Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Q5 vs. X3

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Q5 vs. X3

    Vaikea valinta menossa :)

    Tilaisinko Q5 2.0 TDI quattro s-tronic busineksen vai vastaavan X3:n ?


    Bemarilla on juuri kevyesti faceliftattu malli,minusta modernimpi kabiini, sekä loistava voimalinja. Audiin saisi samalla rahalla puolinahkaa, sportpenkkiä, parempaa audiota mutta ankeat MMI:t, yksialue ilmastointi ja vähemmän vakiovarusteita kaivelee. Lisäksi Audia miinustaa sama "käyttöliittymä" ja fiilis mikä oli 2010 mallin A6:ssa millä ajoin ennen nykyistä XC60:stä. X3:seen ei riittäisi varusterahaa lainkaan.


    Q5:stä ilmeisesti tulossa kokonaan uusi malli 2015-2016, joten auto vanhenee 3 vuoden leasing kaudella jo alkuvuosina. X3 kestää saman näköisenä seuraavat kolme vuotta. Ajettavuudessa ei ole minusta merkittävää eroa kun arkipyöritystä kurvailee.


    Mitä itse tekisit tilanteessani ? Onko tietoa tai arvauksia missä vaiheessa Q5 hinnasto uusiutuu ja tulisko uusia varustepaketteja loppukesästä ? Myyjät eivät tietenkään tiedä mitään muutoksista. Nykyinen hinnasto on huhtikuulta ja ainakin edellisen A6:n kohdalla viimeisinä aikoina ennen malliuudistusta sai hyvät varusteet lähes pilkkahintaan.


    Päätös pitäisi tehdä elokuussa.

    #2
    Jos auto on liisari, niin vanhentumistahan ei tarvitse miettiä kuin ulkonäössä ja varusteissa. Jos uusi malli esitellään ensi vuonna eli 2016 mallina, niin taitaa mennä talveen, ennen kuin alkaa megaalevarustepaketteja tulemaan.
    Vertailua bemariin en osaa arvostella kuin ulkonäöllisesti. Karvalakkina molemmat on ei niin nättejä, mutta Audi vie mielestäni voiton. Ja omaan makuun iDrive on edelleen ihan hanurista, toki tässä painaa varmasti se että bemarin hiplailut on jäänyt kahden käden sormin laskettaviin määriin.

    Varmasti hankala valinta, etenkin kun selkeäasti ei ole rinkulalasit päässä, mikä on mukavaa vaihtelua.

    Comment


      #3
      Arkikäyttöliisari niin eikai siinä kannata hirveesti miettiä muuta kuin fiilistä. Ottaa sen joka houkuttelee enemmän.

      Ite ajelisin varmaan jollain tonnin romulla kaupunkiajot, koska sillä ei ole oikeestaan mitään väliä mitä varusteita tms autossa on jos sillä ajaa 5 kilsan pätkää.
      Itse ajelen "tonnin" romulla kyllä 200 kilsan työmatkatkin pääsääntöisesti, koska jotenkin tuo vanha A6 on vaan hauskempi ajaa kuin uudehko Passat. Johtunee siitä, että kutosessa ei aina tiedä mihin päin se ampuu urista.

      Järkevänä maantiekäyttöön ottaisin sellaisen missä viihtyy ja on vakaa ajettava. Sitä tuo nykyinen Passat on muuten, mutta se ei liiku oikein mihinkään 2.0tdi koneella.

      Comment


        #4
        Kolmen vuoden ajalla itse panostaisin varusteisiin. Autoina noissa ei varmaan ole isoja eroja arkikäytössä. Kolmialueilmastoinnin näyttää saavan Q5:een mutta hinta on yli 1100 euroa. En tiedä millaiset rajat on käytössä mutta jos vaan rajoihin mahtuu niin omat varustevalinnat voisi hyvinkin näyttää tältä: http://configurator.audi.fi/entry?co...icode=ACVCZ1V6

        Comment


          #5
          Onhan tuo totta että q5 ohjaamossa alkaa malli-ikä painaa. Paremmat varusteet (puolinahka jne.) toki hieman pehmentää sitä. Toisaalta x3:nkin hytti on ainakin perus varustuksella melko karu ja muutamat muoviosat on aika halvan tuntuisia.

          Aktiivisemmassa ajossa mun mielestä BMW on parempi. Osa johtuu perusrakenteesta (moottori taempana, jäykemmät jouset ja veto takapainotteisempaa jne.) ja taitaapa olla BMW automaattilaatikossa yksi pykälä enemmän. Audi puolestaan on ehkä aavistuksen mukavampi. MMI on selkeämpi käyttää kuin iDrive. BMW:n koneessa on ehkä hieman nätimpi käyntiääni jos nyt 4 pyttyinen diesel koskaan voi kivalta kuulostaa. Oikeasti erot näiden kahden välillä ovat aikalailla hiuksenhienot.

          En usko että vielä Q5:n kylkeen saa mahtavia varustepaketteja, ja itseasiassa kevyt kasvojen pesu on sillekin suoritettu. Uusi Q5 taitaa tulla vasta mallivuodelle 2017. (B9 pohjaiset oletettavasti: 2015 a4 sedan, 2016 a4 avant, 2017 q5 ja a5)

          Hinnastot molemmissa tosiaan heinäkuun alusta kun molemmilla tilattava mallivuosi on vaihtunut ja vuoden 2015 mallit nyt tilauksessa.

          Jos tuo ulkonäön tuoreusasia on mielessä niin harmillisesti taitaa jäädä X4 ulottumattomiin?

          EDIT Olen komppaan Teroa ja sanon että nimenomaan varustelu kääntää mun kelkan Audiin.

          Comment


          • #6
            Itse lisäisin valintakriteereihin jälkimarkkina- ja huolto-organisaation osaamisen ja palvelutaidon sekä -halukkuuden. Uuden auton kanssa takuuasioita on todella tympeä hoitaa sellaisen tahon kanssa, joka aukoo päätään tai ei edes yritä saada hommaa kuntoon. Oli siis kyse sitten omalla rahalla ostamisesta tai liisarista.

            Itse en em. syistä johtuen asioi Laakkosen organisaation kanssa kuin äärimmäisen pakon edessä.

            Comment


            • #7
              Kolmialueilmastointia käyttävänä A4:ssa, voin sanoa, että kyllähän se on "kiva" mutta onko tarpeellinen lopulta, en tiedä. Yleensä tulee säädettyä alueet samoiksi ja takanakin on vain lähinnä samoilla asetuksilla jatkuvasti. Tietysti siinä taisi tulla jotain muuta ominaisuutta lisäksi (automaattinen tuulilasin kosteuden poisto, ja jotain muutakin kai), mutta jos suurin syy on "enemmän nappeja kabiiniin" niin ei sitä kannata miettiä.

              Joskus vaimo saattaa pistää lämpimmäksi itselleen tai viileemmälle, mutta kyllähän se ilman samassa tilassa sekoittuu ja lopulta omat koivet on vain se mihin se oma asetus pääosin vaikuttaa. Joku asetus ilmastoinnissa oli, että kuskin asetus olisi aina tärkeämpi, eli kun sitä muuttaa niin muuttuu toinenkin, mutta pelkääjä voi tarvittaessa muuttaa omaansa.

              Comment


              • #8
                Kiitoksia kommentoista !


                Businee off road nyt tarjottu ja speksattu. Näin saa sport penkit, nahka/alcantara verhoilun sekä 19 tuuman renkaat. Tekee pikkuisen rouheamman ulkonäön.

                Kannattaako audi sound systeemistä maksaa ? Onko eroa perus audioon muutoikin kuin subbarin korostamilla bassoilla ? Ratti tuntuu hiukan ohuelta olisiko kolmi puolainen sport ratti paksumpi kehäinen ?


                Valopaketti x3:ssa on perusvalaistusta huomattavasti hienompi. Onko tietoa miten Q5:n valopaketti, tuoko merkittävästi lisää fiilistä ?


                Jos audiin päädyn, niin saavat teinit olla ilman takapenkin viilennys/lämmityssuuttimia mutta aika outoa, että ei ole vakiona. Myöskään kolmialueilmastointia en taida valita -lian kallis varuste.


                Oisko ehdotusta jotain pikkusälää varustelistalta millä saisi koristelua tai muuten vähennetyä ankeutta?

                Comment


                  #9
                  Mitä olen kokemuksia lukenut, niin kannattaa maksaa soundsystemistä.

                  Comment


                  • #10
                    Audi Sound System omassa A4:ssa ja hyvä on. En ole verrannut B&O:hon, mutta eipä ole parempaa kaivannut, kun kuuluu hyvin tuollakin. Aika ohueksi se varmaan jäisi ilman sitä subbaria. Taisihan siinä ola pari ylimääräistä kaiutintakin.

                    Pikkujutut ankeuteen varmasti on sisävalopaketti (hanskalokeroon valo, jalkatilaan, jne), ja säilytyssetti (en tiedä mikä varuste nimeltään) missä penkkien alle tulee lokerot. Mäkilähtöavustimet, pitkienvalojen automatiikka, jne.. ne ei tainnut paljoa kustantaa. Enemmän vaivaa jälkeenpäin laittaa, kun johdot puuttuu. 12V pistokkeista en osaa sanoa mitkä on vakiona ja mitkä ei. A4:een ainakin saatavilla myös 230V pistoke varusteena, jos sellaiseen tarve.

                    Nämä sillä oletuksella, että Q5:ssa suht samat valinnat kuin A4:iin on.

                    Jos audiin päädyn, niin saavat teinit olla ilman takapenkin viilennys/lämmityssuuttimia mutta aika outoa, että ei ole vakiona. Myöskään kolmialueilmastointia en taida valita -lian kallis varuste.
                    Kyllä sinne penkinalta tulee jalkatilaan taaksekin puhallus, mutta keskeltä puuttuu suuttimet ainakin A4:ssa, jos ei ole 3-alueilmastointi. Tilalla taisi olla säilytyslokero?

                    Comment


                      #11
                      Leasing autoon ei kannata ottaa "yhtään" lisävarustetta, IMHO. Kannattaa valita sellainen auto, jonka mukana tulee sopivat paketit "ilmaiseksi" tai erittäin halvalla. Tästä syystä Audin hankinta liisariksi on usein järkevää talvella, kun on quattro-kuu ja sopivat paketit mukana/tarjouksessa.

                      Alkup. kysymystä en ymmärrä Q5 vs. X3??? Onko bimmeri joku vaihtoehto Audille ;-)

                      Comment

                      Working...
                      X