taas auton käytös muuttui huomattavasti. Nyt tuolla jo ajelee mielellään =) Auton orkkiskoko on 165/70/14. Alla oli 185 leveät ja renkaita ostaessa keskusteltiin, että pidänkö saman vai laitetaanko 165 kärrynrengas. Päädyin kokoon 185/70/14 ja otin oikein valkosivu koristeilla =) Sopii kohtuu hyvin...
Auto alkaa olla teknisesti hyvässä iskussa. Nyt keskityn sisustan pienten vikojen korjaukseen (haljennut kojelauta, vaihdekepin pussin uusiminen yms. pientä) ja talveksi auto menee maalarille noiden maalivikojen korjaukseen. Saa nähdä pitääkö koko auto vetää yli ettei tule kovin pahoja värieroja.
Laitan tuohon vielä tuoreen kuvan mukaan.
Comment
-
Kannentiivisteiden hankinta näihin on nyt osoittautunut melko hankalaksi. Aloitin tuon orkkis koneen purkamisen ja kansi on koneistamolla ja nyt kokeilen kerätä noita tiivisteitä yms. Melkein kaikki löytyy tai voi korjata erilaisilla liimoilla, mutta kannentiiviste on hankala. Vielä jokunen vuosi sitten noita löytyi Ebaystä kohtuu vaivalla. Harmi kun en ostanut useampaa silloin. Sitä ei löydy oikein mistään, kyselin jos Konetiiviste Mäntyharjulla voisi noita muutaman tehdä kohtuuhinnalla, mutta taitavat olla lomilla kun ei saa kiinni tai vastaa maileihin.
Piti vaihtaa kärjet takaisin autoon. Ei kestänyt tuo kärjetön Ignitor merkkinen kovinkaan kauaa. Ilmeisesti meni rikki, kun autoa ropatessa jäi virrat päälle pidemmäksi aikaa. Ohjeissa kyllä varoitetaan asiasta. Tuolla ajetaan hyvin vähän eli kai noilla kärjilläkin pärjää nuo ajot. Viaksi tuli, että matalilla kierroksilla kaikki toimi oikein, mutta kierrosten noustessa >2300rpm, syttö alkoi pätkimään. Mittarilla näki ihan suoraan kuinka tuo anturi alkoi pätkimään eli ei pysynyt enää mukana. Tuohon olisi saatavilla optinen järjestelmä esim. Fast XR700, mutta ei kehtaa moista laitella, museoauto sentään. Joutui kärkiin palatessa hommaamaan uuden ajoituslampun jolla näkee tuon "Dwell anglen" eli sai kärjet säädettyä speksien mukaan. En ollut moista koskaan aikaisemmin edes ajatellut, aina oppii uutta.
Kansi "modernisoidaan" eli poistetaan tarve lyijynkorvaajalle. Muutoin tuolle ei muutoksia tehdä, perushuolto eli ohjurit, kumit, venat uusiksi.
Elring (http://www.elring.de/) laitteli pahoittelut ettei heillä enää ole autoon tiivisteitä saatavana. Muotit/mallit löytyy ja pystyvät tekemään, hintaa vain tulee 200€/kpl ja minimitilaus 3kpl. Huoh...Viimeksi muokannut Jari74; 26.7.2018, 13:49.
Comment
-
Minä kokeileisin ensin vaikka jonkun uudemman kärjetöntä jakajaa,ja sitä 7-napaista virranvahvistinta,taitaa olla kaikissa vag valmisteissa 82-eteenpäin.Jos koko jakaja ei käy,uskoisin,että hall-anturi on aika helppo sovittaa tuohon omaan jakajaan.Se kun ei sitten tarvitse muuta,kun plussan ja miinuksen,kun päästää jakajan ja johtosarjan,sekä virranvahvistimen jostakin varaosa vehkeestä.
Comment
-
Löytyihän noita tiivisteitä, kun aikansa kyseli. Noiden vanhuksien osia ei enää netistä löydä eli pitää kysellä erikseen. Saksasta löytyy. Tilasin täydellisen setin (kuva). Samoin tilasin kokonaan uuden pakoputkiston. Vanha on melko hirvitys, hitsattu vuosien mittaan usein ja on pellillä paikattu useammastakin kohtaa. Putkistoa joutui jonkin aikaa etsimään. Noita kyllä on, mutta aika arvokkaita. Nyt eräs varaosamyyjä Tanskasta ilmoitteli, että heille on jäänyt ~80 luvulla täydellinen C1 putkisto hyllyyn ja suostui sen kohtuuhinnalla myymään.
Samoin löytyi sattumalta takasivuikkunoiden taakse ne pienet tuuletusritilät uudet (6kpl). Ihan aidot/alkuperäiset. Tuossa on ne kaikki paikoillaan, mutta ne ritilät (roskasuojat) on rikki osasta.
Tuosta kärjettömästi sytytyksestä vielä, jos tuo auto olisi edes jossain määrin "ajossa" niin varmasti miettisin jotain ratkaisua siihen. Nyt kun tuo liikkuu ~viikon vuodessa niin taidan pärjätä kärjilläkin. Hyvin tuo toimii, mutta kyllä eron huomaa kärjettömään selkeästi, paremmin tuo kärjetön toimii eri olosuhteissa (kylmä- ja kuumakäynnistys jne.) Tuo kärkiväli vaikuttaa melkoisesti auton toimintaan eli se ei ole ihan sama mitä sinne säätää. Nyt se on tuossa tehtaan 0.4mm arvoissa. Löysin vanhan "viritysoppaan" miten tuota jakajaa voi modata, että saa auton ominaisuuksia muokattua haluamakseen. Mielenkiintoista luettavaa, mutta taitaa jäädä vain ihan teoriatasolle itsellä. Tosin tuossa käsitellään enemmän keskipakoisvoimalla toimimaa jakajaa tarkemmin, mutta periaate tuli hyvin selville miten tuota voisi "tuunata".
Comment
-
Mainitsin tuosta pakoputkesta. Sieltä on tulossa jotain melko mielenkiintoista. Ihmettelin, kun liikkeestä tuli ABE todistus putkistosta (kuvat). Tuo on Abarth:n tekemä putkisto eli ei alkuperäinen. ABE todistus on oikealta ajalta ja putkisto ollut aikoinaan varmaan melko harvinainen, mutta ei tuo taida kovin hyvin museoauton alla mennä. Pitää nyt ihmetellä kun se saapuu, että eroaako tuo nyt kovin hirveästi alkuperäisestä.
Museoautoissa ei vissiin saa olla oman aikakautensa lisävarusteita vaan sen pitää olla ns. tehtaalta tulleessa kokoonpanossa? Pitää kysellä/ihmetellä tuota.
Comment
-
Putkisto tuli, ei kauhean suurta epäilystä kuka on tuon valmistanut. On merkkiä ja laattaa joka tuutissa melkoisesti. Putkiston mukana tuli muovitaskullinen eri documentteja (esitteitä/mainoksia yms.) 70-80 luvulta
Mainitsin joku aika sitten, että vein orkkis kanne työstettäväksi. No itse kansi oli hyvässä kunnossa, mutta kaikki!! venttiilinohjurit oli irti, siellä ne helisivät iloisena. Sopivia alikoon/ylikoon (miten se nyt meni) ei Audilta enää löydy niin siellä on nyt Mersun ohjurit ja kuulemma taatusti pysyy paikoillaan. Muutoin tuohon ei sen kummempia tehty, uudet kumit ja kaavailemani modaus nykybensalle osoittautui tarpeettomaksi. Ei kuulemma tarvitse tehdä tuossa enää.Viimeksi muokannut Jari74; 10.8.2018, 13:04.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja JPohja Näytä viestiTuo ekan kuvan taustalla näkyvä asennuspalli on hieno. Sillä menee nokilleen kerran kuukaudessa ;)
Comment
Comment