Jep, ja jos asut omakotitalossa ja haluat kaiken hyödyn irti, niin silloin pitää tod. näk. kasvattaa liittymän sulakekoa - jolloin maksat kaisesta sähköstä vielä enenmän?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi e-tron SUV
Collapse
X
-
Ihmettelin tänään illalla tätä Espoon AudiCenterillä. Paikalla oli maahantuojan edustusta kertomassa autosta sekä Sähköautoilijat ry:n puheenjohtaja kertomassa sähköautoilusta yleisesti.
Oli varsin kiehtova tuote ja mukava tilaisuus kaikin puolin. Olen tähän mennessä ohittanut tämän varsin sujuvasti koska olen ajatellut tämän olevan ns. liian kalliin. Hinnat eivät vielä ole vahvistuneet koska autolla ei ole vielä tyyppihyväksyntää, mutta maahantuonnista kerrottiin (hyvin varustellun) lähtömallin hinnan olevan alle 90.000 euroa. Varusteista yms. ei vielä puhuttu sen tarkemmin mutta olettaisin esim. navigoinnin kuuluvan varustukseen automaattisesti jotta auto osaa kertoa kuljettajalle esim. seuraavan latauspisteen sijainnin.
Hinta oli siis positiivinen yllätys. Juu, tottakai 90.000 euroa on todella paljon rahaa autosta, mutta toisaalta se ei sitten kuitenkaan ole. Sehän riippuu siitä, mihin sitä hintaa vertaa. Omissa pohdinnoissa vertailukohtana on esim. Q7 e-tron, joka on paikkaluvultaan sama ja tiloiltaan ns. riittävän lähellä e-tronia. Uutta Q7 e-tronia ei tällä hetkellä saa ostettua joten täytyy verrata esiomistettuun. Tällä hetkellä Mobile.de:n halvimmat Q7 e-tronit ovat alkaen 65.000e (+verot ja kulut jotain 7-9000e) mutta sillä rahalla saa melkein kolme vuotta vanhan ja noin satkun ajetun auton. Huono verrokki siis. Noin 70.000e tasosta alkaa saada samanikäisiä mutta 15--30tkm ajettuja Q7 e-troneja eli Suomessa ja kilvissä ne ovat noin 80.000 euron hinnalla. Ok, edelleen hintaeroa on kympin verran, mutta olisiko kymppi kuitenkaan liikaa takuusta ja huomattavasti modernimmasta tuotteesta (vaikkei toki nykymallin Q7 kuitenkaan mikään ikäloppu ole...)? Mielestäni ei. Toki on muistettava että kyseessä on kaksi täysin eri filosofian autoa mutta Audin mallistosta mun mielestä käytetty Q7 e-tron on lähin verrokki.
Toinen yllätys oli se, että e-troniin saa vetokoukun. Virallista vetomassaa ei vielä ole kun se tyyppihyväksyntä puuttuu, mutta illan tilaisuudessa puhuivat 1800kg vetomassasta. Se alkaa riittämään moneen tarkoitukseen mutta toki tuollaisen nyytin vetäminen vaikuttaa aika paljon toimintamatkaan, etenkin jos sen tekee talvikelissä.
Kaikenkaikkiaan paljon mielenkiintoisepi tuttavuus mitä ennakkotietojen perusteella osasin odottaa. Suosittelen tutustumaan.
Niin, ja lähemmäs 100 ennakkovarausta on kuulemma tehty Suomeen. Suunnitelmien mukaan asiakasautoja aletaan valmistaa noin viikolla 9 ja ensimmäisten luovutukset olisi vielä ensi vuoden ekan kvartaalin aikana ja kaikki ennakkotilatut pitäisi olla maassa juhannukseen mennessä.Viimeksi muokannut TeroPee; 20.11.2018, 23:15.
Comment
-
Tässä hyvä esittely e-tronista
Muutenki tuon kaverin youtube kanavaa seuraillu. Ajelee eri sähköautoja ja vertailee niitä. Taitaa itse ajaa teslan model X.
Kyllähän tuo sähköauto on jo nykypäivää. Olen yrittänyt perustella itelle, että en vaihda autoa ennen kun rahat on kasassa sähköautoon.
Tesla olis hyvä, mutta jälleenmyyjä ja huoltoverkostoa ei käytännössä ole. Sen sijaan lataus asemia alkaa olemaan jo aika paljon. Sitten model S ei saa tyyppihyväksyttyä vetokoukkua ja Model X on aika kallis. Model 3 olis kans hyvä, mutta niitähän ei tunnu saavan rahallakaan. Toimitusajat noin kaksi vuotta jos riittääkään.
E-tron olis huippu! :)
Taitaa kuitenki käydä niin, että aloitan sähköautoilun Golf-e:llä. Erittäin tylsä vaihtoehto ja ei nelivetoa. 300km toimintamatka riittää loistavasti meikäläisen jokapäiväseen ajoon. Ajellaan sitten pidemmät reissut dieselillä.
Sähköautojen kestävyydestä vielä sen verran, että helsingissähän ajelee teslan taksi jolla kurvailtu jo 500tkm. Alkuperäiset akut ja moottorit.
Comment
-
Teslasta ja sähköautoista lyhyesti: Minulla oli n. vuosi sitten Tesla Model X hieman yli viikon koeajossa - lyhyesti summattuna, EI herättänyt minkäänlaisia ostohaluja. Ko. kulkinett ei ole tehty talvioloihin. Pari kertaa autossa oli ovet, niin jäässä, että oli vaikeuksia päästä sisään ja kaikkea muutakin pientä. Laadultaan ei ole lähelläkään Audia. Kyseessä oli kuitenkin yli 150tEur maksava auto, niin voisi odottaa laadunkin puolesta hieman parempaa.
Toimintasäde: Koskee kaikkia sähkövatkaimia. Ei vaan riitä, jos on elämää KehäIII:n ulkopuolella. Mulla on viikoittain työajoja joissa päivämatkat menee lähelle 1000km:aa, istun mieluummin asiakkaan kanssa palavereiss, kuin odottelen akkujen latausta. Lisäksi lapsien kilpahiihto harrastus tekee sähköautoilun täysin mahdottomaksi, koska kisoja on silloin tällöin pohjoisemmassakin kuin Lahdessa...
Joten ei jatkoon, ainakaan vielä...
... olispa vetyä :-)
Comment
-
Vieras
Sähköautoiluhan ei ole kaikille sopivaa, asia joka tuntuu unohtuvan monelta. Ne kenellä ajot päivässä on kymmeniä kilometrejä, se on varteenotettava vaihtoehto. Lienee sanomattakin selvää ettei 1000km päiväsuoritteella akkuauto ole sopiva kulkine. Ei se siitä kuitenkaan huonoa tee.
Ja toinen asia on asennoituminen sähköautoiluun. Jos mökkimatka on 300km ja matkalla joutuu lataamaan vaikka 40 minuuttia, niin sehän on asenteesta kiinni haluaako sen tehdä. Jos tuo mökkimatka on vuodessa ainoa toistuva latausta vaativa matka, niin onko se paha asia jos muut ajot vuodessa menee ilman välilatauksia.
Onko valmis tekemään satunnaisen lapin matkan junalla tai lentokoneella vai onko pakko saada ajaa 12 tuntia putkeen Leville ja takaisin.
Yleinen asennoituminen sähköautoihin on edelleen se vanha laulu " sitten kun sillä pääsee 1000km lataamatta niin voin sellaisen ostaa". Ei kaikkien niillä ole pakko ajaa. Niillä ajaa ne kenelle se sopii ja näkevät sen itselleen edulliseksi/ sopivaksi/ lisää sopiva adjektiivi.
Comment
-
Samoilla linjoilla pullan kanssa, mutta fiksumpaa olisi että näitten omistamisesta ei koituisi verotuksellisia menoja niin voisi seisottaa pitkän matkan autoa sillä aikaa kun ajelee lähiajot toisella sähköisellä autolla. Nyt kun auton omistaminen on rikos niin harvalla on halua pitää kahta.
Comment
-
En koe mitään tarvetta tuputtaa mutta esmes sen minun Amperan toimintasäde oli yli 500km. Toki sähköllä vain ensimmäiset ehkä 60km, loput bensalla. Silti koko ajan oli käytössä sähkömoottorin suorituskyky.
Jos valtaosa ajoista on siellä muutaman kymmenen kilometriä päivässä luokkaa niin ei oikein ole järkevää ostaa satunnaisia ajoja varten toista autoa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja vaaltone Näytä viestiTeslasta ja sähköautoista lyhyesti: Minulla oli n. vuosi sitten Tesla Model X hieman yli viikon koeajossa - lyhyesti summattuna, EI herättänyt minkäänlaisia ostohaluja. Ko. kulkinett ei ole tehty talvioloihin. Pari kertaa autossa oli ovet, niin jäässä, että oli vaikeuksia päästä sisään ja kaikkea muutakin pientä. Laadultaan ei ole lähelläkään Audia. Kyseessä oli kuitenkin yli 150tEur maksava auto, niin voisi odottaa laadunkin puolesta hieman parempaa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viestiTuollainen olisi todella fiksu kyllä omaan ajoon, mutta kun auto seisoo kadulla niin missäs latailee?
Comment
-
Ja rahaa kaupan seinästä... (ennen vanhaan pankin seinästä mutta nykyisin ei enää ole pankkikonttoreita...).
Jere on kyllä asian ytimessä siinä että sähköauto ei ole kaikille nykyisellään sopiva. Ei ole etanoliauto tai kaasuautokaan. Paljon vähemmän niiden soveltumattomuudesta tulee ininää.
Comment
-
niin... näin kerrostalossa asuvana, jolla ei edes ole autopaikkaa on sähköauto täyttä haihattelua...
ja vaikka olisi taloyhtiöltä autopaikka vuokrattuna se on tuolla 400m päässä (kyllä, oikeasti) ja senkään tolpat ei anna kuin 2h päivässä sähköä... eikä pääsulakkeet kentälle riittäisi siihen, että edes 10% rivistä olisi sähköautoja jotka lataavat edes 10A sulakkeen kautta.
Kaupunkiinhan nuo sähköautot olisivat just omimpiaan putsaamaan ilmaa, mutta se latausinfra ei ihan vaan tuosta noin vaan ilmesty.
Comment
-
87500€ on vahvistettu tämän hinnaksi nyt Suomessa.
Vakiovarusteet löytyy täältä:
http://www1.vv-auto.fi/uutiskirjeet/...ovarusteet.pdf
Comment
-
No nythän tuo alkoi kiinnostaa. Pitää selvästi käydä tutustumassa. Tuolla lähtöhinnalla, muutamilla mausteilla puhutaan 100k€ - rabatit.
Comment
-
Tuo hinta ei tosiaankaan kuulosta ihan kohtuuttomalta, ehkä on varteenotettava vaihtoehto, kun tuo nykyinen allukka menee kiertoon. Onko jossain tietoa tuon möhkäleen vetokyvystä? Auto-Data puhuu reilusta 1800kg jarrullista kärryä, liekkö kuinka paikkaansa pitävä ja mitä on jarruttoman massat.
Comment
-
-
-
Ja Suomen viralliset hinnastot julkaistu tänään: https://www.audi.fi/fi/web/fi/models...at/e-tron.html
Comment
-
Bjørn Nylandin E-tron review
Jotain pientä kehitettävää tuossakin videolla tuli ilmi; hidas ja vähän monimutkainen käyttöliitymä (kosketusnäytöt täynnä rasvaisia sormenjälkiä) ja boottailee testissäkin useaan otteeseen (31:29 shiiiieeet), korkeahko kulutus (32kWh/100km), latauspistokkeen lukitusongelma (johtui luultavasti päällä olleesta parkkilämmityksestä), rämisevä sisusta uudessa autossa... Arkikäytössä nuo saattaisi alkaa sapettamaan melko pian, varsinkin auton hinta huomioiden.
Talvikelin range 330km 90km/h keskinopeudella.
Comment
-
Kyllä tuo range aiheuttaa vielä "range-anxietyä", ainakin TaoTaolla pääsee tankillisella kutakuinkin saman mittaisia stinttejä, ja kyllä se aiheuttaa ikävää stressiä matkantekoon täälä maaseudulla. Varsinkin jos ja kun lataus/tankkauspisteet ovat harvassa.
Comment
-
Osa Teslabjörnin ongelmista taisi olla käyttäjässä. Audin käyttöliittymään tottuneena ne valikot ja toiminnot näyttivät ihan loogisilta. Ja latauspiuha ei yllä, jos se on lähtöjään turhan lyhyt. Ja jos autoa ei tajua ajaa sivusuunnassa sitä silmällä pitäen. Hyviä videoita silti.
Comment
-
Comment
Comment