Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kumma ahtojen käyttäytyminen Revon softan asenuksen jälkeen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kumma ahtojen käyttäytyminen Revon softan asenuksen jälkeen

    Moro,

    TT225 Audiin tuli laitettu pari päivää sitten Revon softa. Softan asennuksen jälkeen auto kulkee tosi hienosti 3000 kierrokseen asti joka vaihteella ja sen jälkeen tulee kohtuu jyrkkä raja jonka jälkeen ahdot putoaa. Mistähän pitäisi alkaa vikaa etsiä? Ahtovuoto se tuskin on kun nuo kierrokset näyttelevät keskeistä osaa käyttäytymisen muuttumisessa.

    Onko kellään kokemusta tuosta revon softasta, että miten se ahtoja alkaa tiputtelemaan kierrosten nousun mukaan?

  • #2
    Vielä lisäinfoa:

    N75-venttiili on vaihdettu. Siitä ei apua ongelmaan ollut.

    Testatessa tuntuu, että 3 ensimmäisellä vaihteella ongelma ei esiinny niin pahana, mutta 4,5,6 vaihteilla tuon 3000 kohdalla ahtojen tippumisen huomaa selkeästi.

    Kysymyksiä:

    - Onko ko. autossa joku sellainen ohjaus koneen käyttäytymiseen, joka riippuu siitä mikä vaihde on pesässä?
    - Voisiko bybassin liian löysä jousi aiheuttaa tämän tyyppistä?

    Comment


    • #3
      Ei. Ei.

      Oletko ollut yhteydessä lastuttajaan?

      Comment


      • #4
        On tullut sieltäkin kyseltyä. Tuo ei tunnu ahtovuodolta. Peli vetää noilla isoilla vaihteilla tosi pontevasti alta 3 tonin. Olisko niin, että ahtoja onkin liikaa ja moottorinohjaus menee johonkin suojamoodiin?

        Comment


        • #5
          Kullostaa toki mahdolliselta vikasuojatilalta.

          Vag-com kiinni olisi ensimmäinen tehtävä jotta voisi tarkempaa diagnoosia arvailla. Samalla kun vag-com on kiinni niin lokia ainakin ahdoista, MAFfin arvoja, sytytystä, nakutusindeksejä.

          Pari testiä ilman vag-comia:

          - MAF eli ilmamassamittari. Ota liitin irti MAFfista ja tee koeajo. Jos auto nyt toimii jotenkuten -> MAF tod.näk. rikki. Liitin takaisin kiinni, pitkä-aikainen käyttö liitin irti on kielletty!

          - Järjestelmän paineistus. Kyllä, ahtovuoto voi aiheuttaa tuollaisia oireita.

          Mikä N75 sinne laitettiin? Uusi orkkis vai vaihtuiko tuo kirjain N75 perässä? Joskus noihin vaihdetaan N75 eri reviisioon koska niillä on eri arvot jolloin voi saada vähän lisää ahtoja. Kaikissa moottoreissa tuo ei toimi jolloin moottori menee vikasuojatilaan. Searchilla löytänee enemmän noista N75 venttiileistä.

          Comment


          • #6
            Joo VAG-COM on tilattu. Ilman sitä ei näköjään tollaselle mosalle voi tehdä mitään. Kyllä se onkin helppoa ton diisseli-mersun kanssa. Isompaa holsettia vaan konehuoneeseen ja pumpusta syötöt kohilleen:)

            Taas testattu/vaihdettu lisää:

            MAF irti testi: Auto toimii lähes kuten MAF-liitin kiinni. ESP-valo syttyy kun MAF irti. Tyhjäkäynti aaltoilee enemmän verrattuna siihen kun MAF on kiinni. 3 tonnin kohdalla sama monttu tehossa.

            Vaihdoin sitten piruuttani ilmanputsarin ja uudet NGK PFR6Q tulpat. Käytös parani vähän.

            N75 oli alunperin 058906283C ja tilalle vaihdoin F-mallin. Ei vaikuttanut käytökseen mitenkään, joten tuskin N75 oli rikki.

            Uus MAF maksaa 105e jos antaa vanhan vaihdossa.

            Comment


            • #7
              No nyt on VAG-COm hommattu. Näppärä softa!

              Toisaalta softa näytti saman kuin persedynokin. 3:lla vetää puhtaasti 0-6600 ja 5:lla sitten 3000:ssa ahdot tippuu 1,43-> 0,7 ja nosee sitten taas 4500 jälkeen niin, että 5000:ssa on 5:lla vähän päältä kilon verran painetta.

              Mites tänne saa liitettyä noita CVS-logitiedostoja?

              Comment


              • #8
                Eikö mitään vikakoodia vag-com näytä? Kai sielä nyt jotain aina on.
                Vanha viidakon sanonta, "kyllähän aikusella miehellä vähä kakkaa housuis pitää olla" :)

                Comment


                • #9
                  Onhan sielä:

                  Address 01: Engine

                  Part No: 8L0 906 018 M
                  Component: 1.8L R4/5VT G 0002
                  Coding: 05710
                  Shop #: WSC 13620

                  2 Faults Found:

                  16502 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Signal too High
                  P0118 - 35-10 - - - Intermittent
                  16486 - Mass Air Flow Sensor (G70): Signal too Low
                  P0102 - 35-10 - - - Intermittent

                  Readiness: 0000 0000

                  Tuo MAF vika johtuu siitä, että mulla oli MAF-liitin hetken irti kun vikaa siitä hain. Nollasin nuo koodit ja eivät ainakaan uusiutuneet 20km testin aikana. WAG-COM 120 block näytti parhaaksi väännöksi 356nm. Missähän suhteessa tuo mahtaa olla todellisiin dynoarvoihin verrattuna..

                  Comment


                  • #10
                    Eiköhän tuo lämpöanturi vika kannattas korjata ja katella sitten uudestaan.

                    Comment


                    • #11
                      Kannattaa logata isolla vaihteella myös group 115 ahtopaineita specified vs. actual ja tarkastella pitävätkö ne kutinsa , vai karkaako todellinen ahtopaine yli sallitun.

                      Comment


                      • #12
                        Tässä 115 gruppi 5-vaihteella:
                        (3-vaihteella ahdot ei droppaa noin kun tuossa)


                        Group C: '115
                        RPM Load Abs Pres. Abs Pres.
                        TIME
                        STAMP /min % mbar mbar
                        0.60 1640 96.2 1700.0 1260.0
                        1.50 1720 100.0 1790.0 1320.0
                        2.40 1880 106.8 1920.0 1390.0
                        3.30 2000 116.5 2070.0 1500.0
                        4.21 2160 136.8 2160.0 1680.0
                        5.10 2320 178.2 2210.0 2060.0
                        6.00 2560 177.4 2330.0 2380.0
                        6.91 2760 181.2 2360.0 2370.0
                        7.80 3000 169.2 1920.0 2360.0
                        8.71 3160 132.3 1750.0 1610.0
                        9.61 3320 127.8 1730.0 1620.0
                        10.51 3480 130.1 1720.0 1640.0
                        11.40 3640 130.8 1710.0 1640.0
                        12.30 3760 133.1 1720.0 1650.0
                        13.20 3920 137.6 1740.0 1680.0
                        14.10 4080 139.1 1750.0 1700.0
                        15.00 4200 141.4 1750.0 1700.0
                        15.90 4360 138.3 1750.0 1680.0
                        16.80 4480 140.6 1750.0 1680.0
                        17.70 4640 146.6 1770.0 1730.0
                        18.60 4760 151.1 1790.0 1780.0
                        19.50 4920 149.6 1790.0 1750.0
                        20.40 5040 159.4 1960.0 1870.0
                        21.30 5200 184.2 2090.0 2150.0
                        22.20 5360 182.7 2040.0 2150.0
                        23.10 5520 176.7 2000.0 2100.0
                        24.00 5640 171.4 1970.0 2060.0
                        24.90 5760 166.9 1920.0 2010.0
                        25.80 5880 163.2 1910.0 1950.0
                        26.69 6000 157.9 1890.0 1960.0


                        Ja vielä 002, jossa MAF:

                        '002
                        RPM Load Inj. On Time Mass Flow

                        /min % ms g/s
                        1600 94.7 9.43 29.42
                        1720 97.7 9.43 33.11
                        1840 104.5 10.25 37.11
                        1960 113.5 11.07 43.08
                        2080 128.6 12.30 53.97
                        2280 162.4 15.99 74.50
                        2480 191.7 19.68 89.75
                        2720 185.7 18.86 97.25
                        2920 187.2 19.27 107.58
                        3120 112.0 11.89 69.56
                        3280 130.1 12.71 83.47
                        3440 131.6 12.71 86.75
                        3560 130.8 12.71 89.72
                        3720 131.6 13.12 94.39
                        3880 136.8 13.94 101.72
                        4000 139.1 14.35 108.11
                        4160 140.6 14.76 112.42
                        4320 139.1 14.76 114.67
                        4440 139.8 14.76 119.67
                        4560 145.1 15.58 128.11
                        4720 148.9 15.99 134.72
                        4840 148.9 15.58 136.11
                        5000 158.6 16.81 151.81
                        5160 178.9 18.86 181.67
                        5320 185.7 19.27 189.28
                        5480 180.5 18.86 189.75
                        5600 172.9 18.45 186.14
                        5760 169.2 18.04 186.75
                        5840 163.2 17.22 183.33
                        5960 159.4 17.22 181.19


                        Mietin, että pitäiskö se MAFfi vaihtaa kaikesta huolimatta, vaikka ei vikaa näytäkkään. Nuo MAF-arvot kai vois olla isommatkin..

                        Comment


                        • #13
                          Pikkusen ahtaa yli kovilla kiekoilla, mutta softa pyytää ensin vajaa 1.4 bar, sitten 0,7, ja sitten ylempänä ensin 1.1 ja ihan ylhäällä 0,9.

                          Sun auto toimii niinku softan värkkääjä on halunnu.

                          Loggaas vielä kanavaa 118, postaa samanlainen veto.

                          Comment


                          • #14
                            Tässä 118 gruppi 5-vaihteella:

                            Mittaushetkellä pakkasta oli 20 astetta ja auto oli sitä ennen ajettu lämpimäksi ja seisoi minuutin paikallaan ennen kuin logitus otettiin. Tein excelillä käppyrät ahdoista. 3:lla käyrä on just niin kuin pitääkin ja 5:lla 2-kyttyräinen kuin kamelin selkä.

                            Ideoita?


                            Wednesday 8 March 2006 7:38:47
                            8L0 906 018 M 1,8L R4/5VT G 0002

                            Group A: '118
                            RPM Temperature Load Absolute Pres,
                            TIME
                            Marker STAMP /min °C % mbar
                            0,26 1720 -10 95 1010
                            0,56 1720 -11 95 1080
                            0,86 1760 -12 95 1150
                            1,16 1800 -12 95 1220
                            1,46 1840 -12 95 1290
                            1,76 1880 -13 95 1350
                            2,06 1920 -14 95 1410
                            2,36 1960 -15 95 1470
                            2,66 2000 -15 95 1540
                            2,96 2040 -15 95 1620
                            3,26 2120 -15 95 1720
                            3,56 2160 -15 95 1840
                            3,86 2240 -15 84 2020
                            4,16 2320 -15 77 2250
                            4,46 2400 -15 73 2360
                            4,76 2440 -15 72 2310
                            5,06 2520 -15 73 2250
                            5,36 2600 -16 73 2240
                            5,66 2680 -16 73 2280
                            5,96 2760 -16 73 2300
                            6,26 2840 -16 73 2270
                            6,56 2920 -16 73 2280
                            6,86 3000 -16 66 2280
                            7,16 3040 -16 56 2120
                            7,46 3080 -17 51 1850
                            7,76 3120 -17 49 1640
                            8,06 3160 -17 44 1610
                            8,36 3240 -16 46 1610
                            8,66 3280 -16 46 1600
                            8,96 3320 -16 46 1600
                            9,26 3360 -15 48 1600
                            9,56 3400 -15 48 1620
                            9,86 3480 -15 48 1630
                            10,16 3520 -15 45 1630
                            10,46 3560 -15 47 1630
                            10,76 3600 -15 44 1640
                            11,06 3680 -15 47 1640
                            11,36 3720 -15 47 1640
                            11,66 3760 -15 47 1650
                            11,96 3840 -15 48 1660
                            12,26 3880 -15 48 1670
                            12,56 3920 -15 48 1680
                            12,86 3960 -15 46 1680
                            13,16 4040 -15 50 1690
                            13,46 4080 -14 46 1690
                            13,76 4120 -14 43 1690
                            14,06 4160 -14 45 1680
                            14,36 4240 -14 45 1680
                            14,66 4280 -14 44 1700
                            14,96 4320 -13 46 1700
                            15,26 4360 -13 46 1710
                            15,56 4440 -13 46 1720
                            15,86 4480 -13 45 1730
                            16,16 4520 -12 45 1730
                            16,46 4560 -12 45 1740
                            16,76 4640 -12 45 1750
                            17,06 4680 -12 45 1750
                            17,36 4720 -12 44 1760
                            17,66 4760 -12 44 1760
                            17,96 4800 -12 45 1770
                            18,26 4840 -12 45 1780
                            18,56 4920 -12 44 1780
                            18,86 4960 -11 44 1790
                            19,16 5000 -11 44 1790
                            19,46 5040 -11 45 1800
                            19,76 5080 -10 66 1810
                            20,06 5120 -10 69 1920
                            20,36 5200 -10 68 2060
                            20,66 5240 -9 68 2130
                            20,96 5320 -9 68 2130
                            21,25 5320 -9 66 2120
                            21,55 5400 -9 66 2100
                            21,85 5440 -9 65 2080
                            22,15 5480 -9 64 2050
                            22,45 5520 -8 63 2010
                            22,75 5560 -7 64 1940
                            23,05 5600 -7 67 1740

                            Comment


                            • #15
                              En tiedä onko olettamukseni oikea mutta ajoin viime kesänä parillakin Revotetulla 1.8T:llä ja kummastakin jäi mielikuva että suuremmilla vaihteilla 3000rpm:stä kiihtyttäen tuntus vetoja puuttuvan. Pienemmillä vaihteilla vetää tasaisesti läpi koko kierrosalueen kuten kuuluukin. Joten syyttäsin tuota lastua osallisuudesta tuon tapaiseen käyttäytymiseen. Itse yrittäsin vielä neuvotella lastun asentajan kanssa ja tehdä jokin järkevä päätös, itse ajaisin suoraan Karalan pajalle ja lastusta/softasta saa varmasti itseään miellyttävän.

                              Onko testiajoja varten jokin lentokenttä varattuna, taitaa 5-vaihteella jo 6000rpm:n paikkeilla sakkoraja paukkua=)

                              Comment


                              • #16
                                Tjaa... Mulla oli S3:nen ja Revon softa eikä siinä ollut mitään tuollaista. Hyvin veti kaikilla vaihteilla. Eikä Vag-comilla logattuna ahdot käyttäytyneet tuolla tavalla todellakaan.

                                Kannattaa kyllä harkita vaihtaa tuo lämpöanturi, mulla oli auto silloin alussa tehoton ja korjaantui juuri lämpöanturin vaihdolla. Maailmalla on muutama muukin tapaus missä tuo on ollut syyllinen.

                                Comment


                                • #17
                                  Joo...

                                  Softaaja laittoi datan ohjelman valmistajalle tutkittavaksi. Ahtojen käytös on aina sama 4-5-6 vaihteilla. Ihan sama jos kaasun laittaa auki 1500:sta tai 2700:sta niin joka tapauksessa 3 tonnissa ahdot tippuu. Sit taas 5K jälkeen mennään OK. Melko kummallista on.

                                  Testit on suoritettu pohjanmaalla sijaitsevalla "salaisella testiradalla". Sitä samaa testirataa olen vuokrannut jo vaahtosammuttajan korkuisesta erilaisten 2-pyöräisten testaamiseen:)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Lämpöanturin viasta varmaan on päästävä eroon.

                                    Tuli vaan mieleen, että mitäs bensaa on tankissa? Kai se on 98:ia? Tuo matala ahtopyyntö keskikierroksilla tuossa 118-logissa ihmetyttää, eli nakuttaako se, siksikö tiputtaa ahtopyyntiäkin. Senhän näet muistaakseni 020-kanavasta.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nollasin eilen vikakoodit ja tänään ei ainakaan ole vielä uudelleen ilmaantunut tuo lämpötila-anturin vika. Ei sitä ollut päällä tuossa 118-lohkon vedossakaan.

                                      98:lla ajelen. Aina oon ABC:lta tankannu. Tuskinpa on välia mistä tankkaa. 020-kanava on myös tullut logitettua. Lisäsin tuohon alle kierrokset mukaan. Perstuntumalla en nakutusta ainakaan huomaa ja nuo arvot kai pitäs olla alle 7??

                                      5-vaihde:

                                      Group A: '020
                                      RPM Idle Stabilization Idle Stabilization Idle Stabilization Idle Stabilization
                                      TIME
                                      STAMP /min CF CF CF CF
                                      0.00 1600 0.0 0.0 0.0 0.0
                                      0.90 1720 0.0 0.0 0.0 0.0
                                      1.81 1840 0.0 0.0 0.0 0.0
                                      2.70 1960 0.0 0.0 0.0 0.0
                                      3.60 2080 0.0 0.0 2.3 0.0
                                      4.50 2280 0.0 0.0 2.3 0.0
                                      5.40 2480 0.0 0.0 1.5 0.0
                                      6.31 2720 0.0 0.0 0.8 0.0
                                      7.21 2920 0.0 0.0 0.8 0.0
                                      8.11 3120 0.0 0.0 0.8 0.0
                                      9.01 3280 0.0 0.0 0.8 0.0
                                      9.91 3440 0.0 0.0 0.0 0.0
                                      10.80 3560 0.0 0.0 0.0 0.0
                                      11.70 3720 0.0 0.0 0.0 0.0
                                      12.60 3880 3.0 0.0 0.0 0.0
                                      13.50 4000 3.0 0.0 0.0 0.0
                                      14.40 4160 3.0 0.0 0.0 0.0
                                      15.30 4320 2.3 0.0 0.0 0.0
                                      16.20 4440 2.3 0.0 0.0 0.0
                                      17.10 4560 2.3 0.0 0.0 0.0
                                      18.00 4720 2.3 0.0 0.0 0.0
                                      18.90 4840 1.5 0.0 0.0 0.0
                                      19.80 5000 1.5 0.0 0.0 0.0
                                      20.70 5160 1.5 0.0 0.0 0.0
                                      21.60 5320 0.8 0.0 0.0 0.0
                                      22.50 5480 0.8 0.0 0.0 0.0
                                      23.40 5600 0.8 0.0 0.0 0.0
                                      24.30 5760 0.0 0.0 0.0 0.0
                                      25.20 5840 0.0 0.0 0.0 0.0
                                      26.09 5960 0.0 0.0 0.0 0.0

                                      Sama mittaus 3-vaihteella:

                                      Group A: '020
                                      RPM Idle Stabilization Idle Stabilization Idle Stabilization Idle Stabilization
                                      TIME
                                      STAMP /min CF CF CF CF
                                      0,3 1880 0.0 0.0 0.0 0.0
                                      1,2 2240 0.0 0.0 0.0 0.0
                                      2,1 2720 0.0 0.0 0.0 0.0
                                      3,0 3360 0.0 0.0 0.0 0.0
                                      3,9 4120 0.0 0.0 0.0 0.0
                                      4,8 4800 0.0 0.0 0.0 0.0
                                      5,7 5400 0.0 0.0 0.0 0.0
                                      6,6 5880 0.0 0.0 0.0 0.0
                                      7,5 6360 0.0 0.0 0.0 0.0

                                      Comment


                                      • #20
                                        arvot kai pitäs olla alle 7
                                        7 asteen myöhästys sytytykseen on kyllä liian raju, muistelen että luokkaa 5 on jo liikaa. Tekee vedon aaltoilevaksi. Mutta nuo ylläolevat arvot ovat kait OK, siellä suurin taitaa olla 3 astetta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Korjatkaa jos olen väärässä , mutta eikös nakutuksen / ajoituksen myöhästymisen näe group 22 - 23 :sta.
                                          22:ssa pytyt 1-2 ja 23:ssa pytyt 3-4.

                                          Ainakin yo. lokissa näkyy "Idle stabilization" group 20 otsikoissa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Nyt on sitten lämpötila-anturikin vaihdettu uuteen ja yllättäen silläkään ei ollut käytökseen mitään vaikutusta:)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mika: 020 otsikot ovat virheelliset. Kyllä ne nakutusindeksejä ovat.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tuli vähän selvitettyä asiaa:

                                                Tossa auton 8L0 906 018 M -moottorinohjausyksikössä on joka vaihteelle omat karttansa ahtopaineen nousunopeudelle ja maksimiahdoille. Tuo asia siis mahdollistaa sen, että auto edes voi käyttäytyä noin kun se tekee. Hyvä kysymys on tietenkin, että miksi auto tuolla lailla toimii. Siihen on 2 mahdollisuutta:

                                                - Softassa on virhe, joka näin hassusti ahtoja pyytää
                                                - Joku anturi "huijaa" softaa niin, että se pyytää pienempiä ahtoja isoilla vaihteilla 3-5K välillä

                                                Arpominen siis jatkuu.. Ja hyvät neuvot on edelleenkin kalliita.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tuossa 115-kanava vedossa softa pyytää ahtopainetta hölmöilemään tuolla tavalla.

                                                  118-kanavan logista nähdään, että n75:n kosketussuhde ei mene yli 90:n, mutta ei toisaalta myöskään kovinkaan alas (40% on aika alhaalla kai), joten rauta pysyy ainakin jotenkuten softan mukana.

                                                  Pyydä softan tekijää korjaamaan bugi.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Jarkko :

                                                    Kiitoksia huomautuksesta. Katselin vähän uudempia Vag-Comin label-tiedostoja ja niinhän se näyttää olevan, eli nakutuksia siis group 20 , 22 , 23.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tämä ongelma selvisi Revon todella hienolla tuella. Ohjelmistokehittäjät muuttivat TT225:een tehtyä ohjelmistoa raja-arvoiltaan niin, että se toimii nyt luotettavasti kylmissäkin keleissä.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X