Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

tehot kateissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    tehot kateissa

    Ilmaantui aika mielenkiintoinen vika autoon kun vaihdoin vaparisuodattimen pois ja laitoin alkuperäisen tilalle. Kun auton käynnistää niin antaa yhden kerran kiihdyttää kunnolla(äkäisempi kuin vaparilla), mutta sen jälkeen lopettaa kiihtymisen kokonaan.
    Turbosta kuuluu yllättävän kova vihellys, mutta kiihtyy kuin turboa ei olisikaan. Sitten yhden kerran se antoi kiihdytellä pitempäänkin, mutta n.5000rpm kohdalla kone alkoi ikäänkuin pätkimään virtoja tai vastaavaa ettei antanut huudattaa loppuun ja meno oli yhtä pomppimista.
    Kun se antaa sen yhden kiihdytyksen tehdä niin turbo tuntuu heräävän n.3000rpm tienoilla, onko normaalia?
    Erittäin paljon kiitoksia jo etukäteen auttavista vinkeistä.

  • #2
    olisko joku letku/putki jäänyt irti tai irronnut tai revennyt. tutki ne ekaksi.

    Comment


    • #3
      Ahtovuotohan siellä. Katkonta = turvaraja ilmamäärälle. Jostain sitä kun pääsee ulos niin sitä mitataan liikaa sisään.

      Comment


        #4
        Niin se jäi mainitsematta että mittaristossa ahtomittari näyttää koko ajan lukemaa 1.0

        Comment


        • #5
          Okei no siis ECU ei saa painetietoa. Luultavasti letku irti siellä konehuoneen liitinrivistön tienoilla mustan pitkän muovisuojan alla rintapellin tienoilla.

          Comment


          • #6
            Jos vaihdetaan vain filtteri, niin ei pitäisi tulla painevuotoja.
            Tarkoitatko 1 vai 0 bar ahtoa ???? Ahtovuodolla alkaa "rötäämään" iloisesti ja ei mene mihinkään.

            Mittauspisteen (lue MAF) fysikaaliset virtausominaisuudet todennäköisesti muuttuneet ja seokset on erilaiset kuin ennen.

            Ajatko tune lastulla vai vakiolla ?
            Miten asensit maffin kiinni filtteriin (kerro kaikki yksityiskohdat ja mitä osia jätit pois) ja teit putkituksen ?

            Ottaako koneen filtteri nyt imuilmaa pakosarjan vierestä ja kone nakuttaa ylikuuman imuilman takia ja siksi alentaa ahtoja, ettei mene rikki.

            Mitatkaapa joskus mielenkiinnosta laajakaistalambdalla seokset ennen ja jälkeen vapaavirtausfiltterin asentamisen, niin tulee mielenkintoisia lukemia. Tehtaan filtterikotelossa on tietyt jipot joilla ilma saadaan menemään tietyllä tavalla maffiin ja jos sen systeemin muuttaa, niin pitäisi softakarttoihin koskea.

            Siinä mahdollisia ongelman aiheuttajia.

            Comment


            • #7
              Mielenkiintoista, miten on nuo MTM/Treser ilmansuodatinboxit ja niiden kopiot? Oletko Tommy tutustunut niiden virtavuuksiin?

              Comment


                #8
                Joo siellä rintapellin luona oli se pieni musta letku irti, nyt toimii ahtonäyttö. Tehoja tuli ehkä hieman takaisin, mutta ei vedä vieläkään kunnolla.
                Kerralla kun polkasee kaasun pohjaan niin ihan kuin hieman booais ennenkuin lähtee vetämään ja sittenkin silleen aaltoilevasti kiihtyy.
                laitoin paikalleen alkuperäisen suodattimen koteloineen joten kait sen pitäis olla siihen käypä eikä autoa ole tietääkseni lastutettu. Bensankulutuskin on kasvanut luokkaan 20l/100km. Vapari oli asennettu Mafiin kumiletkusovitteella ja siksi sen poistinki kun se imi pakosarjalta suoraan kuumaa ilmaa, eli tämän vakion pitäis toimia paremmin.
                Auto tosiaan kiihtyy ihan kuin vastaava ilman turboa, turbosta tosin kuuluu aika iloinen vihellys kiihdyttäessä.

                Comment


                • #9
                  Mielenkiintoista, miten on nuo MTM/Treser ilmansuodatinboxit ja niiden kopiot? Oletko Tommy tutustunut niiden virtavuuksiin?
                  Budjetti syistä noihin perehtyminen hieman hankalaa, mutta sen verran nähnyt, että MTM tekee modipaketteihin ns. turbulenssin poistoristikon (vähentää ilman pyörteisyyttä) ennen maffia. vrt tehtaan tekele, jossa vastaava rakenne.

                  Ilma on aina parasta ottaa paikasta, josta sitä viileimpänä saa sisään. Käytännön toteutukset on usein haasteellisia. Parhaiten viileyden edun huomasi viime ratapäivillä kun eräs musta S2 ajoi radalla ilman apukuskin umpiota ja siitä törrötti vapaavirrtaussuodatin. Kuskin mukaan etu eli huomattava.

                  Comment


                    #10
                    Mittasin ihan huviksen lambdan niin se näytti 4 ohmia eli lienee vaihtokunnossa? Eikös sen pitäis jotain luokkaa 30ohmia oikeasti olla? Mistä olette ostaneet lambdat, saako tarvikkeena alkuperäilaatuisia?

                    Comment


                    • #11
                      Mistä olette ostaneet lambdat, saako tarvikkeena alkuperäilaatuisia?
                      Klikkaa search -nappia ja laita hakusanaksi VPV.

                      Comment


                        #12
                        uusi lambda on nyt tilattu, laitan tuloksia tehon ja kulutuksen suhteen kunhan saan lambdan.

                        Comment


                          #13
                          Joo nyt on uusi lambda paikallaan. Positiivista oli se että kone käy tasaisemmin eikä nykytä. Bensankulutus laski n.4litraa/100km, mutta ne tehot on edelleen hukassa. Voiko siinä olla joku vikaohjelma päällä?

                          Comment


                          • #14
                            Käytä akunkenkää muutaman minuutin verran irti ja kokeile sitten uudestaan.

                            Comment


                              #15
                              Jees käytin akun kenkää irti pari minuuttia akun vaihdon yhteydessä. Kyllä kait se nyt tuntus toimivan ihan hyvin, kiihtyykin, mutta penkkiin ei oikein vetäse kunnolla, jos nämä nyt vetääkään. Lambdan vaihdon jälkeen huomasin sellasen et kun rajusti kiihdyttää niin katti haisee ihan perhanan pahalle, liekkö tämä normaalia? Sellanen metallin ja kananmunapierun sekotus ;)
                              Harmittaa kun muuten niin loistavasti toiminut auto niin tällasia ihme vikoja.

                              Comment


                                #16
                                Mielenkiintoista.

                                Tuossa joku viikko sitten (talven jälkeen), huomasin oman ässän tehojen kadonneen. Rupesin asiaa tutkimaan ja molemmat by-passit oli sökönä. Vaihdoin nuo alkuperäiset Boschin riekaleet (päivätty -99) uusiin mäntätoimisiin. Noiden vaihdon jälkeen autoni toimi hetken juuri ym. tavalla, ensi kiihdytys pätkivä (kuten kiihdytykset vähän aikaa tuon jälkeenkin). Lopulta tehot olivat jälleen poissa. Turbot pyörivät ja pannuhuoneen puolelta kuuluu "kohtuukova" vihellys (mikä voisi kieliä ahtoputken halkeamasta(?)). Pyysin vuosihuollossa mittaamaan ahdot (itsellä kun ei ole ahtopainemittaria portattuna) ja se näytti 2000mbar: ia sähköisesti mitattuna (joku asiantuntija selitti saksalaista mittaustapaa, joka näyttää yhden bar: n liikaa ilmakehästä johtuen, älkää kysykö tästä enempää).

                                Tässä erinäisiä seikkoja mitä olen koettanut:
                                - Vikakoodit: (Satunnaista lambdavikaa)
                                - MAF: n sähköt irti ja koeajoa: (Ei havaittavissa olevaa muutosta.)
                                - N75: n avaaman paluuletkun irroittaminen sisäänottopuolelta (solenoidin avaama tasauspuoli) ja koneen käyttäminen tyhjäkäynnillä ja kierroksilla: (Ainoastaan imua letkun päässä??? Mitään paineenpoistoa (ylipainetta) ei tuntunut peukalonpäässä. Letku oli selvästi öljyinen (ilmeisesti turbolta ruiskii öljyä sisäänoton puolelle).)
                                - N75: n ohjauksen irrottaminen ECU: lta: (Ei havaittavissa olevaa muutosta, tein tämän myös akunkengän irroittamisen yhteydessä vaikka käsittääkseni akunkengän irroittaminen EI ole kummempi "resetti" kuin auton "sammutus ja startti".)
                                - N75: n solenoidin ohjauksen testaus 9v patterilla: (EN kuullut omin korvin magneettiportin naksutusta 9v herätteillä???)

                                Vielä koittamatta ("elääkö toivo" -osasto):
                                - Kompuralla painetta turbon painepuolelle ja sitten tarkkaa kuuntelua?
                                - Hukkaportin jousipuolen tarkastus?: (Jousi jumissa ja pakokaasut ohjautuvat ohi turbiinin, tosin turbon ulinasta päätellen turbot ahtavat hyvin ainakin jonnekin (vaikkakaan en mikään turbo-ulina-expertti olekaan)).
                                - Ahtojen mittaus (selvempi kuin tuo 2bar mittaus)?: (Onko ahdot jostain syystä liian suuret ja ohjaus pudottaa safe-alueelle, jonnekin 0.3 kieppeille).
                                - Mitä?

                                .. onko kokemuksia haljenneista ahtoputkista (ahtoja nostettu --> MTM chippi) ja mistä niitä on paukkunut?

                                .. ja sorry S-four, tämä ei vielä tainnut sinua auttaa, vika vain vaikuttaisi samanlaiselta.

                                Comment


                                  #17
                                  Joo hyvin samantyyppistä vikaa näyttäs sinullakin olevan.

                                  Se minua tässä ihmetyttää että aina välillä tempasee kunnolla penkkiin kiinni ja kiihtyy niinku pitäis, mut sit kun löysäät kaasua ja kohta kiihdytät uudelleen niin sama vihellys kuuluu turbolta, mutta eipä vetäse enää penkkiin.
                                  Hyvin lähtee käyntiin ja pyörii nätisti, mut mut luulis niiden tehojen pysyvän tallella pitempään kuin yhden kiihdytyksen ajan :)

                                  Positiivisia kokemuksia kuitenkin tuli jo lambdan ja akun vaihdon yhteydessä, en tiedä pitäisikö laittaa se vaparisuodatin takas jos se niin paljon mukamas tehoihin vaikuttaa. Yleisesti olen saanut sen käsityksen että noi kuumaa ilmaa konehuoneesta haukkaavat vaparit lähinnä pudottaa tehoja...

                                  Comment


                                    #18
                                    Sinullahan on Jarno sentään silloin tällöin tehoja mukana ;)

                                    Hauska tapaus sattui tuossa eilen kun ajelin Kokkolasta pohjoiseen. Ihmeteltiin siinä porukalla tehojen hukkumista (työporukan "autoilu-harrastus-osastoa" alkoi kiinnostaa).

                                    Tehtiin seuraavaa:
                                    Irrotettiin akun kenkä (menin jo aiemmin pätemään ettei tällä ole mitään merkitystä), irrotettiin N75: lle menevät sähköt, laitettiin akun kenkä kiinni (n. 2-3 min päästä) muttei N75: sta.
                                    -> Kierros korttelin ympäri eikä vaikutusta :(

                                    No, laitoin N75: n johdon takaisin kiinni ja menin töihin. Lähdin sitten jonkun ajan päästä ajelemaan ja yllätyin kun turbon tehoja löytyikin (turbot löytyivät taas ainakin jollain asteella) :) Aika tarkalleen 180km sain ajella (rajoitusten mukaan) jo kohtuu pirteällä pelillä, mutta sitten palattiin taas "normaaliin". Hauska juttu sinänsä myös että tätä ujellusta en muista kuulleeni kun ahdot olivat taas oikeassa osoitteessa (tai ainakin osa ahdoista).

                                    Voisikohan tuo sun akun vaihto olla lenkkinä myös sinun ongelmassasi? Itse en ole vielä tohtinut laittaa vaparisuodinta omaan peliini (rookien varovaisuutta).

                                    Comment


                                    • #19
                                      N75 kyllä kuuluu naksua niin että vähän huonokuuloisempikin sen erottaa. N75 irti -> ei ahto-ohjausta -> hukkaportin kellon määrittämät peruspaineet.

                                      Paikallaan kokeilemalla et toki mitään ylipainetta mistään löydä, koska sitä ei yksinkertaisesti ole. N75 paluu vapauttaa portilta imupuolelle paineen siinä vaiheessa, kun "ahtoja lasketaan". Käytännössä tuo naksuttelee melko nopeasti, kun säätää joten tuo nyt vain maalaisjärkeen käyvästi ilmaistuna.

                                      Ahtovuodot tsekattu? Biturbossa ne pari kuuluisaa letkua, jotka pettävät ennenpitkää autossa kuin autossa.

                                      Huomaa että paineistamalla määrämittarilta et pysty selvittämään vuotaako by-passit, koska myös imupuolella on paine silloin.

                                      Tämä siis Juhan biturboon.

                                      Jarnolle sen verran että lambdaa ei käytetä kun poljetaan kunnolla. Silloin mennään ns avoimessa luupissa eli ei takaisinkytkentää. Lambdan lämmitys voi näyttää 4 ohmia, mutta signaali ei. Signaalijohtoa ei tule mitata ihan millä vaan mittarilla, koska oikosulku polttaa kuuman lambdan. Pitää olla siis superdupermegaohmiluokan (sis resistanssi) mittari. Lue vikakoodit, tee painetesti. "Meno pomppimista" -> ilmamäärän turvaraja -> vuoto.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Veikkaan ettei 9V.n patterin teho riitä N75 solenoidin vetämiseen. Sitä voi testata myös VAG-COMin output testillä, niin ei tarvitse itse virtoja viritellä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          S4 B5 tyypillisistä ahtovuodoista: search ja hakusanaksi f-letku

                                          Löytyy useampi hyvä tarina.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Eikö tuota lambdan tietoa muka käytetä mihinkään, kun ajetaan lätkä lattiassa?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Parhaan tietoni mukaan ei. Ei välttämättä paras tieto, mutta tämänhetkinen käsitys asioiden laidasta.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Parhaan tietoni mukaan ei. Ei välttämättä paras tieto, mutta tämänhetkinen käsitys asioiden laidasta.
                                                Komppaan porkkista. Mihinpä sitä edes tarvii täyskaasulla ajettaessa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jostain muistan lukeneeni että lambdan avulla lasketut fuel trimmit ovat voimassa myös täyskaasulla (1.8t infoa) ja vaikuttavat suuttimien aukioloaikoihin paitsi siinä vaiheessa kun ecu päättää pitää suuttimia auki maksimi ajan (tietty ilmamäärä ylittyy).

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    "Vanhan" lambdan tietoa ei käytetä täyskaasulla, "uuden" laajakaistalambdan tietoa käytetään.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Veikkaan ettei 9V.n patterin teho riitä N75 solenoidin vetämiseen
                                                      Väitän että riittää...kaapissa oli yksi ylimääräinen N75 ja kun kokeili 9V paristolla, niin hyvin naksuu. Mutta tuli sitten testattua tuota JFK:n S4:n venttiiliä niin sepä ei naksukaan. Ja kun VAG-COM:lla ajeltiin logia, niin muistaakseni ahtoja oli "reilusti", josta voisi päätellä että N75 on juminut "kiinni" (kumminko päin sen toiminta nyt halutaan ajatella).

                                                      Paljonko noissa vehkeissä kuuluisi olla ilmäärä 3-4 vaihteella lortta pohjassa?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Tässä jo puhelimessa Joken kanssa ruodittua tilannetta myös foorumille. Yön yli nukuttua sain vian treissattua kiinni --> MAF on rikki!! Vielä selvennystä asiasta, miksi vika selvisi vasta nyt (kerroin aiemmin kokeilleeni ajoa MAF: n piuha irti ja huonolla menestyksellä).

                                                        Ajettiin VAG-COM piuha kiinni lokia viikonloppuna, josta tuloksena se että ahtoja lähti hitosti (aprx. puoltoista baria) mutta ilmamäärä yllättävän matala (< 150g/s), auto kulki koko ajan "turbottomana". Sitten sain siis tuon toisen N75: n lainaan ja tämä yksilö kun napsui 9v patterilla olin IHAN varma omani vain olevan jumissa ja vian korjautuvan tällä. No, magn.venttiilin vaihto ja jotain värinää autosta lähti. Turbot heräsivät mutta meno oli todella pätkivää kunnes palattiin jälleen vanhaan ahdottomaan moodiin???
                                                        --> faktat: Vikakoodit eivät kertoneet mitään uutta lokiajon alun nollauksen ja ajon jälkeen. N75 vaihto: Ajoittaista heräilyä turboille, hetken ajon jälkeen taas "turboton".

                                                        Aamulla ajeltiin 420km etelään (ihan tarkoituksella, ei siis testiajelua ;) ja lokitettiin tilannetta lähes koko ajan. Auto toimikin vielä ajoittain nykien ja välillä täysin "turbottomana". Sitten hoksattiin lokittaa ahtopaineita juuri kun "nykimismoodi" vaihtui "turbottomaan moodiin" (tällöin muuten hukkaportin toiminta, jota mitattiin prosentteina (vaihteluväli "nykimismoodissa" ajettaessa kiekoista / ahdoista riippuen ylös aina 90% asti) oli aika tarkalleen 10.2%). Eli, ahdot nousivat "nykimismoodissa" VAG-COM: n mukaan jonnekin 2.2bar: in tienoille (~1.2 kai oikeasti) ja ajomoodi vaihtui "turbottomaan". Ahdotkin näyttivät enää tuota varaohjelman tuottamaa 0.3: a. Katsottiin vikakoodit ja siellä oli "17536 - Fuel Trim: Bank 1 (Mult): System too lean" (toivottavasti mitään ei mennyt rikki)!!! Tuo em. rituaali pariin otteeseen, vikakoodikin tulla tupsahti aina uusiksi nollauksen jälkeen.
                                                        --> faktat: Ahtojen noustessa tarpeeksi (yleinen tieto) ja tuon vian saatua kone menee varaohjelmalle. Lisäksi ihmetytti vielä noiden ilmamäärien vähyys lisättynä liian laihalla käymisestä.

                                                        No, kun auto palautui jälleen "nykimismoodiin" (oikea moodi, väärät ilmamäärät?), nappasin MAF: n letkun irti. Sitten hantta pohjaan ja p3rse painui penkkiin :)
                                                        --> johtopäätökset (miten minä tämän semantiikan ymmärsin): MAF antaa liian pieniä arvoja (VAG-COM arvot) -> tarpeeksi kovassa kyydissä saadaan vikailmoituksena tuo "system too lean" ja kone putoaa varaohjelmalle -> vikailmon nollaus ja "vartti" ajoa, niin palataan jälleen tilanteeseen missä ilmaa menee tosiasiassa n. 2 kertaa enemmän kuin MAF ilmoittaa (.. ja kohta ollaan varaohjelmalla jälleen "turbottomassa moodissa", ettei mäntiin pala reikiä).

                                                        Uutta MAF: ia hakemaan vaihto-osana (rapia 100?), huomenna kuitenkin kuriositeettinä yrittämään kotikonstein puhdistusta vanhalle MAF: lle (myös tästä niksi-Pirkka ohjeesta kiitokset Jokelle, yrittävä ei eksy eikä pessimisti pety, ainahan voi kokeilla). Kiitokset myös muille vinkkejä antaneille!!!

                                                        PS. Ai niin, Mikko, se N75 ei ainakaan mun autossa napsu kun siinä on nuo painepiuhat kiinni (eli solenoidikytkin kiinni siellä missä pitääkin). Kun se on kädessä niin napsuu yhdeksällä voltilla nätisti :)

                                                        PPS. Korjattakoon vielä se, että tuo aiemmin tekemäni akun kengän irrotus nyt sitten nollasi todennäköisesti ainakin tuon "system too lean" virheen joka taas aiheutti sen että kone yritti pikku koeajon jälkeen tuota paluuta normaaliin huonoin menestyksin.

                                                        PPPS. Varaohjelmalla "turboton moodi" ajettaessa minun autoni ei ainakaan toipunut normaaliksi MAF: n piuhan irroituksella (tosin en ole varma ajoinko tarpeeksi kauan johto irti). "Nykimismoodilla" kun nappasin MAF: n piuhan irti, lähti tehoja HETI pannusta irti.

                                                        PPPPS. Sitten Kemoralle testaamaan ;)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          No olihan perinpohjainen selvitys...:)...tuntuu jopa loogiselta noin, toivottavasti uusi maffi korjaa tilanteen ja vanhan putsauksella saadaan pientä parannusta että kemoralle kehtaa...

                                                          Itseäni lainaten (ja kirjoitusvirhe korjaten) kun kysymys on vielä oikeastaan avoin, eli
                                                          Paljonko noissa vehkeissä kuuluisi olla ilmamäärä 3-4 vaihteella lortta pohjassa?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Päteekö noissa biturboissakin tuo arviointi että ilmamäärän pitäisi olla noin 80% heposista?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X