Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uusi TDIe vs. "vanha" TDI

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Uusi TDIe vs. "vanha" TDI

    Minkälaisia kokemuksia A3sesta tai A6sen TDIe malleista vs. "vanha" TDI?
    Onko selkeää takapakkia missään auton toiminnoissa tai käytettävyydessä? varusteet? puutteet?

    Olen antanut itselleni kertoa että A4sestakin olisi samantyyppinen ratkaisu tulossa?

    Ainakin ne peltivanteet & pölykapselit lähtee ...... heti.

  • #2
    Oiskohan tää samanlainen kyhäelmä kuin esim. Skoda Superbin Greenline. 1.9tdi, vaihteiston välitykset jotenkin ekologisemmat, matalampi alusta ja jotain muuta pientä? Renkaat jotkut superpieni kulutuksiset...

    Comment


      #3
      tänään sain pikkuisen lisä"tietoa":
      + 2,0L
      + 100kW (vanha 105)
      + 119g/km
      + Sporttialusta
      + Michelin Energyt (tai vast? )
      + Peltivanteet & kapselit
      + pohjan muovisuojaus
      + 4,5,6 vaihteet himpun pidemmät


      Muuten varusteiltaan kai aivan sama kuin "vanha", saa myös business mallina (xenon jne. varustukset)

      Comment


      • #4
        TDIe- mallit tehdään yleensä juuri näillä muutoksilla; matalampi alusta, hieman pidemmät välitykset, matalalla vierintävastuksella olevat renkaat, peltivanteet ja umpinaiset kapselit jne. Ideana painon ja ilmanvastuskertoimen pienentäminen.

        Näissä malleissa lisäksi rajoituksia joissakin varusteissa, mm. vetokoukkua ja huomattavasti painoa/kulutusta lisääviä varusteita ei näihin aina saa.

        A4:sta tulossa lisäksi 2,0TDI jossa päästöt 124g/km, tässä mallissa ei niin paljoa rajoituksia varusteiden suhteen. Start- Stop järjestelmä autossa on, kuten muissakin 2010- mallivuoden manuaalivaihteisissa kaksilitraisissa moottoreissa.

        A4 2,0TDIe Business ennakkohinta n.37600€.

        Comment


        • #5
          A6 TDIe Business malliin on lisätty S-Line ulkovarustepaketti:

          http://www.audi.fi/a6slinebusiness

          Mistään peltivanteista ei A6:n kohdalla ole ennen tuotakaan lisäystä ollut kyse.

          Hinta on mielestäni hyvin kilpailukykyinen, verrattuna BWM 500 ja Mersun E sarjaan ja juurikin siitä syystä olen tuohon päätynyt.

          Nyt mulla on vastaava -08 A6 ja kun saan TDIe:n ensikuussa, niin pistän sitten rapoa tulemaan, mikä on mielestäni erot noiden välillä. Tosin nykyinen on Multitronic, joten moottorin ominaisuuksien vertailu on hiukka hankalaa :(

          Comment


          • #6
            Olenko ymmärtänyt väärin, vai eikö tuossa A6 e-mallissa ole jarruenergian talteenottoa BMW:n tapaan?

            Comment


            • #7
              Ei siinnä sentään mitään KERS:siä ole, mutta tälläisia systeemeitä on kehitetty kulutuksen hillitsemiseksi:

              "Aside from a slight retuning of the engine, the TDIe model also uses some hidden tweaks to make it more efficient.
              For a start, it rides 20mm lower than other A6s which, combined with some aerodynamic tweaks, make the TDIe more slippery through the air.
              Longer transmission ratios, an alternator which regenerates energy when the car is coasting, and a special power steering system complete the fuel saving theme."

              http://www.fleetnews.co.uk/RoadTests...2009/434198920

              Mitä ihmeellistä on siinnä, laturi tuottaa vapaalla liikuttaessa virtaa, en oikein tajua. Niinhän se tekee muutenkin? Viisaammat selittäköön.

              Comment


                #8
                Näyttää 6.7.2009 päivätyssä A3:n hinnastossa olevan uusi commonrail 1.6 TDI, tässä pari esimerkkiä:
                Sportback 1.6 TDI:
                Attraction 1,6 TDI (DPF) 77 kW Start-Stop 77 (105) 4,2 112 M5 27 949,67
                Ambition 1,6 TDI (DPF) 77 kW Start-Stop 77 (105) 4,2 112 M5 29 868,57
                Sportback 1.6 TDI Black Edition:
                Attraction 1,6 TDI (DPF) 77 kW Start-Stop 77 (105) 4,2 112 M5 28 909,23
                Ambition 1,6 TDI (DPF) 77 kW Start-Stop 77 (105) 4,2 112 M5 30 828,14

                Comment


                  #9
                  Mitä ihmeellistä on siinnä, laturi tuottaa vapaalla liikuttaessa virtaa, en oikein tajua. Niinhän se tekee muutenkin? Viisaammat selittäköön.
                  Normaali laturi tuottaa virtaa, kun moottori pyörittää sitä ja tietysti samalla lisää moottorin kuormitusta ja polttoaineen kulutusta virran tarpeesta riippuen.

                  Mainittu ominaisuus tarkoittanee älykästä latauksen ohjausta, joka kasvattaa latausvirtaa (ja kuormitusta) silloin, kun energiaa on "hukattavaksi" kuten moottorijarrutuksessa eli tavallaan eräänlainen KERS. Kiihdytyksissä taas lataus minimoidaan tai lopetetaan hetkeksi, jolloin polttoaine käytetään tehokkaammin auton liikuttamiseen.
                  Pelkkää arvailua, mutta noin järki sen selittäisi. Nykyisillä tietokoneohjauksilla tuskin kummoinenkaan toteuttaa...

                  Comment


                  • #10
                    Oukkidoukki. Eli kysymys lienee latausvirran säätelystä tilanteen mukaan. Ei se tosiaan oikein voi muuta tarkoittaa. Tuskin se hihnakaan hyppii päälle/pois :)

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Julikka Näytä viesti
                      Oukkidoukki. Eli kysymys lienee latausvirran säätelystä tilanteen mukaan. Ei se tosiaan oikein voi muuta tarkoittaa. Tuskin se hihnakaan hyppii päälle/pois :)
                      Juuri tästä on kyse.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                        Juuri tästä on kyse.
                        Hienoa. Kyselijöille tulen tietenkin puhumaan KERS:stä :)

                        Comment


                        • #13
                          Jaahas. Tänään Hesarissa oli Audilla koko sivun mainos tuosta A6 Business virityksestä. Eikö ne mene kaupaksi? Luulisi, koska mielestäni hinta/laatu/varustelu kohtaa hyvin tuossa versiossa. En ole toistaiseksi liikenteessä (Helsinki) bongannut ensimmäistäkään.

                          Comment


                            #14
                            No eihän niitä S-Line Busineksia ole vielä ehditty juuri toimittaa asiakasautoiksi, vastahan ne tulivat hinnastoon.

                            Comment


                            • #15
                              Ääähh.... olis pitänyt tarkentaa, siis en itseasiassa ole törmännyt minkään sortin A6 faceliftiin. Edelliseen malliin silloin tällöin, mutta ei kovin usein.

                              Ps. Mulle tulee niitä ihan ensimmäsiä pelejä tuolla s-line paketilla (4.8.), kun myyjä sai just vaihdettua sen vakiosta kesken tilauksen. Ja ihan omatoimisesti ehdotti, joten pisteet siitä liikkeelle.
                              Viimeksi muokannut Julikka; 30.7.2009, 09:15.

                              Comment


                                #16
                                Kyllähän noita faceliftejä jo aika paljon liikkuu, S-line ulkopaketilla olevia vielä vähän. Noita Business -> S-Line Business muutoksia tehtiin jonkin verran hinnastojen muuttuessa.

                                Comment


                                • #17
                                  TDI -- TDIe

                                  Nyt on tullut 3000 km veivattua uudella TDIe koneisella A6:lla ja havaintoja verrattuna viime vuoden malliseen TDI peliin:

                                  + kone hiljaisempi, sekä ulkoa, että auton sisältä korvakuulolta. Liekö parempi äänieristys vai onko pata oikeesti hiljaisempi, en osaa sanoa
                                  + paljon pienempi kulutus, tosin vanha oli multitronic.
                                  + parempi MMI:n näyttö. Vanhasta ei (punainen teksti mustalla pohjalla) tahtonut saada selvää ilman lukulaseja. Nyt näkyy ihan pienetkin merkit.
                                  + business mallin mukana tuleva puhelimen bluetooth aivan mainio
                                  + hieman parempi (mukavampi) alusta.

                                  - hieman herkempi sivutuulen suhteen

                                  Että eipä siinnä kovasti eroa vanhaan ole. Ulkonäkö tms. asiat on sitten ihan makuasioita. Itse en uudessa pidä "mikkihiirenkorva" näköisistä ja kokoisista peileistä. Vanhassa oli tyylikkäämmät. Uudessa taas valot (etu että taka) paremmat.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mistä lähtien busineksessa on muuten tullut puhelimen bluetooth mukana?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hinnasto on päivätty 9.6.2009, eli silloin tuli businekseen s-line ulkopakettia ja kasa kilkkeitä, jonka mukana tuo BT tulee.

                                      http://www.audi.fi/a6slinebusiness

                                      Olin jo tilannut auton ennen tuota, mutta kuukauden päästä myyjä sitten soitteli ja
                                      sanoi, että pistetäänkö autoon s-line pakettia, parkkitutkaa, bluetoothia yms. Kuulemma vielä ehtis lisätä. Minä siihen sitten ihmettelin, että mitäs "jälkimarkkinointia" ja tyrkytystä tämä on ja kysyin että mitä maksaa. Myyjä sanoi, että jos lisätään noi kampeet, niin hinta LASKEE. Teki tarjouksen, josta ei voinut kieltäytyä. :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hyvään saumaan sitten hankit auton. Porukoitten vastaava tilattiin muistaakseni siinä toukokuun alussa, jolloin ei vielä ollu noita hilppeitä.

                                        Tässähän on sport alusta, joten sikäli edistystä tapahtunut, jos mukavaksi koet vanhaan nähden.

                                        Comment


                                        • #21
                                          No joo. Itseasiassa siinä ei ole sport alustaa. Sport alusta on laskettu 30mm ja tässä 20mm, eli ei ole ihan niin "tiukka". Alustaa on laskettu ekomallissa ilmanvastussyistä.

                                          Unohtuikin mainita, että edellisessä oli juurikin koko s-line paketti kera sporttialustan, joten siihen verrattuna, uusi on hieman pehmeämpi, mutta kuitenkin minun makuuni mukavasti jämäkämpi kuin vakiolalusta. Vakialusta kokemukset rajoittuu koeajoon, jossa koin sen aavistuksen liian "löysäksi". Tää on kyllä aika pilkun viilausta, erot ei ole suuret.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onkos 2.0TDI 170hp moottorin tulevista kehitysversioista vielä huhuja? Kilpailijoilla tuntuu olevan noita 200hp ja pienempi kulutuksellisia jo tullut ja tulossa...

                                            Comment

                                            Working...
                                            X