Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pikatyypit: Audi TTRS Roadster

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Pikatyypit: Audi TTRS Roadster

    Olin tuossa Audi Center Espoossa kaverin kanssa kun hän vei auton pikahuoltoon, noh ajan tappamiseksi myyjä kainaloon ja TT RS:ää testailemaan. Liikennetilanteesta ja tietenkin yleisistä teistä johtuen niin auton äärirajoja en juuri päässyt testaamaan mutta tässä kuitenkin vähän fiiliksiä:

    Roadsterin ulkonäkö ei itseäni niinkään säväytä, coupe on paljon paremman näköinen. Tässä roadsterissa oli kaiken kukkuraksi kammottava takaspoileri, toivottavasti ei ole vakiovaruste koska pilaa auton täydellisesti tuo kammotus. Noh, kauneushan on tunnetusti katsojan silmissää (miksi etsinkin itselleni sokeaa vaimoa). Kömmin kuitenkin autoon sisään, mistä ei tuota spoileria enään näkynytkään, ja todellakin kömmin, autoon ja tiukkoihin penkkeihin ei kyllä ihan itsestään mennä. Kunhan sain itseni ratin taakse, eikä se nyt kuitenkan niiiiiin vaikeata ollut paitsi tällaiselle norsun notkeuden omaavalle 180 cm 100kg ruholle niin ajoasento oli helppo löytää. Tunnelma on tiivis, varsinkin jos vertaa täysin erilaiseen kulkineeseen eli tuohon omaan RS6:seen... eikä tämä ole välttämättä mikään paha asia.

    Avain virtalukkoon ja perinteinen avaimenkäännös - hyvä ettei ole näitä ihme nappivärkkejä - ja rivivitonen käyntiin. Käyntiääni tyhjäkäynnillä on ihan mukiinmenevä, ei mikään päällekäyvä eikä myöskään hipihiljaa, mutta ei se myöskään liikaa paljasta auton kulkuhaluista. Mittaristo ja hallintalaitteet ovat kutakuinkin kuin mistä tahansa moderinsta Audista - tai vähän vanhemmastakin - ja kaikki on tuttua ja turvallista. Ratti on mukavan paksukehäinen ja istuu käteen kuin hanska.

    Ei muuta kuin pykälää pesään, kova aski käytössä siis, ja matkaan. Liikkeellelähtö on melkoisen helppoa ja vaivatonta, moottori ei varovaistakaan lähtöä pelkää. Ykkösellä saa toki olla kaasun kanssa parkkialueella aika varovainen, herkkyyttä ja intoa löytyy kuin nuoren teinin housuissa konsanaan. Varomaton kuski voinee saada ennenaikaisen autonsyöksyn aikaiseksi alta aikayksikön veikkaan minä.

    Auto tuntuu ensimetreillä verrattoman helppoajoiselta, moottori vääntää ihan alhaalta asti mukisematta ja vaihteet loksahtelevat paikalleen juuri niin kuin kuuluukin. Moottoritielle kun pääsee niin voikin jo vähän kutitella lisää kaasupoljinta, S-nappi on vielä poissa eli Sport namiskuukkeli, ja TTRS kiihtyy mukavasti murahdellen osakaasulla moottoritienopeuksiin. Moottoritiellä auto kulkee mukavasti, jopa yllättävän pehmeästi jos huomioi odotukset. Rengasäänet kantautuvat toki takapäästä aika voimakkaasti sisään, lienee kangaskatolla asiaa tähän.

    Kokeilen S-nappulaa moottoritiellä, S-nappula muuttaa kaasun vastetta, pakoputken äänimaailmaa ja selkeästi napakoittaa alustaa, autossahan on Magnetic Ride järjestelmä. Nyt kaikki pienet epätasaisuudet huomaa selvästi. Kokeilen useamman kerran ilman S:ää ja S:än keraa ja ero on selvä.

    Pikkuhiljaa loppuu moottoritie ja löydän edes hieman mutkaa, toki lähinnä risteyksiä eli 90 asteen mutkia. Kokeilen 90 asteen mutkaa hieman reippaammin, S-moodi päällä eli napakammalla alustalla ja auto tuntuu heti Audilta, lievää ja pehmeää puskemista havaittavissa tässäkin autossa mutta mutka taittuu muuten erinomaisesti. Seuraava mutka onkin nopeampi ja kokeilen auton käyttäytmistä hieman suuremmalla nopeudella, auto menee kuin juna mutkan läpi ja totean itselleni notta eipä ollut lähelläkään auton rajoja... Seuraavassa nopeassa mutkassa teen tahallista kiusaa ja nostan kaasua hieman kesken mutkaa. Tämää aiheuttaa hieman oudun kiertoliikkeen ja perän kevenemisen, veikkaanpa että roadsterin korin vääntöjäykkyys ei ehkä ole ihan huippu? Vaikea sanoa kun en päässyt sen enempää kokeilemaan, radallahan tuon selventäisi perusteellisesti mutta oli naapurustossa päässyt radat loppumaan pahasti kesken...

    TT RS kiihtyy oikein mukavasti, joskin hypättyäni RS6:sta tähän autoon niin ensimmäinen tunne oli lievä pettymys, laiskako tämä on... No, ei taatusti ole laiska, ei sinnepäinkään. Kone vetää oikeastaan ihan matalia kierroksi lukuunottamatta tasaiasen varmasti eikä minkäänlaista potkua löydy mistään. Hyvin sivistynyt veto - tähän autoon mielestäni ehkä jopa liian sivistynyt. S-nappi ei paljoa auta paitsi äänimaailmassa: Sport moodi päällä moottorin äänet kiihdyttäessä ovat sanalla sanoen makeat! Aivan mahtavat suorastaan, ainoastaan oikeastaan V8 voittaa! En oikein osaa kuvailla tuota ääntä, se vaan on vitosen ääntä, pörinää ilman mitään pörinää, vaan enemmänkin sellainen tehokas räpätys ja innostunut tutina. Ahdin myös viheltää selvästi, ei jää epäselväksi onko auto ahdettu vai ei.

    Loppupäätelmänä, ostaisinko itse TT RS:n? En tällä hetkellä ainakaan vaihtaisi. RS6:sen vääntö on edelleen voittamaton, ja muutenkin RonSu tarjoaa minulle enemmän vastinetta. Minusta tuntuu että TT RS coupena voisi olla ratahauskuuttimena ja kakkosautona aika mainio laitos. Ehkä hieman kutitettuna tosin... Helppo on kuvitella että monet rakastuvat tähän autoon, ehkä jopa pahemman kerran.
    Viimeksi muokannut kallel; 14.8.2009, 17:22.

    #2
    Laiskana kysyn, että mitä siinä on tehoa?

    Kallen pitäisi alkaa tekemään enemmän näitä koeajoraportteja, siinä odotellessa marmoritiskin takana ;)

    Comment


      #3
      Kyyyyyllähän mä varovaisesti kyselin uutta RonSua kans... mut ei niillä nyt sellaista ole. Varovaisesti sen takia että pelkään että voisin ihastua siihen :P

      TT RS:ssä on vissiin 340 heppaa ja 450 nm vääntöä - en tiennyt noita lukuja ennen koeajoa. Outoa, ei ihan siltä tuntunut, taitaa mulla olla kieroutunut persdyno... Noh, kaveri kävi kanssa koeajamassa ja väitti että oma auto tuntui todella laiskalta TT RS:n jälkeen, hänellä on B6 S4:nen... Joten on se vikkelä se TT RS kyllä, ei kahta sanaa.

      Comment


      • #4
        Pitää myös muistaa että roadster on varmaan parisataa kiloo painavampi coupeen nähden...

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja kenni_ Näytä viesti
          Pitää myös muistaa että roadster on varmaan parisataa kiloo painavampi coupeen nähden...
          Ei nyt ihan 200 kiloa.
          Alkuperäinen kirjoittaja http://fi.worldcarfans.com
          Kovakattoinen coupe painaa 1 450 kiloa ja Roadster 60 kiloa enemmän avokaton mekaniikan vuoksi
          Linkki

          Comment


          • #6
            Nojuu, ei näköjään ihan niin paljoo ollu. :)

            Comment

            Working...
            X