Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ81 quattron dieselöinti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ81 quattron dieselöinti

    Tulin tänä keväänä hankkineeksi tuommoisen kanttirapeen quattron, 1,8 tekniikalla vuodelta -86. Aiemmin olin ostanut samanikäisen 1,6 td kanttikorisen ja -89 typ44 2,0 dieselin. Tarkoitus olisi siis ottaa tuosta toisesta kantista kone tähän, satku on pihassa ihan sillä kun halvalla sain, ei ole vielä muodostunut näkemystä onko siitä mitään iloa tässä projektissa...

    Varsinaisen tekniikanvaihdon lisäksi tässä on paljon muutakin nyppimistä, korin lisäksi harmi kyllä voimansiirtopuolellakin... Mutta, varsinaiseen kysymykseen, kun katsastuskonttori vaatii tietoa noiden kahden kantin alustan eroavaisuuksista, niin mistä tuohon käypäisen paperin voisi saada?

  • #2
    -Vaihda konttoria. Tossa lötkön diisselissä ( ei TD) on reilusti vähemmän jerkkua kuin 1,8 kaasarissa. Painoa löytyy kyllä enemmän, mutta akku kannattaa muuttaa takakonttiin jokatapauksessa. Ykskasin laatikkoon ei vitonen sovi ja hyvä niin, sillä niillä välityksillä naftakone ei audia liikuta tuskin satasta kovempaa. Urkin voimansiirto olis kova sana, saisit mahd. harvat perät.
    PS: Eri konttoreiden välillä on tosissaan huimia eroja käytännöissä. Se tuli opittua aikoinaan ton kanttiquattron "vitostamisen" kanssa.

    Comment


      #3
      Ei tuossa pitäis olla muuta kuin laittaa koneen paikoilleen ja käy näyttämässä. Eri asia jos tehokkaamman koneen sinne iskee. Ja silloinkin alustoja verrataan mallisarjan tehokkaimpaan eikä siihen mistä kone on peräisin. Esim. omassa rapeassa tämä olisi vaikeaa kun 1.9TD on peräisin Passatista. Akselimassat varmaan punnitaan mutta koneissa tuskin on suurta painoeroa.

      Muistaakseni neliveto sedan rapeissa alusta/jarrut kaikissa samat, tätä voi tarkastella esim. perhealbumista(ETKA).

      Comment


      • #4
        Kiitoksia vinkeistä, pitääpä ottaa pieni soittokierros eri konttoreiden välillä ja katsoa missä kävisi mukavasti. Hyvä kuulla ettei moinen lappunen ole kaikkialla pakollinen :) .
        Perien tiheys on tullut huomattua ja tiedossa on ollut että vitoskoneessa on harvemmat perät, vaan tuota en tiennytkään, että Urkissa on vielä harvemmat. Alkuun täytyy kuitenkin aloittaa varmaan tuolla neloslaatikolla ja 1,6 td:llä, paristakin syystä, tuota neloskoneen hilpettä on vuosien saatossa kertynyt aika monesta autosta ja toiseksi minulla on yhden golffin keulalla tuommoinen tekniikka 12mm mynäpumpulla, isommalla turbolla, välijäähyllä sekä vahvistetulla alakerralla... Kyseinen kone on odottanut pari vuotta uutta kotia niin josko nyt saisi aikaiseksi laitettua sen audiin jossain välissä, alkuun pääsee kuitenkin nopeammin tuolla kasikympin padalla, joten se varmaan ensimmäiseksi paikalleen, tuon isopumppuisen sovittelussa menee kumminkin oma aikansa ja kesällä se aika tuppaa olemaan kortilla.

        Onko kukaan muuten viritellyt tuommoista kammiovitosta, kestääkö se(?), vai onko vitosdieselrintamalla ainoa vaihtoehto 2,5 tdi?

        Comment


          #5
          Dynosta haet alle 90hv lapun niin ei tarvi kun selvityksen mistä moottori on peräisin. Toisille on riittänyt kun on sanonut olevan purkuosa omista nurkista, toisille tarvii ostokuitin tms. Kuitenkin haluat kuulerin otteeseen niin tarvii dynolapun. Jos taas haet alle 163hv lapun, tarvit esim etkasta tulostetut paperit mistä näkee että alusta ja jarrut on kaikissa 4-ovisissa quattroissa samat. 5-sylinterinen 4-ovinen quattro ON samaa mallisarjaa, vaikka kohta joku muuta väittäiskin :)
          nimimerkillä: "1,8 20vt kiertoon, 1,9tdic tilalle"

          Kammiovitosten virittäjät ei oo ainakaan paljoa huudelleet. Samalain tuo tuntui reagoivan kuin 4 sylinterisetkin, kun yks lötkön 2,4 kone tehtiin aikoinaan 32b Passattiin. Pikkupaineilla ja 8mm pumpulla oli joku vajaa 150hv/300nm. Mukavan vääntävä kone silloiseen vähän tehokkaampaan ykskutoseen verrattuna :)
          Viimeksi muokannut MJF; 6.5.2010, 07:32.

          Comment


          • #6
            Kone vaan tosiaan keulille, cooleri kiinni, alle 90 hv dynolappu kouraan ja leiman hakuun konttorilta.
            Sitten vaan nautit kesästä :)

            Comment


            • #7
              Jos taas haet alle 163hv lapun, tarvit esim etkasta tulostetut paperit mistä näkee että alusta ja jarrut on kaikissa 4-ovisissa quattroissa samat. 5-sylinterinen 4-ovinen quattro ON samaa mallisarjaa, vaikka kohta joku muuta väittäiskin :)
              Valitettavasti näin ei ole. Tuli aikanaan senverran asiaa tutkittua mm. AKE:n avustuksella että nykyään asian voi helposti tsekata ihan rekisteriotteesta. Vaikka ne ovat aika tarkkaan samat autot, on mallisarja eri.

              Comment


                #8
                No tuo oli yhden konttorin mielipide asiaan. Mistä lie asiaa tutkinut, mutta tuohon lopputulokseen päätyi selvittelyjen jälkeen. Vaikka mainitsin näistä typ81/85 eroista. Lopputulos oli kuitenkin että nelivetoiset sedanit olisi vertailukelpoisia ja sehän riittää mulle. Onko muuten muilla tyyppikilpi tallessa?

                Mutta alle 90hv dynolappu => nou problemos.

                Comment


                • #9
                  Kerrotaanpas tämän projektin kulusta pitkästä aikaa. Kevät/kesä toi kiireen eikä koneenvaihto päässyt alkuun. Pari viikkoa sitten tuli vastaan moottoriton kanttiquattro, mikä oli jo valmiiksi dieseliksi muutoskatsastettu. Auto piti ensin hakemani varaosiksi mutta korin hyvä kunto yllätti ja muutti suunnitelmia. Eli nyt hommana olisi laittaa tuohon tuoreeseen hankintaan 1,6 tdic ja laittaa auto muuten leimakuntoon, on seissyt viimeiset pari-kolme vuotta. Tämä vapauttaa alunperin dieselöitäväksi tarkoittamani quattron muihin suunnitelmiin. Tosin en vielä tiedä millä ja milloin orginelli moottori korvataan, vaan eiköhän sitä jotain keksi....:)

                  Comment


                  • #10
                    Yksi ylimääräinen 1.9TDi mallia cordoba (66kw AGR) olis nurkissa.

                    Comment


                    • #11
                      Hinta? Sopis myös tölkkiin JX:n tilalle.

                      Comment


                      • #12
                        Hitaasti etenee kun ei meinaa keretä missään välissä tekemään...dieselkoneen irroituksen aloitin juuri luovuttaja-autosta ja aloin miettiä kytkin asiaa. Tuolla nakun perässä on 200 tai 210 mm kytkin, kun 228 mm kuulostaisi paremmalta :)

                        Löytyyköhän tuon -89 2,0d vaparilötkön koneen perästä mitään apuja asiaan vai meneekö joka osa oston puolelle? Utelen kun ei huvittaisi purkaa vain sen takia että näkisi mitä siellä on jos joku sattuisi tietämään.

                        Comment


                          #13
                          Sielä quattrossa on 228mm kytkin pensakoneen perässä.

                          Comment


                            #14
                            Jos 2.0d on vitoskone, niinkuin epäilen niin silloin vauhtipyörä ei sovi pulttijaostaan. Epäilen vahvasti että myöskään kytkin ei sovi, mutta tästä minulla ei ole varmuutta.

                            Comment


                            • #15
                              Pitää varmaan ottaa se tuosta bensasta sitten kun siitä leima loppuu. 2,0 on 5 pyttyinen eli se ei siis käy. Yritin aiemmin vertailla 80 ja 100 kytkimiä motonetin sivuilta, mutta en löytänyt sieltä kanttikorisen quattron levyä tai kytkinsarjaa ollenkaan.

                              Comment


                                #16
                                Voihan sinne säveltää etuvetonkantin vauhtipyörän, b3/b4 228mm asetelman ja vanhan esim td-lötkön 228mm levyn jos kokonaan puuttuu siitä autosta. Asetelmalle tarttee porailla uudet reiät vauhtipyörään, levy menee heittämällä.

                                Comment


                                • #17
                                  Eilen ehdin taas pitkästä aikaa tekemään töitä tämän projektin eteen. Tai olisin varmaan ehtinyt aiemminkin mutta perjantaina sain tarvittavat kytkinosat jotta homma voi jatkua. Eilen vaihdoin koneeseen apuakselin etummaisen laakerin kun jakopäätä tehdessä huomasin siellä olevan jonkun verran välystä. Toivottavasti pieni oikaisu ei kostaudu, mutta taaemman laakerin vaihto vaikutti äkkiseltään turhan työläältä, en haluaisi vaihtaa ellei ole aivan pakko. Maanantaina pitää käydä jostain hakemassa silmälaakeri ja avata dieselin startti kun ei puhunut mitään niin näkee, pitääkö uusia sekin.

                                  Osaisiko joku muuten kertoa että mistä alapallonivel, -86 diesel etuvetokantin nivel oli hyvin samankaltainen muttei kuitenkaan sopiva, motonetin listassa ei ole quattroa mutta elättelin silti toiveita tarvikkeen löytämisestä, eli onko joku muu audin malli käyttänyt samaa niveltä kuin -86 80 quattro?

                                  Vielä toinen kysymys, mikä on vauhtipyörän pulttien kiristysmomentti?
                                  Viimeksi muokannut Marko S; 19.9.2010, 11:30.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kaikissa ikäluokan pikkuaudeissa on samat alapallot, tarttee olla mallia ohjaustehostin.

                                    Oma quattro on nyt 1,9 dieselillä leimassa, 107,7kw tuli otteeseen tehoksi. Vakiokytkin luistaa 340nm kohdalla :/

                                    Comment


                                    • #19
                                      Taitaa liikkua noilla otetehoillakin jo aika kivasti :)

                                      Korjaako talvi kytkinongelman vai onko suunnitteilla jotain järeämpää?

                                      Comment


                                        #20
                                        Kyllä se sillain keviästi liikkuu :) Nyt punnittiin 1070kg. Sisustaa puuttui vähän ja tankki oli aivan kuiva, mutta silti yllätti että on noin kevyt...

                                        Suunnitelmassa on jossain vaiheessa vaihtaa 01E lootikko, koitetaan siihen asti pärjätä tuolla kytkimellä. Sitten menee joka tapauksessa kykä uusiksi.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Vastaan itse itselleni eli autodatasta löytyi monenlaista pulttia millä näissä on kiinnitetty vauhtipyörää kampiakseliin. Onneksi 1,6 td:n perässä on uudelleen käytettävät pultit, kahta eri tyyppiä, joista itselläni sellaisella kauluksella varustetut. Kiristys näissä 30 Nm+ 90 astetta. Ilman tuota kiinteää prikkaa kiristys olisi 75 Nm.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Viikonloppuna saatiin savut td:stä quattron keulalla, tosin vielä on vähän tekemistä sähköissä ja pakoputkessa jotta on ajokunnossa. Akku siirtyi takakonttiin kuten tässä topicissa aikaisemmin jo ehdotettiin, teki kieltämättä kivasti tilaa konehuoneeseen. Cooleri tarvisi vielä sovitella ja rakentaa ahtoputket, sitten voisi suorittaa pienen ahtojen ja syötönnoston, vakioturbolla kun tarvisi talven yli selvitä. Pimeällä näkemistä helpottamaan ostin Boschin Big Knick:t, sumarit ajattelin myös hankkia, pyöreät ja isohkot olisivat omaan silmään oiva pari noille kaukovaloille. Ja jotta pitkien sammumisen jälkeen näkisi eteensä, niin lähivaloillekkin on varmaan tehtävä jotain...

                                            Mitä öljyä muuten kohtalotoverit ovat käyttäneet näissä laatikoissa ja perissä(?), ei varmaan tekisi pahaa tuolle vanhukselle kun nyt muutenkin ko. vehkeessä on kaikkea pientä laiteltu, niin vaihtaisi nuo öljyt nyt samalla.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Hehkutusjärjestelmä värkätty ja pakoputken tekoa varten hankittu aineksia. Toivottavasti viikonloppuna ehtii tekemään putken. Muovisen akkukotelon (mihin lie venekäyttöön tarkoitettu) ostin myös, saa akun vähän fiksummin luukkuun.
                                              Ei kellään muuten olisi myydä pre facelift (-83) mallin takaluukun kantta, takavaloja ja kulmavilkkuja etupuskuriin? Takaluukun kannen alareuna on päässyt senverran ruostumaan että ehjä luukku olisi paljon järkevämpi ratkaisu. Kulmavilkkuja kyselen koska valot ja etuvilkut on vaihdettu nuoremmasta 80:a ja minulla olisi autoon alunperin kuuluvat ajovalot mutta etupuskurissa olevat vilkunreiät on tukittu ja kitattu piiloon...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Multa löytyy jonkunlaiset takavalot, ostin itelle uudet. Onko sulla eteen tulossa ne h4+h1 valot? Jos on, vilkkuja lähtisin sitten metsästämään ebaystä. Kannattaa sitten varautua järkytykseen, vilkut pohjineen+raamit puskuriin, hinta saattaa olla reilusti yli kahden sadan.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Juu H4+H1 valoja meinasin vaan taidan toistaiseksi vielä pitää nuo nykyiset jos vilkut noin arvotavaraa ovat, täytynee tarkkailla ebayta tai sitten keksiä joku oma sovellus tässä lähitulevaisuudessa. Lisävalojen kiinnitysraudat täytyisi ehtiä tekemään lähipäivinä, pientä nettivakoilua valojen asettelusta (lähinnä vanhoista kilpureista) on tullut suoritettua. Tuolla tämänhetkisellä bensaquattrolla kun ajelee vakiovaloilla töihin niin saa ihmeesti motivaatiota panostaa tämän projektin valoihin.

                                                  Laitoin sinulle Kalu-Sakke yv:tä

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Pakoputki saatiin synnytettyä eilen. 2 1/2" lähdetään turbolta ja menee sellaisena taka-akselille, missä pienempää putkea, ei ehkä ihan edes 2". Tuota ei kuitenkaan alettu vielä tekemään uusiksi (oli siis valmiina jo suurin osa putkesta auton alla) kun ei tuosta koneesta vielä mitään ihmeellisiä tehoja pitäisi ottaa. Jossain vaiheessa pitää kuitenkin isontaa, ehkä jo tuolle vakioahtimelle(?).

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Hanke etenee, akkukotelo värkätty konttiin, vesiletkuja uusittu ja toveri suorittanut pientä korinpaikkuutyötä. Huomenna pitäisi taas jatkaa, tarrakilvet hain jo optimistisesti perjantaina...

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kori sai osakseen hiekkapuhallusta ja paikkuuta, alkaa olla siltä osin hyvällä mallilla. Pari sähköpulmaa vaivaavat, pyyhkijät toimivat vain isoimmalla nopeudella ja vilkut eivät ollenkaan, oletettavasti ovat toimineet kolme vuotta sitten kun auto on jäänyt seisomaan, että jotain seisonta-ajan tekemää kiusaa. Ideoita ja ehdotuksia otetaan kiitollisena vastaan, itse en vielä ehtinyt vikaa etsimään releiden etsintää pitemmälle kun en päässyt niistäkään kartalle, sulakerasiassa olevat selviävät sanakirjalla mutta ohjaamossa olevilla ei ole mitään kantta eikä siten nimeäkään...

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ota toki muutama kuva projektista, olis kiva nähdä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kokeileppa renata hätävilkkujen katkaisinta, jokusen kerran aiheuttanut harmaita hiuksia.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X