Kyllä apurunkoa saa hitsata. Tukivarsia ei. Sitte sellanen oma huomio, että hammeri ei todnäk. kestä kovin pitkään tuossa apurungossa, mutta hitaammin se toki ruostuu kuin ilman. En oikein hiffaa mikä siinä pitkässä iskarissa estää auton madallusta?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
80 cc:n pelastus takaisin liikenteeseen *myydään
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
-
Eiköhän siinä voisi olla kyseessä se että jos pidempi iskari on pohjaan painettuna pidempi niin se saattaa pohjata helpommin kuin lyhyempi...Mutta jos iskari samanmittainen alaspainettuna tai lyhyempi niin ei pitäisi olla haittaa paitsi se että iskunvaimentimet eivät toimi niin sanotusti parhaalla "vaimennus alueella" Tai ainakin minä näin olen sen ajatellut. Elikkä ei se sitä varsinaisesti estä mutta voi olla että ei toimi halutulla tavalla.
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja Vanhempi8085 Näytä viestiMistä löytyi kahvat ?
Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viestiKyllä apurunkoa saa hitsata. Tukivarsia ei. Sitte sellanen oma huomio, että hammeri ei todnäk. kestä kovin pitkään tuossa apurungossa, mutta hitaammin se toki ruostuu kuin ilman. En oikein hiffaa mikä siinä pitkässä iskarissa estää auton madallusta?
Castrol on oikeessa iskareiden suhteen, mutta se ei ole pää syy. Toki onhan se aina parempi että iskari on toiminta-alueellaan. Varsinainen syy on kuitenkin se, että nuo paikallaan olevat madallusjouset on niin tarkkaan mitoitettu vakiomittaisille iskareille, että jos jousi on sentinkin lyhyempi, niin se jää irralleen heilumaan kun auton nostaa ylös. Jousen irtoaminen paikaltaan ajossa ei ole ihan se kaikkein toivottavin juttu ja myös katsuri ei hyvällä katso jos jousi hölkkäsee vapaana. Toki löysää vakiojousta rälläkällä lyhentämällä sais alemmas, mutta sillon alkaa olla jo aika hirveä ajaa kun keula pohjailee joka montussa. Tuo iskarin varsi on niin pitkä, että coilovereista otetulla jousella+apujousella ei saa minkään laista lisämadallusta aikaseksi, eli kierreholkkienkin hitsaus on ihan turhaa. Helpointa on siis vain vaihtaa lyhkäsemmät iskarit + jouset.
Comment
-
Vieras
Odotan mielenkiinnolla iskaritulosta. Oma jäi GTS;n setillä aivan liian ylös, joten jotain tarttis tehdä...
Tilasin omaan etu kahvat marmorilta, oli pikkusen eri hintaset kuin tuo sun setti..... no onpahan orkkis, vaikkei sillä väliä olekkaan. ( enää yksi kahva uusimatta, joten kai sekin laitetaan orkkisosilla, kun kerta on aloitettu).
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Vanhempi8085 Näytä viestiMistä löytyi kahvat ?
Comment
-
Kuvia alkaa näköjään olla aika reilusti yhdelle sivulle, mut kännykällä latautu 512 netilläkin varsin nopeeta, niin jatketaan:
Saapuneet typ89:n iskarit oli sitä mitä pitikin:
No eikait siinä muuta kun tolppa palasiksi:
Tuota ennen piti toki vetarit ja muut irrotella ja niiden kanssa taistellessa meni melkeen yksi työpäivä. Ei lähteny toisesta vetarista pultti pois muuten kun poraamalla se 3-palaseen ja löymällä sitten isolla lekalla ja taltalla ko. palasen pois kierteeltä. Lämmittämiset ja muut keinot ei auttanu mitään. Onneksi tämän puolen laakerikin oli ihan paska, niin ei laakerin rasvojen käryäminen haitannu yhtään :D Toivottavasti vaan uudessa laakerissa tulee pultti mukana, ettei tarvi sitä sit ruveta metästään. Samassa operaatiossa kärsi myös itse napa, mutta romukasasta löyty mk2 golffin navat jotka näytösti samanlaisilta. Sepä selviää sit kun jaksan vaihtaa koko paska laakerin.
No eikait siinä muuta kun mallataan paljo kärsii jousilautasta laskea että jousi pysyy paikallaan ja vedetään kamat takasin kiinni. Tässä vaiheessa käytin kunnon tasasuuntaajaa paksuilla puikoilla ja isolla virralla, että varmasti tarttuu tiukkaan. En halua että ajossa antais joku paikka periksi. Ei ehkä näteintä jälkiä, mutta pitäs pysyä:
Ja eiköhän se hieman laske nyt (hitsauksissa kuonat päällä, niin näyttää karulta):
Viimeksi muokannut PetKe; 25.9.2012, 20:30.
Comment
-
No pieni moka meinas käydä mut onneksi tarkistin: :D
Aika milli peliä ja tuo rengas on kulunu. Talvirenkaat kun tulee vielä karvan verran isommalla kehällä, niin päätin nostaa lautasta sentin tosta ylöspäin. Lopullinen madallus edellistalvesta on siis jotain 4,5 cm luokkaa. Ei siis älyttömiä, mutta eipähän jää talvella jokapaikkaan kiinni. ;)
Valmiit tolpat kävin sit pikasesti läpi neekerintukalla ja nakkasin deox-c:hen muhimaan. Samaan kylpyyn meni myös kaikki muutkin irto-osat keulasta, niin saa sit kaikkiin maalit kivasti päälle. Tämän jälkeen pääsin sit kannen kimppuun. Venttiilikoneiston jälkeen ei ollu paljoo epäselvyyttä miksi tämä ei oo ikinää käyny kunnolla tyhjäkäyntiä:
Yhdessä imuventtiilissä siis ihan kunnon reikä seetipinnassa ja toinenkaan ei ihan täydellinen ole :D Pari muuta imuvenaa (kuvassa vasemmalla 1) ja pakovenat oli kunnossa. Itseasiassa mulle yks eno jo viimesyksynä sano että sulla vuotaa venttiili, kun tulin pihaan. No enhän minä sitä sillon uskonu. :oops: No purin sit venton kannesta pari imuvenaa tilalle, mutta siinä oli erilaiset. Kyllä ne ois passannu paikalleen, mutta ne oli paljon massiivisemmat ja paino puolet enemmän. Täytyy siis ostaa uudet.
Sit kysymys: pitääkö nostimien olla sellaisia pehmeitä, että kun niitä painaa, niin menee helposti sisään ja palautuu jousen avulla takaisin ylös? Vai sitten sellaisia jotka ei palaudu/ei painu ollenkaan. Pari nostinta oli jälkimmäisiä ja loput pehmeitä. venton koneessa vähän samaa juttua. Jos tietäs kummanlaisia niiden pitäs olla, niin vois laittaa parhaimmat paikalleen sit kun kasaa. (uusia en osta)
Kannesta tuli nyt kuitenkin ihan näpsäkän näkönen, pelkällä pesulla:
Lohkostakin purin männät pois ja mitään hälyttävää en löytäny. Ainoastaan öljyrenkaat oli aivan kokonaan kivikovan karastan peitossa, eli ne täytyy puhdistaa. Varsinaisissa renkaissa oli katkosvälys 0,6mm Lienee ihan ok???
Kiertokangenlaakereista 3 oli kulumattomia ja yhdessä oli tollanen pieni vaalea kuluma:
Tarkennus on kyl väärässä esineessä, mut ei oo varmaan tarvista ton vuoksi vaihtaa. Ideana ois siis vaan vaihtaa pari palanutta venttiiliä uuteen, kannen plaanaus ja koko paska uusilla tiivisteillä ja putsattuna kasaan. Vai oisko jotain mitä pitäs ehdottomasti tehdä?Viimeksi muokannut PetKe; 25.9.2012, 20:31.
Comment
-
En kerennyt kampiakselia käyttää vielä irti, mut samakait se on tarkistaa myös. Löysin vielä kadoksissa olleet plastigaugetkin, niin vois välyksetkin tarkistaa. Sit kun vaan tietäs mitä niiden pitäs olla :D Sen verran mitä kampiakselia pyörittelin niin pitkittäis välys tuntu jotenkin paljolta, mutta tässäkin pitäs tietää mitä tehdas ilmoittaa arvoksi.
Pari uutta imuventtiiliä kävin ostamassa ja peräti 13€ oli hintaa. Ei päässy vielä konkurssi iskemään niiden vuoksi :D
Comment
-
Netistä löydettyjen kuvien perusteella typ 89:n iskaritolppa tulee napaan kahdella pultilla kiinni, niinkuin esim. golffeissa. Nyt kyllä sattu eteen vihdoin kuva koko hässäkästä, niin eipä tuo täysin erilainen ole, mutta ei samanlainenkaan. Nostajat tosiaan pitäs ilmeisesti olla kovia, kun hiplasin tossa hyllyssä olleita ehjiä bemarin nostimia ja ne ei painunu sisäänpäin ollenkaan.
Comment
-
Alkupään t89-autoissa on ihan saman näköinen yksiosainen tolppa kuin kanttikorissakin. Käytännössä samoja osia jopa.
Akselisto on ihan identtinen. Halutessaan voi vanhempikoriseenkin rakennella 2-osatolpat, jos siitä jotain etua itselleen kokee olevan. Auttaa esimerkiksi camberin säädössä, kun olkaa voi kääntää myös tolpassa eikä alapallo ole ainoa mahdollisuus.
2-osatolppien kanssa on pulttikiinnitteiset vetarit, joissa on eri pooritus kuin 1-osatolppien kanssa käytetyissä mutterivetareissa.
Comment
-
Noniin hommat jatkuu.
Etupään kilkkeet ja muutama muukin osa sai jo aiemmin deox-c kylvyn:
Nyt kun vaikutusaika oli pidempi, niin jäi vaan muutama mitätön ruostepilkka jäljelle. Siispä purin etutolpista ensin laakerit pois ja hiekkapuhalsin nekin pisteet pois. Laakereiden vaihtoa varten tekasin äkkiä omapatentti "prässin", ettei tarvi hermoja menettää niiden takia. Hyvin toimi:
Hiekkapuhalluksen jälkeen uudet laakerit samalla prässillä kiinni, kriittisten paikkojen maskaus ja maalia päälle. Seuraava kuva onkin jo sitten asennusvalmiista tolpista:
Näyttää ainakin omaan silmään siltä ettei noihin olis kunnostusta kummempaa tehty ;) Pohjaanlyöntikumit teurastin myös minimi mittaansa, kun muistaakseni ottivat tosi äkkiä vastaan jo aiemmalla korkeudella.
Tässäpä keulan romut oottelee jo asennusta paikalleen:
Apurungossa on jo uudet moottorintukikumit oottamassa ja uudet raidetangot oottaa myös hyllyssä. Orkkikset kun oli jo niin mätiny ohueksi, ettei niiden kestosta voinu olla varma..
Comment
-
Kansi kävi pikku mutkan koneistamolla, jossa se plaanattiin ja uusille venttiileille koneistettiin seetit kohdilleen. Oli muuten pikkasen halvempi reissu, kun bemarin 24 venasen kannen laitto :D
Ja sitten kansi kasattuna uusilla nostimilla ja venttiilivarren kumeilla:
Toki muutkin tiivisteet on uusia ja muiden venttiilien tiivistyspintoja hierasin vähän hiomatahnalla ennen asennusta.
Lohkosta käytin kampuran irti ja tarkistin laakerit. Ei ollu kulumaa havaittavissa ja välykset oli kohdillaan. Tai no pitkittäis välys oli ehkä enemmän kuin 0,25, mutta en oikeen saanu mitenkään tarkasti sitä mitattua, kun ei oo heittokelloa. Tuskin kuitenkaan maailma kaatuu jos siinä on muutama satku liikaa välystä...
Tähänkin operaatioon piti tehdä oma spesiaali työkalunsa:
Samalla vaihtu toki uudet tiivisteet ja stefat. Mäntiä en kuitenkaan saanu paikalleen, kun niiden kanssa oli ongelmia. Männänrenkaiden kolot oli aivan karstan peitossa ja niitä putsatessa meni hyvä tovi. Pahimmat oli öljyrenkaiden urat joissa reijät mistä öljy pitäis valua pois oli aivan ummessa kivikovasta karstasta. Ei auttanu muu kuin porata poralla reijät uudestaan auki. Myöskin itse öljyrenkaat oli aivan ummessa ja niiden alla oleva jousirinkula pilalla. Pitää siis hakea uudet männänrenkaat (tilattu jo).
Mut mulla on kyl semmonen käsitys, että uuden männänrenkaat laitettaessa kannattais vähän pyttyjäkin hoonata. Mitäs mieltä viisaammat on? Kerkesin nimittäin kampurankin pultata jo kiinni...
No aikaa kun sitten jäi, niin sovittelin tuota venton laturihässäkkää paikoilleen:
Hyvin istuu ja tuleepahan vähän modernimman näköinen. Ainakin kun vertaa alkuperäiseen ihme lattarauta viritelmään. Myös jakopäänhihnan suojat vaihtuu uudempiin muovisiin. Toki hihnapyöriä ja kannaketta pitää vähän fiksata ja laturi vaihtaa vähemmän irstaaseen (haettu jo).
Comment
-
Niin ja rattikin vaihtu rumasta alkuperäisestä formulingin jalopuurattiin 8) kiitokset playmakerille.
Oli tosiaan bolt-on ja mittaritkin jopa näkee, kun kääntää penkin ghetto-takakenoon :D
Loppuun vielä osatiedustelu. Ei kellään sattuis olemaan tällaseen ehjiä umpiota tai laseja? Kuskin ajovalossa on nimittäin melkoinen reikä kiveniskemästä ja vänkärin puolella vähän pienempi särö.
Toki tämän mallin umpiot ois miljoona kertaa hienommat, mutta tähän on nyt muutenkin uponnu turhan paljon rahaa, niin mahdollisimman edulliset vaihtoehdot kiinnostais.
Comment
-
-
Uus ajovalo on nyt saatu kiitos playmaker. Mutta eipä taas ota onnistuakseen. Ostin uudet normikoon männänrenkaat ja nyt niitä asentaessa huomasin, että täähän on porattu ylikokoon joskus prkl. Männän halkasija oli jatain 81,4 milliä, eikä 81 niinkön pitäs olla. Onko 81,5 ensimmäinen ylikoko? Pitää nimittäin käydä vaihtaa nuo männänrenkaat ja ois hyvä tietää minkä kokoiset ottaa.
Comment
-
Tuo 0,25 mm on tehtaan ensimmäinen ylikoko. Tarvikevalmistajat tekee 0,5 mm välein.
Mittaukseen tikkumikrometri tai sitten koneistamolle mitattavaksi. Samalla selviää, onko sylinteriputki kuinka soikea. Ei kai se hoonauskaan hirveitä maksa.
Comment
-
Joo en minä jaksanu mitään ihme mittailuja tälle ruveta tekemään, kun ei mikään hipo vehje ole kyseessä. Kuhan nyt muutaman talven kulkis eteenpäin, niin raaskii sit oikean auton ostaa. Mut männänrenkaat vaihdoin 0,5mm ylikokoa oleviin ja pytyt on nyt hoonattu. Katkosvälys oli kaikissa pytyissä hyvin tarkkaan 0,3mm, eli oikeen kokoset sattu.
Mut yks viikonloppu menu "hukkaan" niitä odotellessa, eli siinä joutessani fiksasin jarrut ja mankeloin etukaaret:
Etukaariin sai niitä pahemmin pilaamatta n. 2,5 cm lisää tilaa, joka toivottavasti riittää. Kyllähän ne sillä varmasti pyörii, mut raapiminen vähän arveluttaa. Talviautossa kun ei tarvis paljasta peltiä hirveesti olla näkyvissä. Tilaa ois toki saanu enemmänkin, mut ois pitäny vetää joko sirpiksi tai sit lokarin alareuna ois ruvennu irvistään ihan vitusti. Nytkin se vähän irvistää, mut tässä ei muutenkaan istu mikään kohdilleen, niin menköön...
Aikaa kun sit jäi, niin laikkasin edestä lyttyyn tunkatut nostokohdat (ylläri :D) pois ja korvasin ne pätkällä lattarautaa. Toisella puolella piti jopa vähän peltiäkin laittaa:
Joo tiedetään. On hyi vittu oksettavaa kananpaskaa ja muutenkin loppu lanka kesken. ihan nätit noista sit lopulta tuli kun jakso rälläkällä tasotella.
Hypätään sit viikko eteenpäin, eli uudet oikean kokoiset männänrenkaat sain, joten uuden ja vanhan öljyrenkaan vertailua:
Comment
-
Hieman ehkä ummessa meinasivat olla. Jännä että savuttaa kun ei mattoveitteäkään meinannu tosta karstasta saada läpi. No ei siinä. Pytytkin on hoonattu, niin mylly läjään. Ei mitään ihmeellistä:
Tässä vaiheessa päätin sit vaihtaa öljyt vaihteistoon ja mattoveitellä leikkasin öljynvalutuskipon vanhasta kanisterista. Eiköhän tää mattoveitti sit livenny suoraan vasemman käden ranteeseen ja verta alko lentää. Pienen paniikin jälkeen selvisi että oli onneksi menny peräti puol senttiä valtimosta ohi, eli pääsin säikähdyksellä. Vekki oli kuitenkin melkoinen, eli tikattavaksi piti lähtä ja yllättäen tuppukylän arvauskeskuksella ei ollu ompelutaitoista henkilöä paikalla = käsi liimalla kasaan ja ei liikuteta sitä pariin päivään ettei aukea. Piti siis pärjätä yhdellä kädellä, mutta saatiin veljen ja kaverin avustuksella koko paketti vaihteistoineen paikoilleen:
Käyntiinkin se saatiin vaikka kuivan bensapumpun kanssa oli taistelua. Käyntiääni oli hämmentävän hiljainen ainakin aikasempaan kolinoiden ja kilinöiden sekotukseen verrattuna. Vain kaasuttimen suhina kuulu. Pitää ottaa vaikka pieni ääninäyte jossain välissä. Viikon päästä jos sit tolpat paikalleen ja leimalle, niin vois ruveta maalihommia miettimään.
Comment
-
Hienoa. Kun vaan sais aikaa/paikan kotia missä tekis niin olis kyllä vastaavan oloinen kunnostus käynnissä.
Comment
-
Noniin tulihan se leima tähänkin ekalla yrityksellä ja alustakin on merkattu otteeseen. Takakaaria en kerenny muokata niin ettei raavi, niin katastuksessa oli vielä orkkis vanteet alla. Päästöjen kanssa oli vähän ongelmia, mut kyllä ne asettu kohdilleen, kun aikasa seosruuvia ja sytkää pyöritteli. CO tais olla 2 luokkaa ja HC 300. Ihan ok lukemat siihen nähden, että tuo helvetin pierupurkki ei vieläkään toimi yhtään vaan rykii ja pätkii kokoajan. Ritinä vaan kuuluu kurkusta,eli jostain syystä kiskoo myös ilmaa suuttimen kautta. Ei kyllä kiinnosta yhtään ruveta tota ihmetteleen, eli pitää tässä joku viikonloppu koittaa se venton ruisku vaihtaa paikalleen. Jos ei se onnistu "heittämällä" niin varmaan mega 4-pisteruiskutuksella on sit väsättävä.
Yksi korjauskehotuskin tuli otteeseen. Rattilukko menee päälle kun virrat kääntää pois ja avaimen jättää lukkoon. En oo aiemmin asiaa edes ajatellu, mut ei se vissiin noin sais toimia. Onkohan tuota lukkopesä/rattiakseli hässäkkää mahdollista purkaa, vai pitääkö hommata koko uus paketti?
Mitäs muuta. Moottorijarrutuksen bensansyötön katkasu piti poistaa käytöstä, koska jostain syystä ajossa ohjaus ei huomannu että kierrokset tippu alle 1200:n ja bensansyöttöä ei sitten palautettu. Paikallaan kaasutellessa kyllä toimi, mut ajossa erittäin vittumainen, kun moottori sammuu joka kerta kun kaasun löysää. Ei tarvetta korjata kummemmin, kun kuitenkin koko kaasarilla heitetään kohta vesilintua.
Myös keskuslukitus lakkas toimimasta, mutta putki kuulostaa vaan vuotavan vänkärin oven kohdilta.
Comment
-
Rattilukko on lukkopesässä, tähän malliin. Kuvassa lötkön lukkopesä, mutta luulenpa, että rapeessa on ratkaisu samaa sukua. Seuraavassa diassa taitaa näkyä se ruuvi, jolla tuo keksintö on pylväässä kiinni.
Comment
Comment