eli semmonen kysymys heräsi mieleen kun kouhauttelin tossa audilla niin seurasin ahto mittaria huomasin et 1 vaihteella ahtaa 0.7 2v 0.9 ja 3-5v 1.1-1.2.. onko se normaalia? eli onko lastu ohjelmoitu siten?
-helmut-
Uskaltaisin väittää että juurikin abt:n lastussa ohjelmoitu noin.
Tavoitteena kait säästää voimansiirtoa yms ja näin ollen autollesi pidempi käyttöikä.
Itselläni myös abt:n lastu mutta en ole paineita mittaillut.
Väittäisin että tuo johtuu siitä että pienellä vaihteella moottori ei kuormitu niin paljoa, että ahtopaine kasvaisi. Voin olla väärässäkin, mutta veikkaisin että moottoriohjaimella ei ole aavistustakaan mikä vaihde on kytkettynä. Viisaammat korjatkoon jos olen aivan hakoteillä :)
Eikös olisi voimansiirrolle terveellisempää, jos max. vääntöjä ei käytettäisi suurilla vaihteilla? Veikkaisin ton Saappaan tehorajoituksen ykkösellä olevan jokin "sutimisenesto" tms. ruotsalainen feature.
Mun autolla on tosi hankala saada max. ahtopaineita aikaiseksi ykkösellä, kone vissiin ei vaan ehdi kunnolla kuormittua ennenkuin kierrosrajoitin viheltää pelin poikki. Matolaatikolla tuskin on tietoa käytetystä vaihteesta. Tuoreemmassa moottorin ohjausjärjestelmässä tilanne voi tietty olla toinen.
Tuohon saba kommenttiin sen verta, että lastuilla saabeissa pitäisi olla ahdot rajotettu (vaikkei vakiotasolle lastulla enää) 1 ja 2 vaihteilla heikompien palikoiden takia. Isommilla sitten kaikki pelissä.
Comment