Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Urquattro vm 1985 jarrujen ilmaus ongelma, HOIDETTU!!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Urquattro vm 1985 jarrujen ilmaus ongelma, HOIDETTU!!

    Nyt meni hermot ja auttakaa tuoretta omistajaa ja foorumin käyttäjää!!

    Tapahtumakuvaus: Joka nurkkaan vaihdoin levyt, satulat ja palat. Kävin onnellisena ja motivoituneena ilmaamaan jarruja. Akka kaveriksi ja itse asetuin hajareisin 7mm lenkin ja kirkkaan letkun kanssa ilmausnipalle. Nainen polkee komentojeni mukaan jarrupoljinta --> TULOS --> vähän jarrunestettä kirkkaaseen letkuun kevyen suhinan saattelemana konehuoneesta. Neuvokkaana tutkimaan suhinaa ja JOHTOPÄÄTÖS --> Kun jarrupoljinta painaa tulee hydraulisäiliöön painetta ja ATF tursahtaa säiliön ylivuotoventtiilistä.

    Ja kyllä, jarrut ovat hydraulisesti tehostetut ja hommat hoitaa sama pumppu ja liemi kuin ohjaustehostuksenkin.

    Mitä hemmettiä teen, eli missä vika!?!

    1. Vaihdanko jarrupääsylinterin
    2. Kokeilen eri ilmausvaihtoehtoja, ylipaine, alipaine ja poljin/nippa teemalla
    3. Pitääkö auton olla käynnissä, vaikka Audin ohjesäännöt/oppaat ei sellaista edellytä kun ilmataan.

    Ennen jarruremonttia poljin oli melto/rento, mutta auto kyllä pysähtyi.

    Kaikki aihetta koskevat viestit luettu foorumilta ja samanlaista ei tule vastaan. Kiitos tuhannesti tähän avautumiseen vastanneille!!
    Viimeksi muokannut Naftalefa; 23.9.2012, 19:49. Perustelu: Asia kunnossa.

    #2
    Pommista eli paineakusta vapautuu nestettä, kun poljinta painetaan. Ota säiliöstä nestettä pois tai laita käyntiin.

    Comment


      #3
      Tuttu juttu niinkuin yllä kuvailivat. Helpotti huomattavasti ilmaamista kun älysin ostaa ns. Power Bleederin eli pytyn josta paineistettua jarrunestettä syötetään jarrunestesäiliön korkin kautta järjestelmään (ei kallis). Ei tarvii muuta kuin availla ilmausnippoja yksi toisen jälkeen. Ilman sitäen saanut ilmattua tyhjäksi päässyttä järjestelmää ABS-yksikköineen.

      Comment


        #4
        Kiitos ammatillisesta ohjauksesta.

        Pitänee laittaa tuollainen bliideri setti hankintalistalle. Tässä ehti jo käydä kaikki maailman skenaariot mielessä ml. pommien ja pääsylinterien uusiminen, mutta toivottavasti näillä mainitsemillanne kikoilla päästään lopulliseen voittoon. Mullahan tuollaisia 2000 luvun hienouksia kuten ABS ei löydy, mutta sehän vaan käsittääkseni helpottaa tilannetta.

        Tätä se on kun harvinaisempien autojen kanssa tietämättömämpi harrastaa, mutta onneksi Suomenmaastakin löytyy vanhempia villoittajia, jotka osaavat ohjata ja auttaa nuorta kulkijaa. Kiitos vielä kerran.

        Comment


          #5
          Kuten Sleepy totesi, säiliössä on vain liikaa tehostimen nestettä. Moottori käynnissä osa nesteestä on varastoituna paineenvaraajaan (pommi) ja moottori sammuksissa poljinta pumppaamalla se palaa sieltä takaisin säiliöön. Jarruneste ja tehostinneste eivät ole yhteydessä toisiinsa, vaan omissa piireissään.

          Audit eivät muuten tykkää ATF:stä tehostimessa.

          Comment


            #6
            Kiitos Jasso ja noin minä sen kuutioinkin vastauksienne jälkeen kahvikupposen ääressä. Heitin tuon ATF:n tuohon ilman parempaa tietoa, mutta en sitä sinne ole itse laittanutkaan. Edellisen omistajan liemet siellä on ja laadusta ei ole tietoa, mutta väri oli kyllä punaista, joten viittaa ATF:ään. Perkuti!

            Joku brittiläinen heppu kertoo sivuillaan, että Pentosiinia pitäisi laittaa ATF:n sijaan. Mitähän liejua sekin on? Ei ole ainakaan tullu paikallisissa marketeissa vastaan, niin onko heittää kokemuksella mitä ilolientä itse laittaisitte. Autohan oli vm1985 ja 2.144L URQ. USA vientimalli (muistaakseni WX tuo usamallin mottinimike)

            Comment


              #7
              Hydrauliikkaan kuuluu: http://speed-autoteile.fi/index.php?...product_id=407

              Comment


                #8
                Muistankos nyt ihan väärin että -85 urkissa oli abs vakiona? Oliko USA malleissa eroa, yleensä niissä oli kaikenlaisia turvavarusteita enemmän kuin täällä.

                Comment


                  #9
                  Pentosin on öljyvalmistaja, jonka CHF11S tehostinöljy on käsittääkseni sama asia kuin orkkis G002000. Pentosinia ei saa oikein mistään minusta helposti. Bemarin tiskiltä taitaa saada, tai ainakin on saanut Pentosinia, kun ostaa öljyä vanhempiin heidän tekniikalta vastaaviin tehostinjärjestelmiin.

                  G002000:nen tosin on jo korvautunut Audilla G004000:lla, joka pitäisi käydä ok. Vissiin vastaa G004000:sta. Vanhaa ei enää saa Audilta. Pentosin CHF202 taitaa olla samaa kamaa. Tai sitten 06161 (synteettinen) tai M6162 (mineraalinen).

                  Periaatteessa mitä vain noista voit laittaa tilalle. Kaikkia noita voi sekoittaa keskenään. Synteettistä saa varmemmin myös jatkossa, joten sitä laittaisin.

                  Onko G004000M2 muuten jotain eri kamaa vai onko pelkkä G004000 vain yleistermi? M2 purkkikoko tms?

                  edit: Vähän tarkennuksia.
                  Viimeksi muokannut jasso; 15.4.2012, 20:51.

                  Comment


                    #10
                    Kiitos öljyistä, valkkaanpa sitten noista.

                    Tuosta USA mallista mitä olen saanut selville niin en äkkiseltään muista mistä lähtien on ABS mukana. Muutenkin tuntuu, että on ollut melkoisen vaikeaa pysyä kärryillä milloin on tullut mitäkin. Eihän tuo mahdottomasti poikkea normaali ur quattrosta, muuten kuin nahkasisusta, erilaiset puskurit, ilmastointi (optiona) ja tehothan tuossa oli orggiksena se 160hp. Mekaanisia eroja ei muistaakseni ollu kuin nokka akselissa, mutta tähän mun peliin on vaihdettu monen muun asian ohella 20v kansi.

                    Positiivinen asia on ettei tule kyllä yhtä rumilla puskureilla varustettua urquattroa vastaan... tai ainakaan vielä ei ole tullut...

                    Niin ja mailimittari asioiden helpottamiseksi...
                    Viimeksi muokannut Naftalefa; 15.4.2012, 20:49. Perustelu: Inhimillinen virhe

                    Comment


                      #11
                      Istuuko 20v kansi muka noin vain myös noihin vanhan liiton vajaaventtiilisiin (siis vanhemmat kuin MC:t).

                      Comment


                        #12
                        Aikaisemman omistajan virityksiä on nuo modifikaatiot. En ole edes kehdannut alkaa siltä kyselemään tarkkaan miten mikäkin sopi. Mutta näin minun annettiin ymmärtää. Tiedä sitten onko kusastu simmuun, mutta tunteella kun ostettiin niin jätin faktat sivummalle. Mutta 20 tappia on varma.

                        Pitää tutkia asiaa tarkemmin kunhan vuoden parin päästä tapahtuvan asuinpaikan muutoksen jälkeen pääsen tuosta hemmetin avokatoksesta oikeaan talliin niin sitten aloitan kahden vuoden projektin ja irroitan joka mutterin ja nippelin.

                        Comment


                          #13
                          Kannattaa olla varovainen noitten aikataulujen antamisessa projektien suhteen.

                          Nimimerkillä ur quattro projekti vuodesta 2008.. :)

                          Comment


                            #14
                            Laita ihmeessä muutama kuva itse laitteesta hämmästeltäväksi?

                            Comment


                              #15
                              Pitäähän sitä olla immeisellä tavoitteita ja johonkin aikaraamiin nämä on suunniteltava. Selvähän se toki on, että ikuisuusprojektista tässäkin on kyse. Tärkeintähän on, että sen tiedostaa jo nyt.

                              On tullut tekemisen haluisena haalittua vaan vähän liikaa näitä projekteja kun työn alla on samaan aikaan tuo tuulitunnelissa muotoiltu Urq, Honda CB 750K2 vm 1972, vesiskootteri Yamaha Superjet 700 vm -07 ja JO vuodesta 2005 projektina ollut Nissan Bluebird SGX 1.8t vm -86.

                              Pitää kuvia alkaa ymppäämään tänne kunhan saan kameran kaivettua naftaliinista. On se vaan pirullista kun nuo työt haittaa niin pirusti harrastuksia.

                              Comment


                                #16
                                No niin jarrut on ilmattu usean juonen käänteen jälkeen lopulta perinteisin metodein. Kiitos kuitenkin vinkeistä ja nuoremman koijjarin ohjauksesta. Suurimman päänvaivan heti alkuun aiheutti pääsylinterin ilmaaminen, mutta se olikin niin pirun tarkka jarrunesteen pinnan tasosta. Mutta tekevä oppii...

                                Seuraavana onkin sitten pakoputkiston taiteilu nykyisen savuhormin tilalle...

                                Jatkoa seuraa, mutta taidetaan vaihtaa topicci ao. kapistuksen projekti nimelle.

                                Comment

                                Working...
                                X