Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 quattro mallit -83-87

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 quattro mallit -83-87

    Päiviä! Olen uusi tällä foorumilla, en toistaiseksi viellä Audin omistaja, mutta erittäin kiinnostunut varsinkin Audin vanhemmista malleista ja eritoten (ralli-)kilpailuhistoriaa omaavista sellaisista.

    Kyselisin sellaista asiaa, että kuinka harvinaisia nuo (onko oikea termi nyt typ81?) 80/90 quattrot on Suomessa?
    Mitä nyt nettiautoa olen katsellut niin jonkun 1,8 litraisen ja nyttemmin 2,2 litraisen (valitettavasti turbotuksella pilatun) olen bongannut.
    Tuo 2,145 litraisella rivi-viitosella varustettu 80 quattrohan oli se varsinainen ralliversio, mutta lienee melkoisen harvinainen? Onko tuo sama kone kuin Audi 100 käytetty?
    Onko neloskoneiseen kasikymppiseen mahdollista lain puitteissa istuttaa tuota 2,145 viitoskonetta ja onko kuinka hankala toimenpide?
    90 quattrosta lienee turha kyselläkkään. Joskus olen Saksassa nähnyt myynnissä jonkun erikois sport edition mallin 90 quattron. Miten lie eroaa perus 2,2 litraisesta 90 quattrosta?

    Harrasteauto on poltellut mieltä jo pitempään ja näyttäisi että ensi vuonna saattaisi olla aikaa ja rahaa moisille harrasteille, kun saadaan opiskelut päätökseen.

    #2
    Räpeltämätön typ81/85 quattro on aika harvinainen nykyisin, etenkin jos haku rajataan sedan-korisiin. Coupe quattroja on jonkin verran ja varmaan eniten löytyy Quattroja.

    Viime vuonna Lahden Classic Motorshow-messuilla meillä oli yksi 80 2.2 quattro, varsin hienossa alkuperäiskunnossa jopa. Messujen aikaan löytyi toiselle vastaavalle omistaja mutta siinä on ainakin mun tiedossa olevat autot. Kumpikin taisi olla siinä mielessä harvinainen yksilö että sitä kilpailuhistoriaa nimenomaan ei ollut ja kumpikin oli aloittanut taipaleensa autokouluautona. :)

    Ellen ihan väärin muista niin 80 on typ81 ja siinä oli aina nelisylinterinen moottori. Typ85 on puolestaan 90 ja aina viisipyttyisellä koneella. Joku epäloogisuus tähän liittyi mutta en millään muista että mikä. :( Kuitenkin sen epäloogisuuden vuoksi taisi nimenomaan olla mahdollista laittaa alun perin 80:n koriin viisipyttyinen kone (ja ahtaa se).

    Comment


      #3
      Noihin mallisarjoihin ei oo löytynyt mitään järkevää loogisuutta, enkä ala niistä (taas :D ) inttämään. Oma nelisylinterinen quattro on kuitenkin muutoskatsastettu käyttämällä 2,2 viitos-quattroa vertailuautona, eli viitoskoneen vaihtaminen onnistuu leimallekin.
      Käytännössä vaatii moottorinkorvakoiden hitsaamisen koriin, vaihdelaatikon (eri pulttijako moottoriin), perän (välitys), etuapurungon ja etupalkin vaihdon.

      Comment


      • #4
        Tietystihän Coupe quattro olisi vielläkin hienompi vehje kuin sedanit. Luulin niiden vaan olevan harvinaisempia.
        Niin ja tarkoitin tuolla kilpailuhistorialla lähinnä mallikohtaista, en auto-yksilön kilpailuhistoriaa (80 GLE, 80/90 quattro, 200 turbo quattro, Coupe quattro...)

        Noista tyyppimerkinnöistä en tiedä, mutta 90 mallinimi taisi tulla vuonna -84 ja sitä ennen valmistetut 5-sylinteriset olivat 80 nimellä. Nimen omaan tuo 80 quattro jota paljonkin ralleissa käytettiin oli 2,145 5-sylinterisellä koneella ja vuonna -85 tuli rallipoluille 90 quattro jossa oli 2,226 5-sylinterinen.

        Onkohan nuo 2,145 litraset koneet ja niihin liittyvä tekniikka harvinaisia?

        Comment


        • #5
          Puhutaanko nyt Rallista vai autosuunnistuksesta :)

          Comment


          • #6
            Oma nelisylinterinen quattro on kuitenkin muutoskatsastettu käyttämällä 2,2 viitos-quattroa vertailuautona, eli viitoskoneen vaihtaminen onnistuu leimallekin.
            Mitä tuo vaati, että vitosta pystyi käyttämään vertailumallina?
            Itse kun kävin konttorilla kyselemässä, niin tehoissa sanoivat että vertailumallina pitää käyttää typ81 tehokkainta. Vai onko tuo sitten konttorista kiinni.

            Comment


              #7
              Minkäs verran itseasiassa Coupe quattrolla on ajettu kilpaa? Tottakai jonkun verran mutta onko vapareilla harrastaneet olleet mieluumminkin 80 sedanin puikoissa?

              Comment


              • #8
                Minkäs verran itseasiassa Coupe quattrolla on ajettu kilpaa? Tottakai jonkun verran mutta onko vapareilla harrastaneet olleet mieluumminkin 80 sedanin puikoissa?
                Itseasiassa vähintään yhtä paljon kuin 80/90 quattroilla. Coupe quattrosta piti tulla tehtaan (Audi Sport) valinta a-ryhmän aikakaudelle mm-sarjaan kaudella -87, mutta testeissä 200 turbo quattro osoittautui potentiaalisemmaksi.
                Coupe jäi kumminkin yksityistallien suosimaksi välineeksi. Tunnetuimmat Coupella ajaneet oli Per Eklund, Lasse Lampi, David Llewellin (Suttonin Audi Sport UK), Rudolf Stohl yms...

                Comment


                  #9
                  Oma nelisylinterinen quattro on kuitenkin muutoskatsastettu käyttämällä 2,2 viitos-quattroa vertailuautona, eli viitoskoneen vaihtaminen onnistuu leimallekin.
                  Mitä tuo vaati, että vitosta pystyi käyttämään vertailumallina?
                  Itse kun kävin konttorilla kyselemässä, niin tehoissa sanoivat että vertailumallina pitää käyttää typ81 tehokkainta. Vai onko tuo sitten konttorista kiinni.
                  Ei se vaatinut mitään. Insinööri itte katteli koneelta että mallisarjassa on 2,2 100kw/136hv moottori. Päälle tulostelin etkasta läjän paperia että jarrut yms on kaikissa samat, ja tietysti dynolappu. Mitään muutoksia ei alustaan eikä jarruihin tullut => otteessa eka vedolla tullut 108kw.

                  Comment


                    #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Teemu M Näytä viesti
                    Mitä tuo vaati, että vitosta pystyi käyttämään vertailumallina?
                    Itse kun kävin konttorilla kyselemässä, niin tehoissa sanoivat että vertailumallina pitää käyttää typ81 tehokkainta. Vai onko tuo sitten konttorista kiinni.
                    Tuo minun yksilö on valmistenumeron mukaan T81 ja on vitosquattro, eli mitään järkevää logiikkaa tuossa t81/85 asiassa ei todellakaan tunnu olevan. Joten varmaankin 2.2 t81:siäkin on olemassa jolloin se on tehokkain t81. Tai sitten ei.
                    Yksi kohtalaisen tuttu katsastusmies sanoi ettei tyyppikoodinkaan tarvitse olla sama jos verrattavat autot omaavat saman perusrakenteen. Voivat olla vaikka eri merkkiä, kuten tuolla A6 tekniikanvaihto topicissa kaverin autosta mainitsin. Eli hyvien perusteiden, puhelahjojen ja oikean katsastusmiehen yhteistyöllä, urkin tai jopa sport quattronkin voisi saada vertailuautoksi. Vai pitäisiköhän auto sahata sport quattroon verrattaessa lyhyemmäksi?

                    Comment


                      #11
                      Tuota Urkkiin vertaamistakin suunnittelin, mutta kun vapariin vertaaminen riitti itselle niin jäi sitten selvittämättä. Kannattaisi varmaan jonkun selvittää loppuun asti.

                      Comment


                      • #12
                        No hyvä tietää kumminkin, että periaatteessa onnistuu tuo tekniikanvaihdos.
                        Pikasella mobile.de haulla katselin, että ei nuo nelivetomallit Saksassakaan mitään ylettömän halpoja/yleisiä ole. Raritättinä niitä mainostettiin.
                        Täytyy kyttäillä josko joku raato sattuu eteen. Voihan se olla, että sitä tulee tyydyttyä etuvetoiseen Coupeen. Hauskan näköinen auto se on sekin ja kilpaa on ajettu niilläkin niin radalla kuin rallissakin, että moottoriurheilu henkeä löytyy. :)

                        Comment


                          #13
                          ai ai ai että :) http://www.kvquattro.com/groupArally...upeQuattro.JPG
                          Tässä vähä realistisempi kuva http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot...8_543355_n.jpg

                          Comment


                          • #14
                            Tuo minun yksilö on valmistenumeron mukaan T81 ja on vitosquattro, eli mitään järkevää logiikkaa tuossa t81/85 asiassa ei todellakaan tunnu olevan. Joten varmaankin 2.2 t81:siäkin on olemassa jolloin se on tehokkain t81.
                            Jos kerta tuollaisia 2.2 t81 on olemassa, niin mistäköhän tuollaisen asian todistamiseen voisi saada dokumentteja?

                            No täytyy käydä ETKA lappujen kanssa puhumassa uudestaan.

                            Comment


                              #15
                              Niin, mulla on siis 2 litrainen t81 vitos quattro. En tiedä onko samanikäisissä 2.2 t81:siä. Mutta noita t81 ja t85 malleja voinee verrata keskenään koska vitosquattroja tuntuu olevan molemmilla merkinnöillä. Ja kuten tuolla oli tuosta yhtenevästä perusrakenteesta mainintaa, ei tuolla onko t81 vai 85 pitäisi olla merkitystä. Eikä sillä jos vastaavaa autoa olisi tehty vaikka Kuubassa Volkkarina 20v turbolla, jos katsastushenkilö on ajan tasalla.

                              Comment


                              • #16
                                Onko sulla Jarno ihan alkuperänen 5cyl tuo quattro ja silti typ81? Itekki ollut aina siinä uskossa että 5 koneiset ois typ85. Tuo oma 80 quattro on vm.83 ja typ85 valm.numeron mukaan, ja 2140cc (kk) koneella.

                                Comment


                                  #17
                                  Tuo profiilin 80q on typ81 valmistenumerosta katsottuna, ja koneena alunperin 2l JS.

                                  Comment


                                    #18
                                    Entäs sitte semmonen quattro sedan jossa valmistenumerossa on 81, tyyppikilvessä lukee type 85 ja koneena on 1,8 ruisku.

                                    Comment


                                      #19
                                      Se on fifti siksti, sano Nykäsen Matti. :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        No eihä nuisa oo mittää tolokkua sitte tosiaankaan :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Minulla juuri samoin kuin Quattro 4:llä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onko noilla Audin koneilla jotain nimiä/koodeja ja kuinka paljon eri 5-sylinteriset koneet eroavat keskenään? Niitähän oli vissiin tuo 2,144(-5? joka ilmeisesti ilmoitetaan 2,2 litraisena?) litrainen, joku 2 litrainen ja myöhemmin 2,226 litrainen (joka ilmeisesti on virallisesti 2,3 litrainen?).
                                            Mitenkähän vaihdelaatikot, vaatiiko nelivetoiset erilaisen vaihdelaatikon, kuin etuveto? Auton tekniikka kun ei ihan viellä ole täysin hanskassa, mutta kovasti yritän muun homman ohella opiskella.

                                            Comment


                                              #23
                                              http://www.ajovalo.net/VW_moottorit.htm
                                              Tuolta löytyy noita moottorikoodeja joista näkyy mitä on ollut missäkin.

                                              Comment


                                                #24
                                                2144 on kovilla venttiilinpainimilla. 2226 on hydraulisilla. Myöhemmin on myös 2309cc koneita ollut esim koodeilla NG NF AAR ja 7A, joista viimeisin 20 venttiilinen.

                                                Nelivetoisen vaihteisto on perusperiaatteeltaan samanlainen, mutta siinä on jatko-osa, josta lähtee myöskin kardaani. Etutasauspyörästön voima viedään toisioakselin läpi kun etuvetoisessa akseli pyörittää suoraan etutasuria. Nelikossa siis toisioakseli pyörittää takapäällään keskipyörästöä, joka on suoraan sen jatkona.
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Homman selkeyttämiseksi mainittakoon, että nelivedon toisioakseli on siis ontto. Sen sisällä pyörii voimansiirtoakseli, joka yhdistää keskitasauspyörästön ja etutasauspyörästön eli "etuperän".

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    http://www.ajovalo.net/VW_moottorit.htm
                                                    Tuolta löytyy noita moottorikoodeja joista näkyy mitä on ollut missäkin.
                                                    Lista on laaja ja mielenkiintoinen, mutta suhtautuisin tällaisiin silti terveellä varauksella ja kriittisyydellä - ainuttakaan lähdemerkintää ei löydy. Tiedot kannattaa yrittää varmentaa muita lähteitä penkomalla.

                                                    Quattron MB-moottorin tiedot ovat listassa ainakin aivan puuta heinää.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Yleissimmät vitosen tilavuudet
                                                      1921cc = 1,9
                                                      1984cc = 2,0
                                                      2144cc = 2,1 ( tästä vaihtelevasti myös 2,2 merkintää )
                                                      2226cc = 2,2
                                                      2309cc = 2,3

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Eikös tuosta 2,226 käytetä myös 2,3 litraista merkintää?
                                                        Noita 2,144 vapari koneita on tuon ajovalon listan mukaan KE, KF, KL ja KK. Kolme noista on identtisiä tietojensa suhteen, mutta yksi 100 kilowattinen.
                                                        Mitenhän tuo Audi 100 KF moottori eroaa KE ja KL moottoreista? Oisko joku moottorin kiinnitys juttu? Ja mikähän KE:n ja KL:n ero sitten on?
                                                        KF lienee noista yleisin suomessa?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Eikös tuosta 2,226 käytetä myös 2,3 litraista merkintää?
                                                          Ei virallisesti ole tullut vastaan. Ilmeisesti ollut enempi autoa myyneiden tahojen "isomuna"-psyykkausta. =)

                                                          Toki rekisteriotteissa voi olla "virheellisiä" merkintöjä litratilavuudesta silloin kun cc/1000 jakolaskua on tehty. Kyllä noi aika pitkälti on menneet laskusääntöjen mukaan noi pyöristykset.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            En ole ihan varma puhutaanko pelkästään 80/90 moottoreista, mutta ainakin 44-satkun takaloosteria koristaa 2.3E -merkki!

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X