Minkälaisia kilometrimääriä herrat autoihinsa vuositasolla työntävät? Ja onko kyseessä pääasiallinen käyttöpeli vai enemmänkin harrasteautona?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
RS 3
Collapse
X
-
No niin, uudella versiolla on kilometrejä takana hieman yli 3t joten voi puhua kait jo omakohtaisesta kokemuksesta. Rekisteröin tän tammikuun alkuun jotta sai "aidon" 2018 mallin. Tiedä sitten vaikuttaako tää peliliike seuraavaan vaihtaessani.
Talvella sisäänajo vaati kyllä hermojen hallintaa, lähtis liukkaalla alustalla nousee noi kierrokset helposti yli suositusten. Mutta maltoin hyvin mieleni ja tätä kärryä ajoin myös hieman eri metodilla kuin aiemmin olen tehnyt. Väittäisin jotta 90% noista totutuskilsoista ajoin manuaalina. Ajatuksena oli että kone kiertää kunnolla eikä aikaa myöten tule mitään imupuoliongelmia.
Tähän versioon on ympätty elektroninen rajoitin, ei anna 5000 enempää ulos kylmänä, ihan hyvä oivallus konetta ja ei niin valistunutta käyttäjäkuntaa ajatellen.
Nyt kun on jo sinuiksi päässyt niin onhan tämä hieman eri tuntuinen kuin toi edellinen, monnelakin tapaa. Toi pieni väännön kasvu ja toki tehojen nosto tähän 400:aan tuntuu kyllä ihan persdynossa. Suorituskykyky on mielestäni riittävä tämmöisenä käyttiksenä niinku varmaan jokainen tavis minä mukaanlukien tän uutena ostaa. Suorituskyky noin numeerisena arvona on mielenkiintoinen, jos toi bulevardilukema kiinnostaa. Julkaisuista riippuen lukemat heittää jonkin verran. Audi lupaa sen 4,1 ja muut järjestään kolmosella alkavia. Sen verta kiinnostaa jotta vois tän kärryn jossain vaiheessa kellottaakin.
Ajettavuudesta sen verta jotta jotain tuolla puolella on kans tehty, alusta tuntuu hiukka pehmeemmältä ja ottaa vaikka noi mukulat mielyttävämmin. Ohjaus tuntuu kans hieman erilaiselta, väittäsin että hiukka nopeempi ja tarkempi. Ajettavaatuuteen voi lisätä uuden koneenkin joka alumiinilohkoisena sen 26 kg kevyempi ja toki vaikuttaa auton ohjattavuuteen. Se muuten hatuttaa kun ei saa oiken mitään tietoa oman auton tarkoista spekseistä, ei oikein riitä luokkaa noi polttoainetankin tilavuudet sitä mitä itse haluais.
Laatikon softaakin on rukattu, toimii jouheammin ja eron huomaa noilla fläpyillä parhaiten. En oo kertaakaan tällä versiolla saanu aikaiseksi leka-ilmiötä. Ei kait se mitään vaarallista ollut mutta ei niin haluttukkaan "ominaisuus".
Joo, mukavia pikku parannuksia tullut tähän viimeiseen, edelliseenkin olin kyllä tyytyväinen. Kyllä tää kärry antaa paljon muutakin kuin liikkumisen paikasta toiseen. Jos tykkää että liikenteessä huomataan ja liikkuu vähän rivakammin niin tää on hyvä vaihtoehto. Loppukaneettina että olisin halunut sedanin ja keltasen, tuli SB ja taas punanen. Olen siis avioliitossa:)
Tohon alle nyt laitoin mitä latasin tähän vehkeeseen:
Koodi Selite
1PE Lukkopultit
3FB Open-Sky-System: sähkökäyttöinen lasikatto
6FJ Mustat ulkopeilien kotelot
6SJ Tavaratilan kääntömatto
6XK Ulkopeilit, sähköisesti sisäänpäin taittuvat ja himmentyvät
7TH Harjattu alumiini -somistelistat, "design light"
8G1 Kaukovaloassistentti
9VS Bang & Olufsen Sound System
C8J Alumiinivanteet, 5-puolainen "Rotor" 19"
N1H Feinnappanahka- verhoilu timanttitikkauksella
PAH Musta Optiikka -paketti
PG3 Varashälytin ja advanced key -system
PS6 S erikoisurheiluistuimet
PU7 Automaattisesti himmentyvä taustapeili sade- ja valotunnistimella
UH2 Paikallaanpitoavustin
VW1 Tummennetut takasivulasit ja takalasi
Y6Y6 Väri (Katalonia-punainen)
Comment
-
Tuli vastaan tuollainen katalonian punainen RS3 sedan. Aika erikoinen väri, hiukan tuollainen oranssiin taittava riippuen valosta. Muuten oli aika uninen tuolla musta optiikka paketilla. Tavallinen kaduntallaaja ei erota kyllä tavallisesta sedanista mitenkään. Ehkä sitten vasta äänistä, jos RS sattuu lähtemään Dynamic moodilla täyskaasu kiihdytykseen.
Comment
-
Tätä itse arvostan Audi Sport filosofiassa. Ei mitään päälleliimattua tai ylimenevää erikoismalleissakaan. Sitten kun asiaan hetken vihkiytyy tai on muuten asiantunteva, löytää eroja ja hienoja yksityiskohtia. Sedanissa tälläinen on muun muassa takakontin hiilikuituinen lippa.
Katalonian punainen on omaan silmään huikean hieno väri ja kelpaisi itsellenikin. Rivivitosen äänistä ei kyllä voi erehtyä : )
Comment
-
Tuli ajeltua 4 päivää ja noin 2tkm Saksa - Itävalta akselilla uudehkolla RS3 FL Sedanilla.
Autobahn-ajamista ja Alpen pass hurjastelua pääasiassa niin kuivassa kesäkelissä, kuin kylmässä vuoristo ilmassa ja kesärenkailla lumessakin pääsi pyörittämään.
Varsin käypäsen käyttöauton oloinen, jolla kaksi selkeästi erilaista luonnetta. Kun auto oli varustettu Magnetic ride alustalla, niin comfort asetuksilla autobahn tietöiden läpi siirtyminen sujui kuin millä tahansa perus perheautolla. Hieman asetuksia rukkaamalla taas alppiteiden ajamisessa oli havaittavissa ihan ajamisen nautintoa (tosin en vieläkään ymmärrä tuota dynamic asetuksen suunnittelua).
Tuo uusi versio 5-pyttyisestä on kyllä mainion oloinen kone. Herää herkemmin kuin pre-fl ja tehoa ja vääntöä on omaan mieleen selkeästi joustavammin tarjolla laajemmalla alalla. Vaihteistolle on tehty jotain ainakin ohjelmistotasolla ja vaihdot on pehmeämpiä, alaspäin vaihdoissa automaattinen välikaasu tuntuu oikeasti vaikuttavan muutenkin kuin lisäämällä ääntä.
Ohjaus on tarkempi ja nopeampi kuin pre-fl ja alusta on toimivampi, ilmeisesti joustovarat on isommat kun mukavuus on lisääntynyt ja jarrutuksissa tuo on tasapainoisempi. Autobahnalla tuo kelasi 298km/h mittariin, mukavaa tuo ei tuolla vauhdilla enää ollut, mukavasti tuo meni sen 260km/h, jonka jälkeen muuttui levottomaksi. Jarrut tuntui alimitoitetuilta noista vauhdeista.
Kyseinen yksilö oli varusteltu melko mukavasti ajamisen kannalta tärkeimpinä tuo sport-pakoputkisto, mag ride ja keraamiset jarrut, sekä nopeusrajoittimen nosto.
Sisältä, teknologia ja avustin puolelta ruksattuna oli lähes kaikki mahdollinen, mutta jostain käsittämättömästä syystä advanced key oli jätetty ruksaamatta :)
En ollut sedania aikaisemmin kokeillut ja isoimpana yllätyksenä tuli se, että RS3 sedanissa tuo peräluukku on lisätty tuohon vain ulkonäkösyistä ja tila itsessään on naurettavan pieni, pienempi kuin SB:ssä ja huomattavasti pienempi kuin S3 sedanissa. Tarkoituksena oli reissun päätteeksi tuoda mukana oma RS3, mutta jäi nyt toistaiseksi hankkimatta kun en kokenut, että Suomessa autosta saisi nautittua sille tarkoitetulla tavalla.Viimeksi muokannut tumu; 8.5.2018, 10:39.
Comment
-
Hyvä rapo tumu jällen kerran. Tota takakonttia en edes ajatellut kun vaimo sai tahtonsa läpi ja päädyttiin taas SB:iin. Mullakin oli oletusarvona jotta on saman kokoinen kuin S3 sedanissa. Bägi menee tähän nykyiseen kulmittain, ei saa olla kontti yhtään pienempi. Ei ole sitten toi sedan enää tahtoo-listalla.
Comment
-
Minkälaisia kulutuslukemia teillä on RS3 näyttänyt normaalissa ajossa? Ja minkälaisella ajoprofiililla yleensä autolla ajelet (maantie vs kaupunki)?
Comment
-
Todellinen kulutus suuruusluokkana:
- kaupunki 13-14l
- sekalainen 11-13l
- motari/maantie 8-10l
Tässä kannattaa muistaa, että kulutus tippuu jonkin verran sisäänajon ja kilometrien myötä. Lisäksi ajomoodi vaikuttaa jonkin verran kulutukseen. Parhaimmillaan tankkausten välissä olen päässyt n. 650 km.
Pääsääntöisesti ajomoodina on dynamic : ) Pitkää matkaa taittaessa saattaa olla comfort. Tässä fl:ssä jonkin verran myös individual, koska pystyy säätämään myös Haldexin toimintaa.
Comment
-
Ostohousut kannattaa riisua tämän mallin osalta
https://www.apu.fi/artikkelit/audi-k...ckin-tuotannon
Comment
-
Tuo tarkoittanee lähinnä, että uusia saa odotella hetken. Siitä voisi kuvitella seuraavan käytetyille lisää kysyntää.
Sensaatiolehden toimittaja olisi voinut vielä vähän tarkentaa syitä keskeytyksen takana. Oletettavasti uuden mittaustavan mukaan päästöt ovat merkittävästi kovemmat kuin vanhalla.
Comment
-
Itsellä nyt 17tkm ajettu RS3 sedan ja kulutus ollut maantiellä 8-9l välissä, mutta kaupungissa ei aina riitä edes 15l/100km. Ajan kylläkin 80% dynamic +sport asetuksilla. Varmaan joutuvat WLTP mittauksen johdosta jotain tuolle moottorille tekemään, tai sitten co2 nousee rajusti. Ihmeellistä tosiaan, että moottori on vasta pari vuotta sitten suunniteltu uudestaan ja ei alun alkaen otettu huomioon tuota uutta mittaustapaa.
Comment
-
-
Vuoden 2012 malli, ollut mulla nyt kolme vuotta ja vihdoin uskalsin(=oli rahaa) eilen viedä sen optimointiin (pk-seudulla). Optimoinnissa oli ongelmia karstan ja välijäähdyttimen vajaatoiminnan (kovat ahtoilman lämmöt) kanssa, ei saatu tehoja (336->374) niin ylös kuin olisi voinut MUTTA väännöt! 470->590 Tsiisös! Tänään koeajot Tuusulantiellä ja Lahden motarilla aiheuttivat spontaaneja kiljahduksia; käsittämätön kiihtyvyyden paraneminen, ottaa kierroksia todella erilailla. Otin yhden kaverin kyytiin ja hän sanoi, ettei ole koskaan nähnyt minua niin iloisena ja innoissaan. ECU:n lisäksi laatikko ohjelmoitiin ja kyllä vaihde vaihtuu nopeasti! Uutuutena tuli nykimisen kaltainen selkeä vaihtotapahtuma vaihteiden välillä. Laatikon ohjelma kuulemma vielä oppii. Tilasin kuitenkin äsken Wagnerin Evo 2:n välijäähyn, saadaan sitten kaikki irti. Uudelleenohjelmointia se ei vaadi.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Limpen Näytä viestiOptimoinnissa oli ongelmia karstan ja välijäähdyttimen vajaatoiminnan (kovat ahtoilman lämmöt) kanssa
Kaikkien (t)fsi-koneiden imukanavien mähmääntymisongelma siis tässäkin.
Comment
-
Autolla ajettu 117 tkm ja öljyä saanut lisätä litran per vuosi, kunnes huhtikuussa lisäsin n. litran öljyä (valo syttyi), sitten kesäkuussa ja taas elokuussa. Toivottavasti viikko sitten tehty 120 tkm iso huolto auttoi asiaan. Huollossa ilmeni myös, että toinen takajousi on poikki. Edellinen S3 oli viisivuotias, kun katsastusmies löysi katkenneen takajousen. Ihmettelen, mistä ne jouset nykyään tehdään kun eivät kestä kilometrejä. Lisäksi optimoija sanoi, että tulpat pitäisi vaihtaa 30 tkm välein ja puolat 90 tkm välein. Mulla kävi nimittäin niin, että tällä vehkeellä oli ajettu 101 tkm, kun yksi puolista meni rikki. Eli nekään ei kestä mitään. Vaihdatin sitten kaikki tulpat ja puolat samalla. Ai niin, kävihän mulla sekin, että venttiilikopassa kiinni olevan öljynerottimen kalvo oli rikki, piti tilata koko koppa (ovat kuulemma "yhtä puuta", ei saa erillisenä); tämä huomattiin silloin kun tulpat ja puolat vaihdettiin. Että onhan tässä ollut kaikenlaista.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja maileri Näytä viestiNyt kun koneella alkaa olla ikää ja kilometrejä sisällä niin mites tämä moninkertainen omassa kokoluokassaan palkittu Engine Of The Year motti on muuten kestänyt kilometrejä? Paljonko sulla ajettu? Tällä foorumilla kommentit ja kokemukset olleet aika vähissä.
Parasta omassa RS3:ssa on huolenpitosopimus, kaikki huollot ja korjaukset menee sen piikkiin ja auton voi sitten luovuttaa seuraavalle omistajalle hymyssä suin sillä tätä on huollettu ja korjattu niin paljon kuin mahdollista. Jokunen tehtaan kamppis tehty ja toinen takavaloumpio meni kokonaan pimeäksi, joka ei ole tyypillistä LED valoille ja taisi johtua vanhasta viasta: takavalon umpioon oli keräänytynyt kosteutta/vettä, joka korjattiin, mutta tämä ilmeisesti aiheutti kyseisen umpion ja valojen hajoamisen sitten pitkässä juoksussa.
Kaikenkaikkiaan upea auto eikä mielestäni kärsi ns. erikoisauton ongelmista, eli ei pidä jatkuvasti varoa että jotain kallista menee rikki tai huoltaa jatkuvasti tai vaihdattaa öljyjä 7tkm välein. Paras käyttöauto mitä tähän mennessä on ollut omistuksessa. Ainoa miinus on vakuutusten hinnat, vaikka löysinkin todella hyvän paketin (kaiken sisältävä vakuutus starttibonareilla oli 1200€ / vuosi, nykyään joku 900-1000€ / vuosi kun ei ole sattunut vahinkoja). Muutama vakuutusyhtiö sanoi ettei aio edes vakuuttaa tuon teho-painosuhteista autoa. o_OViimeksi muokannut xapanthe; 16.9.2019, 16:51.
Comment
-
8Y-korisesta uusia kuviaGallery of new Audi RS 3 spied for the first time
- 1 like
Comment
-
Nyt on kolmannen sukupolven uuden RS 3 -mallin salaus päättynyt.
Sähköinen (Haldex-tyyppinen) monilevykytkin päivittyy täysin uuteen torque splitter -momentinjakojärjestelmään, jossa on peräti kaksi sähköisesti ohjattua monilevykytkintä, yksi kummallekkin vetoakselille.
Tällä saavutetaan aika hullu vääntömomentti 1750 Nm yhdelle takarenkaalle RS Torque Rear -ajotilassa.
Comment
-
-
For the run around the Green Hell, the RS3 was equipped with a proper roll cage and racing seats, along with Pirelli P Zero Trofeo R semi-slicks. Stippler and his team also carefully adjusted the tire pressure as per the track conditions.
Semislicksien takia taisi nylkyttää mutkissa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja AudiSuljetuilla radoilla ajettaessa aktiivinen voimanjako mahdollistaa hallitut luistot, jolloin moottorin koko teho voidaan ohjata vain toiselle takapyörälle – maksimissaan 1 750 Nm vääntöä. Tätä varten Audi on kehittänyt erityisesti RS 3:a varten voimanjaon ”drift mode” -ominaiskäyrän RS Torque Rear -ajoprofiiliin.
Comment
Comment