Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
kiva kun voi keskustella keskitetysti näistä wanhemmista malleista.
Hävettää välillä kysellä oman typen asioista keskellä kaikkien A3, A4 jne. omistajien.
Älä turhaan häpeile. Itselläni harrastus alkoi 87 Coupe Quattrolla ja olen viime aikoina yrittänyt ostaa sitä samaa autoa takaisin. Omistaja vaan on eri mieltä, eikä myy...
-Kyllä meidän nyt kelpaa harrastaa neliskulmaisia laitteita, kun saatiin oma osiokin! Ei näissä kantti-Audeissa mitään hävettävää ole ;) Näillähän Audi maineensa loi.
Oli se hienoo kun sai viikonloppuna käydä käyttelemässä vanhusta ladossa. Tuli mieleen sitä vitosen hörpötystä kuunnellessa ja kromin kiiltoa katsellessa että ennen ne autot oli sentään autoja... -Olenkohan tulossa vanhaksi? Kyllä nämä uudemmatkin ovat hienoja autoja, mutta jokin niissä vanhoissa silti aina jaksaa säväyttää. Ajatellaanpa nyt vaikka urkkiakin. Siinä on auto joka aina vaan jaksaa hätkähdyttää, vaikka on niin pirun yksinkertaisen näköinen kuin vaan auto olla saattaa!
No vähän hävettää tunnustaa tätäkin asiaa, mutta mikäs näistä korimalleista nyt on mikäkin? Ei sano vanhan audin ulkonäkö mulle mitään. Oma biili on vissiin typ44? Sivulta http://www.audiworld.com/model/historical.html löytyy kuvien kanssa vanhojen audien datoja, voisiko joku yställinen persoona tehdä pienen linkki/korimallin nimi parituksen että näistä pääsisi edes vähän kärryille :-)
Santtu, sinulla on typ44 samoin kuin omani. Siitä seuraava hieman pyöreämpi -91-> on sitten C4 joka muuttui (97?) A6:ksi. "Sämpylä" mallin A6 on tietysti C5 ja nykyään sitten C6
Meni vaikeaksi. Luokitellaankohan minun satanen laatikkomalliksi vai jo uuden aikakauden Audiksi? Läskiltä kissaltahan se näyttää, mutta olipahan aikoinaan markkinoiden aerodynaamisin ns.normaaliauto.
Tuntuu tuo oma Audi todella vanhukselta, kun täälläkin puhutaan -87:sta jo vanhuksina. -87:han on nuorukainen. (Onneksi eivät ihmis- ja autoikäkäsitteet ole yhtäläisiä...:) )
Juu, oikeassa olet. Ja mun mielestä kyllä typ44 C3 kuuluisi jo tälle puolelle : ) Viimeisimmät on kuitenkin tehty -91 (-90joulukuu?) Ovat jo 14v vanhoja,suurin osa yli 15v.
Eipä tarvitse hankkia vanhaa harraste-Audia kun kerran 44lötköt kelpaavat tänne vanhojen sekaan. =)
Mukava lueskella kyllä vanhoista Audeista, kun sellaisia ei juurikaan ole vastaan tullut. Toivottavasti nyt tulee vanhempikin kalusto edustettua paremmin tälläkin foorumilla.
Varsinkin 44:sten kanssa voisi vielä miettiä onko kyseessä ns. Wanha Audi, varsinkin loppusarjan suhteen. Tämän palstan ideahan on siinä että vanhempien ongelmat eivät hukkuisi tuoreempiin liittyvien aiheiden sekaan. Eli tarkoitus ei ole kaikkea typ44-keskustelua tänne siirtää, soveltuvin osin tokikin.
Kyllä tuo ty43:n avantti oli tyylikäs. Meillä oli sellanen Audi 100 5d CD Diesel -81. Niitä ei tainnut olla Suomessa kuin pari kipaletta. Suhteellisen pihikulutuksinen ja vakaa ajettava. Tehoa nyt ei ollut ja kansivikoja tuppas olemaan aluksim eli meni pari kantta. Alkuperänen kytkin kesti lähes 400tkm vaikka vedettiin välillä laittoman isoja tukkikasoja lapista. Tarvikekytkin olikin sitten jotain aivan skeidaa. Alkuperäset vetarienkumit kesti kans melkein koko auton iän, mutta jahka ne tarvikekumit laitto niin niitä sai vaihtaa vähän väliä.
Tuollaisen kun olis saanu tdi:nä joskus niin olis ollut ihan pirtee vehje.
Selkeämpää olisi puhua yleisesti esim. C3 ja B3 kuin että typ 44 ja typ 89. Numerosta näkee helposti kehitysversion. Nuo typ-variaatiot ovat mielestäni jokseenkin sekavia.
C3:nen on kieltämättä jo vanhahko auto, mutta Suomen tilannetta ajatellen yhä enemmän käyttö- kuin harrasteajossa. Keski-Euroopassa tilanne saatta olla toinen.
Petri: CD 5D Avant on todellakin harvinainen. Varmasti ei Saksassakaan noita hirveitä määriä ole. Yleisin lienee 5E-sedani.
Petri ja Heikki: Tarkoittaako tuo 5D ja 5E että 5D on C2 avant ja 5E on C2 sedan? Vai onko tuo taas joku eri merkintä, polttoaine tjsp? Jos löytyy kuvia niin laittakaa mielellään sellaisen kanssa niin tavallinen tallaajakin huomaa erot. CD on ilmeisesti varustelutaso?
Teppo: Olet oikeassa, C3/typ44 taitaa olla liian uusi tälle Wanhalle palstalle, eli täytyy kait ottaa kepö käteen ja projektia etsimään jossakin tulevaisuudessa jos niitä wanhempia vielä löytyy silloin.. =)
Mulla on sellanen käsitys että E jossain kohdin viitasi myös että vaihteisto on 4+ylivaihde tai economy. Tuossa meidän laatikossa oli oikea 5 vaihteinen laatikko. CD oli varustetaso joo. Sitä en tiedä mitä perusvarustetaso oli, mutta sähköikkunat, penkinlämmittimet, sävylasit, takakyynärnoja ja plyyssipenkit oli. Ja audin aluvanteet.
Kyllä se E Audin kohdalla taisi olla "Einspritzung", vastaavasti volkkareissa ruisku oli i niinkuin "Injection". Volkkareissa E oli "Economy" eli säästövaihde, esim. Formel E -malleissa oli tuollainen ylipitkä "vitonen".
No sekoitti tuossa vaan tuokin seikka, että sattui tuo 5D olemaan avant ja 5E sedan. Mutta nyt pitäisi olla selvänä tuokin asia. Mietin vaan silloin epävarmana että olisiko 5C ollut coupe. =)
Ilmeisesti nuo wanhat varustelutasomerkinnät katosivat C3-mallin mukana. Olenko ymmärtänyt oikein että nämä nykyiset Trendline, Sportline ja Businessline vastaavat noita wanhoja CC, CS ja CD-merkintöjä?
Kyllä tuo E-kirjain C2:ssa tarkoittaa ruiskua. E:n ja D:n ja T:n lisäksi oli myös S. 5S:ssa oli 2.2 -litrainen kaasutinkone. Itselläni oli aikoinaan vm -81 Avant, jossa keulalla oli "vain" merkintä 5. Siinä oli 5-sylinterinen Keihin-kaasarilla varustettu 1.9-litrainen kone (WH, muistaakseni). Eli tarkoittaakohan tuo S sitten hieman tehokkaampaa konetta??
Foorumin yleisellä palstalla oli C2:sta käsittelevä aihe. Sieltä linkin kautta (deravant-jotain) löytyvässä foto-galleriassa oli yksi C2:nen jossa oli keulalla merkit 4S. (Siis varmaankin nelisylinterinen kaasarikone). Semmoista en ole Suomessa tavannut.
Tieto kisää tuskaa: itselläni on jenkkimerkinnän mukainen 5000S, jossa on 2.2 litrainen ruisku vakiona. Aikaisemmassa korimallissa taisi ässämallia olla myös dieselinä 8)
Audi 100 typ43 (C2) 5D <- 5D yhtä kuin dieseliä tankkiin. Farmarin nimi oli siis tuolloinkin jo Avant.
Tuolla on nuo 5S, 5E, 5D ja 5T listattu. Vastaavia merkintöjähän ei sitten enää typ44 (C3):ssa käytetty. Näköjään C2:ssa nuo varustelutasot menee hieman eri tavalla kuin C3:ssa. CC, CS ja CD oli käytössä C3:ssa ainakin alkuaikoina, jäikö ne sitten pois faceliftin yhteydessä vuonna 1988? Silloinhan joka satkuunkin tuli kattoluukut ja sähköikkunat sun muut vakiovarusteiksi, ellen väärin muista? Että olisko silloin jo siirrytty siihen käytäntöön mikä on ainakin C4:ssa, että isomman koneen ja nelivedon mukana tulee lisää vakiovarusteita, mutta varsinaisia varustelutasoja ei enää ollut?
Tässä vielä tuo aikaisempi wanhojen Audien topikki, jos joku ei sitä ole vielä lukenut.
Kyllä C3 88-> oli edelleen veivilaseilla. Reikä katossa tais tulla vakiona mutta muu oli rasti ruutuun tilattavaa, tietysti konevariaatioiden ja quattron myötä vakiotkin parani.
Ahaa, no sitten ne muutamat yksilöt joihin olen törmänny ovat olleet lisävarusteilla maustettuja. Tietysti 2.2 kone saattaa jo tuoda jotain luksusta, mutta taisivat sitten olla lisävarusteita kun kyseessä oli 2.0 ja reikä katossa ym.
Eli varmimmat erot pre-facelift ja facelift C3:ssa lienevät siis kojelauta sekä muu sisusta ja ovenkahvat? http://www.audi100-online.de/ -sivustolta olin tulkkaavinani että ainakin airbag on tullut satkuihin lisävarusteeksi 1988.
Comment