Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
2,5v ja n. 60tkm menty Q7 etronilla (diesel) ja edelleen on kyllä mielettömän hyvä ja monipuolinen auto. Välillä on tullut pohdittua auton vaihtoa, mutta vaikeaa on kyllä vaihtaa parempaan ja siitä pitäisi vielä maksaakin. Mittarissa on nyt 162 000km.
No, latausluukku on kerran korjattu, mutta muutoin vaivat ovat olleet vähissä. Lähtökohtaisesti auto on aina latauksessa, jolloin luukku on lumisateilla ym aina auki. Ehkä siksi mitään ongelmia latauksen, jäätymisen ym kanssa ei ole ollut...? Meillä ei ole autolle katostakaan, eli se on aina lumessa.
Adaptiivisen vakkarin toimimattomuus lumipyryssä on kyllä ärsyttävä juttu, mutta toki näitäkin kelejä on erittäin harvoin. Herkkä laite se kuitenkin on jos vertaa vaikka Volvon vastaavaan.
Q7 4M korin materiaali on alumiini joten magneettikiinnitteinen ei oikein näihin sovellu. Pikkasen oon yrittäny ettiä valmiita ratkaisuja mutta aika vähissä tuntuu olevan. Ehkä se paras löytyy itse tekemällä ja muotoilemalla vaikka sitten telttapatjasta
Jani, mä sain ton pussin "toimimaan", siinä on 4 magneettia, käyttää toista magneettia vastakappaleena ja kietasee tuon pistokeen ympärille ja latausluukko samalla sisälle, niin toimii melkein kuin sinisen junan vessa
Kovien pakkasten aikaan tullut eteen ensimmäinen isompi ongelma. Kun yrittää käynnistää niin mittaristoon pamahtaa Electrical Fault, stop vehicle ja punainen akun kuva.
Edellisen pakkasjakson aikana tuli 12V akku vaihdettua koska napajännite oli alle 12V. Toki silläkin sitten auton sai toimimaan kun keli lämpesi ja latasi akun.
Nyt on uusi 95Ah AGM paikallaan koodattuna, mutta sama ongelma kun lämpötila on -22. En ole jännitettä nyt mitannut ja oma VCDS ei tuon kanssa kättele niin kooditkin on lukematta. Olen nyt auton omien latauspisteiden kautta ladannut mutta jotenkin tuntuu ettei tuo uusi akkukaan nyt latausta oikeen vastaan ota; Defan 6A älylaturin indikaattori näyttää tyhjää akkua vaikka ollut yön latauksessa.
Mikäköhän tuolla nyt voisi olla? Joku siellä myös täytyy akkua kuluttaa koska edellisten pakkasten aikaan kun ongelma alkoi, niin edellis päivänä oli tullut ajettua 150km joten luulisi että on kerinnyt latautua. Jos arvata saa, niin keli kun tästä sen 10 astetta lauhtuu ei ole enää myöskään mitään ongelmaa
Laturissa on kyllä, päivittäin. Työmatka 30km ja lataukset molemmissa päissä. Välillä pitempää matkaa 130km suuntaansa. Ei ole millään väliä. Pakotettuna piti jokin aika takaperin päästä liikenteeseen niin vanha akku jonka vaihdoin pois, kaapeleilla kiinni suoraan akkuun (en kokeillut latausnastoja) ja samoin tein heräs. Tuohan ei anna edes ladata korkeajänniteakkua kun 12V jännite tippuu liikaa. Kävin jo akun ostopaikassa ja testerillä uusi akku 114% kunnossa; toki keli oli nollassa. Sanoin et tuun takas kun pakkaset alkaa uudelleen, 2v takuu niin ei sen puoleen kiirettä. Mutta jotenki tuntuu että joku siellä kylmällä vie hervottomia virtamääriä kun ei 6A älylaturissa eikä myöskään analogisessa laturissa kiinni oleminen auta mitään.
Jännitteet oli hyvällä tasolla ja heti kun start nappia painaa niin tippuu 12V:iin ja jopa alle. Hätäapuna on nyt sit vanha akku ja kaapeli perällä, mutta kieltämättä outo juttu on. Pitää ehkä oikein mitata kuinka paljon virtaa haukkaa kun kylmällä (alle -20) yrittää startata. Ihan kuin joku termostaattiohjattu lisälämppäri olis jossain asennettuna, mutta ei sellasesta toki ole mitään merkkiä.
Lataakohan nämä muuten 12V akkua kun on hybridiakku latauksessa? En oikein mistään varmuutta siihen ole saanut. A3 E-tron tuntuisi lataavan mutta siinä ei edes omia latausnastoja ole.
On kyllä mystinen murhe eikä ole tosiaan vastaavaa itsellä ollut. Ainoa pakkasmurhe oli oikeastaan n. -26 asteessa kun ei oikein webastolla tai ajossa auton lämppärilläkään meinannut enää lämmetä, mutta se lienee etenkin ilman maskisuojaa enemmän ominaisus kuin vika.
Syystä x auto oli myös toissa talvena pari kuukautta ajamatta ja ei ollut laturissakaan, eikä siltikään akkujen kanssa ollut murheita.
Jostain syystä olen antanut käytännön kokemuksella luvan antaa olettaa kaikkien akkujen latautuvan kun auto on latauksessa. Ainakin webaston useamman tunnin käyttö pakkasilla viittaa siihen kun ei ole aiemmilla autoilla onnistunut. Mitään faktaa ei ole.
Kyllähän tuo kuulostaa siltä että virrat vuotaa jostain. Pitääpä vähän kaivaa googlea löytyykö vastaavaa.
Q7 e-tron 55 tfsi, kummallinen juttu, eilen oli ilmastointi päällä normaalisi, ja jostain syystä nappasin pois, ja tänään yritin laittaa päälle, niin ei käynnisty enää, eli vihreä viiva siihen AC napin alle ei syty, ei myöskään tule kylmää. Kellään kokemuksia vastaavasta?
Vastaavasta ilmastoinnin viasta ei ole kokemusta, mutta muista kyllä. Selvisikö?
N. vuosi takaperin vaihdettiin ilmastoinnin kompura, eli kilometrejä kesti n. 150 000. No, tänä vuonna heti alkukesästä kyykkäsi ilmastointi uudestaan: K-Auto selvitti ongelman olevan letku-putki yhdistelmä, joka alkoi vuotamaan. Välissä on jonkinlainen venttiili ja sen toiminta ok. Kombo olisi maksanut uutena 450€, mutta löysin purkuosan Saksasta n. 80 eurolla. Nyt taas toimii.
Lisäksi edestä yksi pusla repesi, ja vaihdettiin tämän takia koko alatukivarsi. Hinta 150€ ja työt päälle
Kilsoja nyt 170 000 ja edelleen olen todella tyytyväinen autoon. Varsinkin tuon tukivarren vaihdon jälkeen auto on taas jämäkkä ajaa. Yritetään mennä tällä vielä pitkään kun ei bensamallikaan houkuta vetohommissa.
Vastataan tähän vähän myöhässä, ilmastointi tuli kuntoon kyllä. Vikakoodiksi antoi yhden ilmastoinnin paineanturin, näitä siis kolme ja yksi kaput. Anturi vaihdettiin mutta ei lähtenyt pelittämään, vaihdettiin firmaa ja soittivat tunnin päästä soittivat, että auto valmis, oli vaan täytynyt kertoa kaikille antureille että yksi oli vaihdettu. Eli suht pienillä vahingoilla selvittiin, nyt toimitun koko kesän. Auto siis Q7 e-tron 55 tfsi
Lisäystä omiin ilmastointi-haasteisiin. Yksi putki/letku vaihdettiin ja ilmastointi pelasi kesällä n. 3 viikkoa, kunnes hyytyi. Ei muutakun pajan kautta, ja ilmeni että toinen putki/letku vuotaa. Tuonkin tilasin nyt purkuautosta Latviasta ja asennellaan se seuraavaksi.
Näitä letkuja hybridin ilmastoinnissa kyllä riittää ja vaikuttaisi kun toista ropaillaan, niin seuraava alkaa vuotamaan. Mutta ei mitään, vaihdellaan letkuja.
Kilsoja 183 000 eikä sinällään valittamista. Upea auto edelleen.
Näemmä en ole ollut ainoa tuon paineanturin kanssa... hauskaa että marmori kiven kovaan väitti, että autossa on VINin mukaan vain YKSI anturi... onneksi ei paikallinen korjaamo uskonut, vain enemmän luotti testerin antamiin tuloksiin ja anturien mittauslukemiin (testeri näytti yhden anturin lukemaksi aina nolla).
Ja varoituksen sana "kotisepille", se anturi ei lähde sitten suoraan laatikosta toimimaan näissä autoissa. Vaan se pitää parittaa auton kanssa.
En ole nähnyt tarpeelliseksi, kun on polttoainekäyttöinen, sekä sähköinen lisälämmitin.
Ja toinen, mikä sotii asentamista vastaan on, se että talvella hybridin toimintalogiikka menee sekaisin, kun nesteet eivät ole "luonnollisesti" lämmenneitä. Esimerkiksi paukkupakkasilla nämä eivät anna kovin herkästi mennä sähköllä. (Viime talvena ~-30 asteen pakkasilla lomareissulla ehdin ajaa joensuusta varkauteen asti ennen kuin auto suostui edes pari sekuntia lepuuttaa moottoria alamäessä)
Comment