Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kanki poikki 1.8t:stä!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kanki poikki 1.8t:stä!

    Niin siinä sitten kävi että kiertokanki katkes ja teki nyrkin kokoisen reiän lohkon kylkeen. Tämä tapahtu täysin varottamatta, ei ole vilkutellu öljy valoa tai mitään. Autolla ajettu 150tkm eikä vienyt tähän mennessä juurikaan öljyä. Auto on lähes vakio, pelkästään downpipe, putkisto, kuuleri ja ilmansuodatin vaihdettu. Mistä moinen voi johtua, kertokaa viisaammat? Menikö kampiakselissa öljy reikä tukkoon? Uutta konetta pitäisi alkaa metsästään, nykyinen moottori tyyppi siis AEB. Onko kaikkissa 1.8:seissa sama perus lohko ja kansi? Tuleeko ero pelkästään apulatteista, vuosimallista ja sähköistä? Entä S3 tai TT:n kone meneekö ns heittämällä paikalleen?

  • #2
    Tervetuloa tiimiin. Itsellä öljykanava tukkoon ja kolmosen kangenlaakerista tuli yhtäpuuta kampuran kanssa. Onneks ko.äksidentistä on jo aikaa että on kerenny haavat jo parantumaan.

    Comment


    • #3
      Muistaakseni kaikki 1.8 lohkot ovat samoja.

      Comment


      • #4
        Tuotanoin. Kyllä ne jossain vaiheessa uudistui. Perinteinen vag nelonen on apuakselilla. Jossain välissä moisesta vekottimesta luovuttiin. Valukin siis varmasti eri.
        Jotain juttua kuullut myös että poikittaisen ja pitkittäisen valuissa voisi olla eroja.

        Nimimerkki 1.8t vasta tutustumisvaiheessa.

        Comment


        • #5
          Se auttaa paljon moottorin etsintää jos kaikki on samalla perus lohkolla. Mites B6 korimallin, onko siinäkin sama lohko? Entäs vauhtipyörä, onko sama kaikissa manuaali vaihteisissa? Huomenna täytyy nostaa motti pois ja alkaa ihan mielenkiinnosta purkamaan ja katsoa että mitä se on syönyt. :)

          Comment


          • #6
            Lisää mutu tietoa, jos puhutaan 1.8t lohkoista niin eroja on ainakin (muistaakseni) kiinnikepaikoissa. Taisi olla pitkittäis/poikittaiskoneiden eroja.

            Comment


            • #7
              Nostin äsken motin pois ja se oli aika lohduton näky. Lohkosta puuttuu n.10x15 cm kokoinen pala ja kangen pätkä oli samalla murjonut starttiakin. Kolmos pytyn kankihan se oli tässäkin tapauksessa katkennut. Ei se ainakaan kampuraan ollut hirttänyt ku pyöri kevyesti, eikä välystä tuntunut. No elämä on!!

              Comment


              • #8
                Mitkä öljyt koneessa oli käen kukkuessa?

                Comment


                • #9
                  Varmaankin Mobilit? ;)

                  Comment


                  • #10
                    Ja kuinka usein vaihdettu?

                    Comment


                    • #11
                      No mobilithan siellä oli niinku pojat jo näytti arvaavan. ;) Kolme tuhatta oli ajettu noilla öljyillä mitkä oli sisällä. Ite olen ajanut autolla n.30tkm, oljyt ja suodattimen olen vaihanut 8 tkm välein. Nyt näyttää ainakin siltä että öljy merkki vaihtuu meidän perheessä![/b]

                      Comment


                      • #12
                        Ei se ainakaan kampuraan ollut hirttänyt ku pyöri kevyesti, eikä välystä tuntunut.
                        Siinä tapauksessa tulee mieleen väsymismurtuma, liekö ollut ainesvikaa kangessa tms? Ja siitähän on vähän paha syyttää öljyä, vaikkakin pilke silmäkulmassahan nuo kommentit lie heitetty ;) (ei, en ole Mobil-uskovainen)

                        Comment


                        • #13
                          Tosiaan ei varmaankaan ole öljyistä ollut kiinni. Tosin omaankin harrasteauton koneeseen kaveri lykkäsi X1R:ää yksi kerta kun sillä sattui olemaan sitä ylinmääräistä. Kahden päivän päästä kampiakseli meni poikki, niin hyvä syypää siitä sitten saatiin (tässäkin tapauksessa vain nitratun akselin tunnit tulivat täyteen) ;)

                          Comment


                          • #14
                            Eihän se varmaankaan öljystä johtunut, mutta parempi vaihtaa merkkiä niin saa ainakin itse mielenrauhan. ;) Onko kellään heittää fakta tietoa siitä että mikä kone tyyppi sopii varmasti paikalleen jos ei satu löytämään toista AEB konetta? Entäs volkkarin ja seatin versiot?

                            Comment


                            • #15
                              Nostin äsken motin pois ja se oli aika lohduton näky. Lohkosta puuttuu n.10x15 cm kokoinen pala ja kangen pätkä oli samalla murjonut starttiakin. Kolmos pytyn kankihan se oli tässäkin tapauksessa katkennut. Ei se ainakaan kampuraan ollut hirttänyt ku pyöri kevyesti, eikä välystä tuntunut. No elämä on!!
                              Veikkaus: laakeriliuska kampuran alapuolelta pyörähtänyt yhden kierroksen kampuran mukana ---> nostaa männän kantta vasten ja jos ei mäntä kerta-mällistä hajoa, niin veivi on takuulla vainaa. Pääsyyllinen on voiteluhäiriö --> kuumuus. Ei siis öljynlaatu, vaan esimerkiksi gavitaatio tai tukos kangen voitelukanavassa.

                              Comment


                              • #16
                                kanki

                                taannoin oli työn alla yksi uudehko -04 kottero jossa jäätyi huohotin ja imaisi öljyä imusarjaan ja se joutui 1syl männän päälle ja klank,laakista kanki poikki. mutta ei ollut audi.

                                moni varmaan arvaa mistä merkistä kyse:-)

                                Comment


                                • #17
                                  Nyt on motti purettu atomeiksi, alapään laakerit oli aivan uuden veroisessa kunnossa niinkuin aiemmin arvelin. Syyksi paljastui liiallinen karsta männissä ja kannessa. Siitä johtuen oli männät kolistellut kanteen.....ja poks...kanki poikki. Mistähän moinen karstan muohostus voi johtua ku öljyäkään ei ole vienyt? Laitan kuvia tulemaan ku saan kameran, niin selviää tarkemmin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ebay-softalla ajeltu sikapaksulla?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ihan vakio softa siinä on vielä paikallaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No entäpä oliko kaikki männät samassa jamassa?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Liiallinen karsta ja siitä mäntä-kansi-kontakti kuulostaa aika höpöhöpö-luokan selitykseltä. Eikä se kontakti sitä paitsi kankea katkaisisi, tuskin edes vääntäisi mutkalle. Jos laakereista ei löydy vikaa ja kanki on katkennut kuin suoraan vedettynä niin eiköhän kyse ole puhtaasti väsymismurtumasta. Ja jos konetta ei ole kierrätetty vakiota enempää niin materiaali- tai valmistusvikaahan se tarkoittaa. Tai sitten kohdalle sattui vain se tilastollinen huono kanki joka ei selvinnyt elämästään hengissä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kyllä kaikissa männisä oli pieniä jälkiä siitä että kanteen on kolissut. Ei se kovin paljoa tarvi niin ottaa kiinni, mittasin kannentiivisteen paksuuden (n.1,2mm) jos mäntään kertyy reilu puoli milliä ja kanteen sama niin kolarihan siinä tulee. Tuli tossa mieleen että on se saattanut rikkaalla käydä, jotan pari kuukautta sitten vaihdoin lambdan ja kulutus tipahti sen jälkeen reilusti.

                                            Comment


                                              #23
                                              tämmösillä moottorikoodeilla varustetut koneet pitäs olla samanlaisia ku aeb kone. apu,anb,atw,ark ja ajl. en sano ihan varmaks. jos joku tietää parempaa faktaa niin olis hyvä ja ilmottais.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mäntä tai kanki ei hajoa mistään karstan kertymästä, ja on erittäin epätodennäköistä että mönjää voisi olla fyysisesti niin paljon että kone menee mekaanisesti lukkoon. Olethan nyt aivan varma tuosta tulkinnasta? En mitenkään halua herjata tai epäillä sun taitoja moottoripuolella, mutta ymmärrettävästi tuollainen karstan aiheuttama totaalinen moottorituho on harvinaisempaa kuin kanan hampaat.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ne yläpään jälket voi olla myös detonaatiojälkiä(*, jos ovat sellaista pientä kraateria. On kuin olisi happoa roiskittu tai verhoilijan pinnivasaralla naputettu koloja.

                                                  *) joku perehtyneempi määritelköön osuvamman termin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Detonaatio = nakutusta, joka tappaa useita virikoneita vuosittain.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kerran ihmettelin yhtä moottori kun palotila ja sylinterinlaki oli sen näköinen kuin olisi teräshauleja valutettu pyörivään moottoriin tulpanreiästä. Ilmeisesti oli sitten nakuttanut.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Joo kyllähän niissä pieniä koloja on kolmessa kohtaa per mäntä, niissä kohdissa mäntä käy lähimpänä palotilaa. Olen kuullut että karsta saattaa alkaa "hehkumaan", sytyttää seoksen ja näin alkaa nakuttamaan?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Myös karsta tekee tuota, mutta yleensä nykyaikainenen ahdettu saa liian kuumaa ilmaa, liian vähän bensaa ja nakuttaa siksi.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Myös karsta tekee tuota, mutta yleensä nykyaikainenen ahdettu saa liian kuumaa ilmaa, liian vähän bensaa ja nakuttaa siksi.
                                                            Onko tämä siis "kouluesimerkki" kohteesta, joka suorastaan huutaa sisäisesti sumutettavaa vettä sisuksiinsa? (vesi jäähdyttää, poistaa karstaa ja estää nakutusta) No, ehkäpä vakion ei pitäsi olla niin ongelmallinen...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X