Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1,6 EZ ja Pierburgin säätäjiä?!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1,6 EZ ja Pierburgin säätäjiä?!

    Olisko kenelläkään taitoa/tietoa kenellä olisi taitoa, pirkanmaan suunnalta tuon pierburgin 2e2:sen säätämiseksi? Auto on golf II vm. -88 ja moottori siis 1,6 EZ.

    Kävin äsken leimalla ja auto meni kyllä päästöistä niukka naukka niukin naukin läpi, Co 1,95 ja HC 330. Tuntuu, että rikastin on kylmäkäynnistyksen jälkeen ainakin melko pitkään päällä ja hiukan siinä on kummallisia oireita ajossa, nyökkäilee ja röpöttelee välillä kiihdytettäessä jne.

    Mieluusti tuon vielä koittaisi saada käymään asiallisesti kun auto muuten on komiassa kunnossa 142tkm ajettuna. Itsellä ei ole oikein aikaa ja lähinnä ehkä taitoa tuolle mitään tehdä, mutta jollekin vaivasta ilman muuta rahallisen korvauksen ojentaisin jos kone saataisiin käymään nätisti.

    #2
    Mulla on Jetassa sama kone. Säätämisestä en tiedä tuon taivaallista, mutta onhan kaikki alipaineletkut ehjiä ja oikeilla paikoillaan? Konepellin sisäpuolella on tarra, missä on kuvattu letkujen oikeat paikat.

    Comment


    • #3
      Ei siellä ainakaan näytä mitään olevan irti tai puuttuvan. Tuo auto on ukkivainaani uutena ostama peli ja itselläni ei ole tietoa, että kukaan olisi koskaan joutunut kaasuttimelle mitään tekemään saati letkuja rämpläämään. Tarvinnee ensitöiksi katsella, että kaikki alipaineletkut ovat ehjiä ja sitten viedä auto hoitoon, itselleni tuli eilen mieleen tuo pakokaasuanalyysi M. Saranko, joka ainakin viime vuosituhannella jotakin vanhaa corollan riepuani ansiokkaasti sääti.

      Comment


        #4
        Tuo auto on ukkivainaani uutena ostama peli ja itselläni ei ole tietoa, että kukaan olisi koskaan joutunut kaasuttimelle mitään tekemään saati letkuja rämpläämään.
        Mun autolla on vähän samanlainen tausta, ja kaasutin toimii edelleen tosi hyvin ilman säätötoimenpiteitä. Keväällä jouduin hieman pähkäilemään alipaineletkujen kanssa kun eräs epäonninen korjaaja onnistui sotkemaan ne. Hyvin pelitti kun sai ne oikeille paikoilleen.

        Comment


        • #5
          Sen kaasarin PITÄISI kyllä toimia jos kaikki letkut ja kalvot on ehjiä. Täällä on kattava ohje ton kaasarin sielunelämästä, eli ton opiskelulla onnistuu saada se kaasutin kuntoon. Tiivistesarjojakin saa kaasutinexpertiltä tilattua jos meinaat purkaa sen. Rikastinläppä on ehkä helpoin säätää, jos oireina on lähinnä nykiminen kylmänä. Tätä läppää ohjaa kaksoismetallinen spiraali, joka löytyy osan 10 sisältä.


          Teet niin, että kone kylmänä löysäät tota tötteröä pitävät 3 ruuvia niin että se pääsee pyörimään. Pyörität sen sitten niin, että rikastinläppä vähän aukenee. Tämän jälkeen varovasti takaisin päin siihen asti että läppä menee kiinni ja ehkä milli vielä tästä eteenpäin, niin voit ruuvata tötterön takaisin kiinni. Läpän sit pitää liikua kevyesti sormella painamalla, mutta myös aina palautua kiinni kun sen löysää. Jos ei, niin jossain on mekaaninen vika.

          Todennäköisemmin vika on kuitenkin 7 kalvossa, joka nykäsee rikastinläpän puoleksi auki välittömästi, kun kone käynnistyy. Varmista siis että kalvo pitää ja läppä aukeaa puoleksi, kun imet sille menevää letkua. Vaihda myös tämä letku kaiken varalta (ja kaikki muutkin), jos et oo jo vaihtanu. Samalla voit varmistaa että kaikki letkut menee oikein tuolta aiemmasta linkistä.

          Tyhjäkäynnin seosta säädetään 9 numeron putkesta löytyvällä ruuvilla. Mulla riitti että pyöritteli sen asentoon jossa korvakuulolla kone kävi parhaiten ja katsastuksessa päästöt oli erinomaiset. Säädön voi myös tehdä katsastuksessa, eli pyörittelee ruuville sellaset lukemat että katsastussetä on tyytyväinen :D Tämän putken voi myös irrottaa ruuvilla mikä löytyy juuresta ja sen alla onkin sitten tyhjäkäyntisuutin, minkä voi käyttää irti puhdistusta varten.


          EDIT lisätään samaan vielä muutama ohje kaasuttimen toimintaan ja korjaukseen.

          -jos osakaasulla kiihdytettäessä ei toimi kunnolla, niin kalvo nro. 1 on puhki. uusi löytyy kyllä tiivistesarjan mukana.
          -jos taas meinaa sammua tai rykii kun polkasee nopeesti kaasua, on kalvo nro. 4 puhki. tämäkin löytyy tiivistesarjasta.
          -mutta sitten jos tyhjäkäynti kierrokset ei pysy kohdillaan, onkin homma huomattavasti hankalampi. Tyhjäkäyntiä ei missään nimessä säädetä ruuvista 3, vaikka äkkiseltään näin voisi kuvitella. Sitä säätämällä voi vaan pilata lisärikastuksen toiminnan. ÄLKÄÄ SIIS KOSKEKO SIIHEN!

          Homma toimii siis niin että kun kone ei ole käynnissä, niin kalvo nro.2 on täysin ulkona ja se pitää kaasuläppää niin auki että lämpimänä kierrokset on n. 2500rpm. Tätä ohjaa sekä magneettiventtiili 12 että lämpöventtiili 11. Lämpöventtiiliin menee myös johdot, koska sitä lämmitetään sähköllä. Kun tämä venttiili 11 on kylmä, niin sen läpi ei pääse alipainetta kalvolle 2 ja tällöin kierrokset on hyvin korkealla. Tämä tapahtuu aina kun koneen käynnistää. Venttiilin lämpeäminen riippuu kuitenkin ympäröivästä lämpötilasta, eli lämpimällä venttiili on kiinni vain sekunnin. Pakkasella jopa 10 sekuntia. Kun venttiili muutaman sekunnin päästä aukeaa, niin vetäisee alipaine kalvon 2 kokonaan kiinni. Kylmällä koneella peliin astuu kuitenkin vahatermostaatti 5, joka pitää kaasuläppää auki niin, että kierrokset pikkuhiljaa laskee koneen lämmetessä 1500->800. eli jos kierrokset on kylmällä koneella liian isot, niin on tämä vahatermostaatti rikki! Toki rikki voi olla myös kalvo 2, mutta tämä on helppo todeta -> kun kone on kylmä, niin kalvon pitää olla kuvassa näkyvässä asennossa. Laita kaveri starttaamaan auto ja katso että kalvo vetäsee muutaman sekunnin päästä käynnistymisestä tankonsa sisään. Samalla huomataan puotus kierroksissa ja ruuvi 3 jää vapaasti ilmaan = kaasuläppää hallitsee vahatermostaatti. Koneen lämmetessä vahatermostaatti sitten lopulta päästää kaasuläpän kokonaan kiinni, jolloin kone tottakai sammuisi. Jos vahatermostaatti ei esim. päästä kaasuläppää täysin kiinni tai kierrokset on liian pienet, niin sitä voi pyörittämällä hieman säätää:


          No kun vahatermostaatti sitten päästää kaasuläpän kiinni, tarttuu kalvo 2 taas tyhjäkäynnin ohjaukseen. Eli käytännössä magneettiventtiili 12 päästää kalvon sisällä olevan alipaineen karkaamaan kun kierrokset on 800rpm. tämän toiminan voi testata siten että väännät kaasuvipua niin että kone ottaa reilusti jengaa -> kalvo vetää tapin sisään. Ja kun löysäät kaasuvivun, niin 800rpm paikkeilla kuuluu naps* ja kalvon 2 tappi tulee PUOLEKSI ulos ja pitää tyhjäkäynnin oikeella tasolla. Lämpimänä tyhjäkäynnin kierrokset siis säädetään kalvossa 2 olevalla 13mm pultilla, minkä sisällä oleva mekanismi hallitsee alipaineen vuotamista kalvosta. kuvassa oikeella alhaalla:


          Tämä on siis tyhjäkäynnin säätö kun kaasutin pelaa oikein. Ilmastoiduissa malleissa on vielä toinen samanlainen pultti ilmastoinnin kierrossäätöä varten. Niin ja tämä kalvo 2 toimiessaan myös katkaisee bensansyötön moottorijarrutuksessa = yli 800rpm kaasuläppä on aina kiinni jos kuski ei paina kaasupoljinta. Eli toimivasta pierburgista ei tarvi välittää ollenkaan, vaan auto toimii ihan kuin ruiskullakin varustettu.
          Viimeksi muokannut PetKe; 4.6.2012, 21:29.

          Comment


          • #6
            Yrittäin hyvä ohje pierburgiin yllä! Itse saman vian kanssa aikoinani tappelin ja syynä juurikin tuo kalvo no. 7. Sen lisäksi kannattaa tosiaan laittaa kaikki letkut uusia vaikka näyttäisivätkin päällepäin hyvältä niin niissä voi silti olla halkeamia, jotka estävät oikeanlaisen toiminnan. Kaasaria itsessään en koskaan joutunut varsinaisesti säätämään sen jälkeen kun kaikki osat vain olivat ehjiä.

            Comment


            • #7
              Suurkiitos näistä ohjeista! Näillähän pääsee vaikka kuuhun tuon kanssa. Täytynee ottaa joku päivä asiaksi tuo homma ja ottaa kone mukaan pajalle että saa lukea ohjeita.

              Comment

              Working...
              X