Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uusi typ 81 projekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Uusi typ 81 projekti

    Morjens kaikille. Ajattelin tässä kysellä vähän aiheesta kun täällä varmasti tuota tietoa löytyy. Elikkä jo vuosia olen haeskellut tommosta hyvän korin omaavaa typ81:stä, nelivetonen oli etusijalla mutta niitä ei tunnu oikein olevan saatavilla niin päädyin sitten ostamaan vajaavetosen 83:n. Auto on koriltaa erittäin hyvä, mutta teknikka on ajettu loppuun ja tuon 1.3 litrasen voimanpesän kunnostaminen ei oikein kiehdo. Sovin kaupat yhdestä 80 GTE:stä (vm 85) jossa kori on aivan loppu. Jotenka ideana oli käyttää tuosta autosta mahdollisimman paljon osia tuohon vanhempaan. Tästäkin on kone hajonnut jossain vaiheessa ja tilalle on laitettu 5-mukinen JS, joka käsittääkseni on vielä jonkinlaisessa vedossa. Tuossa kun pengoin nurkkia,niin vanhoista VAG-projekteista oli jäänyt useampi moottori jemmaan, mm. 2,2 WC ja ykköskorisen GTi golffin 110hp kone. Mitä arvon raati on mieltä, tekeeköhän noilla mitään kun oli tarkotus laittaa painetta imupuolelle? Tuossa WC-koneessahan mahto olla vakiona se 100kW jos en väärin muista. Autosta on tarkotus tehdä harrastekikkare jota ei välttämättä koskaan laiteta kilpiin, mutta en aatellut sitä kuitenkaan "pilata". Eli ei mitään lasikuitusia levikkeitä jne. Laittelen kuvia kuhan saan jotain alullekkin.

    #2
    Neloskoneella ei tule ongelmaa mallisarjan kanssa.

    Comment


    • #3
      Elikkäs,ovatko 5-sylinteriset eri mallisarjaa?Vai tarkotatko sitä että neloskonetta saa virittää suhteessa enemmän?

      Tuon vajaavetosen muuttaminen nelivetoseksi ei kaiketi ole ihan helpoimmasta päästä, ainakin sen takalattian joutuu vaihtamaan aidosta nelikosta? Laistahan löytyy kohta jossa sanotaan että akselistojen kiinnikkeet saa itse tehdä, mutta níiden lujuudesta on annettava luotettava selvitys. <- mitähän tuokin tahtoo sitten sanoa..

      Comment


        #4
        2,0 115hv vitonen on typ81 etuvetojen suurin vertailumoottori.

        Comment


        • #5
          Ok, kiitos. Jos nyt jollain sattuu olemaan noita quattron osia joutilaana niin saapi tarjoilla.

          Comment


            #6
            No periaatteesa akseliston kiinnikkeitä ei tehdä itse, jos koko pohjalevy vaihtuu.
            Kardaanitunneli ja vaihdeaskin koppa ovat quattrossa vähän isompia.

            Jos laitetta ei ehkä laiteta kilpiin, niin mitäpä noilla on väliä. :)

            Comment


            • #7
              Tätä häätyy pureskella hetken aikaa. Käyn vielä konttorilla kyselemässä vähän asioita. Mistähän tuommosen lapun saisi jossa näkyisi nuo etuvetosen ja quattron erot?Liekköhän maahantuojalla semmosia tallessa?

              Comment


                #8
                Jos moottorista johtuvia eroavaisuuksien kerrannaisvaikutuksia ei huomioi, niin yleistäen vaihdeaskista taaksepäin kaikki voimansiirtoon ja alustaan liittyvä kalikka. Lisäksi kardaanitunneli ja takapään pohjalevy osittain, polttoainetankki ja pakoputkisto. Lisäksi sisustassa on eroja keskikonsolista taaksepäin + etupenkkien selkänojien säätömekanismissa.

                Rahaa ja aikaa säästyy jos etsii jostain lahon kantin, kursii sen kasaan. Varsinkin aikaa säästyy jos investoi vähän parempaan.

                Comment


                • #9
                  Tuon kardaanitunnelinhan tekee aika helposti itekkin, jonnin verran on tullu nuita peltihommia tehtyä edellissä projekteissa. Jos jollakulla on tässä lähialueella tommonen auto jota vois käyä luuraamassa ainakin sen takapään osalta, niin laittakaa vaikka viestiä.


                  Asiasta kolmanteen, saapiko tommosia kuvassa näkyviä takaspoilereita jostain reprona?

                  Comment


                    #10
                    No tuota mun autoa voi käydä luuraamassa, jos tämä nyt lähialueeksi lasketaan :) Yks mahollisesti laho pitempään puun alla seisonut kuatro on tiedossa tässä lähiseudulla, pitäs vaan taas painostaa omistajaa myymään :P

                    Comment


                    • #11
                      Notta nyt on käyty konttorilla juttelemassa ja konsultoitu AKEa. Tuomio: nelivetoseksi saa muuttaa ainoastaan poikkeusluvalla. Eli tämä auto luultavasti jatkaa elämäänsä etuvetosena.

                      Joku tuota spoileria jo tarjotteli, mutta poisti näköjään viestinsä ja yht.tiedot jäi ottamatta ylös. Jos tunnistat itsesi, laita vaikka privaviestiä.

                      Comment


                        #12
                        Mulla on yks tollanen spoileri hyllyssä.

                        teppo.kalske@iki.fi

                        Comment


                          #13
                          Notta nyt on käyty konttorilla juttelemassa ja konsultoitu AKEa. Tuomio: nelivetoseksi saa muuttaa ainoastaan poikkeusluvalla.
                          Tuo on turvallinen yhden konttorin yhden inssin lausunto jolla inssi ei sido itseään minkäänlaiseen kiipeliin.

                          KH kaupitteli myyntipalstalla 80q pari päivää sitten 800€ hintaan. Siitä saat sen quattron tehtyä.

                          Comment


                          • #14
                            päivää kaikille,tulin itsekkin hankkineeksi tuossa äskettäin -83 coupen,gt5s merkinnällä.
                            olen etsiskellyt vastauksia samankaltaisiin kysymyksiin.hyvin pitkälti samat vastaukset jokapuolella,mutta tuosta vertailumoottorista että eikö tehokkain versio ole kumminkin 2.2 130horsen k-jet kone????ainakin http://www.kvquattro.com/1983AudiCou...ochure0171.jpg väittää niin.oikaiskaa jos olen väärässä,tälläinen tuli vaan vastaan.

                            Comment


                            • #15
                              KH:n rapee löytyy multa nykysellään, suattaapi ilmestyä myyntiin joskus tai sitten ei.

                              Comment


                                #16
                                2.2 KV 100kW

                                Comment


                                  #17
                                  Hehe, tuo kaasari-80 taitaa olla nykyään aikamoinen suomenmatkaaja :) , turvallisia kilometrejä, kiva pikkukippo oli ja luotettava.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Juu, yllättävän jämäkkä peli puolisen miljoonaa ajetuksi. Onhan tota joku näemmä yrittänyt huoltaa kuiteista päätellen. Mätäviat ja voiman puute tietysti vähän vaivaa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ja pitää muistaa ajaa peltorit päässä tai edes earit korvissa :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Peltorit tai earit ois kyllä ihan hyvä homma:) Vieläkin SUHISEE korvissa kun pari tuntia sitte moottoritietä ajelin kottiin:)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ite autolle ei juurikaan ole tapahtunut mitään, siellä makaa hangessa edelleen. Osia on kuitenkin haalittu (kiitokset Tepolle spoilerista, oli hyvä), ebaysta ostin 90:n puskurit kun halavalla sai, tiedä sitten ovatko ikinä autoon menossa :D

                                          Onkos muuten noita alkuperäsiä etuvilkkuja saatavilla jostain kirkkaina, kovasti on hajettu mutta ei ole vain löytynyt. Ja tarvisin myös 5-syl koneisen kierroslukumittarin, itse asiassa, täytynee raapustaa jonkinnäköinen osto-ilmotus tuonne vielä.

                                          Päätin myös että tästä tulee kakkosauto, joten kilpiin on saatava. Eli etuvetosena ja luultavasti tuolla 2.2l koneella ihan vaparina. Ajattelin kokeilla aluksi k-jetillä, mutta jos toiminta on epävarmaa, rakennan tilalle megan suorasytöllä. Niin ja vielä, käypikö tuon typ44:n laatikko tuohon kasikymppiseen?Löytyisi eräs laatikko kohtalaisen pitkillä välityksillä.

                                          Comment


                                            #22
                                            On mulla tossa pihalla vielä 90:n puskurit ja helmatkin vielä...

                                            Comment


                                              #23
                                              Etuveto 016 aski käy 093 askin tilalle tietyin varauksin. 016:set taitaa kaikki olla nestekytkimellä, mutta alkusarjan 093:t ovat vaijerikytkimellä. Vetarin laipat sopivat ristiin, eli jos 016 on 108mm laipat, voi 100mm laipat sekoittaa keskenään.

                                              Suurin ongelma kytkimen käyttövoiman lisäksi tulee vaihteensiirtovivustosta. 093:n vivusto ei sovi 016:sta, tarttet siitä satkusta vivuston, ja vähän kardaanitunnelia mukaan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Teppo, laitan postia aiheesta.


                                                matrikkel, joka tapauksessa laitan semmosen laatikon että saan nestekytkimen, mutta tuo vaihevivusto ja vetonivelet täytyy vielä tarkistaa. Kiitokset jälleen avusta!

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Joko sulla se kone on? Tuossa olis yks Passatin keulalta nostettu 2,1 kaikkine ruiskuhiluineen. Bensatankista ilmanputsariin.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Multa vois löytyä rundari jos saa kestää monta kuukautta toimitus. En jostain syystä tapaa olla kovin tehokas tälläsissä jutuissa :)

                                                    Miksei voisi käyttää quattron 016 vivustoa? Onko aukko tunnelissa eri 016 ja 093 kanssa?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      On eri aukko, ja 093 vaihteensiirtoakseli tulee askin päästä takaa, kun 016 sivusta joka vaatii sen pienen reaktiotangon. Vaihdevivun ripustuskin on erilainen siirtotanko lähtee toisesta nivelen alapuolelta ja toisessa yläpuolelta - no se kait ei tee muuta kuin kääntää vaihdekaavion.

                                                      Jos ajokissa ei alunperin ole ollut nestekytkintä, tarttet pedaalisatsin uudemmasta kantista, ja tulipeltiin pitää muokata paikka pääsylinterille.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Niinkin paljon sain aikaseksi että nappasin kannen tuosta WC-koneesta poies ja purin sen. Torilta on kyselty uusia venttiilejä, eivät olleet edes kovin arvokkaita: 7? ja 12? kpl. Tuosta nenäkepin vaihtamisesta löysin muutaman vanhan aiheen mutta ei selvinnyt että mistä niitä saa ostettua, ebaystä?

                                                        Tuo laatikkoasia on vielä kattelussa, ainoastaan pelkkä laatikkö löytyy, eli kaikki vipstaakit joutuisi hommaamaan erikseen. Puran tuon GTE:n jossain vaiheessa ja katon mikä laatikko siinä sitten oikeasti on.

                                                        Millasia madalluksia porukalla on omissa autoissa? 40/30 vai 75/40? :D

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Itse en ole valmis laittamaan kovin brutaalia madallusta autoon, ellei samalla saa kulmansäätöongelmaa ratkaistua. Ensinnä menee pieleen camberit, niiden säätö on aika rajallinen, mutta netistä löytyy valmiita (€€€€) ratkaisuja camberiongelmiin.

                                                          Offtopic: Tulis varmaan vanhan audin maskiin kiva merkki kun tekisi sen €€€€-symbolina OOOO-sijaan. :-)

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Omassa rapeessa oli ostettaessa joku yyber madallus. Etupäässä joustovaraa 2cm ja alkuperäiset iskarit = absooluttisen kammottava ajaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X