Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TT:n turbon paluuöljyputken vaihto

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• TT:n turbon paluuöljyputken vaihto

Onnistuuko ko. operaatio turbo paikoillaan alakautta ? Pientä vuotoa havaittavissa...

Onnistuu, ootko varma et tulee paluulinjasta?

Comment

Juu putki/letku on ihan märkä ainoastaan.

Comment

Pienillä käsillä ja sopivilla mini avaimilla onnistuu mutta melkein helpompi/nopeampi on ottaa turbo pois putken kanssa ja vaihtaa pöydällä.

Comment

Helpompi/nopeampi?! Saako tuosta turbon ongittua irti ilman moottorin nostoa keulilta? :O

Comment

Saa ongittua mut ei oo mikää mukava homma, eikä sitä turboa todellakaan lähetä irrottamaan letkun vaihtoa varten. Mut jokainen voi tehä tyylillään:)

Comment

Pitää koittaa inspiroitua irrottamaan tuo kostea putki...

Comment

Nyt on aika monta vuotta aikaa siitä, kun tuollasta viimeksi ropasin, mutta taitaa se jakolaatikko olla aika inhottavasti tiellä.

Paluuputki kiertää jakovaihteiston oikealta puolelta, joten sen alapään näkee kyllä helposti. Turbon päähän on todella hankala päästä, jollei ainakin kelkkaa tiputa alas. Kelkanhan voi tiputtaa roikkumaan raidetankojen varassa, jolloin tilaa tulee riittävästi. Pyöränkulmathan kelkan irrottamisen jälkeen pitäisi aina katsoa.

Se kulmavaihde on todella hankalasti siinä edessä, joten sen irrottamiseen kannattaa kyllä varautua myös, jotta saa turbon pään sisemmän ruuvin auki ja kiinni. Se on neljällä pitkällä ruuvilla kiinni askissa, joten vetari sisäpäästä pois ja kulmavaihde irti. Silloin kannattaa toki varautua askin rasvojen vaihtoon samalla, koska osa öljyistä tulee syliin kun kulmavaihteen pyöräyttää ulos autosta.

Turbon irrottaminen TT Quattrosta on aika kypsä homma, eikä sitä kyllä paluuletkun irrottamisen takia tarvitse sieltä irti kaivaa.

Ja öljythän sieltä koneesta tulee toki ulos, kun paluuputken alapään irrottaa.

edit: itseasiassa hetken tätä muisteltuani olen kyllä sitä mieltä, että jos turbo pitää ottaa irti, niin vähemmän pääsee ärräpäitä kun purkaa koko koneen ulos vaihteistoineen, ja irrottelee turbon lattialla. Sen verran ärsyttäviä ovat muutamat (yleensä jumiin palaneet) mutterit pakosarjan kiinnityksessä. Samoin se lämpöpelti on ihan beelsebuubista, eikä todellakaan ole suunniteltu irrotettavaksi koneen ollessa paikallaan.

Kyllä sen sieltä ulos saa konetta irrottamattakin, mutta vähemmän tulee vitutusperäistä aivoverenvuotoa ja avohaavoja, kun koneen nyppää suosiolla irti.
                Viimeksi muokannut Repo/promo; 12.8.2015, 08:44.

Comment

väitän että öljyt ei tule ulos kun paluuputken alapään irroittaa... käsittääkseni turbon paluuputki pitää olla aina öljypinnan yläpuolella.

Comment

Kyllä se tulee 1.8T koneessa ihan öljytilan pohjalle.

Comment

Eipä sitä turboa montaa tuntia sieltä irti kaiva, päältä hieman roipetta pois niin kaikkiin pultteihin pääsee käsiksi ihan OK. Pahin rasti on saada se turbon ja alakannakkeen välinen ruuvi auki, siinä 3/8 tiheähampainen laadukas räikkä on kaveri. Tai paineilman ollessa lähellä, parilla pitkällä jatkolla ja nivelellä se aukeaa oikeinkin kivasti. Samoin sen pakosarjaa lähimmän dp mutterinkin saa pois helpoiten pyöräkaaren kautta jarruputken läpivienti aukosta.

Repo.n lämpöpeltiä jäin miettimään, mitä peltiä terkoitat? Sitä johonka ahtoputken teline kiinnittyy?

Comment

Joku lämpöpelti, en mä ihan tarkalleen muista. Kuitenkin, niissä autoissa, mitä mä olen ropannut, pelti piti irrottaa ennen kuin turbon sai irti, mutta turbo piti irrottaa, ennen kuin pellin sai irti.

Eli lopputuloksena yksi ruuvi piti rikkoa, että pellin sai pois.

Sen lisäksi merkittävä määrä perkeleitä pääsi, kun yritti pakosarjan ja turbon väliin nikkaroida niitä kuparitiivisteitä banjoliittimien kanssa, eli olen kyllä edelleen vakaasti sitä mieltä, että jos tuollasesta pitäisi turbo irti käyttää, niin itse kyllä suosiolla kaivaisin koneen ulos autosta.

Näiden vitutusten lisäksihän noissa on pakosarjassa sellaset holkit, joihin turbon pultit kiertyvät. Ai sitä ihanuuden määrää, kun se holkki päättää irrota sarjasta ja leikkaa kiinni pultin kierteisiin.

Toki edelleen, tästä on ainakin 8v aikaa, kun tollasen kanssa viimeksi rassasin. Ja voihan se olla, että mä en vaan osaa :D
                        Viimeksi muokannut Repo/promo; 13.8.2015, 07:06.

Comment

Tässä http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...9&postcount=43 Mörssäri sanoo et noi öljy ja vesi letkut kannattaa irroittaa toisesta päästä ja kiinnittää ( takasinpäin laittaessa ) valmiiksi paikoilleen. Muutenkin tos on hyvät ohjeet turbon irroittamiseksi.
                          Viimeksi muokannut Weskuu; 13.8.2015, 19:07. Perustelu: Typo

Comment

Working...
                          X