Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi e-tron SUV

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nyt menee minullakin tuo kytkentärasia vaihtoon. Auto on 2020 ja 36tkm mittarissa. Jarruttaessa tuntui kova nykäisy, luultavasti takamoottorista, jonka jälkeen iso liuta vikailmotuksia tauluun. Esim: "Sähköjärjestelmä: häiriö! Uudelleenkäynnistys ei mahdollista. Hakeudu huoltoon." ja "Voimalinja: häiriö! Hakeudu huoltoon."

    Puoliteholla antoi sentään ajaa Audicenterin pihalle asti. Tänään soitettiin, että akkutakuun piikkiin menee koko homma, mutta vaihto ottaa kolme työpäivää, kun joutuu koko akkupaketin pudottamaan alas että rasian saa vaihdettua.

    voihanlol osaatko sanoa liittyikö sinulla tuo kytkentärasian ja takamoottorin hajoaminen jollain tapaa toisiinsa? Miksi takamoottori menee vaihtoon? Minulla tuli jarruttaessa tuo kova nykäisy, mikä tuntui vähän siltä kuin moottori olisi lyönyt kerralla regeneroinnin täysille. Mietityttää jos se on jollain tapaa voinut vioittaa moottoria.

    Comment


      En usko että liittyi toisiinsa ainakaan minulla.

      Kytkentärasia on mennyt aika monelta ennen sataa tonnia mitä olen naamakirjan etron ryhmistä lukenut. Juurisyytä tuon vialle en tiedä enkä usko audinkaan tietävän.

      Takamoottorista luulen ite että meni laakeri vastaavalla tavalla kuin Teslan ajomoottoreistakin mennyt. Tuohon viittaa se että mulla ääni koveni pikku hiljaa ajan saatossa. Uuden moottorin kun sai niin moottorin ääni katosi täysin. Sen mitä oon lukenu niin näissä jäähdytysneste kiertää moottorin sisällä ja jos joku tiiviste sieltä pettää niin neste huuhtoo moottorin laakerista rasvat jonka jälkeen alkaa ensin ulisemaan ja myöhemmin rahisemaan.

      Audin mielestä kaikki edellä mainitut viat luonnollisesti "yksittäistapauksia" ja goodwillistä saa vääntää. Etron ryhmää kun lukee facessa niin löytyy ainakin viisi muuta autoa heti joissa mennyt nuo täysin samat osat melkeen samoilla kilsoilla.
      Viimeksi muokannut voihanlol; 20.5.2023, 12:55.

      Comment


        100 Mm 55 SUViin nyt rullattu Click image for larger version

Name:	Screenshot_2023-10-15-19-33-04-45_25ebc0dd811b3437996d47adcc549dec.jpg
Views:	7764
Size:	30,5 Kt
ID:	1962508
        Keväällä oli autokuumetta, mutta 50 k€ väliraha uuteen Q8 eTroniin ei houkuttanut. Jäätävä arvonalenema 3,5 vuotta 60%.
        Auto toimii, joten ajetaan toinen 100 tkm, pääomakustannus nyt huomattavasti alempi.

        Comment


        • Moro! Paluu Audiin alkaa näyttää todennäköiseltä kun 3v on ehditty toipua 3.0TDI:n täystuhosta ja E-tron 55 olisi itsellä kiikarissa. Paikallisessa kävin käytettyä kokeilemassa, mutta ei ihan varusteiden osalta oltu sillä tasolla, että kauppoja olisi syntynyt. Kaikin puolin oli kyllä matkanteko mukavinta ja hiljaisinta mitä tähän asti on omissa kulkupeleissä ollut. Ajatuksena oli -21 tai 22vm suomiauto, jotta takuut/maahantuojan vastaantulot olisivat sujuvampaa, mutta Ruotsissa ja Saksassa valikoimaa sen verran paremmin, että katse kääntynyt sinne päin. Jos tuollaisen audi approved auton ostaa saksasta/ruotsista niin onko kokemusta tuleeko niissä tuo 12kk takuu suomeen asti jos tehdastakuu ei ole enää voimassa? Ymmärtääkseni näissä on 24kk takuut Suomi/Ruotsi/Saksa?

          Sitten hieman muuta pohdintaa.. Omalla käytöllä tuo runsaahko kulutus ei häiritse, sillä 95% kilometreistä on rangen puitteissa, mutta 1 - 2 kertaa vuodessa tulee täältä hämeen perukoilta ajettua lappiin suksiboksin kanssa. Kolme - neljä latauskertaa taitaa olla realistinen latausmäärä tuolle 900km pätkälle vaikka ABRP optimistisesti 3 latauksella näyttäisikin pääsevän?

          Huoltoväli E-Troneissa ilmeisesti 30tkm/2v?
          Onko ACC:ssa vakiona myös tuo parannettu "pilot assist" eli, että ohjaa viivojen sisällä myös mutkissa? Itselle ne ns. pakolliset varusteet tällä hetkellä Matrix, HUD, ACC, muistipenkit, B&O ja vetokoukku, mutta onko jotain muuta mikä ehdoton must?

          Comment


            https://www.audi.fi/fi/web/fi/audi-approved-plus.html

            1. Takuun kohde ja voimassaolo

            Takuun kohteena on Audi-jälleenmyyjän myymä käytetty Audi henkilöauto, jonka ensirekisteröinnistä on luovutushetkellä kulunut enintään kahdeksan vuotta, ja jolla on luovutushetkellä ajettu enintään 150 000 km. Auto on käynyt läpi 110 kohdan teknisen tarkastuksen ja kunnostuksen ja auton huoltohistoria on luotettavasti selvitetty. Takuu on voimassa takuutodistukseen merkityn ajan tai takuutodistukseen merkitystä mittarilukemasta enintään takuutodistukseen merkityn kilometrimäärän, riippuen siitä kumpi täyttyy ensin. Takuu on voimassa EU:n alueella. Takuun voimassaolon edellytyksenä on, että määräaikais-huollot on tehty valmistajan ohjeiden ja huolto-ohjelman mukaisesti. Huolloista on vaadittaessa esitettävä näyttö (huoltokirja tms.).

            Comment


              55 SUV, 1.katsastus, 29,-, ei huomautettavaa, 109 Mm.

              Comment


              • Pikainen kysymys. Missä sijaitsee 2021 e tron 50 rengastyökalut?

                Comment


                  Frunkissa

                  Comment


                  • Alkuperäinen kirjoittaja ilyx Näytä viesti
                    Nyt menee minullakin tuo kytkentärasia vaihtoon. Auto on 2020 ja 36tkm mittarissa. Jarruttaessa tuntui kova nykäisy, luultavasti takamoottorista, jonka jälkeen iso liuta vikailmotuksia tauluun. Esim: "Sähköjärjestelmä: häiriö! Uudelleenkäynnistys ei mahdollista. Hakeudu huoltoon." ja "Voimalinja: häiriö! Hakeudu huoltoon."

                    Puoliteholla antoi sentään ajaa Audicenterin pihalle asti. Tänään soitettiin, että akkutakuun piikkiin menee koko homma, mutta vaihto ottaa kolme työpäivää, kun joutuu koko akkupaketin pudottamaan alas että rasian saa vaihdettua.

                    voihanlol osaatko sanoa liittyikö sinulla tuo kytkentärasian ja takamoottorin hajoaminen jollain tapaa toisiinsa? Miksi takamoottori menee vaihtoon? Minulla tuli jarruttaessa tuo kova nykäisy, mikä tuntui vähän siltä kuin moottori olisi lyönyt kerralla regeneroinnin täysille. Mietityttää jos se on jollain tapaa voinut vioittaa moottoria.
                    Tämä homma ei mennyt ihan putkeen Espoon K-Autossa. Auto ei tullut kuntoon pelkällä kytkentärasian vaihdolla, vaan parin päivän ihmettelyn jälkeen vaihtoivat myös takamoottorin tehoelektroniikan. Autoa noutaessa huomasin heti että kuskin oveen on ilmestynyt pitkä pystynaarmu. Kiistivät tietty ensin mutta hetken aikaa väännettiin siitä kättä, ja ehdotin että myllyttävät sen oven. Naarmu oli sen verran kevyt, että varmaan 98% siitä lähti pois pelkällä myllytyksellä. En halunnut että ovea maalataan, niin ihan hyvä näin.

                    Auto alle ja kotimatkalle. Pääsin noin 40km päähän kun kuului jälleen jotain kolinaa takapäästä ja luistoneston valo vilkahti. Auto seis seuraavalle bussipysäkille ja auton alle kurkkaaminen vahvisti epäilyt. Vasen takavetari oli irronnut sisäpäästä ja nojasi pohjamuoviin. Oli asentaja unohtanut kiristää pultit moottorin irrotuksen jälkeen. Onneksi irtosi "vain" 60km/h vauhdissa, eikä mitään tuhoa ehtinyt syntyä.

                    Rakentava puhelu K-Autoon ja hinuria odottelemaan. Audin liikkumisturva hoitaa kyllä auton liikkumisen korjaamolle, mutta itse saat hakea sijaisauton lähimmästä vuokraamosta virka-aikaan. Erittäin kätevä jossain korpitaipaleella keskellä yötä. Vuokraamo ehti mennä kiinni ennen kuin hinuri saapui paikalle, joten seuraavana aamuna sitten kolmatta kertaa taas sijaisauto alle.

                    Audi oli korjaamolla yhteensä reilun kuukauden. Ainoa hyvä asia, että itse ei tarvinnut maksaa penniäkään koko hommasta. Nyt on toiminut taas oikein hyvin remontin jälkeen, mutta pikkasen söi kyllä luottamusta näitä sähkövehkeitä ja K-Autoa kohtaan.

                    Comment


                    • Audi e-tron 50 vm2020 ajettu 55tkm.

                      Kesäautona kiva mutta talven tultua tässä vikalistaa jos joillakin jotakin ratkaisua ongelmiin niin otetaan mielellään vastaan. Auto menossa viikon päästä huoltoon niin nähdään mitä ratkaisuja löytyy.

                      Vikalista
                      1. Autossa palanut kohta kk poistumisvaroitus aja huoltoon. 2kerta 9kk aikana
                      2. Kuskin muistipenkki palautuu joskus taka-asentoon noin 1/100 kerrasta.
                      3.Navi sekosi viime kesänä ja kun kirjoitti osoitetta niin tuli aina väärä kirjain vaikka mitä olisi yrittänyt kirjoittaa. Tämä vika ollut vain kerran.
                      4.Pakkasella oikean takapään kolina
                      5. Vaihteen laitettua D asentoon auto tärähtää vähän tulee mieleen ihan kun jonkun agrikaatin sammuttais. Tehnyt 3kertaa 9kk aikana.
                      6.Takaluukku aukeaa itsestään. Saattaa olla avaimet pahasti taskussa tai lukon mikrokytkin rikki. Tehnyt kymmeniä kertoja.
                      7. Hätävilkut vilkahtaa autoon istuessa. Saattaa olla avaimet pahasti taskussa tai lukon mikrokytkin rikki. Tehnyt kymmeniä kertoja.
                      8. Suurin ja inhottavin ongelma kun molemmat latausluukut oli jumissa ja joutu avaamaan "konehuoneen" puolelta vetonaruista. Lataa normaalisti ja napista vapauttaa latauspiuhan. Luukut ovat vaan käsikäyttöiset ja repsottavat osittain auki. Ongelma alkoi kun rupesin talvella käyttämään autoa automaattipesussa. Onko sattumaa vai syy ja seuraus.

                      Vinkkejä otetaan vastaan ja kokemuksia vastaavista ongelmista ja korjauksista.

                      Comment


                        6. ja 7. on 100% avaimet housuntaskussa huonosti ja painelee nappuloitaa kun istuu alas. Mulla tekee nykynen ja teki edellinen auto samaa kun nyklat farkuntaskussa. Nykysestä onneksi saa avausnapista takaluukun kiinni, edellisen kanssa piti kiivetä autosta ulos sulkeen takaluukku.

                        Comment


                          5. Auto nojaa P vaihelukkoa tjsp vasten. Eli jätetty P:llä mäkeen ilman kässäriä.

                          8. Luukun/luukkujen mikrokytkin menossa napista. Alkaa pakkasilla oireileen. Muut latausporttiviat kulkee käsikädessä, toisen vikaantuessa ei ehjäkään toimi :)

                          Comment


                            2. Taitaa olla ominaisuus. Muutaman kerran tehnyt minullakin.

                            Comment


                            • 8 kohtaan: mulla sama vm ja 6tkm kohdalla tehty ruotsissa kampanja 93H6: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/20...86582-0001.pdf

                              "On Audi e-tron vehicles manufactured within a specific period, water may enter at the connector for the charge level indicator, and, as a result, it may only be possible to open the charging flap via the manual release mechanism"

                              Tuosta kannattaa ainakin kysyä huollossa. Ei ole kyllä mitään ongelmia ollut latausluukun kanssa mun aikana, eikä muitakaan tuossa listassa mainittuja, mitä nyt avaimet joskus painelee taskussa omiaan. Huonosti muotoiltu tuo avain kun napit eniten koholla siinä.

                              Comment


                              • Tervehdys arvon palstalaiset!

                                Osaamista ja tietämystä täältä varmasti löytyy ja tässä pitkässä viestiketjussa aihetta varmaankin jo aiemmin sivuttu, mutta silti rohkenen kysymään, koska voi olla nopeampi tapa kuin kahlata kaikki viestit läpi.

                                Elämäni ensimmäinen sähköauton hankinta on todennäköisesti edessä ja harkitsen Audi e-tron 55, joko vm 2020 tai 2021, alle 50tkm ajettu. Auto tulossa omaan ajoon ja keskimäärin max 200km/pv. Perheen pidemmät reissut tehdään toisella autolla. Te kenellä kokemuksia muistakin sähköautoista, niin onko kyseinen auto "vörtti"?

                                Onko vuosimallien välillä jotain eroja mikä puoltaisi erityisesti jompaa kumpaa(-20 vs -21)? Ja tuttuni nosti esille, että sähköautossa olisi oltava akun esilämmitys, jotta lataaminen talvella olisi joutuisampaa. Onko tällaista toimintoa kyseisissä autoissa?

                                Jotenkin tuntuu, että kyseisiä autoja tuodaan paljon myös ulkoolta ja mietityttääkin, että onko näissä autoissa maakohtaisia eroja? Esim auton lämmitysjärjestelmässä tms? Onko suomiautoissa jotain pohjoisen olosuhteiseen tarkoitettuja lisälämmittiä tms, mitä eteläeuroopan versioissa ei ole? Onko teillä muuten kokemusta jostain lisävarusteista/ominaisuuksista mikä olisi mielestänne erityisen tärkeä tai vastaavasti mitä tulisi välttää esimerkiksi vikaherkkyyden osalta tms?

                                Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksistanne ja avustanne!

                                Comment


                                  20 ja 21 on samoja, ei eroa. Etronissa ei ole akun esilämmitystä, eikä se sellaista tarvitsekkaan. Pohjoisen autoissa on tuplalämmittimet, 2x 5kW ja muissa vain yksi. Kokemuksesta voin sanoa että yhdellä pärjää ja lämmintä riittää.

                                  Comment


                                    Tulossa 2020/2021 E-tron. Mieli teki 2022/2023 mallia mutta kymppitonnilla, joka hinnoissa eroa, saa tehtyä vähän vikojen korjausta sillä ei tuossa uudemmassakaan ole tehdastakuuta jäjellä kuin "½ vuotta".

                                    Toivottavasti tein hyvän valinnan.

                                    Comment


                                      Kertokaa kokeneemmat mikä huollon toimenpide on 87H9?

                                      Comment


                                        Liittyy ilmastointiin, tuolta viestistä 4 löytyy vastaus ja linkki TSB: hen: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/20...30992-0001.pdf

                                        https://www.audiworld.com/forums/aud...nsors-3062575/
                                        Viimeksi muokannut Killeri; 29.3.2024, 10:36. Perustelu: Linkki lisätty.

                                        Comment


                                          Kohtalaisen kattava tietopankki Audin sähköisistä malleista. Tässä linkki e-troniin: https://electrichasgoneaudi.net/models/e-tron/

                                          Comment


                                          • Audi on antanut varoituksen mahdollisesta Brysselin tehtaan alasajosta ja Q8 e-tronin todennäköisestä ennenaikaisesta tuotannon lopettamisesta.

                                            Audi is witnessing a global decline in customer orders in the electric luxury class segment. This affects the Q8 e-tron and Q8 Sportback e-tron models, which roll off the production line in Brussels. Audi is therefore considering the early end of production at the Brussels site. The Board of Management of Audi Brussels has informed the Company Council of their intention to carry out a restructuring of the site. By stating this intention, the information and consultation process begins in accordance with Belgian law. In this process, the plant management discusses solutions for the site together with the responsible social partners. This may also include a cessation of operations if no alternative is found.

                                            Comment


                                              Ihan odotettua. Q6 e-tron on niin lähellä tiloiltaan ja hinnaltaan Q8 e-tronia että pitää oikeasti haluta "lippulaivaa" joka on vieläpä sähköisiltä ominaisuuksiltaan pienempää mallia huonompi.

                                              Comment


                                              • Onkos muilla e-tronin panoramakatot vuotaneet vettä sisään?
                                                Meillä alkoi joskus viime syksynä. Hyvin vähäisiä määriä, eli vaikka vettä satoi vuorokauden oli toisen etumuovimaton päällä jokunen senttilitra (silleen että maton osassa urissa vettä).
                                                Itse lattiamatto säilyi kuivana kun muovimatto sen verran tiukasti sivumuovissa kiinni. Kattelin että poistoaukot vetää hyvin yms. ja homma jäi. Talvella sitten jossain vaiheessa teki taas samaa ja loppui kun auto suli. Eli kuvittelin että jäätä väärässä paikassa.
                                                Kevät-kesä menty taas ihan ok mutta viime viikolla kun satoi joka päivä niin jonain aamuna lattialla oli vettä ja pisaroita valui a-pilarin muoveja pitkin molemmin puolin.

                                                Ensimmäisen kerran kun auto vuoteli niin koitin googlettaa vinkkejä mutta en löytänyt muuta kuin että audi on tehnyt katosta uuden revision ja jos auto on takuuajalla vuotanut on koko katto uusittu.

                                                Eilen jostain asia muistui mieleen ja kerrankin oli sopivasti iltasella aikaa tutkia. Katto auki ja kaadoin vettä kaukaloon, hienosti valu ulos. Mutta huomasin että jos vähän hutiloiden kaatoi vettä niin vesi meni kaukaloon mihin ns. tuuliviiri pakkautuun kun luukku on kiinni. Sinne kun vesi joutui niin ei sillä ole poispääsyä. Eli katon etureunassa on kaksi kaukaloa joista etumainen on poistoilla ja takimmainen ei. Näiden välissä ei ole mitään mikä estäisi veden pääsyn myös takimmaiseen. Ehkä ajatus on ollut että kun "tuuliviiri" painautuu luukkua vasten niin se tiivistää, mutta kun tuulenohjain ei ole vesitiivis.
                                                Tuulenohjaimen kaukalossa on takareunassa ehkä n. 5mm korkeudelta alkava 3mm leveä 10-15mm korkea rako molemmin puolin mistä näkee suoraan kattopaneelin päälle.

                                                Purin sisustaa sen verran että sai käden paneelin sisään vastaavaan kohtaan ja kun kaadoin vettä niin sieltähän se lorisi. Eli ei ihme että vettä tulee vaan joskus ja harvoin sisälle. Eikä myöskään ihme että koko katto joudutaan uusimaan koska siellä on isompi kaukalo mistä vesi ei pääse kuin auton sisälle.

                                                Tuulenohjain on myös vähän kuin homeessa ja haisee. Eli vesi jää muhimaan sinne kaukaloon.

                                                Katsotaan miten ukon kävi kun tein nyt kulkuväylän näiden kaukaloiden välillä ja mustalla joustavalla liimamassalla koitin tilkitä rakoa.

                                                Comment


                                                  Tuuliohjain tjsp spoileri menee vaihtoo. Siitä on kamppis myös audilla olemassa, sit ei vuoda.
                                                  Viimeksi muokannut vegelius; 15.8.2024, 20:15.

                                                  Comment


                                                    Itsellä tuli vedet lasikatosta sisään jalkatiloihin ja omien testailujen perusteella kaikki poistoaukot vetivät ihan ok. Vettä kun tulee tarpeeksi, niin se tosiaan pääsee jossain vaiheessa nousemaan tuuliohjaimen yli väärälle puolelle ja sitä kautta sitten sisäkatosta pilaria pitkin jalkatilaan. Vein auton Audille ja siihen tehtiin TSB:n mukaiset toimet eli tiivisteiden muokkaus, kattoluukun asennon kalibrointi, uusi tuuliohjain ja poistoletkujen tyhjennys. Kuulemma oli letkut aika tukossa. Nyt on vesi pysynyt auton ulkopuolella kohta kaksi vuotta.

                                                    Comment


                                                      E-tron 55 ja Q6 e-tron käytännöllisyysvertailussa.

                                                      https://youtu.be/gTYNzVECaEc?si=X9p1O18Ohagdten7

                                                      Comment


                                                        Tässä vähän kokemuksia möhkötronista (lue: Audi e-tron 55, käyttöönotto 5/2022) nyt kun kohta eka 10tkm ajettuna ja autosta kokemuksia noin neljän kuukauden verran. Tämähän hankittiin pääasiallisesti kylillä pyörimiseen ja kesäkelissä pidemmille matkoille, koska talven pidempiin reissuihin on dedikoituna Q7 4.2 V8 TDI.

                                                        Kesäolosuhteissa ei tullut yhtään pidempää reissua ajettua, taisi pisin olla Helsinki - Savonlinna. Kesärenkailla (21" vanteet) tuli ajettua 8148km, keskinopeus 48 km/h ja keskikulutus 25,6 kWh/100km. Kotona saadaan ladattua 11 kW laturilla ja pääsääntöisesti lataan 80 % tasoon, ellei ole tiedossa jotain pidempää ajoa ja halua maksimoida rangea heti lähtötilanteessa. Pikalatureita on tullut käytettyä siis hyvin vähän ja lähinnä nekin ollut enemmän kokeiluita kuin oikeita tarpeita. Sopivilla latureilla (Neste ja Kemppi, K-lataus ja Siemens) latauksen keskitehot on parhaimmillaan olleet yli 140kw (147,2 kw kun lataus 28 % - 72 %), mutta onpa sitten välillä keskiteho jäänyt esim. Ramin Konditorialla Visulahdessa jonnekin 80 kw:n tienoille suunnilleen samoilla prosenteilla.

                                                        Autona möhkötron on ensisijaisesti Audi ja toissijaisesti sähköauto. Tällä tarkoitan sitä, että auto tuntuu, hyvässä ja pahassa, nyky-Audilta, jossa sattuu olemaan sähköinen voimalinja. Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä, mutta tämä ei alleviivaa olevansa mikään peräpuikkosuikulasähköauto tai muuten aerodynamiikan ehdoilla muotoiltu. Toisaalta sitten kun tämä ei ole ensisijaisesti sähköauto, niin sähkötekniikan puolelta hyvää on lähinnä lataustehot. Energiatehokkaaksi tätä ei voi sanoa millään mittarilla. Olen joskus ollut sähköautojen taloudellisuuskisassa Hyundai Ioniqilla (se priuksen näköinen ja -oloinen) ja päästiin lähemmäs 100km reitti muistaakseni 9,4kWh/100km -kulutuksella. Möhkötronilla ei pääse oikein missään tai milloinkaan alle 20:n.

                                                        Talvirenkailla (20" kitkat) on nyt ajettu noin 1500km, mistä noin 900 km tuli viime viikonloppuna Helsinki - Siilinjärvi - Helsinki -reissulla. Keli oli loskainen / märkä / viileä / sateinen eli kohtalaisen raskas. Mennessä autossa oli varmaan 500 - 600 kg tavaraa kyydissä ja paluumatka oli kahden hengen kuormalla. Menomatkalla päästiin Helsingistä Mikkelin pohjoispuolelle Siiskoselle ja sillä matkalla akkua kului 100 % --> 6 %. Latausta Nesteen Kempin tolpalta 36min 45s ja 71,57kWh aina 92 % tasoon saakka. Keskiteho 117kW. Perillä Siilinjärvellä akkua oli 29 % ja paluumatkalla seuraavana päivänä ladattiin kahdesti: ensin Juustoportilla Kempillä (hitaasti tuli sähköä letkusta, tehot pyöri jossain 80 ja 100 välissä) ja toisen kerran Ramilla Visulahdessa (jälleen latausteho samaa luokkaa). Kotona latausta oli jäljellä 10 % eli aivan riittävästi. Ramilla notkuttiin ehkä viitisen minuuttia ylimääräistä verrattuna siihen, jos olisi oltu polttiksella liikkeellä ja Juustoportin pysähdys olisi jätetty kokonaan tekemättä. Menomatkan kulutus 28,7kWh/100km ja paluumatkan 26,6 kWh/100km. Keskinopeudet 92km/h ja 91km/h.

                                                        Koska autossa on koukku niin on tullut vedettyä autotraileriakin. Ei mitään valtavia massoja, sen verran mitä nyt koriton lyhyt Land Cruiser J70 painaa, ehkä vajaan tonnin verran + itse traikku 650kg. Kevyesti tuli perässä ja kuorma oli ihan laillinen, vetomassaa kun on 1800kg. Sähköä tuollainen kiskominen tietenkin vie, mutta vetohommiin on pääasiassa käytössä tuo aiemmin mainittu Q7.

                                                        Onko tämä sitten hyvä auto? Sitä on vaikea toisten puolesta mennä sanomaan. Sähköä kuluu paljon, toisaalta lataa kohtalaisen hyvin. Kaupunkiajoon on näppärämpiäkin laitteita, mutta toisaalta maantiellä huonossakaan kelissä ei tunnu yhtään huonolta ajettavalta. Tilaa on varsin hyvin, infotainment toimii perinteisen autovalmistajan tekemäksi ihan hyvin, mutta ei toki pärjää Teslalle.

                                                        Jos etsit hyvää sähköautoa niin osta hyvä sähköauto, esim. Tesla. Tämä ei ole sitä.
                                                        Jos haet pieniä käyttökuluja, osta joku muu kuin möhkötron. Ajaminen maksaa, renkaat on suuret, Keskon / valmistajan politiikka takuuajan jälkeisiin korjauksiin on heikko.
                                                        Jos haet kaupunkiautoa, osta joku id3 / MG4 / Alfa Romeo Junior / muu Stellantis, tämä ei ole parhaimmillaan kaupungissa kokonsa vuoksi
                                                        Jos haet hyvää yleisautoa, jossa on sähköinen voimalinja, harkitse tätä. Mutta harkitse myös Mersun mallistoa, Enyaqia, ID4-ID5-ID5 -osastoa sekä tietenkin Polestaria.

                                                        Meidän tarpeisiin ja ajoprofiiliin tämä on oikein soiva laite ja ollaan tyytyväisiä.

                                                        Comment


                                                          Tässä viikon kakkos-pollella suhannu (iso akku ja dualmotor säädettävällä alustalla), kun iso-A on huollossa. Niin en kyllä missää linjassa laittaisi möhkötronin kanssa sammalle linjalle. Sama ku vertais ladaa bentleyhin... ainut samaa on kulutuksen järjetön määrä. Ihan hirvittävä ja epämukava kököstys tuo. Mitä mun mielestä möhkö ei ole.

                                                          Comment


                                                          • Tervehdys kaikille!

                                                            Tuli vaihdettua edellinen A4 vuoden 2021 50 E troniin. Auto on Saksasta uitettu liikkeen toimesta ja mittarissa n. 45tkm. Seuraavaa huoltoa näyttää ensi keväälle ja sitäkin silmällä pitäen tullut muutama kysymys eteen.

                                                            1. Ajoittain ilmestyy teksti jotakuinkin näin: "Taloudellisuusavustin: jarrutusenergian talteenotto estynyt, katso huoltokirja." Rekuperaatio toimii normaalisti ja teksti vain hetken näytössä valkoisella fontilla. Ei myöskään mainittavia vikavaloja väläytä tässä. Onko jokin hetkellinen sensori häiriö/vastaava vai mistähän mahtaa olla kyse? Manuaalia kun kahlasin, en onnistunut löytämään vastausta. Toki tuo my Audin kautta luettava manuaali on semi haastava, kun ei muuta suomenkielistä ole tällä hetkellä.

                                                            2. Toinen havainto. Jarruttaessa pysähdyksiin tai lähes pysähdyksiin tuntuu silloin tällöin aivan todella kevyt nykäisy. Tunne on vähän sama, kuin jarruttaisi autolla, jossa peräkärry, missä aisassa jousi, joka nytkähtää aivan aavistuksen verran välillä pysähtyessä. Tunne on siis todella mitätön, mutta sen silti huomaa kun kyyti muuten niin tasaista. Ikään kuin sähkömoottori tekisi aivan pienen täkyn tässä tilanteessa. Onko muilla havaintoja, onko yleinen ominaisuus vai kuulostaako alkavalta ongelmalta?

                                                            Kiitos jo etukäteen!

                                                            Comment


                                                            • Kohtaan 2, niin itse olen päätellyt tuon johtuvan siitä, että auto vaihtaa rekuperaatiosta tavan jarruihin. Sähkömoottorilla kun ei pystytä jarruttamaan niitä ihan viimeisiä vauhteja (ainakaan e-tronissa).

                                                              ​​​​

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X