Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 2,5 tdi veto häviää tasakaasulla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    C4 2,5 tdi veto häviää tasakaasulla

    Profiilin mukainen 5 syl. dieseli hävittää tehot puoleen tai kolmasosaan tasakaasulla ajettaessa lämpimällä koneella. Tehot eivät ole ikinä hävinneet kesken kiihdytyksen tai kylmällä koneella. Tiputettaessa vauhdista rullaamaan ja päästettäessä kierrokset käväisemään sekunnin ajaksi tyhjäkäynnille, veto palaa noin sekunnin viiveellä, aina. Veto säilyy ehkä pari kilsaa. Puutuneena kierrokset nousevat hitaasti mutta normaalisti 4000rpm asti. Ilmeisesti menee "varaohjelmalle" mutta moottorinohjauksen merkkivalo ei syty

    Mitä on tehty?

    -Vikakoodeissa vain herja egr:stä joka on tulpattu kuulalla
    -kuulerilta imusarjalle menevä letku uusittu
    -Ajettu ahtopaineensäätöventtiilin piuhat poiskytkettynä, ei vaikutusta vetoihin
    -Vika on tullut aika pian moninapaisen lämpötila-anturin uuteen vaihdon jälkeen. Ajettu anturin piuha irroitettuna, ei vaikutusta
    -Silmämääräisesti katseltu alipaineletkuja
    -Ei ylimääräisiä ääniä kiihdytettäessä
    -Läppämallinen ilmamäärämittari katsottu silmämääräisesti. Mitata varmaan pitäis kun osais.

    Muita vikoja, onko yhteyttä?

    -Jarrut puutuneet käynnistämisen jälkeen. Onko alipaineella mitään tekemistä noiden jarrujen kanssa vai pommi kaputt?
    -Välillä nykii viriboksin kanssa koko kierrosalueella tasakaasulla. Boksi säädetty miedoille tehoille. Puutumista tapahtuu sekä ilman boksia että sen kanssa. Nykimistä vain boksin kanssa.

    Oisko arvon raadilla heittää sivistyneitä arvauksia? Huomenna pitäisi katsoa mitä katalysaatori on syönyt (putki helisee kylmänä (pakkasella)). Ilmamassamittarin ja ahtopaineensäätöventtiilin mittausohjeet otetaan ilolla vastaan, alkaen: mihin asentoon laitan yleismittarin kiekon asteikolla kun mittaan resistenssin... :)

  • #2
    Tarkistapa ettei jarrupolkimen kytkin/kytkimet makaa päällä.

    Minkälainen herja EGR:stä tulee?

    Jarrut on pelkästään kannessa olevan alipainepumpun perässä ilman mitään pommeja.

    Comment


      #3
      Ajoin jarru- ja kytkinpolkimen kytkimet poiskytkettynä, niin moottori meni jatkuvasti vikatilaan ja myös puutuminen oli ajoittain päällä silloin kun ei ollut vikatilassa. Voisiko tuossa olla toinenkin kytkin jarrupolkimen juuressa? En kerennyt purkamaan enempää.

      En tiedä mikä vikakoodi egr:stä tulee/tuli, mutta vikakoodit lukenut Audeihin erikoistunut asentaja ei nähnyt vikakoodilla ja varsinaisella vialla mitään yhteyttä. Onko mahdollista että egr voisi oireilla jotenkin? Puutuminen ilmeni yli puolen vuoden päästä egr:n tulppaamisesta.

      Comment


      • #4
        Ilmeisesti/muistaakseni siellä on kaksi kytkintä: ECU:n oma ja jarruvalon kytkin. ECU haistelee kumpaakin. Jarruvalojen toimivuus on myös syytä katsoa.

        EGR:n koodi kiinnostaa sikäli, että minulla sellaista ei ole tullut, enkä ole edes tietoinen minkäänlaisesta EGR:n toimintakunnon tarkistusrutiinista. Mutta minulla on EGR-toimintaa vähennetty (myös) sähköisesti, joten selitys voi olla siinä. Tuskin vika EGR:ään liittyy.

        Comment


        • #5
          Mulla oli vähän vastaava tilanne.

          Systeemi meni vikatilaan, veto puutui selvästi ja ECU:n merkkivalo vilkkui, koska ECU:uun liitetty kytkin jarrupolkimessa antoi huonoa kontaktia. Irroitin kytkimen kokonaan, jolloin vikatila pysyi päällä (tosin oli vähän aikaa pois starttauksen jälkeen). Vasta uuden kytkimen asennus palautti tilanteen normaaliksi.

          Systeemi näyttäisi vaativan kytkimen läsnäoloa. Jos kytkimen oikosulkee, systeemi toimii varmaankin normaalisti, mutta vakionopeussäädintä ei taida saada sitten jarrua polkaisemalla pois päältä (tämä vain arvaus, en kokeillut itse tätä).

          Comment


            #6
            Mulla ei ole moottorinohjauksen merkkivalo palanut ikinä silloin kun vika on ollut päällä. Pitäisi katsella noita antureita lisää. Tosiaan vaatii tuon että kierrokset käy alle 1000rpm hetkellisesti, että veto palaisi. Ei auta painella kytkintä tai jarrua, jos kierrokset ovat ylhäällä. Tuo viittaisi mielestäni jossain painepuolella olevaan vikaan.

            Nyt on katti aukaistu ja näytti fyysisesti ehyeltä ja ilma virtasi hyvin läpi. Lisäksi on katsottu turbohuollon äijän kanssa että hukkaportin(?) painekello toimii. N75:sta naksuttelin 12V akulla, enpä tuolle muuta osannut tehdä. Komeasti naksui:)

            Comment


            • #7
              Saitko vian kuntoon....itselleni ehdotettiin ecun vaihtoa....muut olen jo vaihdellut MAPIN , jarruvalokytkimen, alipaineventtiilin, aukaissut EGR:n .....
              Viimeksi muokannut JereVee; 12.6.2008, 09:58.

              Comment

              Working...
              X