Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Hukkaportin sirinän poisto tankoa säätämällä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Hukkaportin sirinän poisto tankoa säätämällä

    Haulla ei tuntunut hirveästi löytyvän aiheesta. Onko kukaan kokeillut löystyneeseen hukkaportin läppään lääkkeeksi kiristystä tangon säätömutterien avulla? Yleensä ratkaisuksi tarjotaan heti uutta turboa.

    Oma profiilin a4 (1.8t aeb) sirisee ärsyttävästi laskevilla kierroksilla ja ahdot nousevat hitaasti vain 0.4-0.5bar ilman minkäänlaista piikkiä. Autolla rullattu ~210tkm.

    Turbossa ei muuten ole pahempaa välystä, ainoastaan pienenpieni juuri ja juuri sormin tuntuva poikittaisvälys, joten olisi hienoa, jos nykyisen ahtimen saisi toimivaksi jollakin kikkakolmosella.

    Ja jos joku on tätä operaatioita suorittanut, onnistuuko irrottamatta turboa?

    Ja vielä viimeisenä: N75 vaihdettu (ennen vaihtoa 0.1-0.2bar) ja bypass katsottu ja testattu ettei vuoda ainakaan keuhkovoimin. Maf arvoja koitettu ajossa kurkkia ja max arvo on n. 130g/s. Vikakoodeja antaa kaksi kappaletta: Engine coolant temp. sensor (G62) - implausible signal (intermittent) ja lambda heating circuit electrical malfunction (pysyvä).

    #2
    Kyllä sitä voi kiristää kunhan mittaa että se avautuu sopivan verran. Täältä forumilta löytyy siihen arvot. En muista miten piilossa se 1.8t:ssä on.

    Comment


    • #3
      Kyllä tuossakin tulee mieleen, miten kätevää olisi jos käsivarren rakenne vastaisi käärmeen rakennetta :) Vähän on ahdasta.

      Comment


      • #4
        Tänään sain sitten aikaiseksi rueta tutkimaan mitä kautta kiristys onnistuisi ilman turbon irrotusta... Yläkautta sormet saa kyllä muttereille, mutta ei toivoakaan saada mitään työkalua sinne... Alakautta taas turbon alla oleva lämpöpelti on lahjakkaasti tiellä. Onko kukaan tehny ko. operaatiota, ja jos on, onko tarjota jotain ratkaisevaa niksiä? Miten tuo lämpöpelti on muuten kiinni?

        Ja jos turboa käyttäisi sen verran irti, että pakosarjasta ja katilta pultit auki, jotta saisi vähän käännettyä esille sitä tankoa, niin täytyykö pultit vaihtaa? Jos täytyy onko marmoritavaraa vai ihan peruspultteja?
        Viimeksi muokannut kinnune; 22.2.2015, 09:21.

        Comment


        • #5
          En tiedä mitä materiaalia ne pakosarja-turbo pultit on mut magneetti ainakaan ei tartu. Normi 8.8 pultteja ei kuulemma kannata laittaa. Ite laitoin mustat 10.9 M10x50 pultit ja kuperat jousiprikat.

          Comment


          • #6
            Varmaan aluksi voi laittaa kiinni samoilla, mutta lienee hyvä uusia ne pultit. Tuskin maksaa meillä marmorilla kovin montaa euroa, pääsee varmaan helpoimmalla.

            Jos saat aikaseksi jossain vaiheessa nii kerro tuloksia, koska mulla ihan sama ongelma enkä ole asiasta paljon löytänyt myöskään tietoa. Kovin on ahdasta joo...

            Comment


            • #7
              Nostellaampas topiccia, kun nyt olisi lauantaina tarkoitus vihdoin rueta ähräämään hukkaportin kimpussa kun armeijan sai taputeltua alta pois (jos tiivisteet ja pultit vaan tulee ajoissa). Eli suunnitelma olisi siis käyttää turbo pakosarjasta ja katista irti, irrottamatta kuitenkaan öljy- ja vesilinjoja. Tällä olisi tarkoitus saada sen verran käännettyä/siirrettyä ahdinta piilostaan, että kellon tangon säätömuttereihin pääsisi käsiksi. Jos tilaa ei saa tarpeeksi pitää sitten puottaa vasta vaihetut öljyt johonkin astiaan ettei tarvia niitä taas uusia... Ilmoittelen onnistumisesta/epäonnistumisesta kunhan on kokeiltu.

              Comment


                #8
                Ota nyt samalla vaivalla ne öljy- ja vesilinjat irti. Ei sen takia tarvi öljyjä pois laskea.

                Comment


                • #9
                  AEB: n paluulinja muistaakseni yhdellä kuusiokoloruuvilla kiinni, joka on ehkä hankalassa muttei mahdottomassa paikassa.

                  Comment


                  • #10
                    Niin, että tulppais ne vesi ja öljyputket siks aikaa..? Katsellaan kunhan sinne asti selvitään.

                    Comment


                    • #11
                      Öljyn pinta on alempana kuin turbo, siksi ei tule öljyt ulos. Jäähdytysneste tulee kyllä osittain siltä osin mitä sitä turbon yläpuolella on, paisuntasäiliö, kansi jne. Ei kuitenkaan kaikki.

                      Comment


                      • #12
                        Hukkaportti kiristelty onnistuneesti!

                        Tarkkaa mittausvälinettä ei ollut käytössä, että olisi piiruntarkasti saanu säädettyä. Tuli sitten vedettyä näppituntumalla esijännitys. Ensin läppä kiinni ja pari kierrosta mutterilla jännitystä. Ahdot käyttäytyy juuri niinkuin kuuluukin, ja auto piristyi alakierroksilla huomattavasti. Kannattanee siis kokeilla jos joku haluaa sirinästä eroon.

                        Mitenkä kovasti muuten vakioputsarilla kuuluu kuulua bypassin suhahus? Tuntuu nyt kun aikasemmin ei oo kuulunu ollenkaan, että suhahtaa melko kovaa..?

                        Comment


                        • #13
                          Itsellä kun oli AEB niin ei kuulunut mitään vaikka ahdot oli huomattavasti vakiota korkeammat.

                          Comment


                          • #14
                            Vuotaa varmaan jostakin siinä tapauksessa.. Pitääpä selvitellä..

                            Comment


                            • #15
                              Niissähän on ollu vuoto-ongelmia alkuperäisissä by-passeissa. Ei monta kymppiä maksa uusi :)

                              Comment


                              • #16
                                Kyllä se pässi toimii kyllä, se on testattu. Ja vuotaa ulos todennäkösesti kun kuulostaa ihan kun vaparisuodatin ois. Painetesti tehtävä ensi viikolla.

                                Comment

                                Working...
                                X