Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi e-tron SUV

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kohta 1, tuleeko tuo teksti vain silloin kun akku on (lähes) täysi? Eli ei voida talteenottaa energiaa.

    Comment


    • Alkuperäinen kirjoittaja tonnikala Näytä viesti
      Kohtaan 2, niin itse olen päätellyt tuon johtuvan siitä, että auto vaihtaa rekuperaatiosta tavan jarruihin. Sähkömoottorilla kun ei pystytä jarruttamaan niitä ihan viimeisiä vauhteja (ainakaan e-tronissa).

      ​​​​
      Mietin alkuun itse samaa, mutta se on tullut myös tilanteessa, jossa jalka jo jarrulla ja liikkeen pysäytys tehty rekuperaation jälkeen fyysisesti jarruttamalla. Fiilis on se kun pysähdyt ja moottori ikään kuin ennakoisi mahdollista lähtöä, jota ei sitten tulekaan kun jää esim punaisiin valoihin. Mietin voisiko olla ennakoivasta taloudellisuusavuustuksesta tämäkin piirre peräisin? Mutta tunne siis todella minimaalinen, kuten jo totesin.

      Comment


        Pysäköintijarrun automaattinen aktivointi?

        Comment


        • Alkuperäinen kirjoittaja välkky Näytä viesti
          Kohta 1, tuleeko tuo teksti vain silloin kun akku on (lähes) täysi? Eli ei voida talteenottaa energiaa.
          Ei tule vain silloin. Lataan lähes jatkuvasti vain 80% ja on tullut ajossa eri akun varauksilla. Teksti vilahtaa niin nopeasti, etten ole ehtinyt kuvaakaan nappaamaan, jotta olisi helpompi löytää manuaalista lisä infoa. Rekuperaatio kuitenkin toiminut joka kerta sekä mittarin mukaan, että moottorijarrutuksen perusteella.

          Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
          Pysäköintijarrun automaattinen aktivointi?
          Voisi hyvin olla, mutta ei sovi siihen, että "kevyt nykäisy" tullut myös tilanteessa, jossa jarrutan lähes pysähdyksiin ja päästän jarrun ennen pysähtymistä, jolloin pysäköintijarru ei vielä aktivoidu.
          Viimeksi muokannut Killeri; 19.11.2024, 17:39. Perustelu: Viestit yhdistetty.

          Comment


          • Alkuperäinen kirjoittaja Axel Näytä viesti

            Mietin alkuun itse samaa, mutta se on tullut myös tilanteessa, jossa jalka jo jarrulla ja liikkeen pysäytys tehty rekuperaation jälkeen fyysisesti jarruttamalla. Fiilis on se kun pysähdyt ja moottori ikään kuin ennakoisi mahdollista lähtöä, jota ei sitten tulekaan kun jää esim punaisiin valoihin. Mietin voisiko olla ennakoivasta taloudellisuusavuustuksesta tämäkin piirre peräisin? Mutta tunne siis todella minimaalinen, kuten jo totesin.
            Voi olla, että tajusin jotain väärin, mut siis vaikka jarrutat jarrupolkimella, niin sehän jarruttaa aina ensisijaisesti sähkömoottoreilla, eli rekuperoi. Vauhdin hidastuessa sähkömoottorien jarrutusmomentti laskee (niiden maksimi jarrutusvoima laskee vauhdin hidastuessa) ja auto siirtyy käyttämään levyjarruja, vaikka jarrupolkimen asento pysyy samana. Jarrupolkimen asento on "jarrutuspyynti" ja jarrutus ensisijaisesti tehdään moottoreilla.

            Edit: Yritin selventää tekstiä. Onnistuikohan..
            Viimeksi muokannut tonnikala; 20.11.2024, 08:11.

            Comment


            • No jaa, nyt tajusin itsekin mitä hait takaa. Tosiaan eka täyssähkö itellä, joten vähä vielä uutta kaikki, mutta jos tosiaan noin toimii niin onhan se sitten mahdollista tosiaan. Täytyy seurailla ja testailla vielä tolla perspektiivillä!
              Viimeksi muokannut Killeri; 19.11.2024, 22:03. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

              Comment


              • Sitä rekuperaation toimintaa voi seurata siitä mittariston vasemmassa laidassa, "tehomittarin" yhteydessä olevasta rekuperaatio-mittarista. Oot varmaan sen löytänyt ja seurannut sen toimintaa ratin viiksellä jarruttaessasi. Sitä seurailemalla itsekin huomasin tuon toimintalogiikan jarrupoljinta käytettäessä. Se työntöjarrun "muljahdus" kuvaa hyvin sitä tunnetta kun vaihdetaan jarrutustapaa. Meillä esim puoliso tuskin kiinnittää siihen mitään huomiota..

                Toki niin tämä e-tron kuin esim ID4 ei ihan joka kerta tee rekuperaatiota kun jarrutat jarrupolkimella. Mistään SSP:stä tms en ole ton logiikkaa jaksanut selvittää, mut varmaan tällä estetään jarrujen jumiminen. Vaikka jarrupolkimesta painettaessa auto ei rekuperoisi, niin samalla hetkellä kuitenkin rattiviiksestä sen saa rekuperoimaan - sekä myös sillä saa rekuperoimaan jos aloittaa jarrupolkimen painamisen uudestaan.

                Kun auto oli uusi niin näihin tuli itsekin kiinnitettyä enemmän huomiota, kun tuumin samaa että onkohan autossa kaikki kunnossa.

                Ja onnea auton johdosta! Itse olen ajellut samanlaisella nyt 25 tkm / 11 kk ja olen kyllä ollut tyytyväinen.

                Comment


                • Nyt tosiaan kiinnittänyt huomiota muutamat päivät juuri tuohon reku mittariin ja saattaa hyvin olla että tuntemus tulee juuri tuosta mistä mainitsit aiemmin. Meillä sama homma, vaimo ei ole kiinnittänyt mitään huomiota asiaan kun koitin kysellä onko huomannut moista. Noh, pikku juttuja, mutta toki kaikki tässä kiinnostaa kun on itselle uusi vekotin taas alla. Kiitos vastauksista.

                  Nyt sain sen kohdan 1. Tekstin myös luettua kokonaisuudessaan näytön uumenista. Eli ajoittain ajoon lähdössä vilauttanut seuraavaa tekstiä:

                  "Ennakoiva taloudellisuusavustin: automaat. Jarrutusenergian talteenotto ei käytettävissä. Ks. Käyttöohjekirja."

                  Omaa pohdintaa tässä olisi se, että lumesta yms muusta liasta johtuen joku sensori estynyt toimimasta, joka vaikuttaa sitten tuohon ennakoivan taloudellisuusavustimen toimintaan. Manuaalista en ainakaan toistaiseksi ole löytänyt mitään selkeää selitystä. Tosin kuten sanottu tuo sähköinen manuaali on semi vaikea käyttöinen my Audin kautta. Tuo teksti siis näytössä vain hetken ja sen jälkeen häviää ja kaikki siis toimii normaalisti omaan silmään. Onko muille tullut vastaan?

                  Comment


                    Kyllä siellä myaudin manuaalissakin oikeassa ylänurkassa on suurennuslasin kuva, mistä haulla "taloudellisuusavustin" löytyy kuvan mukainen teksti. Se tutka siinä keulan Audi-rinkuloiden edestä katsoen oikealla kannattaa putsata lumesta, se kyllä on lämmittetty ja sulaa ajamalla sekä näkee missä se tarkalleen on kun lämmitys on siitä sulattanut lumet. Voi tietysti olla tuulilasin yläreunassa oleva kamerakin joka ilmoituksen aiheuttaa, tai joku muu anturi. Aikamoinen sinfonia käytössä olemattomista järjestelmien ilmoituksista tulee, kun kevyesti esilämmitetyllä lumen peittämällä autolla lähtee liikenteeseen.
                    Viimeksi muokannut andre_; 25.11.2024, 12:25.

                    Comment


                    • Kiitos vastauksesta, toi kohta löytyi myös ja täytynee putsailla sensorit möhnästä. Eiköhän se juuri tuohon liity, vaikka ei ihan tota tekstiä vielä vastaan ole tullutkaan. Ei se audicenterin huoltokaan samalta seisomalta osannu luvata mistä kyse kun kysyin muissa asioissa, noita eri ilmoituksia varmaan niin monta, jotka liittyy samoihin asioihin.
                      Olis kova jos auto kertois vielä sivunumeron aina ku pyytä katsomaan huoltokirjaa :D

                      Comment


                      • Onko ollut ongelma että vakionopeudensäädin tippuu pois päältä? Ilmoitta jotenkin et mukavuusavustin ei käytettävissä ECS vaikuttaa. Menee kyllä heti takaisin päälle kun vetäisee vakkarin viiksestä. Tekee tuota välillä motarilla ajaessa. Voi tehdä muutaman kerran peräkkäin tai muutaman kilometrin välein tai vain yhden kerran. Sitten voi mennä montakin päivää ettei tee.

                        Comment


                          On minullakin jonkun satunnaisen kerran tehnyt samaa.

                          Comment


                            Onko ollut liukas keli kun on tuon tehnyt?

                            Comment


                            • Nyt normaalilla talvikelillä. Ei minusta johdu siitä että sutisi tai luistelisi.
                              Viimeksi muokannut Killeri; 20.1.2025, 16:14. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                              Comment


                              • Mielenkiintoinen video, jossa tutkitaan e-tronin takamoottoria ja sen kohtuu yleistä vikaa, tässäkin ketjussa käsiteltyä aihetta.
                                 

                                Comment


                                • Epäilen vahvasti että e-tron 50 vm 2020 autossa on valmistusvirhe johtosarjassa. Foorumeiden perusteella näyttäisi ettei koske pelkästään omaa autoa, vaan voi olla jopa kaikissa e-troneissa.

                                  Liittyy SOS-moduulin antenneihin. Tein pientä selvitystä, josta liitteenä pdf.

                                  Olisi mukava kuulla myös Audin kanta asiaan, mutta en onnistunut löytämään yhtäkään sähköpostiosoitetta, mihin tuon rapsan voisi lähettää. Puhelimessa asian selittäminen tavalliselle aspa-henkilölle ei tule onnistumaan.

                                  Onko muilla ollut SOS-moduulin häiriöitä e-tronin kanssa? Onko asiaa korjattu?
                                  Attached Files

                                  Comment


                                    Alkuperäinen kirjoittaja Audi SSP 675
                                    Mobile phone aerials

                                    In the European market, the Audi e-tron comes with the Audi
                                    connect emergency call and Audi connect vehicle-specific services
                                    (IW3) as standard. The emergency call module control unit and
                                    communication unit J949, which is responsible for these services,
                                    is located under the rear seat bench. It is permanently connected
                                    to the emergency call module aerial R263 (main aerial in rear
                                    bumper) and the emergency call module aerial 2 R322 in the area
                                    of the rear left belt retractor.

                                    If the vehicle is fitted with the Audi phone box, an LTE-enabled
                                    aerial integrated in the rear bumper (right-side) is responsible for
                                    communication
                                    . The aerial amplifier for mobile telephone R86
                                    ensures the necessary compensation for the telephone signal as is
                                    customary. It is located in the luggage compartment (right-side).

                                    The two LTE aerials for J794 are located in the rear bumper (leftside)
                                    and on the roof (depending on country). The Audi connect
                                    infotainment services are run via these aerials, whereby the aerial
                                    in the bumper is only designed for receiving.
                                    Tuo e-tronin SSP 675 kertoo vähän millä varustekombinaatiolla on millaista antennikonfiguraatiota.

                                    Mutta ainoastaan kattoantennia käytetään datan lähettämiseen. Tämä selittää sen, miksi myAudin kanssa on jatkuvasti ongelmia eikä autoon saa yhteyttä. Nyt kun antennit on kytketty ristiin, auto yrittää lähettää dataa tuon viallisen takapuskurin sisällä olevan antennin kautta.

                                    Comment


                                    • Tuo SSP 675 koskee aivan ensimmäisiä 2019 malleja. Niissä on joitakin eroja mm. juuri noiden antennien osalta. Seuraavissa malleissa R322 antenna 2 on siirretty katolle. Erikoista että erWin ei tunnista tuota ensimmäistä antennisijoittelua ollenkaan.

                                      Noita erilaisia antennikonfiguraatioita on kyllä hillitön määrä. Mulla ei ole Phone boxia, joten ei ole myöskään noita ylimääräisiä LTE-antenneja.

                                      Tunnin selailu erWinissä tuotti yhden osuman Technical Service Handbookista:
                                      "B18BD13: Mobile communications antenna 1 for emergency call module and communications unit Open circuit
                                      Check the electrical connector on the LTE aerial in the left rear area behind the bumper"

                                      Kyllä tuo mielestäni alkaa olla aika selvää, että antenna 1 pitäisi olla takapuskurin takana ja antenna 2 katolla, eikä toisinpäin, niinkuin minulla on kytketty.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                        Minulla on muutamaan otteeseen myös -20 e-tron herjannut tätä SOS-antennia:

                                        1 Fault Found: 1114626 - Antenna 2 for Emergency Call and Communications Module B18BE 11 [00001001] - Short to Ground

                                        Viimeisimmäksi vika oli päällä ~viikon, mutta en vieläkään "ehtinyt" sitä selvittämään. Häiriö siis katosi taas itsestään.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X