Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Q7 e-tron

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Itse hankin tällaisen https://www.motonet.fi/tuote/mtx-aut...oduct=45-02015
    Toimii yllättävän hyvin, kiinnittyy magneeteilla.

    Comment


    • #62
      2,5v ja n. 60tkm menty Q7 etronilla (diesel) ja edelleen on kyllä mielettömän hyvä ja monipuolinen auto. Välillä on tullut pohdittua auton vaihtoa, mutta vaikeaa on kyllä vaihtaa parempaan ja siitä pitäisi vielä maksaakin. Mittarissa on nyt 162 000km.

      No, latausluukku on kerran korjattu, mutta muutoin vaivat ovat olleet vähissä. Lähtökohtaisesti auto on aina latauksessa, jolloin luukku on lumisateilla ym aina auki. Ehkä siksi mitään ongelmia latauksen, jäätymisen ym kanssa ei ole ollut...? Meillä ei ole autolle katostakaan, eli se on aina lumessa.

      Adaptiivisen vakkarin toimimattomuus lumipyryssä on kyllä ärsyttävä juttu, mutta toki näitäkin kelejä on erittäin harvoin. Herkkä laite se kuitenkin on jos vertaa vaikka Volvon vastaavaan.

      SQ7 tdi vähän houkuttaisi.

      ​​​​​

      Comment


        #63
        Alkuperäinen kirjoittaja Cid Näytä viesti
        Itse hankin tällaisen https://www.motonet.fi/tuote/mtx-aut...oduct=45-02015
        Toimii yllättävän hyvin, kiinnittyy magneeteilla.
        Q7 4M korin materiaali on alumiini joten magneettikiinnitteinen ei oikein näihin sovellu. Pikkasen oon yrittäny ettiä valmiita ratkaisuja mutta aika vähissä tuntuu olevan. Ehkä se paras löytyy itse tekemällä ja muotoilemalla vaikka sitten telttapatjasta

        Comment


          #64
          Jani, mä sain ton pussin "toimimaan", siinä on 4 magneettia, käyttää toista magneettia vastakappaleena ja kietasee tuon pistokeen ympärille ja latausluukko samalla sisälle, niin toimii melkein kuin sinisen junan vessa

          Comment


            #65
            Jaa kappas, empä tuosta ollutkaan tietoinen, että Q7:n koppa kokonaan alumiinia. Hyvä jos kumminkin sait jotenkin pussin toimimaan.

            Comment


              #66
              Kovien pakkasten aikaan tullut eteen ensimmäinen isompi ongelma. Kun yrittää käynnistää niin mittaristoon pamahtaa Electrical Fault, stop vehicle ja punainen akun kuva.
              Edellisen pakkasjakson aikana tuli 12V akku vaihdettua koska napajännite oli alle 12V. Toki silläkin sitten auton sai toimimaan kun keli lämpesi ja latasi akun.
              Nyt on uusi 95Ah AGM paikallaan koodattuna, mutta sama ongelma kun lämpötila on -22. En ole jännitettä nyt mitannut ja oma VCDS ei tuon kanssa kättele niin kooditkin on lukematta. Olen nyt auton omien latauspisteiden kautta ladannut mutta jotenkin tuntuu ettei tuo uusi akkukaan nyt latausta oikeen vastaan ota; Defan 6A älylaturin indikaattori näyttää tyhjää akkua vaikka ollut yön latauksessa.

              Mikäköhän tuolla nyt voisi olla? Joku siellä myös täytyy akkua kuluttaa koska edellisten pakkasten aikaan kun ongelma alkoi, niin edellis päivänä oli tullut ajettua 150km joten luulisi että on kerinnyt latautua. Jos arvata saa, niin keli kun tästä sen 10 astetta lauhtuu ei ole enää myöskään mitään ongelmaa

              Comment


              • #67
                Harmillisesti ei ole antaa apuja kun ei ole ollut akun kanssa ongelmia.

                Ihan mielenkiinnosta: millaista ajoa ajat päivittäin ja pidätkö auton laturissa aina kun et aja?

                Meikäläisen ajot eivät ole edes päivittäisiä ja tosiaan auto aina letkussa kiinni. Webasto huutaa usein parikin tuntia ennen lähtöä.
                Viimeksi muokannut Killeri; 20.2.2024, 10:14. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                Comment


                  #68
                  Laturissa on kyllä, päivittäin. Työmatka 30km ja lataukset molemmissa päissä. Välillä pitempää matkaa 130km suuntaansa. Ei ole millään väliä. Pakotettuna piti jokin aika takaperin päästä liikenteeseen niin vanha akku jonka vaihdoin pois, kaapeleilla kiinni suoraan akkuun (en kokeillut latausnastoja) ja samoin tein heräs. Tuohan ei anna edes ladata korkeajänniteakkua kun 12V jännite tippuu liikaa. Kävin jo akun ostopaikassa ja testerillä uusi akku 114% kunnossa; toki keli oli nollassa. Sanoin et tuun takas kun pakkaset alkaa uudelleen, 2v takuu niin ei sen puoleen kiirettä. Mutta jotenki tuntuu että joku siellä kylmällä vie hervottomia virtamääriä kun ei 6A älylaturissa eikä myöskään analogisessa laturissa kiinni oleminen auta mitään.
                  Jännitteet oli hyvällä tasolla ja heti kun start nappia painaa niin tippuu 12V:iin ja jopa alle. Hätäapuna on nyt sit vanha akku ja kaapeli perällä, mutta kieltämättä outo juttu on. Pitää ehkä oikein mitata kuinka paljon virtaa haukkaa kun kylmällä (alle -20) yrittää startata. Ihan kuin joku termostaattiohjattu lisälämppäri olis jossain asennettuna, mutta ei sellasesta toki ole mitään merkkiä.

                  Lataakohan nämä muuten 12V akkua kun on hybridiakku latauksessa? En oikein mistään varmuutta siihen ole saanut. A3 E-tron tuntuisi lataavan mutta siinä ei edes omia latausnastoja ole.

                  Comment


                  • #69
                    On kyllä mystinen murhe eikä ole tosiaan vastaavaa itsellä ollut. Ainoa pakkasmurhe oli oikeastaan n. -26 asteessa kun ei oikein webastolla tai ajossa auton lämppärilläkään meinannut enää lämmetä, mutta se lienee etenkin ilman maskisuojaa enemmän ominaisus kuin vika.

                    Syystä x auto oli myös toissa talvena pari kuukautta ajamatta ja ei ollut laturissakaan, eikä siltikään akkujen kanssa ollut murheita.

                    Jostain syystä olen antanut käytännön kokemuksella luvan antaa olettaa kaikkien akkujen latautuvan kun auto on latauksessa. Ainakin webaston useamman tunnin käyttö pakkasilla viittaa siihen kun ei ole aiemmilla autoilla onnistunut. Mitään faktaa ei ole.

                    Kyllähän tuo kuulostaa siltä että virrat vuotaa jostain. Pitääpä vähän kaivaa googlea löytyykö vastaavaa.

                    Comment


                    • #70
                      Q7 e-tron 55 tfsi, kummallinen juttu, eilen oli ilmastointi päällä normaalisi, ja jostain syystä nappasin pois, ja tänään yritin laittaa päälle, niin ei käynnisty enää, eli vihreä viiva siihen AC napin alle ei syty, ei myöskään tule kylmää. Kellään kokemuksia vastaavasta?

                      Comment


                      • #71
                        Vastaavasta ilmastoinnin viasta ei ole kokemusta, mutta muista kyllä. Selvisikö?

                        ​N. vuosi takaperin vaihdettiin ilmastoinnin kompura, eli kilometrejä kesti n. 150 000. No, tänä vuonna heti alkukesästä kyykkäsi ilmastointi uudestaan: K-Auto selvitti ongelman olevan letku-putki yhdistelmä, joka alkoi vuotamaan. Välissä on jonkinlainen venttiili ja sen toiminta ok. Kombo olisi maksanut uutena 450€, mutta löysin purkuosan Saksasta n. 80 eurolla. Nyt taas toimii.

                        Lisäksi edestä yksi pusla repesi, ja vaihdettiin tämän takia koko alatukivarsi. Hinta 150€ ja työt päälle

                        Kilsoja nyt 170 000 ja edelleen olen todella tyytyväinen autoon. Varsinkin tuon tukivarren vaihdon jälkeen auto on taas jämäkkä ajaa. Yritetään mennä tällä vielä pitkään kun ei bensamallikaan houkuta vetohommissa.
                        ​​​​​​

                        Comment


                        • #72
                          Vastataan tähän vähän myöhässä, ilmastointi tuli kuntoon kyllä. Vikakoodiksi antoi yhden ilmastoinnin paineanturin, näitä siis kolme ja yksi kaput. Anturi vaihdettiin mutta ei lähtenyt pelittämään, vaihdettiin firmaa ja soittivat tunnin päästä soittivat, että auto valmis, oli vaan täytynyt kertoa kaikille antureille että yksi oli vaihdettu. Eli suht pienillä vahingoilla selvittiin, nyt toimitun koko kesän. Auto siis Q7 e-tron 55 tfsi

                          Comment


                          • #73
                            Lisäystä omiin ilmastointi-haasteisiin. Yksi putki/letku vaihdettiin ja ilmastointi pelasi kesällä n. 3 viikkoa, kunnes hyytyi. Ei muutakun pajan kautta, ja ilmeni että toinen putki/letku vuotaa. Tuonkin tilasin nyt purkuautosta Latviasta ja asennellaan se seuraavaksi.

                            Näitä letkuja hybridin ilmastoinnissa kyllä riittää ja vaikuttaisi kun toista ropaillaan, niin seuraava alkaa vuotamaan. Mutta ei mitään, vaihdellaan letkuja.

                            Kilsoja 183 000 eikä sinällään valittamista. Upea​​​ auto edelleen.

                            Comment


                              #74
                              Näemmä en ole ollut ainoa tuon paineanturin kanssa... hauskaa että marmori kiven kovaan väitti, että autossa on VINin mukaan vain YKSI anturi... onneksi ei paikallinen korjaamo uskonut, vain enemmän luotti testerin antamiin tuloksiin ja anturien mittauslukemiin (testeri näytti yhden anturin lukemaksi aina nolla).

                              Ja varoituksen sana "kotisepille", se anturi ei lähde sitten suoraan laatikosta toimimaan näissä autoissa. Vaan se pitää parittaa auton kanssa.

                              Comment


                              • #75
                                Matka jatkuu, kilsoja nyt 185 000km.

                                Ilmastointi toimii, jes! Guntherin purkuosa käy ja kukkuu.

                                Samassa yhteydessä havaittiin apulaitehihnan(hihnojen?) kiristinrullan ympärillä metallihilettä. Eli seuraavaksi kyseinen kiristin vaihtoon.

                                Comment


                                • #76
                                  Oletteko laittaneet näihin letkulämppäreitä?

                                  Comment


                                    #77
                                    En ole nähnyt tarpeelliseksi, kun on polttoainekäyttöinen, sekä sähköinen lisälämmitin.

                                    Ja toinen, mikä sotii asentamista vastaan on, se että talvella hybridin toimintalogiikka menee sekaisin, kun nesteet eivät ole "luonnollisesti" lämmenneitä. Esimerkiksi paukkupakkasilla nämä eivät anna kovin herkästi mennä sähköllä. (Viime talvena ~-30 asteen pakkasilla lomareissulla ehdin ajaa joensuusta varkauteen asti ennen kuin auto suostui edes pari sekuntia lepuuttaa moottoria alamäessä)

                                    Comment


                                    • #78
                                      Paineantureista kun porukka kirjoitteli, niin nyt muisti palaa ja on muuten samoja antureita vaihdettu itselläkin! Ja taisipa mennä niin, että ensin vaihdettiin yksi ja väärä, sitten toisella kertaa oikea. Eli on täälläkin asian kanssa painittu.

                                      Hybridiakun kunto muuten mitattiin, se on nyt 2017 rekisteröidyssä ja 188tkm ajetussa autossa 84%.

                                      Onkohan mitään käsitystä missä kulkee "raja" kun auto ajattelee auton olevan rikki ja antautuu totaalisesti? Mutulla jossain 60-70% korvilla...?

                                      Comment


                                      • #79
                                        Vanha suola janottaa…
                                        Olen puolitoista vuotta ajanut Q8 e-tron 55lla työsuhdeautolla ja se pitää nyt pikkuhiljaa antaa pois työkuvioiden muuttumisen takia ja olen hakemassa Q7 60 tfsi e:tä tilalle. Q8 e-tron on meille vähän pieni auto, ja olen laskenut, että 25tkm vuositasolla se on alle 1k€ edullisempi ajaa kun hybridi Q7a. Ja Q7 on paljon parempi ajaa kun e-troni. Q7an Matrix valot on ihan eri planeetalta. E-tronin matrixit on varmaan samat kun mitä on suuniteltu 2018 ja ovat suoraan sanottuna paskat.
                                        Nyt hakusessa n. -21 vuoden malli missä olis Night Vision, Laser-valot, B&O, Ilmastoidut istuimet. Yhden hyvän yksilön löysin ja saatan painaa liipasinta.

                                        Comment


                                          #80
                                          Tällaisia vikoja voi olla.

                                          https://www.instagram.com/reel/DFV5S...ptZ2dsYWp6OA==

                                          Comment


                                            #81
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Chride_ Näytä viesti
                                            Ja Q7 on paljon parempi ajaa kun e-troni.
                                            Mielenkiinnosta... onko noilla kahdella oikeasti (merkittävää?) eroa ajettavuudessa? Liitteenä oleva kuva liittyy kysymykseen.


                                            Comment


                                              #82
                                              En ole täyssähköllä muutamaa kymmentä kilometriä enempää ajanut, niin ei oikein tarkkaa vastinetta pysy antaa.

                                              Mutta, jos sielä on eroa paljonkin ajettavuudessa oikeasti. niin tuo kans ihmetyttää... kun autot ovat vielä lähes tulkoon mitoiltaan ja painoiltaankin identtiset. Toki Fatronissa painopiste snadisti alempana, kiitokset siitä aku sijoittelulle.

                                              Toki nykyaikana aktiivisilla joutusituksilla ja ohjaustehostuksilla saa paljon aikaan. Mutta sehän on toisaalta vain pelkkää softaa, jota periaatteessa voisi muuttaa parempaan, ja ihmettelen, jos tehdas jättänyt sähköisen sisaruksen huonommaksi ajaa.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Moi,
                                                Ajoin edellisesllä Q7 55 tfsi e:llä 90tkm ja -23 vuoden puolessavälissä vahdoin Q8 e-tron 55een ihan vaan verotusedun takia jolla olen nyt ajanut sen 30tkm.
                                                E-tronin keskikulutus on koko 30tkm matkalta 30.8kwh/100km

                                                E-tron on kyllä huomattavasti pienempi auto, sisältä ja ulkoa.
                                                Q7 on 148mm pidempi, 33mm leveämpi, 108mm korkeampi ja 67mm pidempi akseliväli. Nämä ulkomittoja.. Sisältä tuntuu olevan vielä enemmän kokoeroa, varsinkin takaluukku joka on etronissa enemmän A4/A6 kokoinen.
                                                Ohjausgeometria on ehkä sama, mutta tuntuma on ihan täysin eri, varmaan sähköisesti eri. E-tronissa on tunnottomampi ohjaus. Sähköisen sisaruksen valmistus lopetettiin, ehkä tässä pieni syy?

                                                Ja kokonaiskulutukseen, jos lasketaan ainoastaan Polttoaine:

                                                Q8 e-tron 55 sähköautolla kulutus: ~30,8 kWh/100 km, sähkön keskimääräinen hinta 0,31€/kWh. (Korkeampi kuin kotona koska pikalatauksia pidemmillä matkoilla)
                                                Yhteensä 9,55 snt/km
                                                20000 km/v 1910€/v

                                                Ladattava hybridi Q7 60 tfsi e: 60% sähköllä (~32 kWh/100 km, 0,23€/kWh), 40 % bensalla (9 l/100 km, 1,80€/l).

                                                10,90 snt/km

                                                20000 km/v 2180€/vuosi

                                                Erotus 270€ vuosi. Hybridi on siis n 23€/kk kalliimpi ajaa.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X