Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Q4 e-tron

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Q4 e-tron mallin taka-akselin rumpujarruille on monia perusteita. Ensinnäkin sähkömoottori sijaitsee takana ja, koska sähkömoottorin jarrutusenergian talteenotto (rekuperointi) on niin voimakas takajarruja käytetään käytännössä hyvin vähän. Rumpujarrut kestävät näin paremmin esimerkiksi korroosiota.
    Lisäksi nykyaikaiset rumpujarrut vastaavat jo teholtaan levyjarruja. Ainoa asia missä ne häviää levyjarruille on niiden jäähtymiskyky.

    Nyt pidemmän roadtripin Q4:lla keskieuroopassa kokeneena ja esim. EQA:han sitä verranneena on meillä kyllä käsittämättömän hieno tuote olemassa. Sisätiloiltaan monipuolinen ja tekniikaltaan helppokäyttöinen täyssähköauto.

    Comment


      #32
      Auto on jälleenmyyjän pihassa:) eilen kävin katsomassa. Ti 13.7 on luovutus niin pääsee ajelemaan kunnolla....Sopivasti alkaakin kesäloma niin saa kilometrejä alle toivottavasti paljon.

      Comment


      • #33
        https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...-tron-quattro/

        Aika mukava toimintamatka tuossa 40 e-tronissa. Halvempi quattro saattaa sekin tehdä pian kauppaa hyvää tahtia.

        Comment


        • #34
          Tuli koeajettua 50 e-tron. Erittäin laadukkaan oloinen auto. Varusteita oli aika reilusti, joten hintakin olisi ollut 82K€. Ihan mukavasti liikkui 299hv:n ja nelivedon ansiosta. Kyllä tuolla olisi ihan mukava pitempääkin matkaa tehdä.

          Comment


            #35
            Alkuperäinen kirjoittaja Styroks Näytä viesti
            Sähköautoissa ihan normaalia.
            Kyllä ei i3:ssa ole rumpujarruja, vaan levyt joka nurkassa. Mutta i3 toisaalta käyttää talvella jarruja regeneroinnin apuna, jotta myös liukkaalla yhdellä polkimella ajo olisi sujuvaa ja vailla yllätyksiä. Kun liukkaalla nostaa kaasua, niin silloin jarruttaa myäs etupyörät. Kahden vuoden aikana jarrut eivät ole vaatineet minkään laista huoltoa. Pysäköidessä käytän käsijarrua aina, kuten olen muissakin autoissa tehnyt.

            Comment


            • #36
              Eikö se Q4 käytä jarruja samalla tavalla? E-Golfissakin on levyjarrut takana. Ei ne levyt todellakaan ole tarpeen takana kyseisissä autoissa.

              Comment


                #37
                Kesälomat on loppu autoon tuli 3000km ja olen edelleen tyytyväinen valintaani.1 keltainen vika valo on syttynyt mutta se hävisi muutaman käynnistyksen jälkeen.Joku softa homma....kulutus on on ollut 15,8kw koko ajalta.

                Comment


                • #38
                  Mihinköhän nelivetoversion kulutus asettuu? Läski-etronilla en ole saanut kuin yhden kerran kulutuksen alle 20 kWh ja silloinkin yrittämällä. Alla toki 21" pyörät.

                  No, onneksi latauskäyrä kompensoi isoa kulutusta.

                  Comment


                    #39
                    Onkos tietäjiä paikalla eli mitäs käytännössä tarkoittaa hinnastoissa pienellä präntätty ”maksimitehon käyttö vaatii 88% akun varauksen sekä akun lämpötilan 23-50 astetta ja on käytettävissä 30sek jne.”

                    Eli kun akku lienee aika usein allekin tuon 88%, niin millainen etana autosta kuoriutuu…? ;-) Onko siis jossain oikeita lukuja, speksejä tai ihan mittauksia asiasta?

                    Kiitos!

                    Comment


                    • #40
                      En tiedä tarkasti Q4:n osalta, mutta ei Q4 tässä varmasti muista sähköautoista eroa siltä osin, että maksimiteho kärsii sitä enemmän, mitä kylmempi ja/tai tyhjempi akku on. Uskallan väittää, että tuolla pienellä präntätyllä Audi vain varmistaa persettään tällaisten asiakkaiden varalta.

                      Tässä videossa hyvä esimerkki tästä käytöksestä akun varaus vs. maksimiteho. Tesla Model 3 Performance 2019 ja 2021 ovat varustettu eri valmistajan akuilla ja erilaisella akkukemialla ja 2021-mallissa on lämpöä akusta imevä lämpöpumppukin. En tiedä onko Bjørnin kuvaaman videon jälkeen uudemman mallin toimintaa optimoitu, mutta ainakin tässä videossa 2021-mallinen muuttuu oikeasti etanaksi matalilla varaustasoilla.

                      Läski-e-troninkin tehot laskevat matalilla varaustasoilla, mutta käyttämättömissä olevan 8 % pohjabufferin ansiosta vain varsin maltillisesti. Jollain 10 % varausasteella uskaltaa vielä lähteä rekkaa ohittamaan. 4 % ja alle menee kilpikonnamoodi päälle ja silloin kannattaa olla jo aika lähellä laturia.

                      Comment


                      • #41
                        Q4 -mallistohan ei ole suunniteltu sporttisuus vaan käytännöllisyys edellä. Mallia suunnitellessaan Audi kuunteli asiakkaidensa toiveita.
                        Jos haluaa urheiluauton, pitää päät kääntää e-tron GT:n suuntaan.

                        Q4 quattro mallien maksimiteho on ilmoitettu UN GTR nro 21 pykälän mukaan, jota muutkin BEV -mallien valmistajat käyttävät.
                        Maksimi piikkiteho (25 kW oveboost) on käytössä vain tietyin edellytyksin, jotka ovat hinnastossakin präntättynä. Tämä johtuu pitkälti akkukemiasta.

                        takamoottori (PSM) tehot:
                        piikkiteho 150 kW
                        jatkuva teho (30 min.) 60 kW
                        max. vääntö 310 Nm
                        max. kierrosluku 16 000 rpm

                        etumoottori (ASM) tehot:
                        piikkiteho 80 kW
                        jatkuva teho (30 min.) 20 kW
                        max. vääntö 162 Nm
                        max. kierrosluku 14 000 rpm

                        Kulloinkin käytettävissä oleva teho on ilmoitettu mittariston vasemmanpuoleisessa tehomittarissa. quattro -malleilla näkyy myös juuri sillä hetkellä käytettävissä oleva boost -teho.

                        Sain juuri viime viikolla ajoon 35 -mallin, jonka 125 kW tuntuu ihan riittävältä normaaliin päivittäiseen liikenteeseen. Noita kilowatteja kun ei voi suoraan vertailla BEV ja ICE mallien välillä.

                        Comment


                        • #42
                          Alkuperäinen kirjoittaja Kukke Näytä viesti
                          https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...-tron-quattro/

                          Aika mukava toimintamatka tuossa 40 e-tronissa. Halvempi quattro saattaa sekin tehdä pian kauppaa hyvää tahtia.
                          Audi Centerin myyjän kanssa juttelin kun Q7:aa käytin huollossa. Epäili ettei isompiakkuisenkaan Q4:n akut riitä tammipakkasilla Oulusta Rukalle.

                          Comment


                          • #43
                            Sanoisin, että esiladattu ja lämmitetty Q4 40 e-tron pääsee paukkupakkasella helposti Oulusta ainakin Kuusamoon, jossa pikainen tankkaus K Latauksen suurteholaturista samalla kun hakee eväät päivän laskettelupuuhiin ;) kokeilemallahan se selviää.

                            Comment


                              #44
                              Akkukemia on ~sama kaikissa litiumakuissa ja kokemus on osoittanut, että -20°C lämpötilassa toimintamatka on noin 60% ilmoitetusta maksimimatkasta optimiolosuhteissa. Vähän lunta tielle että vierintävastus kasvaa, niin matka vain lyhenee.

                              Comment


                                #45
                                Siitä ei nyt ollut varsinaisesti puhe mutta ihan yhtä lailla se lumi jarruttaa dieselmoottorisen auton renkaan alla. Ei sitä tule vaan ajateltua.

                                Comment


                                  #46
                                  Ehkä sen takia ettei se toimintamatkan lyheneminen ei niin selvästi näy dieseleissä. Tuossa patteribemarissa näkyy jo vesisateessa energiankulutuksen nousu.

                                  Comment


                                    #47
                                    Juu, johtuu toki siitä että toimintamatka lähtöjään on aivan kertaluokkaa. Vaan vaikutus toimintasäteeseen on sama. Sitä vaan ei tule ajatelleeksi jos rangea on vielä 1500km jäljellä.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Q4 e-tron 40 tilattu. Jäi eGolf pieneksi kooltaan ja rangeltaan. Kovat on odotukset.

                                      Comment


                                        #49
                                        Mikä on odotusaika kun nyt tilasit?

                                        Comment


                                        • #50
                                          Arviolta 4-6kk, myyjän viestiä tässä odotellaan jokunen viikko niin täsmentyy.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Aika optimistinen lupaus, varsinkin tuo 4kk, jos ei ollut joku peruutuspaikka liikkeellä tiedossa tuotantolinjalle.
                                            Uskoisin että kannattaa henkisesti varautua vaikka nyt alkuun edes 8kk, mitä euroopankin foorumeja tulee seurailtua. Tietysti varmaan komponenttipula ja halutut varusteet tätä soppaa jonkinverran saattaa sekoittaa.

                                            1.10 tilattu ID3, mikä siis samassa tehtaassa vielä tehdään, luvattiin alkuun tammi-helmikuulle luovutettavaksi.
                                            Pari viikkoa sitten alustava tuotantoviikko ilmestyi maahantuojan järjestelmään 9/2022 ja siitä muutama päivä, niin nyt ilmoitettu 11/2022. Ja tuohon taidetaan laittaa vielä melkein 1kk päälle että auto olisi Suomessa luovutettavissa, eli ollaan jo nyt äkkiä huhtikuun puolivälissä, tai myöhempänä.
                                            Edit: Nyt näkyy 13/2022, eli parissa viikossa siirtynyt jo heti 4 vko pidemmälle..

                                            Pitää kanssa myyjälle soitella, ei sieltä yllättäen ole tullut mitään infoa viivästyksistä. Joutuu kohta järjestelemään perheen autoja uusiksi jos toimitus tuosta vielä pitkästi venyy :/



                                            Viimeksi muokannut teuska; 7.12.2021, 22:36.

                                            Comment


                                              #52
                                              Jokunen kk takaperin sain mahdollisuuden koeajaa tätäkin mallia, kun oma oli Marmorin hoivassa. Tarkemmin kyseessä oli Q4 e-tron 50 quattro.

                                              Vaan olipas outoa ajaa autoa, mistä puuttuu moottorin ääni. Joutu vahtimaan nopeutta hiukan tarkemmalla silmällä. Sisusta on kyllä erittäin onnistunut Q4:ssa, tykkään erittäin paljon!
                                              Paikaltaan lähtö ei ollut niin räjähtävä mitä odotin, kun aina kehutaan kuinka sähköllä on kaikki käytössä heti. Ja siis kyllähän se rivakka oli, ei siitä mihinkään pääse, mutta jotenkin odotin vielä enemmän. Toisaalta taas ajaessa kaasun vaste oli välitön, josta tykkäsin erittäin paljon. Omassa kun tottunut, että miettii hetken sillä aikaa kun arpoo vaihteita.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Q4 e-tronia (tai sen isoveljeä läski-e-tronia) ei kannata käyttää sähköauton benchmarkkina mitä tulee paikaltaan liikahtamiseen. Nämä lienevät säädetty tällaisiksi - liikkeellä ollessaan menohaluja löytyy sitten eri tavalla.

                                                Toista on Teslan kanssa. Tosin niihin sitten tehdäänkin tukivarsiremppaa enemmän.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Joo tuli päivä ajettua ja ihan toimiva paketti. Tehot ihan riittävät tähän luokkaan kyllä.

                                                  Mä en en niin sisustaan ihastunut, perussiistiä kauraa kyllä mutta kokonaisuus se hajuton/tunnoton harmaa auto. Toimii kyllä ja ihan ok ajaa mutta niinhän ne kaikki perusaudit lähes aina on.

                                                  Range kului suht vauhdilla, pääkaupunkikulkineeksi olisi ihan riittävä päivittäiseen ajoon kyllä, jos kotilaturi on tehokas mutta siihen käyttöön se jäisikin.

                                                  Tuolla rahamäärällä tulisi itselle ihan joku muu.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Mielestäni ihan asiallinen ja mielenkiintoinen peli. Kitkoilla miellyttävän hiljainen ajella. Rangehan toki tipahtelee kylmällä ja mitä enempi haluaa kabiiniin lämpöä jne. Latauspaikat onneksi kehittynyt vauhdilla, toki tarvii olla muutama appi aina valmiina ja nuiden kanssa on mennyt tovi opetellessa. Kohta tiedetään sitten lisää aikalailla kaikesta jahka saahaan kunnolla metrejä näihin peleihin. Osa ehtikin jo tulla hypsiteltäviksi ja rakennettaviksi.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Mitä noille tehdään?

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Näyttäis olevan juustojen asennukset.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Onko noin monta menossa yhdelle taksitoimijalle ?

                                                          Sanoisin taksikäyttöön hyvä ja monipuolinen peli tämä.
                                                          Viimeksi muokannut vayne; 17.12.2021, 10:57.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Taksiajoon tosiaan tulossa, pääosin lentokenttäajoihin. Nelisenkymmentä Q4:sta ja noin 30 tila-automallista sähköpögöttiä. Katsotaan millaista kokemusta näistä saadaan kerättyä matkan varrella. Iso harppaus tässä mittakaavassa kun on paineltu vuosikymmeniä naftalla.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Oho onpa iso nippu kalustoa!

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X