Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 2.0E pätki ja hyytyi. Käynnistyy hyvin...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 2.0E pätki ja hyytyi. Käynnistyy hyvin...

    Tätä aihetta viitaten täällä foorumilla oli paljonkin vinkkejä korjaukseen - vaan minulla tuossa Audissa (100 2.0E bensa vm 1989, RT) vielä vähän poikkeavampi tuo ongelma.
    Elikkä ohitustiellä alkoi pätkimään ja hyytyi sitten tien laitaan niinkuin joku olisi töpselin vetänyt irti käynnissä olevasta vempaimesta. Heti sammuttuaan ei lähtenyt käyntiin, startti toimii ja kone pyörii muttei hörähdä käyntiin. Pari kolme minuuttia seisottuaan lähtee ihan normaalisti käyntiin ja taas voi ajaa 2 - 3 minuuttia. Sitten taas hyytyy. Tyhjäkäynnillä sama homma. Tähän mennessä vaihdettu: Sytytyspuola, pyörijä, virranjakajan kansi ja polttoaineen suodatin. Mahdolliset ilmaletkut ja ym. putket yritetty käydä läpi. Aktiivihiilisuodatinta en kylläkään löytänyt, vaikka lokarin sisässä piti olla - onko se ilmanputsarikotelossa? Sinne kun joku alipaineputki koneelta menee..? Oisko Audikonkareilla ideaa - minulla alkaa olla lopussa?

    #2
    Kuoleeko kierroslukumittari hyytyessä kuin virrat katkaisten? Hall-anturi virranjakajan sisältä.

    Comment


      #3
      Jos ei tuota virranjakajan hall-anturia vaihdettu kertaakaan, niin siitä olisi hyvä aloittaa. Noita on mennyt aina välillä lötköistä, eikä ole ihmeellinen osa vaihtaa.

      Comment


      • #4
        Jos ei vika hall-, niin tarkastappa bensapumppu, mun 2,0E vm -90 oireili noin, ja vika oli pumpussa

        Comment


        • #5
          Audin hyytyminen...

          Juu, kierrokset kuolee samalla kun hyytyy. Bensapumppu vaihdettu 2 vuotta sitten - oli kylläkin epäilyttävän edullinen tarvikepumppu. Oisko noiden käyttöikä sitten noin lyhyt? Edellinen olikin käsittääkseni se alkuperäinen, joka siis telmi 20 vuotta - oisko niin huono tuuri että tämä uusi olisi tullut tiensä päähän jo kahden vuoden uurastuksen jälkeen?

          Tuo Hall-anturi pitänee vielä varmaan kokeilla, sitä on nyt aika moni ehdotellut. Kiitos kaikille vinkeistä tähän asti.

          Comment


          • #6
            Eipä tommoseen lötköön mitään muuta pysäyttävää vikaa voi oikeen tullakkaa ku hall-anturi, bensapumppu tai sen rele.

            Comment


            • #7
              Audi 100 ei nyt sit enää edes starttaa...

              Juu. En vaihtanutkaan vielä hall-anturia vaan sytyksen ohjausyksikön (kuskin puolella jalkatilassa) ja yhden releen (sulakeboxissa nro 214). Jossain vaiheessa joku meni oikariin ja vilkut sekä pyyhkijät olikin sitten pois pelistä..vilkun releen (mittariston takana - vai onko tämä joku muu rele..?) vaihdoin - ei auttanut, vilkut/pyyhijät ei toimi. Kaikki sulakkeet ehjiä.
              Nyt ei enää lähde edes käyntiin, kipinä tulee tulpalle startatessa kyllä. Hyvin pyörittää konetta, vaan ei edes lupaa...tais mennä kiville tämä omatoimikorjaus. Voisko olla että polttoainepumppu on menny (taas) - tosiaan tarvike (edullinen..) sellainen siihen vaihdettiin talvella 2011...?

              Apuja kaivataan...

              Comment


              • #8
                Kopsauta halolla tai vasaralla tankin pohjaan, keskelle,
                virran ollessa päällä, jos pumppu ääntää, silloin se alkaa olla vaihtokunnossa, noin ajelin itse jonkun viikon, kunnes sain oikean
                pierburgin pumpun

                Comment


                • #9
                  Joo akunkenkä aina irti kun vaihtaa sähköosia, muuten tulee tuhoja.

                  Comment


                  • #10
                    Audi ei vaan pelaa...

                    Juu. Ei kuulu mitn kun tankin keskelle vasaralla kopsuttelin (virrat oli päällä).
                    Ei kuulu pumpulta muutenkaan mitään, vaan pitäiskö ennen starttaamista kuuluakkaan, en ole koskaan moista pannut merkille. Ennen kyllä kun sammutin auton, niin silloin pumpusta usein kuului napsetta...normaalia?

                    Nyt sitten uusi juttu - useimmiten kun virrat kääntää päälle, niin auto check alkaa öljypaineen punaista kannua näyttämään - öljyä on.

                    Oma diagnoosi on, jotta mylly ei nyt saa vaan bensaa. En tiedä tointaako tuota enää korjaamolle viedä...

                    Comment


                    • #11
                      Ohita bensapumpun rele ja koeta starttaa, jos ei sillonkaa pumppu pyöri (vaikka sinne tulisi virtaa) niin pumppu sökö ja pumppukaupoille.

                      Comment


                      • #12
                        Jahas. Mitenkä se ohitus tapahtuu...? Olikohan se rele ylensäkkään se numero 214 siellä sulakeboxissa. Vähän eri vuosimallissa eri tuokin - ei kovin selkeetä.

                        Comment


                          #13
                          Uskaltaskohan kirjoittaa tähän ketjuun kun nimi ei ole Ville. ;-)

                          Pa-pumpun relesokkelissa on kaksi isoa leveää liitintä, yhdistä ne hyppylangalla, jossa on urosabikot päissä.

                          Ota takapenkin alta pumpun liitin auki ja liitä siihen yleismittari. Mittaa jännite ja vertaa akun napajännitteeseen. Jännite ei saisi hirveästi pudota. Jos akku notkuu, laita laturi kiinni niin voi rauhassa testailla. Jos sinne tulee jännite, niin testaa seuraavaksi releen toiminta.

                          Laita rele paikoilleen, starttaa autoa, mittaa samalla pumpun liittimien jännitettä. Jos jännite tulee, kaikki muu todennäköisesti kunnossa ja pumppu sökö.

                          Pumpun äänimaailmasta ei uskalla vetää diagnoosia, miulla on lötkössä ollut melko äänekäs viimeiset 120tkm.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja wmarks Näytä viesti
                            Juu. Ei kuulu mitn kun tankin keskelle vasaralla kopsuttelin (virrat oli päällä).
                            Ei kuulu pumpulta muutenkaan mitään, vaan pitäiskö ennen starttaamista kuuluakkaan, en ole koskaan moista pannut merkille. Ennen kyllä kun sammutin auton, niin silloin pumpusta usein kuului napsetta...normaalia?
                            Ei pumpun kuulu pyöriäkään virrat päällä, jos ei auto käy. Sekunnin pyörähtää virrat päälle laitettaessa toisissa ja toisissa ei. Pumpusta ei pitäisi normaalisti kuulua sammuttamisen jälkeen napsetta. Uusi pumppu on hyvinkin todennäköisesti lyhytikäisempi kuin alkuperäinen. Siksi näitä vanhoja kannattaakin korjata, kun ei ole sentään koko auto kasattu uusilla osilla.

                            Jos jännittää hyppyjohtojen vetäminen, niin voit pumpun releestä ottaa kopan pois ja painaa kärjet kiinni sieltä, niin pumpun pitäisi lähteä pyörimään.


                            Alkuperäinen kirjoittaja wmarks Näytä viesti
                            Nyt sitten uusi juttu - useimmiten kun virrat kääntää päälle, niin auto check alkaa öljypaineen punaista kannua näyttämään - öljyä on.
                            Eihän siellä voi olla öljynpainetta koneessa, jos kone ei käy.

                            Sitten kun saat auton pelittämään, niin vaihda ne kaikki turhaan vaihtamasi alkuperäiset osat takaisin. Pysyy auto luotettavana, kun on alkuperäistä laatua olevat osat paikoillaan.

                            Comment


                            • #15
                              Kiitos vinkeistä. Juu, pitäänee sit vanhat osat tosiiaan takas laittaa josko tuota enää koskaan korjattua saan. Kokeilen hyppyjohtoja huomenissa vielä...


                              Releet 214 ja 213 sulakeboxista olen nyt vaihtanut - olikohan niistä nyt kumpikaan pumpun rele? Ratin alta löytyy 4 relettä myös...

                              Comment


                              • #16
                                Eikös sulakerasian kannessa tai käyttöohjekirjassa ole mainittu nuo relepaikat? En nyt ulkoa muista paikkaa sulakerasiassa, eikä Googlekaan osannut kertoa. Tuossa taitaa olla jo KE-Jetronic? Meidän KE-Jetillisessä on tyhjä sulakkeen paikka pumpun releen päällä, mutta se riippuu Jetin mallista ja releestäkin, onko paikkaa vai ei. Rele on sulakerasiassa konepellin alla, kaukalossa.


                                K-Jetissä rele on niitä korkeampia, nuo 213 ja 214 on muistaakseni ihan normaaleja matalia perusreleitä. K-Jetissä tulee releelle pyörintänopeustieto ja sille on oma pieni nastansa releen pohjassa, mutta KE:ssä voi rele olla erilainenkin.

                                Comment


                                  #17
                                  Rele 10. Alin rivi ja varasulakepaikkojen/kuparisten neliömutterien vieressä vasemmalla eli keulaan päin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Poltooainepumpun rele...

                                    Juu. Oikea rele löytyi..vähän sekaisin noitten kanssa, siellähän ne paikat luki sulakeboxissa ihan selkeesti saksan kielellä. Hyppyjohdoilla kokeilin kuten neuvottiin ja pumppuhan toimii hyvin, rupes heti pitämään ääntä kun sain piuhat kiinni. Nyt kun järjestelmässä oli vähän ainettakin, niin lähes lähti käyntiinkin vaan kuulostaa siltä ettei sytytys ole nyt ihan kohdillaan, ihmeesti yskii ja röpeltää. En saanut hommattua relettä tänään - tilaushommia, ensiviikkoon menee. Kokeilen sit alkaako homma toimia, kun toimiva osa kiinni. Oiskohan koko episodi voinut johtua viallisesta polttoainepumpun releestä? Tuo että käynnistyy ja sammuu etc... Oiskin aika säkä taas.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mulla lötkö keljuili talvel sillä tapaa et välil vaan sammahti keskelle kehää ja hetken kuluttua lähti käyntiin. Sitten ku naputteli bensapumpun relettä ku vika oli päällä ni vika ilmeni, rele vaihtoon ja nyt on taas laulanu sen 4000 km.

                                      Kuten monet on täällä foorumilla todennut niin ei lötköä oikein pysäytä muu ku viallinen pumppu, rele tai hall-anturi.

                                      Comment


                                        #20
                                        kuulostaa tutulta, veikkaan pumppua kans

                                        Comment


                                        • #21
                                          Rele vaihdettu, mutta....

                                          Juu,

                                          hyppyjohdot kun laittaa kiinni, niin pumppu alkaa pitämään ääntä ja Audi lähtee käyntiin hyvin - käypi normaalisti. Mutta kun laitoin tänään ostamani uuden releen paikalleen, niin eipä enää lähdekkään käyntiin - vähän hörähtää vaan. Oisko uusi rele sökö/viallinen? Selkeesti pumpulle ei vaan tule virtaa. Mitähän tässä oikein vielä vois itte tehdä - rahaa on nyt palanut 200 euroa tähän arpomiseen...ois pitäny samoin tein viedä autosähköliikkeeseen - mutta kun itte pitää aina ensin yrittää vaikkei osaiskaan. Ideoita? Vilkut ja pyyhkijätkään ei edelleenkään pelaa - mittariston taakse olen uuden releen vaihtanut ja sulakkeet on ehjät. Tosin releelle tulevat liittimet oli aikas tummuneet - pitäiskö vaihtaa?

                                          Comment


                                            #22
                                            Vähä vaikuttas että releen herättees on nyt ongelmia. En ny kyllä tähän hätään muista mistä herätteen saa, viisaammat auttakoon.

                                            Voiskohan virtalukonpohja olla syyllinen noihin pyyhkimiin ja vilkkuihin? Koita laittaa virrat ja pyyhkijät päälle ja heiluttele avainta virtalukos.

                                            Comment


                                              #23
                                              Relen ohjaus tulee muistaakseeni sytkänvahvistimelta, joka puolestaan elää hall-anturin varassa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Onko siinä uudessa releessä se pikkuinen nasta myös, jossa lukee jotain, hmm? Kuka muistaa, mikä on pyörintätiedon merkki? S?

                                                Autosähköliikkeessä sen verran, että tuttu vei samoilla oireilla sellaiseen autonsa ja rahaa paloi 400e, eikä tullut auto edes kuntoon. Että ei sekään vaihtoehto tie onneen automaattisesti ole.


                                                EDIT: http://www.netikka.net/santanmanta/pics/ignitor.jpg
                                                Kaavio varauksin. Ei ole Audin kaavio, mutta monesti noissa on sama kytkentä, jos hall-anturillinen Bosch. Se pyörintätieto - puolassahan on 1-. Olisiko se 1 siinä releessäkin sitten. Nasta 1 tai 6 pitäisi mennä pumpun releelle. Enää en muista, että kumpi se on.
                                                Viimeksi muokannut audiq; 5.7.2013, 11:48.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Audi 100 ongelma...

                                                  Juu, uudessa releessä on myös se pikku nasta kuten alkuperäisessä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Jos hyppyjohdolla toimii, niin mittaa releen maa ja heräte jännitemittauksena. Sitten vastusmittauksena ilman virtoja siitä pikkuisesta releen nastasta sytytysboksin liittimen nastoihin 1 ja 6. Laita tulokset tänne.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Releelle herätevirtaa vaiko hall-anturi kuitenkin...

                                                      Noniin.

                                                      Ruiskupumpun releen kopan kun ottaa pois ja kaveri starttaa samalla kun minä painan releen sisällä olevat nastat pintoihin kiinni, niin homma pelaa p-pumppu pyörii ja Audi käynnistyy hienosti. Releelle ei siis tule herätevirtaa, jotta lähtisi pelittämään...vai ohjaako hall-anturi just tuota juttua? Mittareita en omista joten mitään jännitteitä en ole mitannut.

                                                      Vilkkujen ja pyyhkijöiden rele kai rikki myös (sulake kylläkin ehjä) - vilkut ja pyyhkijät alkaa pelittämään nääs kun ohitan releen hyppyjohdoilla.

                                                      Voiko olla että sulakeboxin pohjassa ois vikaa? Melkoisen mystiseksi alkaa homma mennä. Kohta ois varmaan yksi kohtuukoppainen ja 435 000 ajettu Audi 100 2.0E '89 myynnissä...katsastuspäiväkin meni 2.7. umpeen, kun en saanut vikaa korjattua.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Yleismittareita saa kympillä. Ilman sellaista turha ihmetellä vikaa enempää.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Joo en usko, että tossakaan audissa mikään ihmeellinen vika on. Jokasen wanhemman auton kanssa yleismittari on ihan oleellinen varuste. Hall-anturi nyt olisi syytä mitata heti kättelyssä. Releet voi myös avata ja katsoa, onko kylmäjuotoksia tai jokin kompomentti sökö.

                                                          Turhaan autoa myy kun ei noista saa mitään kun on niin aliarvostettu auto. Korjaa vika ja aja nyt alkuun vaikka se puolimiljoonaa mittariin, niin tajuat että aika luja rauta kyseessä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Veikkaisin että, "uusi" rele on käytetty ja siten rikki? Koittaa ihan uudella releellä!
                                                            Itsellä oli samantyyppinen vika. Vanhaa koitettiin juotella jne. Mutta uudella alkoi toimimaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X