Onko kokemuksia A4:n flex fuel-malleista? Niitähän on kait myyty jo reilut 2 v. Flex fuel näyttäisi olevan vähän edullisempi kuin bensamalli, polttoainekuluissa ei syntyne mitään etua RE85:n suuremman kulutuksen takia.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 flex fuel
Collapse
X
-
Moinen pre-facelift sedan quattro oli mulla ajossa muistaakseni kesän 2011. Bensaa meni 9, viinaa 12 litraa noin suurin piirtein (ei ollut mitään ekoajoa). Laiskempi kuin 211 hp bensakone, toisaalta rivakampi kuin sen aikainen 1.8TFSI 160hp/250Nm kone. Nykyäänhän 1.8 on 170 heppainen ja vääntö sama 320Nm kuin Flexissä.
Flex Fuelin järkevyys hieman kaatuu siihen että tuo nykyinen 1.8 on kolme tonnia halvempi ja kuluttaa ainakin paperilla vähemmän. Flexissä sitten kiinteä 15tkm öljynvaihtoväli, itse ajelin sillä juuri tuon verran ja ölppää ei muistaakseni tarvinnut lisätä.
-
Vieras
Pääpointti mielestäni noissa pitäisi olla polttoainekustannuksissa, jotta kiinnostaisi (toki ekohommelit siihen päälle). Ennen faceliftiä tilanne oli selvempi, kun 1.8T kulutti nykyistä enemmän (ainakin paperilla), samoin enemmän kuin 2.0T, ja suorituskyky oli nykyistä heikompi. Nyt näkyy olevan kiihtyvyydessä vain 0,2s ero 0-100km/h 1.8T ja flexin välillä.
Otetaan vaikka 30tkm ajomäärä ja oletetaan että kumpikin kuluttaisi sen mitä luvataan:
- A4 Avant 2.0T flex fuel quattro: 30000km * 9,5l/100km * 1,10eur/l = 3135eur
- A4 Avant 1.8T quattro: 30000km * 6,5l/100km * 1,63eur/l = 3179eur
Tuohon se yksi öljynvaihto lisää, niin flex on näillä lähtöarvoilla kalliimpi myös käyttökuluiltaan.
Toki jos autoa aikoo virittää, tilanne voi kääntyä. Flexissä suorituskykyyn vaikuttavat osat ovat ainakin käsittääkseni samat kuin 155kW-versiossa, joten siitä saa softaviritettynä bensaa käyttämällä saman suorituskyvyn kuin softaviritetystä 155kW:stä. Viinalla alkaa ilmeisesti polttoainepumppu ja suuttimet rajoittaa touhua.
Comment
Comment