Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Selvittelyä Audi 80 typ82 2d -77 (GTI)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Ykkösgolfeissa on sellainen ikävä moottorinkannake siinä keskellä jakopäätä. Joissakin malleissa laturi eri puolella moottoria, taitaapi tosin koskea vain dieseleitä.

    Näyttääpä kuvien yksilössäkin että jakopään koteloiden mahdollinen sopimattomuus on ratkaistu helpoimmalla tavalla.

    Comment


    • #32
      Niin no jotain typ89:n nelosmottia lähinnä kaavailin jossain välissä... Mutta kyllähän tuonne näköjään istahtaa helposti joku golffin tms. konekin. Entä miten laatikko, käykö typ89:n vitosloova? Kuvan Audissa on vaihdekepistä päätellen neljä vaihdetta :D

      Comment


        #33
        T89:ssä erilainen vivusto. Vanhemmissa menee keskeltä vaihdekeppiä tanko tunnelista läpi. 89:ssä menee vasta kuulan alapuolelta auton alta tanko eteen. Saattais (esim t89:n) 012-tyypin vaihteisto sopia t81 tai vanhempaan jonkun loppupään t44:n vivustolla. Mahdollisesti vähän modifioituna.

        Taisi olla tyypiltään 093 tuo vanhempi etuvetoaskimallisto ainakin t81:ssä. Tuossa vanhemmassa voi olla vielä joku eri.

        Comment


        • #34
          No entäs sitten (anteeksi jos tämä menee ohi aiheen) 32B passatin vaihteisto. Mulle on kaupattu tuommosta viisvaihteista 32B-pasuunan loovaa. Harmi ettei tuon vaihteiston tyyppi ole mulla vielä tiedossa. Onko 4- ja 5-sylintereisten (lähinnä passat 32B, audi typ89) vaihteistot keskenään vaihtokelpoisia?

          Comment


            #35
            Passatissa ei ole, typ 89 taitaa jo olla sama aski 4- ja 5-syl.

            Comment


              #36
              Eiköhän se passatin aski ole 093. Tähän tarvitsisi Ramia, jos haluaisi apteekin-hylly -tyylisen vastauksen.
              012:ssa on jako eri lohkoille. Vanhemmissa askeissa on eri kytkinkopat 4/5 syl vehkeille.

              Eivät ole suoraan vaihtokelpoisia vaan tarvitsee sopivan vauhtipyörän myös. Vetarien pituuksista ei myöskään hajua. Olisipa oikeastaan hyvä, jos joku tietäisi onko 012/093 ja 01A/016 saman levyiset!

              Comment


                #37
                Passateissa on eri laatikko 4 ja 5-sylinterisille. 32B laatikko on samaa sarjaa mitä vanhemmissakin. En aivan satavarma ole meneekö heittämällä nelilovisen tilalle noissa vanhimmissa, mutta ei isoja eroja ole.

                Comment


                  #38
                  Muistini mukaan 74:ssa on aivan laatikon perässä vaihteensiirtotangon ulostulon ympärillä pyöreä tukikiumi joka on kahdella pultilla tunnelin katossa kiinni.
                  78-80 passatissa (32?) oli lootan tukikumi oli kuskin puolella kahden raudan välissä jotka oli pultattu rataskoppaan ja kolmannella raudalla kehtoon tai runkoon.
                  Ei muuta kun 32 lodju kehiin ja rälläkällä tunneliin vaihteensiirtoa varten läpi :)
                  Samantapainen vaihteensiirto on muuten tuossa vihreessä audissakin.

                  Comment


                    #39
                    Myyty

                    Comment


                      #40
                      093 on 5-mukisen perässä oleva vaihteisto. Omaa melko paljon yhtäläisiä osia 016 kanssa, mutta on about 25 kiloa kevyempi. 093 on joko vaijerikytkimellä tai sitten hydraulikytkimellä, raja kulkee jossain 85 tienoilla ja yleensä vielä niin että 1,9 ja 2,0 koneet on vaijerilla ja 2,2 on nestekytkimellä. Aski on ollut käytössä Passatissa(typ32B 5tos-koneella), ja kaikissa type85:sissa. Typ33:ssa olikin jo 016 aski.

                      Nelimukisten perässä oli muistaakseni 013 ja 014 sarjan askeja. Ei sinne ehkä kannata 89:n askia survoa, 80-luvun alun Formel 4+E aski jossa viitonen on aavikkovälityksillä. 1-4 on tiuhalla ja viitonen loikkari.

                      Comment


                        #41
                        Audi taitaa päätyä Hyvinkääläiselle harrastajalle. Ehkä se nähdään vielä kilvissä!

                        Comment


                        • #42
                          No niin, tämä peli saatiin hinattua tallille ja kunnostuskin on aloitettu. Tarkoitus ei ole entisöidä kärryä, koska täysin alkuperäistä tuosta ei enää saa. Harmittaa sinänsä että kaikki alkuperäiset GLS-varusteet (mm.kromilistat kaarissa ja kyljissä) ovat kadonneet matkalla. Onneksi alkuperäiset sävylasit sentäs löytyy, jotain luksusta:)
                          Tuo olisi tarkoitus käyttökunnostaa ensi kesäksi. Tyylisuunnaksi olen ajatellut jotain lievää "rata"-lookkia, eli reilu madallus, pienet mutta leveät vanteet sekä karu sisustus. Väri itsessään on aika rok, joten se tullaan säilyttäämään. Toki alaosa maalataan uusiksi, jotta autosta saadaan yksivärinen.
                          Jos jollakin on tietoa/vinkkiä siitä, miten GLS:n ja GTE:n alustat/jarrut eroavat toisistaan olisin kiitollinen kaikista tiedoista. Tuo kuitenkin pitää muutoskatsastaa ruiskulle, 1,6l tuo on ollutkin ainakin papereiden mukaan.

                          Toivotaan että tuo saadaan ajoon ensi kesäksi, mikään tolkuton työmaa tuo auto ei onneksi ole.

                          Comment


                            #43
                            Aikanaan kun -80 passatissa nostin tehoja, hankein alkuperäiset gti:n jarrut.
                            Etupäässä oli jäähdytetyt levyt ja eri satulat sekä takapäähän tuli 210mm rummut.
                            Eiköhän audissa ole sama juttu?
                            Näin haperan muistin mukaan.
                            Taitaa muuten olla jossain hyllyssä edelleenkin nuo vähän ajetut satulat...
                            Tais olla girlingit.

                            Comment


                            • #44
                              No jos Joppelta löytyisi nuo satulat niin olisin kiinnostunut niistä. Missä versiossa olisi nuo 210mm. takarummut? Onkohan alustassa itsessään muita eroja vauhtiversion ja luksusmallin välillä?

                              Comment


                                #45
                                GTE:ssä 200x40 rummut ja muissa 180x30. Pienempi on kakkosgolfin ja isompi kolmosgolfin numerolla. Saatavuus siis verraten hyvä :)
                                Varmaan melko helposti saisi rakennettua levylliseksikin.
                                Taustalevyjä yms rummuille ei enää ainakaan orkkiksena saa.

                                Etujarruja on 239x10, 239x12 ja 239x20. Satuloiden erot ei enää selviä eikä myöskään mitkään jousituksen osat. Tarvikeluetteloista voisi selvitä.

                                Comment


                                • #46
                                  Kiitos porkkikselle täsmennyksistä. Täytyy alkaa haalimaan noita jarruosia kasaan. Taakse ei ole tarkoitus rakennella levyjä ainakaan ensikesäksi, ellei nyt osat satu eteen tulemaan. Tärkeintä olisi saada tuo leimattua ensiksi orkkis GTE:tä vastaavaksi alustaltaan ja jarruiltaan.
                                  Onko kenelläkään tietoa minkälaisia tolppia nuo saksanpojat ovat käyttäneet vastaavissa Typ82:ssa? Kun madallus on muutamissa eteen tulleissa autoissa ollut aika reilua luokkaa. Ebayssa ei alustasarjoja ainakaan nopealla tutkimisella tuohon löytynyt.

                                  Comment


                                    #47
                                    Jarruosia pönkiessäni käteeni osui passat 78-80 bildkatalog eipä ollut tuokaan muistissa.
                                    Olen näämmä siihen merkannut mitkä osat on uusittu 1300 pasuunaan:
                                    - Etulevyt (jäähd.)+ satulat (girling) 239x20mm
                                    - Takajarrut 200x40mm
                                    - Jarrutehostin+ pääsylinteri
                                    - Ohjausvaihteen damper
                                    Nämä oli passat gli:ssä erilaiset.
                                    Eiköhän sama päde -77 audi gte:hen???
                                    Menen huomenissa romutalliin pönkimään...

                                    Comment


                                      #48
                                      Etusatuloiksi sopii ihan tavalliset VWII satulat jota löytyy ainakin uudemmista Passateista ja 2-Golffeista yms. Sama satula on ollut jäähdytettyjen ja jäähdyttämättömien levyjen kanssa, vain palat on eri.

                                      Jarrupaineen säädin siihen pitäisi laittaa, omaan en viitsinyt. Vaihdoin vain pienemmät sylinterit kun muuten olivat vähän takapainoiset.

                                      Comment


                                        #49
                                        Takajarruksi käy Golf II/Passat II takalevyjarrut, tarttee täydellisenä, sekä mahdollisesti II-passatin käsijarrunvaijerit. Käsittääkseni napatapin pulttijako sama kuin type81:ssä, niin 229x10mm takalevyjarrut on bolt-on. Etusatuloiksi mieluummin type81/85 Girling54 satula, vähemmän liikkuvia osia kuin noissa teves/ATE-satuloissa, ja saa suoraan 256x20 etulevyn (ja syyn käyttää 14" vanteita).

                                        Comment


                                        • #50
                                          Näyttäisi olevan useampikin vaihtoehto tuon jarrupuolen osalta punnittavana. Jos joltakulta löytyisi esim. tuollaiset Girlingin etusatulat niin moisia voi tarjota vaikka privaan. Toki muitakin käypäsiä jarruosia saa tarjota.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Ja nyt on sitten ajettu ekat metrit tuolla keksinnöllä. Vaihdoin uudet tulpat sekä tulpanjohdot, kun näyttivät olevan jokainen vähän eriparia ja muutenkin kärsineet. En tiedä kuuluuko tuossa olla jo kärjetön sytkä mutta tässä yksilössä on ainakin kärjellinen jakaja. Se tarvii kyllä muuttaa kärjettömäksi.
                                            Käynti tosiaan parani huomattavasti tuolla perus-huollolla sekä tuoreella bensiinillä jääneston kera.
                                            Ainoa isompi ongelma tuli parin sadan metrin jälkeen kun bensapumppu lakkasi toiminnasta. Liekö pumppu korkannut tai sitten rele? Tarvii käydä läpi nuo pumpun sähkökytkennätkin ensiksi.

                                            Vaan kivasti otti kierroksia ja kovin terveeltä kone kuulosti ennen punpun hiljentymistä joten eiköhän tuosta vielä hauska kesärassi saada aikaiseksi:)

                                            Comment


                                              #52
                                              Tulipa mieleen kun tänään taas näin auton, että täällä Jyväskylässä on eräässä kerrostalon parkkihallissa seissyt ainakin viimeiset kolme vuotta nätin ja ehjän näköinen 80 LS, vm. 76-78. Seissyt todennäköisesti jo pitkään, ja toimii sisätilojen perusteella tällä hetkellä varastona. Ei tarttis kuin maalauksen (tai pelkän läpikotaisen puleerauksen) niin menis museorekkariin, ainakin noin pikaisesti tarkasteltuna.

                                              Comment


                                                #53
                                                Kärkijakajahan niissä vielä on. ´81-´88 Passatista varmaan saa kaikista näteimmin kärjettömän. Niissä on sopivasti erillinen johtosarja sytkälle, ei tarvi purkaa koko sarjasta irti.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Okei, hyvä tietää tuo sytkäasia.
                                                  Matti, miten toteutit omassa Sciroccossa tuon 1,6->2,0 koneenvaihdon, muistelen lukeneeni ffp:ltä että käytit orkkis K-jettiä, pitääkö paikkaansa vai pettääkö muisti? Mielenkiinnosta vaan kyselen...

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Joo Sciroccon oma K-Jettihän siinä oli. Suuttimille piti sorvata omat holkit kun ne on imusarjassa tuossa 2,0 koneessa. Muuten se oli entisellään ja ihan ok toimi, tai miten nyt K-jetti yleesä toimii :)
                                                    On muuten jouten se kone, vielä hetken aikaa koeajettavissakin ;)

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Heksille tietoa Jyväskylän 80 LS audista. Samalla omistajalla uudesta asti ollut ja noin 100 000 km mittarissa. Auto on täydessä kunnossa mutta omistaja ajaa sillä todella harvoin, hieman säästäväinen kun on. Ruosteita on kuulemma kerran paikkailtu omistajan mukaan, muuten täysin arkuperäisessä kunnossa. Hintaa olen myös kysynyt, mutta ei tuntunut olevan myynnissä. Satun asumaan samassa talossa omistajan kanssa ja siitä tiedot.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Heksille tietoa Jyväskylän 80 LS audista....
                                                        Mielenkiintoista. Toivottavasti ei vaan hävitä autoa, näyttää siltä että pienellä vaivalla siitä saisi siistin harrasteauton.

                                                        Uusimmassa 2/07 Mobilistissa on muuten juttu joka käsittelee ekan sukupolven Audi 80:a ja VW Passattia, lukaiskaapa.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Joko on wanhus saatu raitille ihmisiä piristämään?

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Vähän offtopikkia, mutta nettiautossa on tällainen "Fox" harvinaisuus

                                                            http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1348454

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              ^ Näin kyseisen auton (pakko olla sama, ei tuollaisia liene monta näillä nurkilla) tänään Tampereella ja vieläpä tuttu kaveri ratissa. Täytyy haastatella että minkäslainen peli se oikein onkaan...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X