Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Nyt on olleet asiantuntijat kynän varressa. Automaailman 7 Päivää -titteli taisi juuri vaihtaa omistajaa. Ihanko 4 putken päätä tekee ässän? Luokkakunkkukin puuttuu, kun sen perseessä ei lue S tai RS. Mitäpä siitä, että A1 quattro vastaa spekseiltään ässää, varsinkin jos sitä verrataan isompien mallisarjojen vokaalien ja konsonanttien eroihin.
Periaatteessa kun S1 ei ollut myytävä automalli, niin voisihan Audi sen ottaa ykkösen kohdalla käyttöön.
Toisaalta tuo historia sitten sekoittuu uusiin, mutta ei kukaan asiaa tunteva sitä sekoita, joten liekkö niin väliä.
arto s: itseäni häiritsee lisäksi tolkuttomasti ko. julkaisussa harrastettava hävytön anglismien viljely. Sanonnat ja lauserakenteet on kopioitu suoraan alkuperäisestä julkaisusta, ei toimi. Aihe sinänsä on mielenkiintoinen, itse en osaa kovin murheissani olla vaikka "S1"- nimen ottaisivatkin käyttöön, alkaahan siitä olla kohta 30 vuotta kun sellaisella kilpaa ajettiin.
arto s: itseäni häiritsee lisäksi tolkuttomasti ko. julkaisussa harrastettava hävytön anglismien viljely. Sanonnat ja lauserakenteet on kopioitu suoraan alkuperäisestä julkaisusta, ei toimi. Aihe sinänsä on mielenkiintoinen, itse en osaa kovin murheissani olla vaikka "S1"- nimen ottaisivatkin käyttöön, alkaahan siitä olla kohta 30 vuotta kun sellaisella kilpaa ajettiin.
No sekin. Kieliasua enemmän otti hermoradan päästä tuo asia sisältö.
Vaikka kilpaversion ajoista on jo aikaa, saisi minusta sen mallinimen rauhottaa kuitenkin. Tekisivät sitten suoraan RS:n ja sen mukaisilla spekseillä, eli sen verran tehoeroa, että tuntuu. Alusta ja jarrut toki sen mukaan.
En ole tutustunut tuohon MTM:n clubsporttiin, mutta RS:t saisivat ihan yleisesti olla enemmän race-henkisiä, kuin nykyään. Possun GT-mallien tavoin kaarta ja kuppia sisään ja sillai.. :)
Minä olen sitä mieltä että Audin historia velvoittaa nauttimaan RS mallit Avanteina eikä ne kaaret oikein istu perhefarkun imagoon. Joku RS3 menee jo siinä rajoilla...
Miten voi tehdä RS:n ellei ensin ole S:ää? Perinteisestihän ensin tulee S hieman A:n perässä ja vasta aivan mallisarjan ehtoopuolella kireämpi RS muutamaksi vuodeksi.
Jossain vaiheessa ne vanhat mallinimet täytyy ottaa uudelleen käyttöön tai aloittaa kokonaan uusi nimeämistapa kuten tehtiin 90-luvun puolivälissä. Ur-etuliite toiminee aivan hyvin legendaa erottamaan.
Tämä nyt ei sinällään enää kuulu asiaan, mutta RS on ainakin joillain merkeillä ollut lyhenne sanoista Renn Sport. Audillahan tuo on käytännössä tarkoittanut vain naksun kireämpää perheautoa paremmilla jarruilla ja pulleammilla loksuilla. Ei kovin puhdasta urheilullisuutta siis, kun vehkeet on perinteisesti painaneet jopa enemmän kuin S.
Yhtä hyvin Audi voisi kylmästi ilmoittaa ettei tässä kokoluokassa konsonantteja tarvita, piste. Saati nelivetoa rajoitettua erää enempää.
RS-lyhenteen merkitys on kyllä tiedossa, mutta tässähän olikin huoli Audin perinteistä. Potentiaalisia pyhäinhäväistyksiä löytyisi vaikka kuinka paljon vanhojen nimien uudelleenkäytöstä tai nykyisin kovassa huudossa olevista retromalleista, jos oikein ahdasmieliseksi heittäytyy. Esim. Audi TT vs NSU TT, Skodalta Octavia ja Superb... Paljon muitakin löytyy kun jaksaa kaivella.
Eikö Audi-harrastajan kannalta kuitenkin ole kivempi, että sporttisempia malleja ylipäänsä tehdään. Jos S1 pitää jäädyttää, joku TT:stä apinoitu A1 S/A1 RS tuntuu vähän kömpelöltä.
WRC-autoissa suuntaus on ollut pienempään kokoluokkaan. Ellei konserni olisi päättänyt siirtää rallitoimintaa VW:n nimiin, olisi uusi S1 ollut sopiva paluu rallilegendalle... ;)
Eilen kävin ajamassa Quattro Tourilla S1 Sportback 2.0 TFSI 231hv
Riemu kyllä repesi, niin paljon pystyy näin pieni auto antamaan Suurta Iloa!
Lisäksi q-keli oli aivan mahtava, hieman jäistä ja aurinkoista 8) NAM!
Oikeasssa Aki on. S1 vaan pärisee kivammin ja kovemmin - ainoa auto missä start-stopin käyttö naurattaa kun se pörähtää niin pontevasti käyntiin.
Mä väitän että S1 on jopa hauskin konsernituote tällä hetkellä. Koska se on pieni, helppo ja ripeä ja manuaali... Ja oikeasti mietityttää se vitipotentiaalikin. Kun nytkin tyhmä virne naamalla koko ajan. Tykkään.
Niin mitähän palikkaa tuossa koneessa on? Et millaset tehot lähtee putki, pakosarja, softamuutoksilla tai jos vaihtaa turbon...? Mitä kone kestää?
400-500hv ja A1 kori, vois olla melko hauska peli. Ei tuo nyt minusta ehkä sitä hauskin laite-nimeä välttämättä ansaitse, mutta kylläkin ihan kärjen tuntumassa on. Kiihtyvyys vaan on vähän turhan laiskaa vakiona... :D
Kamala siinä mielessä, että ei voinut ajaa sivistyneesti kun piti koko ajan kiihdytellä, että sai nauttia äänimaailmasta :-). Hyvin on saatu myös mukavuutta alustaan ja tuo quattron mukana tuomat alustan muutokset poistaneet tuon vakiota vaivanneet pompotukset lähinnä kokonaan.
Harmi, että pk-seudulla ei ollut lunta eikä liukasta niin ei päässyt oikeasti nauttimaan.
Ainoa moitteen sija oli itselleni noiden S-erikoisistuimien pienuus, vaikka itse en todellakaan isokokoinen ole.
Onneksi on tämä isoveli tulossa ensi viikolla niin ei tarvitse tätä tilata :)
Minusta eilisen testin perusteella todella piristävä kokemus. Mieluusti olisin kokeillut sitä Riihivuoren maisemissa missä viime perjantaina oli ollut sopivasti lunta ja jäätä.
Samalla olisin saanut tiedon siitä, saako luistonesto ominaisuuksia kytkettyä pois päältä ja nauttia aidosta quattro tunnelmasta. Ajajan auto...
MTM esitteli Audi S1 Gruppe B -konseptiauton, jonka pellin alta löytyy 450-hevosvoimaiseksi viritetty viisisylinterinen moottori. Tämän mallin tuotantoon saamiseksi MTM tarvitsisi kymmenen asiakasta, jotka olisivat valmiita maksamaan autosta 120 000 euroa.
Comment