Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 cc:n pelastus takaisin liikenteeseen *myydään

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 80 cc:n pelastus takaisin liikenteeseen *myydään

    Pistetääns tänne pikku tarina pystyyn jos jotain kiinnostaa.

    Eli kesällä sattu pomo tuomaan pihalle trailerilla tämmösen vanhan 80 audin peltoautoksi.







    Viimeksi muokannut PetKe; 7.5.2014, 11:33.

  • #2




    Kyseessä siis vajaa 300tkm ajettu 80 cc b2 vm -85. Metallinharmaalla maalilla (se mitä sitä on jäljellä), alkuperäisillä aluvanteilla, keskulukituksella ja muilla herkuilla. Ollut ilmeisesti uudesta asti naisella käytössä, mutta lopulta oli aika ajanut tästä ohitte ja unohtunut yli kuudeksi vuodeksi talon nurkalle mytimään.

    Meille saavuttuaan nakattiin vaan akku paikalleen ja kaikki paitsi keskuslukitus toimi kertalaakista. Muutenkin kampe vaikutti olevan ikäisekseen hyvässä kunnossa, joten eihän tätä raskittu peltoautoksi jättää, vaan päätettiin pikkubudjetilla kunnostaa talvikäyttikseksi.

    Eipä se pikkubudjetti sitten lopultaan ihan pitänyt, kun tätä on nyt laitettu ja testailtu, niin aina joku uusi paikka pettää. mm jarruputki takana halkesi jonka vuoksi joutu uusimaan jarrupääsylinteriltä asti kaikki putket, letkut ja sylinterit taakse. Ja kun ne saatiin kuntoon rupesi kaasari pätkimään jne.

    Lisäksi pieniä ruostekorjauksia on pitänyt suorittaa, nimittäin vänkärin oveen piti laittaa 5x5cm paikka sekä samankokoset takapuskurin kiinnityksiin. Ja lopulta päätin vaihtaa vielä vänkärinpuolen takakaarenkin kokonaisuudessaan. Samalla revittiin kaikki listat ja lärpykät irti ja maalattiin koko kampe mattavalkoiseksi. (joo joo haukkukaa vaan, mutta ei oikeen aika ja raha riittäny maalata oikeella värillä). kylkilistat jouduttiin nakkaamaan roskiin, mutta kaikki muut kunnostettiin ja laitettiin maalauksen jälkeen takaisin.

    Valitettavasti kuvat on vähissä, koska tätä on värkätty aina sillon tällöin kun on huvittanu.

    Tossa kummiskin nyt vastamaalattuna:

    Viimeksi muokannut PetKe; 3.1.2013, 22:49.

    Comment


    • #3
      Ja koska vanteet tekee auton, ei noita orkkis aluja hyväksytty, vaan tilalle hommattiin summanmutikassa tälläset stratot 80-luvulta:
      (nuo mukanatulleet voin myydä, jos joku entisöijä niitä tarvii)









      Aika ujot speksit noissa kylllä on, mutta pienihän tää ite autokin on (15x7 et25)
      Viimeksi muokannut PetKe; 3.1.2013, 22:49.

      Comment


      • #4
        Noille sit tekastiin pieni kunnostus, eli kevyt hionta ja pohjamaalit päälle:





        Ja sitten häröin väri mikä sattu maalikaupassa silmään:

        Comment


        • #5
          Ja lopulta päälle kietastiin nurkissa pyörineet 165/50 nankangit päälle:





          Comment


          • #6
            Ja tässä pari sovituskuvaa joissa ite autokin on maalattuna. Osa listoista ja lärpäkkeistä on vielä laittamatta paikalleen näissä:





            Melko jäätävä wheelgäppi, mille on kyllä tehtävä jotain. Soittelu ja sähköpostikierroksen jälkeen ikävä kyllä selvisi, että juuri miltään valmistajalta ei saa enään alustasarjaa, koska valmistus on loppunut. Saatikka sitten mitään coilovereita. Ainoastaan KW:ltä onnistuis, mutta niillekkin on lähetettävä eturipustukset modattavaksi. Jouduttiin sitten väliaikaisesti tyytymään 40 milliä madaltavaan jousisarjaan vakioiskareilla, mutta on minulla jo suunnitteilla tee-se-itse coilit ensikesäksi. Korkeanpaikan kammohan tossa muuten tulee.

            Tällähetkellä jouset on alla ja odottaa veilä kaasarin korjaamista ja säätämistä, minkä jälkeen vois käydä kilvet hakemassa.

            Tuossa vielä loppuun photoshoppi tavoitekorkeudesta, kun ei muutakaan kuvaa nyt löydy:

            Comment


            • #7
              Todella kaunis auto. Itellä oli ihan samanvärinen 1.8 koneella. Otti aika helposti mittarin mukaan 200km/h. Erittäin oikein tehty pelastus!

              Comment


              • #8
                1.8 koneella se on tämäkin. Yllättävän hyvin kieltämättä kiihtyy silloin kun toinen kurkku suostuu aukeamaan. Kaasarinkorjaussarja odottaakin tossa pöydällä, niin jospa ton pierupurkin sais sillä pelittään.

                Comment


                • #9
                  Ikkunoiden kromit vielä mustiksi niin ávot...

                  Comment


                  • #10
                    Sillähän tais omamassa olla jotain 900kg niin 90hv kone vie jo kivasti. Mukava sillä oli matkaa ajaa, ostan vielä joskus uudestaan samanlaisen.

                    Comment


                    • #11
                      Jos jollain on tarvetta nii mulla on tollaseen audiin ainakin etuvalot ja maski. Saattaapi olla myös takavalo paneeli.

                      Comment


                        #12
                        Jotta tuon saisi noin tonttiin pitää jousitus käytännössä poistaa kokonaan. Eli jotkut jouset jostain jotka pätkäsee sellaiseen mittaan että makaa pohjaanlyöntikumien varassa. Siihen mitään alustasarjaa tarvita :).

                        Jos taas on pakko valmiit coilit saada niin t89/B4 irtonilkat jostain ja niihin sopiva KW:n sarja niin avot.

                        Comment


                          #13
                          Komea vanha audi! Näitä projekteja on mukava lueskella. :)

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja kalsket Näytä viesti
                            Jotta tuon saisi noin tonttiin pitää jousitus käytännössä poistaa kokonaan. Eli jotkut jouset jostain jotka pätkäsee sellaiseen mittaan että makaa pohjaanlyöntikumien varassa. Siihen mitään alustasarjaa tarvita :).

                            Jos taas on pakko valmiit coilit saada niin t89/B4 irtonilkat jostain ja niihin sopiva KW:n sarja niin avot.
                            Siellä on nyt niin lyhyet jouset paikallaan edessä, että jousta pystyy pyörittelemään kolossaan, kun iskari on täysin ulkona, niin yhtään lyhempiä ei uskalla laittaa. Ja siltikin laihempi kaveri pääsee alta ryömimään, niin ei hyvä..

                            Mutta coilihommaa mietin, niin taaksehan menee varmaan mistä tahansa kärryntaka-akselilla varustetutsta vm. 80-00 vaggineesta takiskarit/jouset. Pitää vaan katella sopivan mittaset ja tarpeeksi löysillä jousilla olevat.

                            Ja eteen pystyy kyllä itse tekemään. Leikkaa vaan jousilautasen mäkeen ja hitsaa kierreholkit tilalle, mihin saa sit kierrettyä coilien lautaset. Iskareiksi pitäs vaan katella lyhkäsemmät tai sitten ostaa uudet ja sorvata niistä joku 5cm pois + uudet kierteet tilalle. Sit vaan apujouset ja sopivanlöysät jouset, niin valmista tulee.

                            Eli siis täältä kierreholkkisarja, sopivat pääjouset, iteltä hyllystä apujouset ja jostain lyhkäsemmät iskarit, niin pitäs saada niin kenttään kuin on mahdollista.

                            Mutta asiaan: Nyt alkas olla kampe katsastuskunnossa ja viimesilauksena laittelin konttiin ehjät verhoilut ja ehjemmät takavalot yhdestä pöllö-öljy 80:stä sekä myllyttelin kaikki valot uuteen kiiltoon. Kaasuttimenkin purin, putsasin ja kasasin uusilla osilla:


                            Mut eihän se paska toiminu vieläkään. Myt sentään käy kunnolla yläkierroksilla ja vastaa hyvin kaasuun, mutta tyhjäkäynnistä katos sekin vähä mitä sitä oli jäljellä. No purin sit vielä kerran, niin tyhjäkäynti suuttimesta löyty metallisiru, joka tukki sen kokonaan. No ei siinä mitään, mutta kasatessa onnistuin sitten katkasemaan uimurin juuresta poikki.

                            ELI JOS JOLLAIN LÖYTYY PIERBURG 2E:N YLIMÄÄRÄNEN UIMURI, NIIN OSTAN POIS.

                            Comment


                            • #15
                              joopasen joo. Kävin pörhöltä kysymässä huvikseen uutta uimuria, niin sanovat hinnaksi 90€!! Jätin suosiolla ostamatta ja palasin hallille ihmetteleen. Sain kuin sainkin korjattua sen muovihitsaamalla, niin tässä tulos:
                              [ame="http://www.youtube.com/watch?v=PrLWmuiQ7kQ"]j[/ame]


                              Seoksen ja sytytyksen säätelin korvakuulolta kohdilleen, mutta pitäs jostain saada ajoituslamppu lainaan sytytyksen säätöön ja pitää sit konttorilla säädellä seos kohdilleen.

                              Jos vaikka loppuviikosta sais kilpien väliin.

                              Comment


                                #16
                                Jengapeli selkeästi :)

                                Tämä jäykkis ei nyt kyllä ymmärrä noita matalaprofiileja noin pienissä kiekoissa. Donitsi näissä olla pitää, ettei näytä tarjoilukärryltä. Valkoreunadonitsi olisi pornot.

                                Comment


                                  #17
                                  Ei helev.. mitään valkosivuja. :) Tuosta renkaiden matalaprofiilisuudesta olen itsekin samaa mieltä tosin. Taitaa kuitenkin kuulua rakentelusuuntaukseen, josta en itse ymmärrä muutenkaan mitään joten täältä tähän. Pääasia kuitenkin ettei mennyt pellolla rikottavaksi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jätetään ne valkosivut kuplavolkkareihin ja 30-luvun foordeihin mihin ne kuuluukiin.

                                    Itse (PetKen veli joka ei jaksa tehdä omia tunnareita) olen sen verran kauan harrastanut ko. rakentelusuuntaa, että näyttää tosi oudolta jos autossa on niin paljon maavaraa, että kaljapullo mahtuu pyörimään alitte ja alla renkaat jotka on hyväksytty STRO-normistoon.

                                    Eli korkeintaan leveempää vannetta on tiedossa jos jotain muutetaan ;)

                                    Comment


                                      #19
                                      Omassa pienessä väärin johdotetussa aivokopassani tuolla pääsee ulkonäöllisesti tästä tähän :)

                                      edit: Ellet sitten tee kuten alla. Tai oikeastaan tätä ei saa tuon näköisesti helposti, koska kaarien koko on mitä on. Se pitää täyttää donitseilla, ei pelkillä vanteilla :)
                                      Attached Files
                                      Viimeksi muokannut jasso; 5.10.2011, 01:04.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja PetKe Näytä viesti
                                        Jos vaikka loppuviikosta sais kilpien väliin.
                                        Tai sitten ei...

                                        Käytiin eilen testaamassa, että kaikki varmasti toimii, kun vie leimalle, niin eiköhän ruvennu testilenkin aikana tyhjäkäynti reistaileen ja toinen takajarru otti heikommin, kun jarrutti polkimella (käsijarrulla ottivat yhtä aikaa). Jarruissa on varmaan vikana jarrupaineen säädin takana ja tyhjäkäynnin syyksi paljastu reikä kolmitieventtiilin kalvossa:


                                        Uuden hinta kun oli taas jotain järkyttävää, niin koitin vaan paikata kalvon ja muokkasin samalla koko hässäkästä uudelleen avattavan:


                                        Saa nähdä kestääkö...

                                        MUTTA SITTEN KO. AUTOSTA PAREMMIN TIETÄVILLE: Mikä ihmeen systeemi on ne aukot takasivulaisien takana? Kun näköjään niistä vuotaa peräkonttiin ja pyöräkoteloihin vettä, niin pitäisikö niissä olla joku hässäkkä estämässä veden pääsyä sisälle? Vai onko peräti tarkoitus, että vesi sataa sisälle ja sen pitäsi sitten jostain takakaaren juuresta valua pihalle (minne esim. bensaluukun takaa johtaa letku). Nyt ne on ainakin ummessa ja joka sateen jälkeen siellä lilluu 5cm vettä...

                                        Comment


                                        • #21
                                          nakkaa vesilintua tuolla pierupurkilla ja laita tilalle joku 2-kurkkunen weber niin pääsee paljon helpommalla ! Saattaapi tulla jopa muutama heponenki lisää pellin alle :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ehen nakkaa. Tänään käytettiin leimalla, niin päästöt oli erinomaiset ja muutenkin koko kaasutin toimi kuten pitää, vaikka korvakuulolta säätelin kohilleen.

                                            Mutta sitten yllättäen kohdalle sattu v'ttumainen katsuri joka ei voinu kun kerran kokeilla takajarruja ja nehän meni muutamalla prosentilla yli rajan. Ois nyt edes pari kertaa polkassu, että saako parempaa tulosta. Kaveri kun käyttää paska corollaa, niin sille 10min hierotaan jarrydynossa, että sais vahingossa yhden hyvän mittauksen.

                                            Niin ja lopuksi sitten AHAA! Sulla ei oo jarrukilpiä ollenkaan. Nojoo toiselta puolelta oli jo johonkin matkan varrelle tippunu itsekseen ja toiseltapuolelta revin pois kans ettei huomais puuttuvan. Mutta ei...

                                            Eli jos vielä vaihtais taakse uuden jarrupaineensäätimen (käkkäri otti tasasesti) ja hommais jarrukilvet, niin sitten saa kilpiin.

                                            Comment


                                              #23
                                              Ei niitä jarrukilpiä tarvitsekaan olla. Mutta jos toisella puolella on niin silloin pitää olla toisellakin puolella. Ei mulla ole tuossa 80:ssä ollut kohta 10 vuoteen edessä jarrrukilpiä.

                                              Comment


                                                #24
                                                riippunee tuo katsurista. Coupessa ei ole ainootakaan ja kun kutosesta puuttui takaalta niin valitusta tuli.
                                                Virallinen vahvistus tähän asiaan olisi mukava että tietää vängätä vastaan :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ei ole mulla ainakaan koskaan sanonut mitään, jos molemmat puuttu. Kasikympissä kerran puuttui toinen, niin katsuri sanoi että joko laittaa uuden tai ottaa toisenkin pois. Arvatkaa kumman tein;)

                                                  En kyllä ymmärrä mihin perustuu, jos hylkää tuon takia? Korjauskehoituksen voi tietysti antaa lähes mistä vaan, mutta se on kehoitus ei määräys.
                                                  Viimeksi muokannut joteam1; 13.10.2011, 20:29. Perustelu: kirotus vihre

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ei voi kyllä ymmärtää mistä katsuri keksi niiden puuttuvan, koska ei tuossa ole edes mitään selvää kiinnitys kohtaa niille. Kai se on joskus tutustunut tälläseen audiin tarkemmin. Eikä muuten ihan helppo homma ollut löytää uusia mistään. Onneksi sitten klokkerholmin (vai miten se nyt kirjotettiin) kuvastosta löyty. Saa vaan nähdä millon ne saapuu.

                                                    Niin ja etupään jousitushommaa oon tässä suunnitellu, mutta pngelmaksi meinas muodostua typ 81 tarkotettujen lyhempien iskarien löytäminen. No selvisi sitten, että typ 89:n iskarit on ulkoisesti samanlaiset ja niitä ainakin on ebay pullollaan. Eli enään pitäs vaan jaksaa tilailla tarvittavat osat tee-se-itse coileihin.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB6...uperusteet.pdf

                                                      Näköjään kilpien puuttumisesta levyjen kanssa ensisijaisesti korjauskehotus, rumpujen kanssa hylsy.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Turha päivitys, mutta nyt on vimoset osat leimaa varten:


                                                        Jarrupaineensäädin on kyllä jollekkin "vahvistetuille jarruille". Ei mitään käsitystä mitä tarkottaa, mutta pääasia että saa takajarrut ottamaan saman verran kummaltakin puolelta. Se säätö kun nyt on kummiskin pielessä madalluksen vuoksi. Pitää kuitenkin koittaa laittaa niin, että menee eturenkaat lukkoon ennen takasia, ettei tule talvella ongelmia.

                                                        Mut jos tälläviikolla sitten vihdoinkin kilpien väliin ja pääsis vanhuksella pokaileen marketeilta jailbaitteja :D

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Omaan makuun ongelmat tulevat puolestaa talvella juurikin, jos etupää lukkiutuu huomattavasti perää ennemmin. Peräluistu on sentään ohjattavissa, puskeminen ei.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Vahvistetut jarrut = 200mm rumpu, näitä taisi vielä saada 180 millisilläkin (joissa ei pitäisi paineensäädintä edes olla).

                                                            Kyllä takapainoiset jarrut on aika hurjat äkkitilanteissa. Toki kokemus on vanhasta Asconasta vuosien takaa, joku muu auto voi käyttäytyä rauhallisemmin mutta tuo oli poikittain samantien.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X