Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 B1 1974

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 B1 1974

    Myytyäni kesällä pitkäaikaisen harrasteautoni, jäi perheen autokalustoon mielestäni vajetta. Vaimo voi tietysti olla toistakin mieltä. Kun sopivasti sattui, niin tuli sovittua kaupat 26.8. otsikon autosta ja haettua se seuraavana päivänä pihaan. Myynnissä tämä yksilö ei tainnut kauaa olla.

    http://kotisivu.dnainternet.net/samp...ta_ostettu.jpg

    Puun alla on vietetty aikaa 2-3 vuotta, mutta rekisteristä tuota ei ole poistettu. On siis "seisonnassa". Normaaleja ruostehommia on tiedossa eli jalkatilan bitumit ovat tehneet tehtävänsä lahottaen lattiaa varsinaisen käyttötarkoituksensa lisäksi. Vaihtoon menee myös takahiekkapelti. Varsin vähäistä mielestäni. Autoon on vaihdettu tuoreempi 1.6 kone legendaarisella Pierburg-kaasuttimella. Tiivistin imusarjan laipan sekä uusin sytytysosat ja konehan toimii mainiosti! Pakoputki on kyllä vielä jotain sanoinkuvaamatonta. Jarrutkin toimii ihan ok, mitä nyt ainakin käsijarruvaijerit ovat jumissa.

    Kaikenlaisen pienen sisäisen ja ulkoisen fiksailun lisäksi, on aikeissa puuttua alustan korkeuteen ja alla pyörivään vanne/rengas -yhdistelmään. Oliko joku jo näihin B1:een matalaa alustaa ruuvannut alle?

    Katsotaan millä aikataululla tapahtuu mitäkin.

    #2
    Hieno laite ja mahtavaa että joku jaksaa harrastaa näitä hiukan vanhempiakin Audeja!

    Comment


    • #3
      Onnea ostokselle, tuosta on hyvä jatkaa! Hinta ei tainnut päätä huimata;)
      Alustaan on tarjolla joitain variaatioita, mutta jokatapauksessa kannattaa keräillä typ81 hiluja sekä etu-että taka-akselille.
      Omaan typ82:n, joka on tuon b1:n facelift-malli, hommasin typ81:n tolpat eteen ja taakse. Vaatii vanhan ja uuden yhdistelyä, mutta niistä pitäisi toimiva paketti saada.

      Comment


        #4
        Kivan näköinen rassi. Tuo vanhempi pyöreälamppuinen malli on jotenkin faceliftiä näppärämmän näköinen. Pieni kasvusto maalipinnalla kuuluu asiaan. ;)

        http://www.youtube.com/watch?v=hR7mrzKbywA tässä on hieno mainos joka esittelee negatiivista olkapoikkeamaa. :)

        Comment


          #5
          Hieno on :) Tsemppiä projektiin!

          Tässä http://www.youtube.com/watch?v=ZYUdaj0W0cc pitempi versio videosta. Alusta kaipaa sen perusteella tosiaan päivitystä.

          Comment


          • #6
            Kiitokset. Tuota kasvustoa on etenkin peräpäässä hieman enemmältikin ja näillänäkymin sen vielä annetaan pinnassa olla.

            Sisustan nostelin pestäväksi ja aloittelin skrabata bitumeja pohjasta. Ruostekohdat hioen pois, paikat kiinni, epoksia päälle sekä uuden äänieristyksen asennus siis seuraavana. Auton valmistumista ja ajoa ajatellen alkaa syksy/talvi painaa ikävästi päälle, mutta ei hätää: alta löytyvät hyväkuntoiset Hakkapeliitta ykköset :D

            Comment


            • #7
              Multa löytys tohon Kamei-kopio etulippa, NOS :D, laita vaikka yksityisviestiä jos kiinnostaa.

              Comment


              • #8
                Alusta-asiat pyörivät kuumeen lailla mielessä. Koska lähipiirin vanhalta audi-harrastajalta löytyi hyllystä joutilaana typ89 ns. kaksiosaiset tolpat, on niitä sovitettava B1:den jarrusatulaan. Vai joko joku on ehtinyt kokeilemaan? Samoin vakio B1 alapallonivelkään ei ilmeisesti käy.

                Comment


                  #9
                  Mitäs tuota pikkusia satuloita laittamaan, käyttää sitä typ89 satulaa. Alapallon tappi on eri paksuinen, muistaakseni 15mm vanhassa ja 17 tai 19mm uudemmassa. Tehostamattoman t89 mallin alapallo sopinee vanhaan tukivarteenkin. Vetonivelen kanssa tulee varmaan kans epäsopivuuksia, joutuu käyttään senkin typ89:stä. Jakokin on sitten 4x108.

                  Comment


                  • #10
                    Pikkusatuloilla mennään, 13" vanne on ehdoton vaatimus. Vetonivelpä ei tietenkkään tullut mieleen, mutta testataanpa samalla sekin. Jos tähän typ89 olkaan lopulta päätyy, niin 4x100 jakohan siihen rinnalle pitää tehdä. Samalla taakse, rumpuihin, voisi tehdä 108:n.

                    Comment


                      #11
                      Typ89 satulan jako on huomattavasti leveämpi. Adapterillahan sen saa toki, mutta helpompaa on etsiä sopivamman tolpat. Eipähän tarvi sitä jakoakaan muuttaa. Vähän huono sitä on muuttaakkaan noihin napoihin, napa ohenee siittä pultinpaikkojen väliltä. Typ81:seen ostin nuo kaksosaset tolpat, mutta jäipä tuon pulttijakohomman takia vaihtamatta.

                      Comment


                        #12
                        Se on pyöreitä hommia siis. Sovittaa type89 nilkkaan sen vanhemman mallin pikkulaakerin, vaatii holkin kun vanhemmassa todennäköisesti 68mm laakeri ja uudemassa 75 tai 82mm laakeri. Se että tekeekö holkin navan ja laakerin väliin vai nilkan ja laakerin väliin on mietittävä.

                        Itte laittaisin type89 navalla, josta hitsaa pultinreiät umpeen, sorviin ja uusi reikäjako sitten siihen tilalle. Vaatii vielä varmasti vetareiden rakentelua, mutta sitä mielenkiintoisempaa. :-)

                        Comment


                        • #13
                          Tässä alusta-asioita yhä haaveillessani tein jotain peruuttamatonta...
                          http://kotisivu.dnainternet.net/samp...1/ex_matta.jpg

                          Auton on jossain vaiheessa maalattu uusiksi ja kiilto löytyi alta niin kuin pitääkin. Kromeihin ei tuossa kuvausvaiheessa ole vielä koskettu, eikä vahakerrosta ole päällä.

                          Ehkä kuitenkin yksi rotta (VW Type 1) perheessä riittää.

                          Comment


                            #14
                            Ns. prosentin ero kiillossa ;)

                            Comment


                            • #15
                              on se vaan komia peli ja väri kruunaa koko komeuden ..... onko kiilotus/vahaus homma saatu loppuun ......kuvia ?

                              Comment


                              • #16
                                Jep. Kiillotus on tehty kokolailla ja nakattu vaha päälle talvisuojaksi. Hitsaustakin tuli aloiteltua tuossa viime pyhinä ja vielä näkyi jäävän seuraavallekin. Samalla koneessa aiemmin kiinni ollut Pierburg-kaasari vaihtui typ89:ssä käytettyyn Keihiniin. Tämän jälkeen pääseekin ns. pilaamaan alustan ;)

                                Niin ja tulihan ne 13" alutkin hommattua puunattavaksi tylsien talvi-iltojen iloksi.

                                Tässäpä pari tuoreinta fotoa.
                                Uusi hiekkapelti menossa kiinni (Kiitokset Karille alias Kartte)
                                Pikkupaikka vaan...
                                Viimeksi muokannut Sami P.; 2.11.2009, 14:04.

                                Comment


                                • #17
                                  Siitähän se valmistuu, lappu kerrallaan:) Onko alustasuunnitelmat selvinneet, millä setupilla lähdet kasailemaan?

                                  Comment


                                    #18
                                    Hitto kun osaakin olla hieno väri Audissa. Vuosikertakin on just se oikea =)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tuo väri, Tibetorange L21Z, kyllä jakaa mielipiteet. Vaimon mielestä pitäis kuulemma maalata välittömästi ;)

                                      Comment


                                        #20
                                        Lohduttavaa nähdä kuvia muittenkin projekteista missä pellit on kadonneet :)
                                        Väri on ku ooppelin vauvan p*ska :P
                                        Attached Files

                                        Comment


                                        • #21
                                          Njoo, ihan noin paljon ei kadonnutta ollut, mutta ei ruosteisen pellin hitsauskaan liiemmälti kiinnostanut. Kun kerran tuoretta peltiä laitetaan, niin laitetaan kunnolla :)
                                          Tuo avoin, vänkärin, puoli on jo ummessa ja kuskin puoli laikattu tuon kuvan oloiseen tyyliin auki. Tuohon Audiin tulevat vanteetkin pääsevät työnalle, kun kannoin ne juuri käyttiksen perälle. Pääsevät mukaan viikon työreissulle eli voikin viettää muutoin tylsät arki-illat nitromorssin ja vesihiomapapereiden kanssa.
                                          Viimeksi muokannut Sami P.; 15.11.2009, 18:30.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Eksu: Eivät ole alusta-asiat vielä täysin selvinneet. Jospa joku muu ehtii kokeilla ensiksi ;)

                                            Comment


                                            • #23
                                              mulla on tommonen 74 1.3 2door sedan punanen pihassa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Joo, oma projekti etenee tuskallisen hitaasti joten alusta-asiat ovat vielä vaiheessa. On tullut hankittua pari "sivuprojektia" jotka vie aikaa kasikympiltä.
                                                Mutta jos tässä saan alustan kasattua niin laittelen infoa oman rassin topikkiin, voidaan sitten vertailla lopputuloksia:)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Sivuprojektit on vaarallisia, pääprojekti saattaa "venyä". :-)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Sivuprojektit on vaarallisia, pääprojekti saattaa "venyä". :-)
                                                    Taitaa tulla kokemuksen syvällä rintaäänellä...;)
                                                    Uhkaavasti kasvaa tuo kalustomäärä, pakko alkaa karsimaan jostain. Jos Sami P (tai kuka vaan) tarvitsee jotain osaa tuosta omasta varaosa faceliftista, niin laittele vaikka yv:tä

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tätäkin taas pikkuhiljaa naposteltu hitsailla. Jarrutkin tullut läpikäytyä ja samalla siinä käynytkin ilmi ettei tähän enää takajarrukenkiä saanekaan. Noh, tulipahan vaihdettua/niitattua 1. kerran uudet hihnat vanhoihin kenkiin. Tuo etupään tappisatulakin oli uusi tuttavuus tälle harrastajalle.

                                                      Äkkinäisenä tuli myös tekaistua laittomia madallustoimenpiteitä muiden vaihtoehtojen puuttuessa. Mielessä kyllä pyörii kierreholkin asentelut olemassa oleviin tolppiin kynäjousineen. Ehkä joskus.

                                                      Koska 13" vanteiden kiillotukseen ei taida aika riittää, niin perheen yhdestä käyttiksestä joutunee salaa lainaamaan R10 Ronaleja 175/50 kumeilla. Joskohan täksi kesäksi tämän liikenteeseen saisi.
                                                      Viimeksi muokannut Sami P.; 13.5.2010, 14:24. Perustelu: unohtuuu

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Joskohan täksi kesäksi tämän liikenteeseen saisi.
                                                        Tuliko liikenteeseen vai onko rojektin asteella edelleen?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Vielä on projektiasteella, mutta ei kyllä paljoa. Etupään madallussysteemit on vielä tekemättä. Säädettävä pitäisi saada kohtuu hinnalla eli itsehän se pitäisi tehdä vanhoja tolppia, säätöholkkeja ja sopivia jousia käyttäen.
                                                          Vinkkejä tuohon hommaan saa antaa :)

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X